Gå til innhold

Hvordan ta opp med sjefen at hun maser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet på samme plass i fem år. Trives godt med kollegaer og arbeidsoppgavene mine. Sjefen er kronisk stressa og ligger alltid bakpå med oppgavene sine. Jeg jobber effektivt og er ajour. Hun tar mye fri, kommer sent og går tidlig. Og er derfor aldri ajour. Dette merker hun og blir stressa og sur. Tror hun mister litt kontroll og da kommer maset. Hun maser stadig på at jeg må huske på sånn og sånn. Gjerne oppgaver jeg gjør fast og har gjort i flere år. Føler hun ikke stoler på at jeg gjør det jeg skal når hun stadig må påpeke dette. Jeg har til dags dato aldri glemt en tidsfrist, men har ofte måtte kommet på jobb på en fridag eller når jeg er hjemme med sykt barn for å fikse tidsfrister hun har glemt. Likevel maser hun på alt jeg må huske. Hadde hun bare passet på seg selv hadde hun ikke glemt sine egne frister. Jeg kjenner det går på trivsel løs nå og jeg er usikker på om jeg skal bare bite det i meg eller ta dette opp?

Anonymkode: 8760f...74a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja...min erfaring er nok at slike ledere er vanskelig å forholde seg til. Og vanskelig å endre.

Jeg har hatt en leder som fungerte dårlig, og noen passe gode. Og en god leder. Det har kjempemasse å si for trivsel. Både for min egen, men også fellesskapet. 

Anonymkode: c201f...4d3

Skrevet

Har dere en kalender dere kan skrive opp tidsfrister i, så kan du si til henne at du forholder deg til tidsfristene og at de står i kalenderen, så da kommer du ikke til å glemme. Vise at du har kontroll på en måte? Eller lage en sjekkliste som du viser henne at du følger?

Men som personen over sier, så handler det nok mer om at sjefen din ikke har kontroll på seg selv, og derfor tror alle andre har like lite kontroll som henne selv.

Skrevet

Hva svarer du når hun sier det?Ville svart ja det er fikset.Har jeg noen mistet en tidsfrist siden du føler for å minne meg på det?

Anonymkode: 78fd5...435

Skrevet

Kanskje du kan ta det med henne en gang i fortrolighet. Sånn type hvor du legger frem at du lurer på om det er noe hun ikke er fornøyd med hos deg siden hun alltid minner deg om frister. Så kan du jo si at «jeg mener jeg har full kontroll og har aldri mistet en frist, men blir litt usikker på om hun tenker at du gjør noen feil»

om hun svarer at hun bare gjør det for å hjelpe deg, kan du jo si at det egentlig gjør deg mer stresset fordi su vanligvis har helt kontroll selv. Forhåpentligvis husker hun det neste gang hennes innskytelse til å minne deg om frister kommer til henne igjen. 

Anonymkode: bc754...aa2

Skrevet

Det bunner nok i at hun er stresset og forsøker å ha kontroll og oversikt. Ta det opp på en hyggelig måte. 

Anonymkode: fb1e4...a3e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...