Gå til innhold

12-åring og økende vekt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter er 12 og på full fart inn i puberteten. Da er det selvsagt helt normalt å få former og å gå opp i vekt, som hun også gjør.

Hun har alltid vært slank, og er det fortsatt, men i de siste månedene har jeg lagt merke til at magen hennes blir større. Den er ikke i proporsjon med resten av kroppen, den er nesten som en 3-åring sin mage, om dere skjønner.

Jeg har ikke sagt noe, hverken om magen eller vekta hennes. Jeg fokuserer på å ha et variert kosthold, men prøver å ikke fokusere for mye heller.

Jeg er normalvektig og fornøyd med kroppen min, men jeg vet at hvis jeg ikke trener og spiser det jeg har lyst på (dvs usunn mat og sjokolade/kaker hver dag) så går jeg opp i vekt med én gang. Jeg må m.a.o passe på det jeg spiser, det er ikke sånn at det går av seg selv. 

Jeg ser meg selv i henne. Hun er også glad i usunn mat, og ikke spesielt glad i å være i aktivitet. Jeg hadde mange år hvor jeg var lubben og misfornøyd med meg selv, før jeg innså at jeg bare måtte passe på kosthold og aktivitetsnivå for å holde kroppen sunn, ha god helse og være fornøyd med meg selv.

Spørsmålet mitt er om jeg skal fortsette å ikke si noe? Hun vet jo at en sunn kropp krever sunn mat og aktivitet, men det virker som om det bare er i teorien. Er det noe annet å gjøre enn å bare håpe at hun innser det selv, med tid og stunder? 

Anonymkode: 32ec3...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ihvertfall ikke sagt noe som helst om vekt og mage. De forandrer seg og vokser i rykk og napp i den alderen. 

Det du kan gjøre er å oppmuntre til fysisk aktivitet og til å ha glede over å ha en kropp som er i bevegelse. Du sier hun ikke er så glad i aktivitet. Jeg var heller ikke så glad i fysisk aktivitet som ungdom og har som voksen tenkt at det nok og var fordi jeg ikke fant noe jeg virkelig likte og ble litt god i.

Jeg hadde andre arenaer hvor jeg følte mestring såklart men har mange ganger tenkt på hvor fint det hadde vært om jeg fant en idrett, dans gjerne, som jeg kunne ha blitt oppslukt av.

Det kan jo tenkes at dette er noe som også gjelder din jente. Og så tenker jeg at vi mennesker er forskjellige. Noen er mer rastløse av natur, noen er mer makelige. Og det er klart at da vil kroppen også se forskjellig ut.

Anonymkode: 9a275...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre hun har et vektproblem som er/kan bli helseskadelig, så skal du IKKE trekke oppmerksomheten hennes mot at magen hennes står ut! Jeg vet om ei jente som ble sykelig fokusert på vekten sin og utviklet anoreksi etter en slik kommentar. Fokuser gjerne på viktigheten av sunn mat og aktivitet, men ikke si et ord om hvordan kroppen hennes ser ut. En utstående mage kan dessuten skyldes andre ting enn vektoppgang. Oppbåsthet er ganske vanlig i puberteten.

Anonymkode: 45070...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det gjelder din datter, men jeg jobber på Meny og jeg er helt sjokkert hva barn, helt ned i 2-3 klasse kjøper av boller, potetgull eller godteri etc på vei hjem fra skolen flere ganger i uka. Hvor får de penger fra???

Anonymkode: 1e684...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 12-årige jente er også lubben med ganske stor mage. Hun er også ekstremt glad i søtsaker og usunn mat. 

Anonymkode: 9f5ce...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...