Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Skrevet 26. mars 2019 Lurer på om jeg kan dele en Vallergan. Den har ingen delestrek, så må kutte den. Ønsker svar fra noen som har peiling, ikke bare tror. Anonymkode: c73f5...097
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #2 Skrevet 26. mars 2019 Ring og hør med et vaktapotek du. Anonymkode: 209bc...21f
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #3 Skrevet 26. mars 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ring og hør med et vaktapotek du. Anonymkode: 209bc...21f Enig i dette. Uansett om folk sier de vet eller at de er leger, så er det ikke sikkert at det stemmer. Det er mange som synser om ting de ikke har peiling på her inne. Anonymkode: 3ef10...681
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #4 Skrevet 26. mars 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ring og hør med et vaktapotek du. Anonymkode: 209bc...21f Det er stengt nå.. Her jeg bor er det kun åpent til kl 20. Anonymkode: c73f5...097
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #5 Skrevet 26. mars 2019 På medikamenter uten delestrek så kan man risikere at alt virkestoffet er i en halvdel, satt på spissen. Derfor skal ikke tabletter uten delestrek brukes. (feks en tablett med et virkestoff a 10mg. Ved deling kan du ende opp med en halvdel med 8mg virkestoff, og en med 2mg virkestoff.) Tabletter med delestrek er laget på en annen måte, og vil ha virkestoffet jevnt fordelt. PS. Du kan ringe døgnåpent apotek i en annen del av landet en den du bor også.... Sånn til en annen gang. Pps jeg er ikke lege, men kan farmakologi. Anonymkode: 62e46...f13
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #6 Skrevet 26. mars 2019 Det haddd jeg glatt gjort. Veldig sjelden alt virkestoffet er i den ene halvdelen. På den annen side....da sover du ihverfall godt😂🙈 Anonymkode: b11ac...f4f
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #7 Skrevet 26. mars 2019 Du kan godt dele medikamenter uten delestrek. Men du har ingen kontroll med hvor mye/lite av virkestoffet du får i deg. Det blir i hvert fall ikke nøyaktig halv dose. Anonymkode: f2188...bef
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #8 Skrevet 26. mars 2019 Eg gjer det ofte, fordi eg vert heilt susete av ein heil. Eg bit den over, men det smakar fælt. Anonymkode: a8907...0a1
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #9 Skrevet 26. mars 2019 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: På medikamenter uten delestrek så kan man risikere at alt virkestoffet er i en halvdel, satt på spissen. Derfor skal ikke tabletter uten delestrek brukes. (feks en tablett med et virkestoff a 10mg. Ved deling kan du ende opp med en halvdel med 8mg virkestoff, og en med 2mg virkestoff.) Tabletter med delestrek er laget på en annen måte, og vil ha virkestoffet jevnt fordelt. PS. Du kan ringe døgnåpent apotek i en annen del av landet en den du bor også.... Sånn til en annen gang. Pps jeg er ikke lege, men kan farmakologi. Anonymkode: 62e46...f13 Takk for svar! Bare jeg får i meg litt slik at jeg kan få sove så er jeg fornøyd. En hel tar jo knekken på meg dagen derpå. Tenkte egentlig mer på om det kan være skadelig for tarmen (eller hvor enn den blir tatt opp) siden den ved kutting ikke lenger er helkapslet lenger. Synes det er veldig dumt at ikke det er dele strek på disse. Spesielt da de kun finnes som 10 mg. Anonymkode: c73f5...097
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #10 Skrevet 26. mars 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eg gjer det ofte, fordi eg vert heilt susete av ein heil. Eg bit den over, men det smakar fælt. Anonymkode: a8907...0a1 Huff da, du må jo heller kutte med kniv😂 Enig i at man blir susete av en hel. Er jo som å ha vært på 3-dagers fylla dagen derpå! Anonymkode: c73f5...097
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #11 Skrevet 26. mars 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar! Bare jeg får i meg litt slik at jeg kan få sove så er jeg fornøyd. En hel tar jo knekken på meg dagen derpå. Tenkte egentlig mer på om det kan være skadelig for tarmen (eller hvor enn den blir tatt opp) siden den ved kutting ikke lenger er helkapslet lenger. Synes det er veldig dumt at ikke det er dele strek på disse. Spesielt da de kun finnes som 10 mg. Anonymkode: c73f5...097 Skadelig for tarmen å dele en tablett?? 😂 Anonymkode: 688e8...276
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #12 Skrevet 26. mars 2019 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar! Bare jeg får i meg litt slik at jeg kan få sove så er jeg fornøyd. En hel tar jo knekken på meg dagen derpå. Tenkte egentlig mer på om det kan være skadelig for tarmen (eller hvor enn den blir tatt opp) siden den ved kutting ikke lenger er helkapslet lenger. Synes det er veldig dumt at ikke det er dele strek på disse. Spesielt da de kun finnes som 10 mg. Anonymkode: c73f5...097 Hvordan skadelig da? De med delestrek er heller ikke helkapslet etter at man har delt de Anonymkode: 3ef10...681
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #13 Skrevet 26. mars 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skadelig for tarmen å dele en tablett?? 😂 Anonymkode: 688e8...276 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan skadelig da? De med delestrek er heller ikke helkapslet etter at man har delt de Anonymkode: 3ef10...681 Dårlig formulert av meg! Det jeg mener er det laget/hinnen tabletten er beskyttet av. Når jeg kutter den så er ikke den ene delen av tabletten beskyttet av denne hinnen lenger. Anonymkode: c73f5...097
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #14 Skrevet 26. mars 2019 Det du spør om opptak i tarm er ikke så dumt spørsmål som noen over her skal ha det til å være... Noen tabletter er laget slik at om innholdet kommer i kontakt med magesyre så virker det ikke som det skal. Noen er filmatisjert/innkapslet for å "overleve magesyre", og vente med å taes opp til det kommer i tarm. Men dette gjelder oftest kapsler. Er ganske sikker på at det ikke gjelder det medikamentet du har. Anonymkode: 62e46...f13
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #15 Skrevet 26. mars 2019 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dårlig formulert av meg! Det jeg mener er det laget/hinnen tabletten er beskyttet av. Når jeg kutter den så er ikke den ene delen av tabletten beskyttet av denne hinnen lenger. Anonymkode: c73f5...097 Men det er jo ikke de med delestrek heller, der de blir delt Anonymkode: 3ef10...681
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #16 Skrevet 26. mars 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men det er jo ikke de med delestrek heller, der de blir delt Anonymkode: 3ef10...681 Men de med delestrek er laget for å kunne deles, og altså tåle magesyre. De uten kunne vært det. Syntes ikke Ts sitt spørsmål er så dumt. Anonymkode: 62e46...f13
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #17 Skrevet 26. mars 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men de med delestrek er laget for å kunne deles, og altså tåle magesyre. De uten kunne vært det. Syntes ikke Ts sitt spørsmål er så dumt. Anonymkode: 62e46...f13 Da skjønner jeg, tenkte ikke på det. Men jeg har heller ikke sagt at jeg synes spørsmålet hennes var dumt Anonymkode: 3ef10...681
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2019 #18 Skrevet 26. mars 2019 Jeg deler den bestandig. Skal jeg unngå hang over må jeg ta mellom 1/8 del og 1/4 del og i tillegg ta den tidlig på kvelden. Sover som en stein hele natta da.. Litt skumle de pillene der.. burde kommet i myyye mindre doser. Anonymkode: 65603...eba
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2019 #19 Skrevet 27. mars 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg deler den bestandig. Skal jeg unngå hang over må jeg ta mellom 1/8 del og 1/4 del og i tillegg ta den tidlig på kvelden. Sover som en stein hele natta da.. Litt skumle de pillene der.. burde kommet i myyye mindre doser. Anonymkode: 65603...eba ... du får det jo i mixtur. Den er 5mg pr ml, og da kan du jo dosere så lavt du vil 🤷♀️ (bruk en sprøyte og trekk opp, i ditt tilfelle, 0,5ml. Evt ta litt saft i sprøyta for å få litt "mengde", da blir det lettere å sprøyte ut alt i munnen) Anonymkode: 62e46...f13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå