Gå til innhold

Norske trygderettigheter ved flytting til annet eøs land?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal flytte til spania som da er et eøs land :) vi skal bo der i 11 mnd. Det jeg lurer på er følgende:

Når mister vi medlemskapet i folketrygden?

Når mister vi retten til barnetrygd?

Når mister vi retten til kontantstøtte?

Håper noen kan svare da jeg bare blir forvirret av disse reglene, noen sier 3 mnd noen sier 6 mnd noen 12 mnd..noen sir man mister rettighetene med engang. Men har forstått det sånn at det er forskjell på eøs land og ikke eøs land mtp disse rettighetene?

Mannen skal fortsette jobben i norge( ikke skip eller kontinentalsokkel)

Jeg skal bare ha med et fri år med barna der nede.

På forhånd takk for svar :)

Anonymkode: e0841...279

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som jeg klarer å forstå utifra linkene du sendte så har vi krav på barnetrygd under hele oppholdet og krav på medlemskap i folketrygden under hele oppholdet. Men ikke kontantstøtte fordi ingen av åss mottar pensjon og ingen av åss er utsendt fra arbeidsgiver i norge? 🤔 står også at andre regler kan gjelde for eøs land når det kommer til både barnetrygd,kontantstøtte og medlemskap i folketrygden. Ja versågod bli klok på det 😅 

Skrevet

Er det forresten noen som helt konkret hvordan disse rettighetene blir om man flytter til spania, og oppholdet ikke varer mer enn 11 mnd? Jeg er arbeidsledig og mannen skal pendle til jobb i norge. Han jobber ikke på skip eller kontinental sokkel..noe som skaper mye forvirring for min del når jeg prøver å lese reglene 🤔 er det slik at så lenge vi er pliktige medlemmer i folketrygden så beholder vi barnetrygden i disse 11 mnd? Og beholder vi kontantstøtten eller ikke?

Skrevet
På 26.3.2019 den 14.21, Anonym bruker skrev:

Vi skal flytte til spania som da er et eøs land :) vi skal bo der i 11 mnd. Det jeg lurer på er følgende:

Når mister vi medlemskapet i folketrygden?

Når mister vi retten til barnetrygd?

Når mister vi retten til kontantstøtte?

Håper noen kan svare da jeg bare blir forvirret av disse reglene, noen sier 3 mnd noen sier 6 mnd noen 12 mnd..noen sir man mister rettighetene med engang. Men har forstått det sånn at det er forskjell på eøs land og ikke eøs land mtp disse rettighetene?

Mannen skal fortsette jobben i norge( ikke skip eller kontinentalsokkel)

Jeg skal bare ha med et fri år med barna der nede.

På forhånd takk for svar :)

Folketrygden : 2 år

Barnetrygd: vil kunne beholdes hvis far jobber i norge.

Kontantstøtte opphører hvis du opp holder deg mer en 3 mnd utenfor norge stoppes da måneden etter dere har flyttet.

Skrevet

Hi, rett spørsmålene dine direkte til Nav og få bekreftelse på det du spør om. Ikke stol på anonyme på forum.

Siden du er arbeidsledig bør du også sjekke hvordan dine rettigheter ev. er når dere kommer tilbake til Norge. Ikke sikkert du får arbeidsledighetstrygd når du kommer tilbake. Da bør du også vurdere hvordan dette vil se ut på CV'en din og hva det vil ha å si for dine muligheter for å få deg jobb etterpå.

Anonymkode: 3a9ca...57e

Skrevet

Takk for svar :)

Skrevet

Så mannen skal spandere 11 måneder ferie på dere? Hvordan har du tenkt å betale for oppholdet? Få lommepenger av mannen?

Anonymkode: a7f7d...71b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så mannen skal spandere 11 måneder ferie på dere? Hvordan har du tenkt å betale for oppholdet? Få lommepenger av mannen?

Haha du er åpenbart en umoden liten fjært du 😆 gidder ikke engang ta meg bryet ved å svare deg på det du spør om 😂

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Haha du er åpenbart en umoden liten fjært du 😆 gidder ikke engang ta meg bryet ved å svare deg på det du spør om 😂

Legger til at du må jo være helt ifra deg av sjalusi siden du kommer med en sånn bemerkning 🌞

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva så om de gjør det sånn? Plager det deg?

Anonymkode: 8a151...3e4

Skrevet

Den med barnetrygd synes eg er vanskeleg å forstå, men slik eg forstår reglane fell barnetrygd og kontantstøtte vekk månaden etter du har reist, sidan du planlegg å vere vekke i 11 mnd.  Ville snakka med NAV for å få vite korleis dette vert.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Legger til at du må jo være helt ifra deg av sjalusi siden du kommer med en sånn bemerkning 🌞

Bra svart...må nok være veldig misunnelig på deg for å komme med en sånn bemerkning…...Lykke til til dere!

Anonymkode: db172...250

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...