Gå til innhold

Overgangsalder - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er runda 52 og plutselig overgangsalder. Hvordan kunne dette skje meg? Alltid evig ung, pen og sprek, ikke et grått hår . Realiteten kom litt plutselig for å si det sånn....  Hetetokter og får ikke sove om natta. Lys våken. Mye urolig og nesten stressa innvendig.

What to do? Hva gjør dere damer som er der? Naturmidler? Noe som hjelper eller lindrer, trening, kosthold el.l? 

Anonymkode: fbfdd...fe2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei jeg er 51 og har foreløpig ikke merket noe. Men det er vel like før....

Hva med å kontakte fastlegen og be om råd? Man kan jo få østrogen - jeg vet at min mor brukte det med stort hell.

Kanskje du skal begynne å trene, eller trene mer hvis du allerede gjør det. Passe på å komme deg ut i naturen helst en gang om dagen.

Anonymkode: 17a89...210

Skrevet

Overgangsalderen fører med seg masse bra.

Puppene mine har blitt mykere.

Håret blir ikke så fort fett.

Jeg trenger mindre søvn.

Migrenen har blitt borte.

Jeg får lest bøker og sett serier på natta.

Overgangsalderen har mange gode sider.

Anonymkode: 9687c...534

Skrevet

Kjenner igjen det med stress og indre uro. Anbefaler regelmessig livsførsel og tålmodig ektemann.

Anonymkode: 1334f...ce1

Skrevet

Akupunktur er suveren mot hetetokter. Finn en akupunktør som har 3-årig utdannelse (ikke bare kurs!).

Anonymkode: 1264c...698

Skrevet

Er snart 48 og kom dit allerede for noen måneder siden.

Mht nattesøvn så syns jeg det hjelper å "fastespise", dvs kun ha måltider innenfor 8 av døgnets 24 timer. Da blir jeg kveldstrøtt.

Mht hetetoktene vet jeg ikke hva som kan hjelpe, annet enn å ikke være for tjukt kledd. I alle fall ha sånn at man kan ta av et lag, fjerne et skjerf el lign når det kommer.

Overgangsalder har også fordeler med seg, jeg frykter ikke lenger uplanlagt graviditet.

Anonymkode: 15429...108

Skrevet

Søstera mi sier hun har nytte av femarelle. (Fås på helsekost) Men du må bruke den i minst tre uker for effekt. De anbefaler å forsøke den svakeste typen først men søstera mi anbefaler den sterkeste. Jeg kommer nok dit selv ganske snart. 

Anonymkode: cd036...2cf

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trenger mindre søvn.

Jeg er 37 år og i startfasen av dette nå. Det var godt å se de positive sidene, takk ☺️

Anonymkode: cd4b4...00e

Skrevet

Har hørt av eldre venninner at hormonspiral hjelper på plagene..

Vurderer det når den tid kommer, er 44 nå

Anonymkode: 974b5...bf7

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Søstera mi sier hun har nytte av femarelle. (Fås på helsekost) Men du må bruke den i minst tre uker for effekt. De anbefaler å forsøke den svakeste typen først men søstera mi anbefaler den sterkeste. Jeg kommer nok dit selv ganske snart. 

Jeg bruker også Femarelle 👍👍👍

Anonymkode: 61e72...bb5

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trenger mindre søvn.

Takk for svar! 🙂

Er det slik at man trenger mindre søvn, virkelig? Ikke bare at man får søvnproblemer?

HI

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker også Femarelle 👍👍👍

Anonymkode: 61e72...bb5

Takk for tips, skal prøve det!

HI

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk, skal forsøke! 🙂

HI

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er snart 48 og kom dit allerede for noen måneder siden.

Mht nattesøvn så syns jeg det hjelper å "fastespise", dvs kun ha måltider innenfor 8 av døgnets 24 timer. Da blir jeg kveldstrøtt.

Mht hetetoktene vet jeg ikke hva som kan hjelpe, annet enn å ikke være for tjukt kledd. I alle fall ha sånn at man kan ta av et lag, fjerne et skjerf el lign når det kommer.

Overgangsalder har også fordeler med seg, jeg frykter ikke lenger uplanlagt graviditet.

Tusen takk for tips!

Spiser du sen frokost da, eller ingenting etter middag? Har du lest at dette hjelper eller har du funnet det ut selv?

HI

Skrevet

Akupunktur er suveren mot hetetokter. Finn en akupunktør som har 3-årig utdannelse (ikke bare kurs!).

Anonymkode: 1264c...698

Takk for svar! Har du en å anbefale i Oslo?

HI

Skrevet

Kjenner igjen det med stress og indre uro. Anbefaler regelmessig livsførsel og tålmodig ektemann.

Anonymkode: 1334f...ce1

Haha, takk for tips! Har en veldig hektisk jobb med masse å tanke på, så det hjelper ikke akkurat. Men mannen min er tålmodig, gudskjelov 🙂

HI

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for tips!

Spiser du sen frokost da, eller ingenting etter middag? Har du lest at dette hjelper eller har du funnet det ut selv?

HI

Starter aldri med mat før tidligst 12.00, er ikke så sulten om morgenen. 

Blir trøtt i kveldinga fordi jeg da egentlig har "brukt opp" den energien jeg har fylt i kroppen for dagen. 
En periode var det sånn at jeg våknet etter 4 timer uansett hvor seint eller tidlig jeg la meg, og det var plagsomt. Orker ikke stå opp kl 03.30, liksom... Men nå sover jeg igjennom, i alle fall mye oftere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...