Gå til innhold

Hva skjedde med meg i natt? Angst? Hjerteinfarkt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en ung dame med en historie med blodpropper, har faktor v leiden og økt risiko for blodpropper. I tillegg har jeg et stent i kroppen, som skal sørge for fri passasje. I juni 2018 var alt åpent (undersøkt via ultralyd). Går ikke på andre medisiner enn allergi og kortison (kenacort). Blodfortynnende ble kuttet ut for 2 år siden pga bivirkninger (fedme).

Jeg har (mye pga blodproppene) en historie med angst. Symptomene kan være lunefulle og vanskelige å tyde. Men helt typisk angst for meg gjør meg svimmel, gir meg hjertebank, sommerfugler i magen og en følelse av at jeg kommer til å dø. Veldig kort fortalt!

Det har vært mye for meg i det siste. Jeg vet jeg overkjører grensene mine, og har fått mer angst i det siste. 

I går skulle jeg legge meg. Følte meg OK. Leste før jeg sovnet og var veldig sliten. Akkurat idet jeg sovnet, fikk jeg plutselig smerter i brystet. En strammende og verkende smerte. Varte noen sekunder. Jeg ble urolig av det, men var så trøtt at jeg ignorerte det og prøvde å sove. Det gikk 1 minutt, jeg på vei inn i søvnen, så kom det tilbake igjen, akkurat det samme i brystet, men denne gangen etterfulgt av en nummen prikking i leppene og en følelse av å ikke få nok luft. Jeg vet godt hva hyperventilering er, og jeg pustet helt rolig. Bevisst. Selv om jeg følte meg dårlig. Jeg ble også kvalm, kaldsvettet særlig i hendene, og følte at noe var galt. Følte meg urolig, rastløs, samtidig veldig trøtt. Mannen min trøstet meg og foreslå at vi stod opp igjen, men orket ikke. Jeg fikk sove etter en god stund og sov hele natta uten problemer, men da jeg stod opp hadde jeg smerter akkurat der jeg har hatt lungeemboli før. Men det har jeg hatt av og på etter lungeembolien. I varierende grad. Idag føler jeg meg urolig, kraftløs småkvalm, hodepine, bare uggen. 

Mitt problem består i å vite: Når er det angst? Og når er det noe farlig? For mange av symptomene går i hverandre. Og man kan ha (og har ofte) både farlige tilstander og angst samtidig. Jeg sa til meg selv i går at dette er bare angst, dette er bare angst, for hadde jeg overbevist meg selv om noe annet hadde jeg i hvert fall fått angst. Men jeg vet jo ikke hva det er/var. 

Anonymkode: 0d833...ebb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville kontaktet lege.. Bedre å være på den sikre siden :) 

Anonymkode: d0e38...34f

Skrevet

Ikkje høyr på råd her inne på eit forum. Det er alvorlige symptomer og som du seier kan det være tegn på alvorlig sjukdom. Eg ville dratt til legen. Fått tatt eit EKG og nokon blodprøver. God bedring :)

Anonymkode: cde2e...430

Skrevet

Ring legevakten og spør. 

Jeg har hatt smerter i brystet slik du beskriver her og er helt frisk, men jeg har ikke en sykdomshistorie og ikke er jeg fagperson. Ring de som virkelig har peiling ☺️

Anonymkode: 5db55...6a6

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville kontaktet lege.. Bedre å være på den sikre siden :) 

Anonymkode: d0e38...34f

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikkje høyr på råd her inne på eit forum. Det er alvorlige symptomer og som du seier kan det være tegn på alvorlig sjukdom. Eg ville dratt til legen. Fått tatt eit EKG og nokon blodprøver. God bedring :)

Anonymkode: cde2e...430

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ring legevakten og spør. 

Jeg har hatt smerter i brystet slik du beskriver her og er helt frisk, men jeg har ikke en sykdomshistorie og ikke er jeg fagperson. Ring de som virkelig har peiling ☺️

Anonymkode: 5db55...6a6

Tusen takk for svar dere 3. Men angsten stopper meg litt fra å dra, har vært mye hos lege i det siste og har time om en uke for å få henvisning til dps igjen, føler jeg vil bli avskrevet og ikke undersøkt. "Det er sikkert angst". Men det er jo ikke beroligende. 

Skal dog ha det i bakhodet og følge med på dagen og se åssen det går i natt :( Er så vanskelig å skille, er det bare kroppen min som sier STOPP? Eller er det blodet mitt som tuller? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar dere 3. Men angsten stopper meg litt fra å dra, har vært mye hos lege i det siste og har time om en uke for å få henvisning til dps igjen, føler jeg vil bli avskrevet og ikke undersøkt. "Det er sikkert angst". Men det er jo ikke beroligende. 

Skal dog ha det i bakhodet og følge med på dagen og se åssen det går i natt :( Er så vanskelig å skille, er det bare kroppen min som sier STOPP? Eller er det blodet mitt som tuller? 

Jeg syns du skal kontakte lege nå. Du er ung, du har barn, su har en historie med blodpropp - så det er mye bedre å gå en gang for mye enn en gang for lite til legen. Kanskje er det "bare" angst, men kanskje var det et lite hjerteinfarkt.

Ring NÅ.

Anonymkode: 62d1a...9b3

Skrevet

Hvis du har hjerteinfarkt, så vil ikke smertene bli borte igjen. Infarkt er ikke forbigående...

Anonymkode: f8873...5f2

Skrevet

Det kan være et lite infarkt. Kontakt lege! 

Anonymkode: 5a716...a5a

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du har hjerteinfarkt, så vil ikke smertene bli borte igjen. Infarkt er ikke forbigående...

Anonymkode: f8873...5f2

Jo, faktisk. Jeg har hatt det før, da jeg hadde lungeemboli (blodproppen passerer hjertet før det når lungen). Men da gjorde det litt vondere. Det var også på natta. 

Skrevet

Dra til legen. Ikke vær redd for å bli tatt som hysterisk. Med din sykdomshistorie så vil jeg si det er på sin plass med en undersøkelse når du er i tvil. Lykke til ♥️

Anonymkode: 014a9...649

Skrevet

Dra til lege i dag! Jeg syns at mens du er der burde du snakke med legen din om angsten, hvordan du skal gjøre det når du opplever nye ting.

Er det er bra lege du har vil han eller hun si at du skal komme uansett på grunn av din sykehistorie. 

Om det «bare» er angst, kan en undersøkelse kanskje uansett være med på å fjerne symptomene kjappere i og med at angsten er bundet opp mot det du har opplevd.

Dette skal tas alvorlig uansett om du har angst eller ikke, angst skal også tas alvorlig. Og igjen: har du en flink lege vil han eller hun si dette helt av seg selv om du forteller at du syns det er vanskelig å skille på de to!

Anonymkode: b5e62...6be

Skrevet

Med din historie med økt fare for blodpropper så hadde jeg ikke nølt med å ringe lege, og jeg hadde gjort det i dag og fått time så fort som mulig.

Anonymkode: f1d54...7c8

Skrevet

Jeg håper du har tatt kontakt med lege nå, HI?

Med din historikk så bør du sjekkes!

Anonymkode: 1dd0f...418

Skrevet

Jeg ble innlagt med samme symptomer selv om det kun var et angstanfall .. d bør og skal sjekkes når du faktisk har den forhistorien du har. Lege vil ikke bare avskrive deg når du har den forhistorien.

her har de alltid sjekka meg, nettopp fordi symptombilde kan tilsi infarkt.

ring lege.

Anonymkode: f81b1...9d8

Skrevet

Hi, hvordan går det?

Skrevet

Du må jo SELVFØLGELIG kontakte lege(vakten) for dette!?

Anonymkode: e4921...a50

Skrevet

Hi, håper du har kontaktet lege? Kan du fortelle oss litt hvordan det går?

Skrevet

Lege! IKKE forum.

Masse god bedring til deg hi

Anonymkode: c3224...54f

Skrevet

Lurer på hvordan det gikk, om det var "bare" angst eller noe mer alvorlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...