Gå til innhold

Angst sommer 2019

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin i slutten av juli, er veldig redd for varmen i år.. I fjor var det så veldig varmt ! Er bekymret for den lille som kommer. Ønsker tips og råd fra dere som faktisk fødte i fjor sommer ( sommer 2018) brukte dere vifte ? Hva hadde dere på babyen? 

Anonymkode: dd241...305

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reis til Nord-Norge. Vi hadde snø i juni og august. Og noen få dager med sol. 

Anonymkode: 4759e...4c6

Skrevet

Jeg fikk barn i begynnelsen av juni 2014. Det var veldig varmt i perioder da også. Det gikk helt fint, men vi var mye inne (holdt oss vekk fra sola), men det var også fordi de første par månedene var mye amming og uforutsigbarhet med nyfødt, slik at jeg var mest komfortabel på sofaen hjemme.

Babyen hadde på seg kortermet body/singlet-body eller bare bleie hvis det var veldig varmt.

Husk at kvinner føder barn i varmere klimaer enn Norge hele tiden og uten vifter og air condition. Det går helt fint! Bare pass på at ungen får i seg drikke (hvis du ammer, så er det bare å amme ofte) og har våte bleier.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Reis til Nord-Norge. Vi hadde snø i juni og august. Og noen få dager med sol. 

Anonymkode: 4759e...4c6

Bor i Oslo litt urealistisk å skulle flytte til nord på så kort varsel når jeg da er alene og nettverket mitt er her. 

Skrevet

Var hetebølge i juni 2009 da jeg fikk barn, husker vi kjøpte den siste vifta på butikken. 

Hun sov i vogn i kun bleie. Luftet godt inne (åpne vindu mot skyggeside) og var mye hjemme den tiden. Jeg ammet ofte. Som noen skriver her så er det litt pekepinne å sjekke at bleia er våt innimellom. 

Anonymkode: c49de...e37

Skrevet

Fødte i juli 2013 og da var det vaaaaaaaarmt. Han lå i bagvogn ute i skygga kun iført bleie, fra morgen til kveld! Hadde paviljong på terrassen hvor vi satt, og hadde på varmepumpe med AC kjøling inne.

Anonymkode: bb418...3fa

Skrevet

Teit å svare, jeg fødte i 20xx, da var det vaaaarmt, når sommeren 2018 er varmest og tørrest i historien omtrent. 

HI, jeg fødte ikke i fjor men det er vel lite å gjøre annet enn å holde seg i skyggen, ha godt med lufting og ha på minst mulig klær. Det fødes jo barn i varme land året rundt, det går nok bra. 

Anonymkode: 1397b...fc1

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Var hetebølge i juni 2009 da jeg fikk barn, husker vi kjøpte den siste vifta på butikken. 

Hun sov i vogn i kun bleie. Luftet godt inne (åpne vindu mot skyggeside) og var mye hjemme den tiden. Jeg ammet ofte. Som noen skriver her så er det litt pekepinne å sjekke at bleia er våt innimellom. 

Hvor varmt var det i 2009? I fjor har det jo tørke... Derfor jeg spørr om akkurat 2018. Men takk for tips :) 

HI

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fødte i juli 2013 og da var det vaaaaaaaarmt. Han lå i bagvogn ute i skygga kun iført bleie, fra morgen til kveld! Hadde paviljong på terrassen hvor vi satt, og hadde på varmepumpe med AC kjøling inne.

Takk for tips :) men 2018 var mye varmere enn 2013.. Jeg fikk gravid med første i 2013 men det var vinterbaby så husker den sommeren veldig. 

HI

Skrevet

Teit å svare, jeg fødte i 20xx, da var det vaaaarmt, når sommeren 2018 er varmest og tørrest i historien omtrent. 

HI, jeg fødte ikke i fjor men det er vel lite å gjøre annet enn å holde seg i skyggen, ha godt med lufting og ha på minst mulig klær. Det fødes jo barn i varme land året rundt, det går nok bra. 

Anonymkode: 1397b...fc1

Jeg har fått høre at i år skal bli like varmt og tørt som ifjor derfor jeg har litt angst. Er jo visse ting man ikke kan gjøre med en 2 uker baby f.eks samt man blir litt redusert av varmen selv :( Ja jeg tror det går bra men jeg vetikke hvor lurt det er å lufte hvis det slipper varmen inn.. Derfor jeg ønsker tips fra de som fødte i fjor :) Slutten av juli er jo ganske hett... 

HI

Skrevet

Hold dere innendørs. Det gjorde jeg/vi. Fødte i fellesferien og det var 33 grader. Ikke noe problem å holde meg innendørs de første par ukene. 

MEN, jeg hadde sjekket opp i om føden har ei bordvifte..! Det hadde de nemlig ikke på føden her. Det var dødsvarm, jeg følte jeg kveltes og fikk ikke puste ordentlig. Hadde et brettet A4 ark jeg veivet helt oppi nesa i de timene som var verst. Mannen prøvde å vifte med en avis foran meg, men vinden traff alt annet enn munn og nese og jeg bleee så frustrert! Om ikke annet så hadde ei håndvifte hjulpet meg veldig, den óg. 

Skrevet
20 minutter siden, LME1001 skrev:

Hold dere innendørs. Det gjorde jeg/vi. Fødte i fellesferien og det var 33 grader. Ikke noe problem å holde meg innendørs de første par ukene. 

MEN, jeg hadde sjekket opp i om føden har ei bordvifte..! Det hadde de nemlig ikke på føden her. Det var dødsvarm, jeg følte jeg kveltes og fikk ikke puste ordentlig. Hadde et brettet A4 ark jeg veivet helt oppi nesa i de timene som var verst. Mannen prøvde å vifte med en avis foran meg, men vinden traff alt annet enn munn og nese og jeg bleee så frustrert! Om ikke annet så hadde ei håndvifte hjulpet meg veldig, den óg. 

Jeg er andregangs fødende så jeg har fått beskjed av sykehuset om at jeg kan dra hjem noen timer etter fødsel hvis alt er like komplikasjonsfritt som sist :) Ja virker lurt holde oss inne hvertfall når solen steker...

Skrevet

Jeg fødte heller ikke i 2018, men jeg fødte i et land hvor det tidvis var ganske mye varmere enn det var i Norge i fjord - over en ganske lang periode, og vi hadde ikke AC. Jeg syntes det var helt forferdelig, var ikke vant med sånn varme. Men det var bare å ta i mot råd fra helsestasjonen og andre lokale.  Og rådene var omtrent som folk nevner her: Vifte, lufte, lite klær, tynt teppe / laken som dyne, drikke mye vann og annen væske selv, spise vannmelon og annen melon, agurk og andre vannholdige grønnsaker. Amme mye / gi mye drikke om man ikke ammer, være i skyggen ute osv. Sjekke at bleia ikke er tørr. Kald, fuktig klut på panna, i nakken (min), og forsiktig på den lille. 

Og så fikk jeg et råd av "de lokale", nemlig å gi babyen vann, enten rent (kokt) vann eller vann blandet med litt eplejuice / saft / sukker / spe på med MME når jeg følte at det ble for slitsomt å amme i varmen eller om jeg var usikker på om ungen fikk nok. Alle "eksperter" sier at det ikke er nødvendig, men alle gjorde det likevel, fikk jeg beskjed om. 

Varmen er ubehagelig både for voksne og barn, men det skal bli veldig varmt før det blir farlig. I alle fall for friske, oppegående mennesker som bor i vanlige hus og har tilgang på mat og drikke og vann. 

Anonymkode: 74e43...45a

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor varmt var det i 2009? I fjor har det jo tørke... Derfor jeg spørr om akkurat 2018. Men takk for tips :) 

HI

Her ble det satt varmerekord i 2009, som også inntraff i 2018. Så det var like varmt i 2009, men varte ikke like lenge og det ble ikke like tørt. Men samme prinspippene gjelder om det varer 3 uker eller 3 mnd. 

Lykke til med fødsel og nyfødt. Forhåpentligvis blir det en mer normal sommer i år. 

Skrevet

Fødte sommeren 2014 og 2018, begge rekordvarme. 

Skaff vifte før sommeren.

vi har ikke air condition og både som høygravid og i barselperioden syns jeg nettene var grusomme. Jeg svettet heeeeele tiden og klarte aldri å få det komfortabelt. Etter fødsel kan man heller ikke bade pga renselsen. (Jeg hadde i tillegg ks).

babyen hadde det stort sett greit. Lå i skyggen i tynn body eller bare bleie. Men det var selvsagt litt begrenset hva vi kunne finne på. Ammet ofte!

Ah, når jeg tenker tilbake husker jeg bare en blanding av melk, svette, blod, smeltet solkrem og litt tårer 😅

lykke til!

Anonymkode: 1f82b...5b3

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for tips :) men 2018 var mye varmere enn 2013.. Jeg fikk gravid med første i 2013 men det var vinterbaby så husker den sommeren veldig. 

HI

Var den?? Det kan jeg ikke huske! :) Vi pussa opp da og snekkeren fikk heteslag i solveggen. Husker 2018 var varmt, men ikke så varmt så lenge? Jaja, da beklager jeg dårlig svar :)

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk også sommeren 2009. I august. Grusomt varmt, men det gikk helt greit. Vær på stranden, la en vått håndkle over magen. Fuktet det hele tiden. Drakk MASSE vann. Ellers holdt jeg meg i skyggen ila de værste varme-timene på dagen. 

Anonymkode: 13863...779

Skrevet

HI

Jeg husker at vi hadde nesten 4 uker med over 30 grader. Så kanskje ikke så lang periode som i 2018, men det var fremdeles utrolig varmt 😉

Anonymkode: 13863...779

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bor i Oslo litt urealistisk å skulle flytte til nord på så kort varsel når jeg da er alene og nettverket mitt er her. 

Enda mer urealistisk å sitte i NORGE og bekymre seg om babyen... du skal vel føde et menneske, ikke en vekselvarm krokodille? 

Anonymkode: 3d7cf...9bc

Skrevet

Det går nok helt fint! Har dere aircondition hjemme? Hvis du har råd til å skaffe det er det absolutt gull verdt. Men det er jo en dyr (men god i mine øyne) invistering. Om du ikke kan skaffe det ville jeg kjøpt mange (!) vifter, og helst én veldig god vifte som ikke bråker så mye, til soverommet f.eks. Hold dere i skyggen, bruk lette klær og vær kanskje inne mer enn vanlig (for begge skyld). 

Selv håper jeg for guds skyld at sommeren ikke blir like varm som i fjor. Jeg syns det var mildt sagt helt forferdelig og vurderte å flytte til nord kun på grunn av varmen 🤭🤭🤭

Lykke til! 

Anonymkode: 7d0a5...ae7

Skrevet

Jeg fødte ikke i fjor, men for noen år siden og vi hadde noen særdeles varme dager den gang da. Babyen lå for det meste uten noen klær nesten døgnet rundt og likevel svettet han konstant. Vi var mye inne faktisk fordi det var så varmt ute. Jeg passet på å amme MYE, så mye som mulig fordi det var så varmt. 

Men det gikk jo helt fint, så lenge du ikke prakker på ungen masse klær, så overlever nok barnet helt fint. De har jo babyer i varmere land også! 

Anonymkode: 72d8e...467

Skrevet

Til info fødes det barn i Brasil, Spania og andre vesentlig varmere steder også. Det går bra. Sørg for å drikke masse vann og amme barnet, så er det plutselig frost på bakken igjen. 

Anonymkode: d66f6...708

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått høre at i år skal bli like varmt og tørt som ifjor derfor jeg har litt angst. Er jo visse ting man ikke kan gjøre med en 2 uker baby f.eks samt man blir litt redusert av varmen selv :( Ja jeg tror det går bra men jeg vetikke hvor lurt det er å lufte hvis det slipper varmen inn.. Derfor jeg ønsker tips fra de som fødte i fjor :) Slutten av juli er jo ganske hett... 

HI

Tror du ikke de får barn i sydlige strøk?

Anonymkode: 5fef0...97b

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror du ikke de får barn i sydlige strøk?

Anonymkode: 5fef0...97b

Jo men imotsetning til meg er jo de vandt til varmen så egentlig er det tullete sammenligne det for å betrygge meg... en dame fra en kjempe varmt sted hadde nokk vært bekymret for å føde et sted med masse minus grader.... Jeg takler ikke varme noe særlig heller derfor jeg er bekymret 😕 

HI

Skrevet

Jeg har termin i juni, og tenker at varmepumpen med aircondition vil bli min beste venn 🙂

Anonymkode: 32929...9e1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...