Gå til innhold

Når kontakter dere lege ved feber på barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kun litt bekymret pga historien med nyrebekkenbetennelser på 3åringen vår. Men hun hadde plutselig veldig sår hals natt til søndag og noe løsere hoste idag. 

Men feberen ligger jevnt på 39 og mot 40. 

Veldig blek men har drukket en liten drikkeflaske og tisset en gang kl 15. 

Har stort sett sovet siden 11.30. 

Når kontakter dere lege?

Anonymkode: 1e042...dd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tatt kontakt ved feber over 40 i mer enn 3 dager eller ved feber (uansett temp) mer enn 5 dager

Anonymkode: 50d15...207

Skrevet

Ved dårlig allmenntilstand. 

Har hun fått noe paracet? Gikk feberen ned? 

Ville venter og sett ann til i morgen. 

Anonymkode: eedc2...e79

Skrevet

Ved dårlig almenntilstand. 

Her hadde 2 åringen 40 i feber i 8 dager. Var i knallform. Løp og spiste vanlig. Rolig ett par dager, så nye 8 dager. Så lenge allmenntilstanden er bra er det ikke noe farlig med feber. 

Men du kjenner ditt barn best 😊

Anonymkode: 5a6c1...12a

Skrevet

Hun har fått Paracet men den funket i 15 min og så har hun lagt siden... det er da 2t siden. Før det sov hun fire timer.

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har fått Paracet men den funket i 15 min og så har hun lagt siden... det er da 2t siden. Før det sov hun fire timer.

En av kriteriene for å ringe lege er jo nettopp at Paracet ikke virker. 

Anonymkode: 95da9...2fa

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis feberen ikke har gått ned noe eller det kun har hatt virkning i 15 min så hadde jeg kontaktet legevakt. Du kan forsøke en ny nå. Men om hun fortsatt bare sover så virker det jo som dårlig allmenntilstand og da hadde jeg ringt. 

Anonymkode: eedc2...e79

Skrevet

Det varierer litt når jeg har kontaktet lege. Det ene barnet har hatt mye og veldig høy feber, som regel forårsaket av halsbetennelse/mandler, så med henne kan jeg se an lenger enn med det andre barnet. Hvis de har høy feber og dårlig allmenntilstand, høy feber uten at årsaken er kjent eller feber som varer over 4 dager har vi som oftest tatt en sjekk hos legen. 

Anonymkode: e47d6...677

Skrevet

Den virket nå i sted og hun fikk onsdag mer drikke. Kastet opp alt igjen, helt grønt 🤭

feberen sank iallefall og hun kviknet litt til. 

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den virket nå i sted og hun fikk onsdag mer drikke. Kastet opp alt igjen, helt grønt 🤭

feberen sank iallefall og hun kviknet litt til. 

Det går omgangssyke rundt om nå. Datteren min på 3 hadde nettopp den og hun fikk høy feber. Men har hun kviknet til er det ett godt tegn. Datteren min har ørebetennelser hele tiden og jeg kontakter lege ved feber i over 3 døgn eller ved veldig dårlig almenntilstand.

Anonymkode: 3a38d...d47

Skrevet

Er bekymret siden det er likt forrige sykdomsforløp ved nyrebekkenbetennelse. 

Men kan ikke løpe med urinprøve hver gang det er feber heller 🤭

Skrevet

etter 3 dager, tør ikke vente lengre pga han sliter med astmaen og

Anonymkode: e31a5...6fe

Skrevet

Hvis allmenntilstanden er grei og barnet får i seg nok drikke til å gråte med tårer (og jeg har en mistanke om hva som er årsaken) oppsøker jeg ikke lege i det hele tatt.

Hadde oppsøkt lege ved uforklarlig feber som ikke går over, vedvarende dårlig allmenntilstand som ikke blir bedre av Paracet og Nurofen, eller for lite drikke. 

Anonymkode: 2acc4...ffe

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er bekymret siden det er likt forrige sykdomsforløp ved nyrebekkenbetennelse. 

Men kan ikke løpe med urinprøve hver gang det er feber heller 🤭

Jo, det kan du. Det tar to sek å stikse urinen hos legen, og nyrebekkenbetennelse kommer ofte tilbake. Men du kan jo sjekke selv også, ved å dunke lett bak på ryggen. Har hun smerter i området kan det være ny betennelse. 

God bedring! 

Anonymkode: 13489...50e

Skrevet

Hun sier hun har vondt bak der og tar seg på ryggen. Men d virker ikke som om hun får vondt når vi dunker på. 

Har høy smerteterskel men burde vel reagere på smerte v dunk.

Skrevet

Kan du kjøpe urinstix på apoteket? De vil gi en grei indikasjon på om det er uvi på gang. Jeg måtte gå til innkjøp av det til meg selv, da jeg ikke kjenner stort i området og er plaget med gjentatte uvi. 

Anonymkode: a6b4a...e77

Skrevet

Min andremann har ingen feber eller 40,uansett om det er virus eller bakterie. Første gang var det panikk, særlig siden førstemann hadde knapt en gang feber 38.5 og han er 9 år. Nå vet vi med andremann at han er sånn så vi ser det an. MEN vår erfaring betyr ingentin for deres tilfellet og jeg ville kontaktet legen. 

Anonymkode: 9f0fd...efa

Skrevet

Prøvde en urinstix vi har til hjemmebruk, men den slo kun ut på protein. Det kan vel vere forurensing. På blod var d kanskje en mini mini prikk som kom til syne. 

Får prøve i morgen tidlig. 

Har begynt å hoste veldig, så kan vel vere derfor hun har vondt nede bak på ryggen? 

Skrevet

Ville gått til legen med urinprøve i morgen tidlig. De sjekker det på minuttet og mor får ro i sjela:) 

Anonymkode: 3a38d...d47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...