Gå til innhold

Noen med peiling på NAV og ytelser her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er denne:

Tilkallingsvikar i barnehage.

Har fått diagnosen «runners knee», i tillegg til at kneet helt mangler brusk. Har i perioder så vondt at jeg knapt klarer å gå. Så jobbing i barnehage er uansett uaktuelt.

Har jeg rett på sykepenger? (Jobbet lite i det siste, men mye i 2018.) Hvirdan regnes det i så fall ut?

Hvis jeg ikke har rett på sykepenger, -hva har jeg krav på da? Noe må jeg jo leve av? 

Hva hvis dette blir langvarig? (Legen snakker om et år med fysio før man evt snakket operasjon. Da i form av evt nytt kne-ledd).

Anonymkode: ac676...f89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man bytter jo ikke kneledd ved runners knee.... fysio, opptrening, øvelser. 

Og sp må du finne er jobb som ikke handler om å gå og stå hele dagen, evt ta utdanning. Tilkallingsvikar i barnehage er uansett ikke noe å leve av i det lange løp...

Anonymkode: e8b7b...8c0

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Man bytter jo ikke kneledd ved runners knee.... fysio, opptrening, øvelser. 

Og sp må du finne er jobb som ikke handler om å gå og stå hele dagen, evt ta utdanning. Tilkallingsvikar i barnehage er uansett ikke noe å leve av i det lange løp...

Anonymkode: e8b7b...8c0

Man bytter kneledd når det ikke er mere brusk igjen i kneleddet (artrose). Som jeg har i tillegg til runners knee.

Uansett. Jeg vet også at tilkallingsvikar ikke er noe å leve av. Men man tar det man får i et trangt arbeidsmarked på en bitteliten plass. Jeg jobber gjerne, men vet ikke hva jeg skulle tatt meg til som er mulig å kombinere med smertene mine? Mulig NAV har noe tilrettelagt arbeid jeg kan gjøre? 

Men det var først og fremst ytelser jeg lurte på. For jeg må ha noe å leve av.... 😐

Skrevet

Om du blir sykemeldt har du krav på gjennomsnittslønnen din i sykepenger. Lurer på om det er noen nye regler for hvor langt tilbake de går for å finne gjennomsnittslønnen. Før var det 3 mnd, men du kunne be de gå 6 mnd tilbake om du hadde veldig ujevn lønn, litt usikker på hvordan det er i dag.

Anonymkode: 93b0b...f5a

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Om du blir sykemeldt har du krav på gjennomsnittslønnen din i sykepenger. Lurer på om det er noen nye regler for hvor langt tilbake de går for å finne gjennomsnittslønnen. Før var det 3 mnd, men du kunne be de gå 6 mnd tilbake om du hadde veldig ujevn lønn, litt usikker på hvordan det er i dag.

Ok. Takk for svar! Skal til lege i morgen, og NAV på onsdag, så blir forhåpentligvis litt klokere da! 😊

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Takk for svar! Skal til lege i morgen, og NAV på onsdag, så blir forhåpentligvis litt klokere da! 😊

Her er hva nav sier:

Har du din første fraværsdag i 2019, omregnes gjennomsnittet av inntekten din de tre siste hele kalendermånedene til årsinntekt. Hvis denne årsinntekten avviker mer enn 25% fra inntekten du har hatt de siste 12 månedene, skal sykepengegrunnlaget fastsettes ved skjønn.

Skrevet

Takk for svar. Må bare tenke at det ordner seg på et vis. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...