Gå til innhold

Emilie eller Emmelin, søster til Tobias?


Lilypond

Anbefalte innlegg

Vi hadde egentlig bestemt oss for Emilie som jentenavn før storebror ble født. Syns det er vakkert, tidløst og anvendelig til alle fremtidige karrierevalg, og passer som søsken til storebror. Men det har også herjet i topp 10 i vel mange år nå, og en i slekten som vi ser med et par mnd mellomrom fikk en Amalie for bare et halv år siden. Så akkurat nå virker Emilie litt oppbrukt og litt for likt Amalie. 

Jeg falt pladask for Emmeline. Syns det er nydelig og en slags sjeldnere variant av Emilie. Mannen hater navn på -line så det reelle alternativet er Emmelin. Jeg syns det er nydelig, har en klassisk klang og fungerer på engelsk. Det er også en kvinnesaksforkjemper som het Emmeline Pankhurst, ingen dårlig assosiasjon syns jeg. Ulempen er at hun trolig må stave navnet sitt ofte, og jeg ser mange mener det er for sukkersøtt og gir assosiasjoner til navn gitt av tenåringsmødre. Jeg er i slutten av 30-årene..

Ønsker et navn som fungerer enten hun vil bli fotballspiller, lærer eller advokat. Hvilket ville dere valgt og hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville valgt Emilie fordi jeg synes det er veldig fint, liker ikke så godt Emmelin. Jeg synes ikke at Amalie og Emilie er så like, og det gjør ingenting om 2 stykker heter det. Her er det søskenbarn som heter Martin og Martine, aldri noen som tenker over at det er for likt.
Hva med Emmy, kan det være et alternativ?

Anonymkode: cf851...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt Emilie. Synes det er et varmt, sjarmerende og søtt navn.

Emmelin er helt ok, men hun ender nok opp med å stave navnet sitt ofte, ja. 

Jeg liker også godt Emily/Emmeli. 

Anonymkode: 02038...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har alltid likt Emilie. Synes det er et varmt, sjarmerende og søtt navn.

Emmelin er helt ok, men hun ender nok opp med å stave navnet sitt ofte, ja. 

Jeg liker også godt Emily/Emmeli. 

Anonymkode: 02038...3f2

Men liker Emilie best 😉 og synes ikke det er så brukt lenger. Amalie og Emma er mer brukt. 

Anonymkode: 02038...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Emmelin var kjempefint jeg ! 😍 Har aldri hørt det før. 

Anonymkode: 5560b...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Det er litt betryggende at andre ikke syns Emilie og Amalie er for likt altså. Emilie er også veldig trygt på mange måter, mens Emmelin er litt mer åpent for tolkning. 

Emmy/Emmi blir nok kallenavn. Vi har noe familie i utlandet så det er litt greit at kallenavn også funker greit på engelsk, vi har Toby for Tobias. Men jeg liker også så godt litt lengde på navn, så kun Emmy er litt kort for meg. 

Klarer ikke helt bestemme meg hvor tungt det veier om hun må si "Emmelin med 2 M-er". Vi har allerede et etternavn som trenger en liten spesifisering av stavemåte, tenk "Hanssen med 2 S-er". Så irritasjonsmomentet er der uansett, er det derfor verre eller mindre ille om fornavn er tilsvarende? 🤔 

Liker begge og tror ingen blir helt feil, men setter veldig pris på deres meninger ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Lilypond skrev:

Tusen takk for svar! Det er litt betryggende at andre ikke syns Emilie og Amalie er for likt altså. Emilie er også veldig trygt på mange måter, mens Emmelin er litt mer åpent for tolkning. 

Emmy/Emmi blir nok kallenavn. Vi har noe familie i utlandet så det er litt greit at kallenavn også funker greit på engelsk, vi har Toby for Tobias. Men jeg liker også så godt litt lengde på navn, så kun Emmy er litt kort for meg. 

Klarer ikke helt bestemme meg hvor tungt det veier om hun må si "Emmelin med 2 M-er". Vi har allerede et etternavn som trenger en liten spesifisering av stavemåte, tenk "Hanssen med 2 S-er". Så irritasjonsmomentet er der uansett, er det derfor verre eller mindre ille om fornavn er tilsvarende? 🤔 

Liker begge og tror ingen blir helt feil, men setter veldig pris på deres meninger ❤️

Jeg ser det ikke som noe stort problem. Jeg har et navn som var veldig vanlig på 70 - tallet, men jeg blir veldig ofte spurt om det skrives med eller uten h. Etternavnet mitt må jeg og ofte stave, siden det er veldig sjeldent. Men ingen av delene har noengang plaget meg.

Anonymkode: cf851...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie er et fint navn! Synes ikke det er for likt Amalie! 

Emmelin har jeg aldri hørt før! Men var veldig fint😊 kjenner ei som heter Emmali, synes det og er et fint navn. 

Blir bra uansett hvilket av de to du velger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie er mye finere enn Emmelin, som jeg ikke likte i hele tatt og Emilie står bedre med Tobias :) Liker Emma og Emily også.

Amalie og Emilie er ikke likt

Anonymkode: dbc19...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei av jentene i familien til eksen heter Emilyn, om det faller i smak.

Anonymkode: 5253e...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Emilie er et smakfullt, klassisk og tidløst navn. Det blir aldri oppbrukt. Også et fint og internasjonalt navn som er lett oversettbart.

Emmelin høres ut som et fantasi-/tullenavn fra Game of Thrones eller noe sånt.

Anonymkode: 82889...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesøster her heter Emilie, så liker det selvsagt veldig godt 😍 synes også det er mye finere enn Emmelin. Emeline er en annen variant som jeg synes er fint!

ikke så mange små som heter Emilie lenger virker det som, vi er veldig fornøyd med navnet 😍

Anonymkode: 1d16c...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Emilie er fint, synes kanskje Emmelin blir litt funkisnavn, men det er nå meg. Et alternativ kan jo være Emilia? Det er jo også et navn i samme gate, kanskje bare ikke like vanlig som Emilie.

Anonymkode: 6cfea...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes Emilie er kjempefint, synes ikke Emilie og Amalie er for like, så lenge de ikke er søsken. Liker ikke så godt Emmelin. Hva med Emily?

Anonymkode: cf851...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...