Gå til innhold

Klarer ikke å stoppe tankeflommen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker HELE tiden. Ganske filosofisk også. Har temaer som jeg drar med meg i perioder over flere måneder og tenker fram og tilbake og opp og ned og i det hele tatt, det tar ikke slutt. Jeg ser så mange "connexions" i livet og forstår ting så mye bedre, hvorfor folk oppfører seg slik og slik, hvorfor dette skjer osv. 

Men jeg begynner å bli dritsliten av det. Jeg klarer ikke å slutte å tenke, og jeg prøver å dele tankene mine med noen med folk er liksom ikke på samme bølgelengde virker det som. Der folk er mer opptatt av konkrete problemer på jobb eller privat, så har jeg fokus på likestilling og hvorfor det er så vanskelig å få gjennomslag for dette i Europa i dag, basert på historikk.

Jeg ser at mine interesseområder er annerledes enn andres, jeg klarer bare ikke å bekymre meg over småting som at den buksa strammer litt eller at "vet du hva hun sa eller han gjorde"-problematikker.

Men tankeflommen min tar ingen ende, jeg klarer ikke å koble av. Jeg begynner å lure på om det er noe galt med meg. Jeg er relativt introvert, relativt rolig av meg, det er kun på innsiden at det går i 100. Det er det ingen som ser, så jeg tror folk noen ganger tenker at det er like rolig på innsiden. 

Noen som kjenner seg igjen? Eller har noen råd?

Anonymkode: be6b0...6f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkle mennesker snakker om andre og om konkrete ting og mer kompliserte mennesker snakker om ideer.

Jeg tror du skal bruke evnene dine i et yrke, ta en akademisk utdannelse om du ikke har en alt, og tenk ivei!

Anonymkode: 2b90c...822

Skrevet

Noen kommuner arrangerer kurs i belastningsmestring (KiB).

Google og se om det kan være aktuelt for deg.

Anonymkode: 02f7b...bc4

Skrevet

Kjenner meg igjen. Jeg fikk diagnose ADHD i voksen alder, dvs jeg trolig har dette men en mild variant. Tankestrømmen sliter meg ut, men har valgt alternativt fremfor medisiner. Legen mente jeg kunne prøve men har vært skeptisk. Får mye IT av yoga. Men..... jeg holdt på med det i et halvt år før jeg følte jeg mestret det. Nå bruker jeg disse teknikkene daglig for å holde tankestrømmen i sjakk. 

Anonymkode: 05500...2d9

Skrevet

Det høres ut som om du kunne  videreutdannet deg? Som akademiker er du på en endeløs reise i tenkning, lesning, undersøkelser av diverse slag. Da kan du bruke tankeflommen produktivt. Hva jobber du med nå? Aktuelt med videreutdannelse?

Skrevet

Skaff deg nye og mer interessante venner.

Og gi hjernen din litt å jobbe med. Begynn å spille sjakk, eller lær deg å spille et instrument.

Anonymkode: 0fc0f...d9c

Skrevet

Les en bok om med et banalt og enkelt tema. Prøv å la hodet og tankene hvile/avspore fra kjøret du holder på med. Har du noen psykiatrisk diagnose? Maniske perioder? Du må stoppe deg selv. Høres ut som om dette ikke er helt friskt. 

Anonymkode: bfaa1...fcf

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Les en bok om med et banalt og enkelt tema. Prøv å la hodet og tankene hvile/avspore fra kjøret du holder på med. Har du noen psykiatrisk diagnose? Maniske perioder? Du må stoppe deg selv. Høres ut som om dette ikke er helt friskt. 

Hvis du har perioder i døgnet da du IKKE har noe som foregår i hodet, ville jeg vært mer bekymra...

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du har perioder i døgnet da du IKKE har noe som foregår i hodet, ville jeg vært mer bekymra...

Det har alle. Men HI skriver at hun har et voldsomt tankekjør som sliter henne ut. På en problematikk ingen får gjort noe med. Som tydeligvis går ut over livskvalitet og som gir bekymring. Da er det et sykdomstegn. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har alle. Men HI skriver at hun har et voldsomt tankekjør som sliter henne ut. På en problematikk ingen får gjort noe med. Som tydeligvis går ut over livskvalitet og som gir bekymring. Da er det et sykdomstegn. 

Var det det du klarte å lese ut av hovedinnlegget...? Da leser jeg med HELT andre briller enn du. Har også en konstant tankestrøm, og den er veldig langt unna sladder om hvem som sa hva, litt som HI beskriver. Men jeg ser det som min viktigste ressurs. Den gjør meg kreativ og lærenem, og de områdene jeg engasjerer meg i er da uansett både mer nyttige og intelligente enn trivielle samtaler om hverdagslige ting. Et kjapt hode gjør deg til et bedre menneske, fordi du får større overblikk og blir mindre navlebeskuende. Akkurat som HI beskriver i første innlegg. 

At det er frustrerende skyldes ikke at hun er syk, men at verden rundt henne er begrensende, og full av begrensede mennesker.

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var det det du klarte å lese ut av hovedinnlegget...? Da leser jeg med HELT andre briller enn du. Har også en konstant tankestrøm, og den er veldig langt unna sladder om hvem som sa hva, litt som HI beskriver. Men jeg ser det som min viktigste ressurs. Den gjør meg kreativ og lærenem, og de områdene jeg engasjerer meg i er da uansett både mer nyttige og intelligente enn trivielle samtaler om hverdagslige ting. Et kjapt hode gjør deg til et bedre menneske, fordi du får større overblikk og blir mindre navlebeskuende. Akkurat som HI beskriver i første innlegg. 

At det er frustrerende skyldes ikke at hun er syk, men at verden rundt henne er begrensende, og full av begrensede mennesker.

Men likevel; man kan ikke tenke seg fram til likestilling. Det nytter ikke bruke så mye energi på en konstant tankestrøm.

Hi skriver at hun er kjempesliten av det, at hun ikke klarer å slappe av, at tankene går i hundre og at tankeflommrn ingen ende tar. Et «kjapt hode» er vel og bra, men koker det over i topplokket blir man totalt utbrent. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men likevel; man kan ikke tenke seg fram til likestilling. Det nytter ikke bruke så mye energi på en konstant tankestrøm.

Hi skriver at hun er kjempesliten av det, at hun ikke klarer å slappe av, at tankene går i hundre og at tankeflommrn ingen ende tar. Et «kjapt hode» er vel og bra, men koker det over i topplokket blir man totalt utbrent. 

Hverdagslige samtaler om trivielle ting er sosial intelligens. Jeg baksnakker aldri, og sladder er det værste jeg vet. Men å diskutere, analysere og fabulerer om verdensfred, politikk, likestilling osv i tide og utide, med noen som aldri blir ferdig med et tema, bruker jeg ikke tid på. 

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mens alle andre er navlebeskuende, mindre bra og begrensende mennesker?

Anonymkode: 5f244...b1c

Skrevet

Høres litt ut som add?

Anonymkode: c0325...d44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...