Anonym bruker Skrevet 24. mars 2019 #1 Skrevet 24. mars 2019 Jeg har vært feig. Har ikke sagt noe. Nå er det en stund siden. Har ikke møtt foreldrene i person etterpå, men moren skrev til meg på fb chat idag ang. noe med barna våre som går i samme klasse. Jeg kjente ikke det barnet som tok selvmord. Men jeg burde da si noe! Herregud.. kan jeg skrive at jeg har tenkt mye på de? Kan vel ikke skrive at jeg håper det går bra, for det gjør det selvfølgelig ikke. Helt grusomt. Anonymkode: 44691...bf3
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2019 #2 Skrevet 24. mars 2019 Å skrive er enklere enn å si noe ansikt til ansikt, ofte. Skriv at du har tenkt mye på de, at du føler med de i sorgen. Anonymkode: 43fd1...1ea
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2019 #3 Skrevet 24. mars 2019 Er det slike ting eller og skummel sykdom i en familie jeg snakker med, skriver jeg at jeg tenker på dem og viss det er noe som helst jeg kan hjelpe til med, må de ikke være redd for å spør! Har selv vært utfor selvmord i familien, og synes selv det hjalp med slike beskjeder da jeg ikke orket snakke med mennesker uten å gråte... Anonymkode: 0679e...a8d
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2019 #4 Skrevet 24. mars 2019 Når hun spør om noe praktisk på fb eller slikt hadde jeg bare svart helt vanlig. Om samtalen utvikler seg tror jeg det er greit å si at du har tenkt mye på dem og at om det er noe du kan hjelpe med osv. Er nok enklest å snakke om ansikt til ansikt når man kan se hvordan folk reagerer. En jeg kjenner som mistet en halv stor gutt i en ulykke sier at det var mange som ville støtte i starten men etter noen måneder var folk på en måte ferdig med det, men det var hun ikke. Hun sier at det var veldig sårt. Så jeg tror ikke det gjør noe at det er en stund siden det skjedde. Anonymkode: 6a6f0...d83
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2019 #6 Skrevet 24. mars 2019 Skriv at du tenker mye på dem, send en varm klem og understrek at de må ha svært lav terskel hvis det er noe du kan hjelpe med. Bare at du viser skriftlig omtanke, kan gjøre dem godt. Altfor mange er feige, som du selv kaller det, delvis jeg selv, også. Anonymkode: 6768f...80d
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2019 #7 Skrevet 24. mars 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kondolerer. Anonymkode: f4e7f...69d Jeg hater det ordet . Selvom det er hyggelig ment. Anonymkode: fa747...10b
aanonym Skrevet 24. mars 2019 #8 Skrevet 24. mars 2019 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hater det ordet . Selvom det er hyggelig ment. Anonymkode: fa747...10b Alltid er det noe som skal kommentere akkurat det. 😳Kondolerer er et godt og etablert uttrykk. Det kommer fra latin (condolare) og betyr å «føle med». Å kondolere er en gest eller en hilsen som man gir til de etterlatte for å vise medfølelse og empati i sorgen og savnet. Et meget godt uttrykk - SÆRLIG i tilfeller der man ikke er svært nær den avdøde eller de etterlatte. Slik som i HIs tilfelle.
TinaK 1990 Skrevet 24. mars 2019 #9 Skrevet 24. mars 2019 27 minutter siden, aanonym skrev: Alltid er det noe som skal kommentere akkurat det. 😳Kondolerer er et godt og etablert uttrykk. Det kommer fra latin (condolare) og betyr å «føle med». Å kondolere er en gest eller en hilsen som man gir til de etterlatte for å vise medfølelse og empati i sorgen og savnet. Et meget godt uttrykk - SÆRLIG i tilfeller der man ikke er svært nær den avdøde eller de etterlatte. Slik som i HIs tilfelle. Det er lov å mene at maniske liker ordet. Jeg gjør heller ikke det. Mye bedre med «jeg tenker på deg» etc etc. Godt vi er ulike.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2019 #10 Skrevet 24. mars 2019 Jeg har mistet både søsteren min og mamma de to siste årene og DET VERSTE er de som later som ingenting eller prøver å unngå meg i butikken etc. Trenger ikke si all verden, men en klapp på skulderen, en klem eller bare «jeg tenker på deg» Anonymkode: 85a98...99a
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2019 #11 Skrevet 24. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg hater det ordet . Selvom det er hyggelig ment. Anonymkode: fa747...10b Det er et ord som har en betydning, akkurat som "gratulerer". Men siden man (heldigvis!) ikke sier det så ofte, har en del personer fått for seg at det er innholdsløst. Det betyr "deltakelse i sorgen". Anonymkode: 31150...2e9
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2019 #12 Skrevet 24. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har vært feig. Har ikke sagt noe. Nå er det en stund siden. Har ikke møtt foreldrene i person etterpå, men moren skrev til meg på fb chat idag ang. noe med barna våre som går i samme klasse. Jeg kjente ikke det barnet som tok selvmord. Men jeg burde da si noe! Herregud.. kan jeg skrive at jeg har tenkt mye på de? Kan vel ikke skrive at jeg håper det går bra, for det gjør det selvfølgelig ikke. Helt grusomt. Anonymkode: 44691...bf3 Dropp i alle fall ordet "selvmord". Det er et ord som impliserer at den døde er en morder (mord = overlagt drap). Nei, man er ikke morder dersom man forårsaker sin egen død. Bruk uttrykket "ta sitt eget liv". Anonymkode: 31150...2e9
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2019 #13 Skrevet 25. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Dropp i alle fall ordet "selvmord". Det er et ord som impliserer at den døde er en morder (mord = overlagt drap). Nei, man er ikke morder dersom man forårsaker sin egen død. Bruk uttrykket "ta sitt eget liv". Anonymkode: 31150...2e9 Trenger da ikke nevne dødsårsak i det hele tatt! Man kommer langt med kondolerer og varme tanker uten å skrive mer enn det. Anonymkode: 43fd1...1ea
aanonym Skrevet 25. mars 2019 #14 Skrevet 25. mars 2019 3 timer siden, TinaK 1990 skrev: Det er lov å mene at maniske liker ordet. Jeg gjør heller ikke det. Mye bedre med «jeg tenker på deg» etc etc. Godt vi er ulike. Selvsagt er det lov å mene det. Men jeg synes det er synd at man absolutt må si det høyt. Som om de som bruker uttrykket «kondolerer» er mindre omtenksomme enn de som sier «tenker på deg». «Tenker på deg» er et uttrykk man kan bruke i alle mulige sammenhenger, «kondolerer» er et svært presist begrep, utelukkende til bruk til etterlatte når noen har dødd.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2019 #15 Skrevet 25. mars 2019 8 timer siden, aanonym skrev: Alltid er det noe som skal kommentere akkurat det. 😳Kondolerer er et godt og etablert uttrykk. Det kommer fra latin (condolare) og betyr å «føle med». Å kondolere er en gest eller en hilsen som man gir til de etterlatte for å vise medfølelse og empati i sorgen og savnet. Et meget godt uttrykk - SÆRLIG i tilfeller der man ikke er svært nær den avdøde eller de etterlatte. Slik som i HIs tilfelle. Er mange meninger om dette ordet. Jeg synes det er "mekanisk". Har mistet mange av mine nærmeste. Satte mer pris på de som heller gav meg en klem, eller klemte armen min i forbifarten uten å si noe. Man trenger ofte ikke si så mye. Kroppsspråket er nesten viktigere. Veldig mane blir utilpass siden de ikke vet hva de skal si eller gjøre. Anonymkode: 04d34...b64
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2019 #16 Skrevet 25. mars 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Dropp i alle fall ordet "selvmord". Det er et ord som impliserer at den døde er en morder (mord = overlagt drap). Nei, man er ikke morder dersom man forårsaker sin egen død. Bruk uttrykket "ta sitt eget liv". Anonymkode: 31150...2e9 Jeg er enig i at man ikke behøver å si selve ordet selvmord, men uansett hvordan man vrir og vender på det så er det å ta sitt eget liv selvmord. Anonymkode: 5cb8b...847
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2019 #17 Skrevet 25. mars 2019 Jeg ville svart påmeldingen etterfulgt av noe «personlig». Jeg har tenkt utrolig mye på dere etter at «Erik «gikk bort. Jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive eller si, da dette er så ufattelig trist. Vit at vi tenker på dere alle sammen. Jeg kjente ikke «Erik» personlig men av det jeg så var han en kjekk gutt og jeg vet at han var en flott storebror for «Mia». for all del, ikke lat som ingenting! Anonymkode: 37975...c95
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2019 #18 Skrevet 25. mars 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Kondolerer. Anonymkode: f4e7f...69d Det blir lett oppfattet som kunstig og stivt. Mennesker som er i dyp sorg kan ofte oppleve at de som bare sier "kondolerer" uttrykker seg på en distansert måte, som de ikke vil forholde seg til det som har skjedd. "Jeg har tenkt mye på dere" er langt bedre. Anonymkode: e51d5...07f
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2019 #19 Skrevet 25. mars 2019 16 minutes ago, Anonym bruker said: Det blir lett oppfattet som kunstig og stivt. Mennesker som er i dyp sorg kan ofte oppleve at de som bare sier "kondolerer" uttrykker seg på en distansert måte, som de ikke vil forholde seg til det som har skjedd. "Jeg har tenkt mye på dere" er langt bedre. Anonymkode: e51d5...07f Folk er forskjellige. Noen synes det er ok å kunne bare svare takk til kondolerer. Med tenke-varianten må de tenke ut et svar. Uansett kan ikke selv sørgende få lov til å vri kondolerer til å bli noe negativt. Og sånn ærlig talt. Det er ikke hvilke ord som veksles i den første samtalen etter dødsfallet, men hva som sies/gjøres de påfølgende dagene Anonymkode: b665e...ef7
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2019 #20 Skrevet 25. mars 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Er mange meninger om dette ordet. Jeg synes det er "mekanisk". Har mistet mange av mine nærmeste. Satte mer pris på de som heller gav meg en klem, eller klemte armen min i forbifarten uten å si noe. Man trenger ofte ikke si så mye. Kroppsspråket er nesten viktigere. Veldig mane blir utilpass siden de ikke vet hva de skal si eller gjøre. Anonymkode: 04d34...b64 Og de blir i alle fall ikke mindre utilpass når det ene ordet som faktisk har en helt klar betydning i denne sammenhengen, og som gjennom alle tider har vært akseptert å si, blir omtalt som lite empatisk, mekanisk og stivt. Bl.a. Anonymkode: 51ce1...ecf
aanonym Skrevet 25. mars 2019 #21 Skrevet 25. mars 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Og de blir i alle fall ikke mindre utilpass når det ene ordet som faktisk har en helt klar betydning i denne sammenhengen, og som gjennom alle tider har vært akseptert å si, blir omtalt som lite empatisk, mekanisk og stivt. Bl.a. Anonymkode: 51ce1...ecf Enig. Tenker at de som ikke liker ordet kan bruke et annet ord, uten å tillegge ordet «kondolerer» annen betydning enn det det faktisk har. Jeg synes faktisk det er et vakkert og høytidelig lite ord, mettet med meningsinnhold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå