Anonym bruker Skrevet 24. mars 2019 #1 Skrevet 24. mars 2019 Hei fine damer Har et luksusproblem. Pendler inn til tigerstaden, da jeg tar en phd der. Har en drøy times reisevei. Har hatt en litt trå start på phden (som mange andre hos oss), men nå flyter det virkelig bra. Kontrakten min løper til høsten 2020, og jeg tror det er realistisk å bli ferdig til da. Nå utfordringen: en lokal bedrift som driver med det veldig smale jeg holder på med og som sliter med å rekruttere folk, har fått nyss i at jeg finnes og jeg var også på et intervju der for en tid tilbake. De trenger meg 100 %, helst i går, og ringte og "maste" forrige uke på hvordan det gikk med meg. Vil også tro at de betaler meg bedre enn hva universitetet gjør, uten at jeg har fått noe konkret tilbud. Reiseveien er under 10 minutter og de driver med skikkelig spennende "cutting edge" - teknologi og vil veldig gjerne ha meg med på laget, NÅ. Jeg har ikke lyst til å hoppe av phden, da det ser stygt ut på CVen og jeg endelig har kommet skikkelig i flytsonen der. På den andre siden er muligheten hos den lokale bedriften veldig forlokkende. Vurderer å søke om å ta phden på deltid og foreslå at jeg kan "være litt her og litt der". Er det noen av dere som har erfaring med det? Er det noe universitetene synes er ok? Har aldri møtt noen andre som har løst det sånn, alle andre hos oss jobber fulltid på universitetet... Hva ville dere gjort i min situasjon? Bedriften sier forøvrig at vi uansett skal holde kontakten og jeg gjerne kan si ifra når det nærmer seg litt mer at jeg er ferdig. Håper det betyr at de har en jobb til meg da også, men det kan man jo aldri vite. Håper noen av dere kan gjøre meg litt klokere. På forhånd takk for gode råd! Anonymkode: f3aba...d4c
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2019 #2 Skrevet 24. mars 2019 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hei fine damer Har et luksusproblem. Pendler inn til tigerstaden, da jeg tar en phd der. Har en drøy times reisevei. Har hatt en litt trå start på phden (som mange andre hos oss), men nå flyter det virkelig bra. Kontrakten min løper til høsten 2020, og jeg tror det er realistisk å bli ferdig til da. Nå utfordringen: en lokal bedrift som driver med det veldig smale jeg holder på med og som sliter med å rekruttere folk, har fått nyss i at jeg finnes og jeg var også på et intervju der for en tid tilbake. De trenger meg 100 %, helst i går, og ringte og "maste" forrige uke på hvordan det gikk med meg. Vil også tro at de betaler meg bedre enn hva universitetet gjør, uten at jeg har fått noe konkret tilbud. Reiseveien er under 10 minutter og de driver med skikkelig spennende "cutting edge" - teknologi og vil veldig gjerne ha meg med på laget, NÅ. Jeg har ikke lyst til å hoppe av phden, da det ser stygt ut på CVen og jeg endelig har kommet skikkelig i flytsonen der. På den andre siden er muligheten hos den lokale bedriften veldig forlokkende. Vurderer å søke om å ta phden på deltid og foreslå at jeg kan "være litt her og litt der". Er det noen av dere som har erfaring med det? Er det noe universitetene synes er ok? Har aldri møtt noen andre som har løst det sånn, alle andre hos oss jobber fulltid på universitetet... Hva ville dere gjort i min situasjon? Bedriften sier forøvrig at vi uansett skal holde kontakten og jeg gjerne kan si ifra når det nærmer seg litt mer at jeg er ferdig. Håper det betyr at de har en jobb til meg da også, men det kan man jo aldri vite. Håper noen av dere kan gjøre meg litt klokere. På forhånd takk for gode råd! Anonymkode: f3aba...d4c Skriver også min phd. Kan si deg med en gang at det der kommer ikke til å gå. Ble headhuntet under masteren min, og skulle bare jobbe 50%... endte med å jobbe 100 og strøk i viktige fag. Om de virkelig vil ha deg, venter de til du er ferdig. Phd er enormt krevende, og verre blir det siste året. Du burde ikke gjøre det, du vil angre. bli heller smigret over at noen vil ha deg, men ikke la smigeret skyve forpliktelsene til side. Tusenvis av mennesker vil være i dine sko. Ikke kast bort muligheten. masse lykke til! Anonymkode: 48146...8fc
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2019 #3 Skrevet 24. mars 2019 Hvis du er så «unik» i denne type bransje som det høres ut som vil de nok også ha deg når du er ferdig 😊 Anonymkode: f1393...5c4
aanonym Skrevet 24. mars 2019 #4 Skrevet 24. mars 2019 Universitene liker det ikke, de taper masse penger på at du bruker mer enn normert tid på pH.d’en din. Og veilederen blir heller neppe happy, i alle fall om du holderpå med noe tett opp til hans/hennes forskningsfelt. Og ikke minst - det kommer ikke til å gå. 50+50 blir ikke 100 i jobbsammenheng.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2019 #5 Skrevet 25. mars 2019 På sykehuset er det mange leger som tar phd på deltid, oftest 50/50. De tar da oftest en uke klinisk jobb og en uke forskning. Noen har lengte tidsrom, feks 5 uker el 3 mnd. De har da feks 6 års stipendiatstilling med 50% fra universitetet eller helseforetaket. Vurderer det samme selv, men har ikke noe konkret på bordet helt ennå. Det burde vel gå greit i andre yrker også? Selvfølgelig er det krevende, men mange gjør det. Anonymkode: 4150b...0a1
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2019 #6 Skrevet 25. mars 2019 Jeg tok phd med karriere som musiker ved siden av. Ble vel sikkert 150% jobb. Men, det var mulig og begge deler befruktet hverandre. Men, når det er sagt, hvis døren kan stå på gløtt til jobben til du er ferdig, ville jeg kanskje heller brukt det som gulrot til å få rompa i gir til å bli ferdig med avhandlingen! Lykke til! Anonymkode: bebde...e6d
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2019 #7 Skrevet 25. mars 2019 Mange på min arbeidsplass har tatt doktorgraden på deltid, dvs 50% jobb og 50 % doktorgrad. Det fordrer selvfølgelig at jobben legger til rette for det og at man da ikke må jobbe mer enn 50%. Anonymkode: a6ac8...f6d
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2019 #8 Skrevet 25. mars 2019 Hei igjen Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg har inntrykk av at det er ganske vanlig en del steder med phd på deltid, bare ikke i min bransje (et smalt realfag). Status på graden nå er at to artikler er på vei ut, og at grovarbeidet er gjort på den tredje. Så er i stor grad skriving og ikke laboratoriearbeid som gjenstår (dvs kommer til å sitte mye hjemme fremover). Skjønner ikke helt hvorfor universitetet skal tape så masse penger? Lønna mi kommer fra prosjekt i forskningsrådet, og hvis jeg går ned i halv stilling, går jeg ned halve lønna også. Tøft er det allerede. Jeg sjonglerer tre barn hvor eldste er seks år, og en har en del verv som har tid. Er ganske effektiv de åtte timene jeg er på jobb hver dag, for å si det sånn. Men ofte blir det jo til at jeg må ta en økt i helga også. På den andre siden er det gull med en så fleksibel jobb når man har småbarn i hus. Det bedriften driver med er ikke så tett opp til det veilederne mine gjør at det skal bli noen konflikt der, tror jeg. Derimot så tror jeg veilederne mine ville støttet meg, da de pleier å være fornøyd med at kandidatene deres kommer opp og frem i verden. Anonymkode: f3aba...d4c
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2019 #9 Skrevet 25. mars 2019 Det høres ut som om du klare dette! (jeg med MusikkPHD som svarer igjen) Hvis du er motivert, klarer du det helt sikkert! Gi blaffen om hva universitetet mener om din gjennomføringsfart så lenge du klarer det, er det hva du får jut av ditt liv som teller! Folk tar permisjoner og søker om nedsatt prosent av div grunner. Som småbarnsmor har du automatisk rettigheter til redusert fart. Hvis du er så strukturert og attpåtil har siste artikkel godt på vei, ville jeg slått til Lykke til med valget! Anonymkode: bebde...e6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå