Gå til innhold

Voksen søskensjalusi, erfaringer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I en søskenflokk på tre har det oppstått en intens søskensjalusi der søsknene mine har slått seg sammen og funnet på historier som de handler ut i fra. De har gått lang over grensen for trakassering og jeg vurderer sterkt å ta et oppgjør med det.

Alt startet med da jeg startet ENK, ble rundlurt av en storkunde og ble sittende igjen med en god del gjeld. Jeg fikk da hjelp av familie i form av et lån til å komme meg på bena igjen. Dette har murret og gått med ujevne mellomrom, men vi har allikevel hatt et kjempegodt søskenforhold i mellom disse periodene. Jeg har sagt fra meg all arv for å hindre unødvendig strid, men selv dette har de klart å snu mot meg.

Jeg har alltid vært en rolig, snille og ikke konfliktskapende i søskenflokken. Helt siden jeg var liten og ble offer for mobbing på skolen har jeg alltid blitt fortalt at det lønner seg å være den snille. Det ville jeg kunne se når jeg blir større. Nå er jeg snart 40 og ja, det har vært lønnet seg på mange måter, men så plutselig snudde det seg når jeg gikk fra en voldelig eks. Det smalt rundt meg med beskyldninger fra min eks om at jeg var en psykopat, narsisist med mer og dette begynte å smitte over på søskenflokken. Dette er nå noe de bruker mot meg i en kamp der ingen klarer å fortelle meg hva som egentlig ligger bak.

Jeg har nå på meg ryktet som en psykopatisk narsisist som ikke klarer å ta meg av barnet mitt. BV og psykolog jeg hentet inn på eget initiativ har motbevist dette på det sterkeste.

Jeg klarer heldigvis å la fornuften seire over følelser, men jeg må innrømme at det frister å leve opp til bekyldningene om å være en narsisist og psykopat. Det virker å være så mye enklere å forholde seg til enn å måtte takle alle løgnene som blir satt ut blant venner og familie.

Jeg tenker at det ikke kan være lett å være søsknene mine eller min eks. De ødelegger mye for seg selv og sine egne barn. Det jeg bekymrer meg mest for er barna oppe i dette. Mest min egen gutt. Han forstår ingenting nå når tante og onkel ikke inviterer til noe som helst, og at de ikke dukker opp i selskaper lenger. Hva hvis ryktene når han?

Søskensjalusi i voksen alder er normalt, men dette må da være langt uten for normalen?

Er det flere som ønsker å dele sine erfaringer med søskensjalusi i voksen alder? Er der blitt gjort noe for å bedre det? Har det bedret seg?

 

Anonymkode: 3259c...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle likt å høre om denne historien fra søsknene dine sitt perspektiv.

For å svare på det du sier. Søskensjalusi blant voksne er ikke uvanlig. Det er en grunn til at arveoppgjør gjerne skjærer seg.

Anonymkode: 9cd23...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg skulle likt å høre om denne historien fra søsknene dine sitt perspektiv.

For å svare på det du sier. Søskensjalusi blant voksne er ikke uvanlig. Det er en grunn til at arveoppgjør gjerne skjærer seg.

Anonymkode: 9cd23...d24

Det skulle jeg også. Har forsøkt å få deres versjon men de vil ikke snakke med meg om det. Jeg har fått den via BV, foreldre og flere andre. Alle historiene har en ting til felles. De er helt forskjellige.

Jeg skulle også ønske at jeg kunne diskutert min versjon. Det har jeg forsøkt, men der blir snudd til en helt annen versjon og nye rykter.

Anonymkode: 3259c...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg skulle likt å høre om denne historien fra søsknene dine sitt perspektiv.

For å svare på det du sier. Søskensjalusi blant voksne er ikke uvanlig. Det er en grunn til at arveoppgjør gjerne skjærer seg.

Anonymkode: 9cd23...d24

Heldigvis så preller det av hos de som kjenner meg og min sønn.

Anonymkode: 3259c...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten ligger vel et sted mellom din historie og dine søsken. 

Problemet mitt er at en som harde egenskapene din eks og dine søsken beskriver er selvsagt i stand til å lire av seg historier her inne også. Jeg tviler sterkt på at du er så uskyldig som du beskriver her inne. Når en større gruppe med folk vender seg mot en person så er det gjerne en årsak til det. 

Jeg skal ikke påstå noe som helst om deg, kjenner deg ikke. Men magefølelsen er at du ikke er så uskyldsren som du ønsker å fremstå som. I stede for å dele din historie her, forsøk å snakke med de som trenger å høre deg si noe. 

Håper det ordner seg for dere, slike konflikter er vonde. Jeg tror bare at du selv må forsøke å endre deg selv litt her. 

Anonymkode: dc87a...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger er veldig vanskelig. Jeg vet om flere familier som har blitt splittet grunnet dette. Det jeg synes er veldig spesielt i din historie er alle ryktene som settes ut og at man ved det kan ødelegge ditt forhold til andre. Det er jo også litt spesielt at man ikke kan sette seg ned og snakke sammen. Få frem hva som er feil og hva de mener skal til for å fikse dette. Da har man jo mulighet til å kunne få et søskenforhold igjen alle sammen og barna.  

Om du har fått lån eller pengegaver er det viktig at du har dokumentasjon og ryddighet i dette slik at noen ikke føler seg lurt. Jeg kjenner noen som har opplevd noe veldig likt som deg. Eneste er at i stedet for lån så fikk dette søskenet mye hjelp som ikke skulle betales tilbake. Det vil nå ikke være noe arv etter foreldrene når de går bort. Søskenet som fikk hjelpen (penger og eiendom) har fortsatt anstrengt økonomi, men alt tilsier at når kneiken er overvunnet vil dette søskenet etter all sansynlighet sitte på veldig store verdier(om enn ikke så likvide). Pga. hjelpen så fikk i praksis ett søsken arve alt og dette søskenet vil da ha mye større verdier enn de andre etterhvert. Dette søskenet er heller ikke ydmykt og føler at det har krav på dette da situasjonen det kom i ikke var selvforskyldt. Det mener også at om det er noen bittesmå verdier igjen som blir arv skal dette deles likt, eventuelt mer til dette søskenet som føler at det kompenserer litt for en urettferdig verden. Dette synes de andre er vondt da disse har en helt gjennomsnittlig økonomi og også har god bruk for disse verdiene. Spesielt er det vanskelig å se hvor stor forskjell det etterhvert vil bli på økonomien/verdiene til søskenene på grunn av dette. Enn så lenge har de et tilnærmet normalt forhold, men jeg tenker kontakt kommer til å forsvinne når foreldrene dør.

Anonymkode: 29958...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Familiekonflikter er så kompliserte at det er vanskelig å mene noe om de..

Men. Jeg har en fetter som beskriver livet litt som deg.

Ting bare skjer han. Han blir lurt, han er uheldig og mister jobben.. kona bare går fra han. Ungene vil ikke møte han.

Alt som er dumt bare skjer med han, tilsynelatende uten at han har gjort NOE som førte til det dumme.

Ikke uventet er han fryktelig provoserende å høre på og er i konflikt med de fleste 

Anonymkode: 67bec...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker denne saken har 2 sider, og vil ikke uttale meg bare på din utale, og vet heller ikke om dette er sant eller ikke

Anonymkode: 60c9b...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sannheten ligger vel et sted mellom din historie og dine søsken. 

Problemet mitt er at en som harde egenskapene din eks og dine søsken beskriver er selvsagt i stand til å lire av seg historier her inne også. Jeg tviler sterkt på at du er så uskyldig som du beskriver her inne. Når en større gruppe med folk vender seg mot en person så er det gjerne en årsak til det. 

Jeg skal ikke påstå noe som helst om deg, kjenner deg ikke. Men magefølelsen er at du ikke er så uskyldsren som du ønsker å fremstå som. I stede for å dele din historie her, forsøk å snakke med de som trenger å høre deg si noe. 

Håper det ordner seg for dere, slike konflikter er vonde. Jeg tror bare at du selv må forsøke å endre deg selv litt her. 

Anonymkode: dc87a...747

Da har du vel aldri blitt mobbet du da? Er ikke alltid en årsak til at en gruppe med mennesker gjør livet til en annen surt. Klart, NOE er det jo - men da kan det så gjerne også være usanne rykter. Men er enig i at denne historien skurrer litt.

Anonymkode: f5279...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har du vel aldri blitt mobbet du da? Er ikke alltid en årsak til at en gruppe med mennesker gjør livet til en annen surt. Klart, NOE er det jo - men da kan det så gjerne også være usanne rykter. Men er enig i at denne historien skurrer litt.

Anonymkode: f5279...cdd

Litt forskjell på mobbing og på at voksne søsken vender seg mot hverandre vel? 

Klart det kan jo hende at HIs søsken er skikkelig drittsekker og har alliert seg med med hennes psykopatiske eks. Men for flere av oss så skurrer denne historien litt.

Om du hele tiden går på en smell, blir lurt, gifter deg med en psykopat og kommer på kant med folk så er det gjerne noe ved en selv som forårsaker dette.

Anonymkode: 9cd23...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har du vel aldri blitt mobbet du da? Er ikke alltid en årsak til at en gruppe med mennesker gjør livet til en annen surt. Klart, NOE er det jo - men da kan det så gjerne også være usanne rykter. Men er enig i at denne historien skurrer litt.

Anonymkode: f5279...cdd

Nå snakker jeg om at voksne mennesker som står hi nær plutselig vender seg mot henne. Mobbingen fra barndommen er jo en annen sak som ikke har noe med denne saken å gjøre, bortsett fra at mobbingen har formet hi som person. Og jo, jeg ble mobbet på barneskolen pga etnisitet så jeg har følt mobbing på kroppen. 

Anonymkode: dc87a...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt forskjell på mobbing og på at voksne søsken vender seg mot hverandre vel? 

Klart det kan jo hende at HIs søsken er skikkelig drittsekker og har alliert seg med med hennes psykopatiske eks. Men for flere av oss så skurrer denne historien litt.

Om du hele tiden går på en smell, blir lurt, gifter deg med en psykopat og kommer på kant med folk så er det gjerne noe ved en selv som forårsaker dette.

Anonymkode: 9cd23...d24

Såvidt jeg leser, så har hun gått på en (1!) smell der hun ble lurt av en kunde, samt at eksen ikke er særlig god. Resten av familien har hun er bra forhold til, til tross for disse to søskene. Står det mer der enn det? 

Anonymkode: 50e04...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sannheten ligger vel et sted mellom din historie og dine søsken. 

Problemet mitt er at en som harde egenskapene din eks og dine søsken beskriver er selvsagt i stand til å lire av seg historier her inne også. Jeg tviler sterkt på at du er så uskyldig som du beskriver her inne. Når en større gruppe med folk vender seg mot en person så er det gjerne en årsak til det. 

Jeg skal ikke påstå noe som helst om deg, kjenner deg ikke. Men magefølelsen er at du ikke er så uskyldsren som du ønsker å fremstå som. I stede for å dele din historie her, forsøk å snakke med de som trenger å høre deg si noe. 

Håper det ordner seg for dere, slike konflikter er vonde. Jeg tror bare at du selv må forsøke å endre deg selv litt her. 

Anonymkode: dc87a...747

Jeg er faktisk ikke enig i det du skriver.  Jeg skjønner at det alltid er tre sannheter. Men det er ikke alltid så enkelt. Har selv en stor søskenflokk, og to av disse er alltid på krigsstien mot meg. Helt siden jeg var liten har de hakket på meg. Jeg, og resten av familien, står som et stort spørsmåmstegn. Ikke klarer de å forklare hva som er i veien heller. 

 Så jo, noen kan faktisk være jævelige og slemme mot deg selv om man er uskyldig.  

Det jeg tenker, er at du HI, kan bare forandre deg og din rolle oppi dette. 

Kan du snakke med dem rolig og si at du synes dette er leit? At du vil ha et forhold til dem? Prøve å løse dette ? Se fremover ? Hvis dere ikke er interesserte i dette, så er det rett og slett best å holde seg unna dem. Da har de ingenting de kan ta deg for. Ingenting du sier eller gjør.  Til slutt har de ikke noe å snakke om. Og ikke minst er det veldig deilig og befriende for deg. Konsentrer deg om deg og de som bryr seg om deg. Så kan de sitte der og slarve. 

Anonymkode: ef920...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noe i ditt innlegg HI, som gir inntrykk av at du ikke er helt god. Vanskelig  gi noen råd når din versjon fremstår som lite troverdig, og man ikke har hørt den andre versjonen. 

Anonymkode: f1ab0...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkskenkonflikter er vanlige også i voksen alder, jeg synes det er det du beskriver, ikke søskensjalusi. Hvis jeg skal tippe ville dine søsken reagerer hvis du kalte dette sjalusi. De ville kanskje også spørre hvorfor i all verden de skulle være sjalu på deg. 

Jeg har en sårbar bror. Da han var liten ble han behandlet omtrent som andre barn, noen venner, og noen hendelser der han ble hakket på. I voksen alder husker han ikke vennene, og forteller historien om sin skoletid som at han ble mobbet. Etter brudd med to kjærester forteller han om begge damene at de var sprø og psyket ham ned. Min opplevelse av det på avstand var at han og de to damene utløste hverandres verste sider. Han blir veldig fastlåst ved uenigheter og blir sint heller enn å kunne diskutere. I hvert fall den ene dama var av samme kaliber. Han har byttet jobb utallige ganger fordi det er vanskelig for ham å inngå kompromisser og leve med ledere som mener de kan bestemme. Hans fortelling er at de fleste ledere er helt sprø og maktsyke. Jeg kan jo ikke vite om han faktisk har hatt sprø ledere, men tenker jo at bidrar til vanskene selv. 

Så altså - det kan hende dine søsken tenker på deg som jeg tenker på broren min. Da han nylig fortalte meg at han syntes synd på meg fordi jeg var så sjalu på ham, avstod jeg fra å svare, men tenkte at det er få mennesker i verden jeg er mindre sjalu på enn ham. Lei av at han skaper konflikt, og oppgitt over at han alltid synes synd på seg selv, men veldig langt unna å være misunnelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er noe i ditt innlegg HI, som gir inntrykk av at du ikke er helt god. Vanskelig  gi noen råd når din versjon fremstår som lite troverdig, og man ikke har hørt den andre versjonen. 

Anonymkode: f1ab0...58b

Ikke helt god?? Hva får folk til å si sånt til andre, uten å ane noen ting utenom noen ord vedkommende har skrevet? 

Anonymkode: 50e04...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke helt god?? Hva får folk til å si sånt til andre, uten å ane noen ting utenom noen ord vedkommende har skrevet? 

Anonymkode: 50e04...fe8

Det er vel noe med innlegget som sier at det ligger mer her enn det HI opplyser om eller evner helt å se.

I min familie (mine søskenbarn) har det og er en konflikt. Søstrene snakker ikke sammen og har ikke gjort det på 20 år. Familien er blitt litt splittet pga dette. Jeg snakker kun med den ene siden og får da hennes versjon som jeg godt kan forstå. Samtidig så er det jo veldig klart at det er en annen side av denne konflikten. Det er ikke slik at min ene kusine er kun snill og grei og har monopol på sannheten. Søsteren hennes har sin versjon av "konflikten" og har nok også noe rett i sin side. Og slik er det nok for HI også.

Innlegget hennes forteller om at hun ved flere anledninger, jobb, familie og eksmann har "rotet" seg inn i uhensiktsmessige problemer. Og ja. hun kan være helt uskyldig selv og omgitt av drittsekker. men for mange høres dette litt usannsynlig ut.

Anonymkode: 9cd23...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...