Gå til innhold

Tips i forbindelse med vannkopper?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Femåringen har mange hundre vannkopper som klør og klør. Vi har fått zyrtec av legen, og bruker hvit vask. Ingenting hjelper, heller ikke dusj. Hun hyler og roper, sov ingenting i går natt, og får heller ikke sove nå. Hjelp?! Hjelper det med Paracet, selv om det bare er kløe og ikke feber?

Anonymkode: 5a47c...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maks dose Paracet etter vekt mot generelt ubehag, maks mengde Zyrtec etter vekt (kontakt legevakten imorgen og få dem til å høre med barnelege hvor stor dose som kan gis, og om det kan gis et annet antihistamin som gjør barnet litt trøtt og).

Kalde/fuktige omslag. 

Anonymkode: 8e227...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Femåringen har mange hundre vannkopper som klør og klør. Vi har fått zyrtec av legen, og bruker hvit vask. Ingenting hjelper, heller ikke dusj. Hun hyler og roper, sov ingenting i går natt, og får heller ikke sove nå. Hjelp?! Hjelper det med Paracet, selv om det bare er kløe og ikke feber?

Anonymkode: 5a47c...b22

A derma cytelium og pox clin. Ikke bruk Ibux!!!! Hvit vask funka ikke her, det er litt foreldet sa de på apoteket. 

Kjølig dusj, kjølige omslag. Votter på natta/kort klipte negler. 

Anonymkode: e3ffa...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde åtteåringen flere hundre i bare ansiktet, det var helt grusomt! Ga maksdose Paracet for hans vekt, og maksdose zyrtec (hold deg langt unna produkter med ibuprofen i). Brukte også en slags havrespray jeg fikk på apoteket, husker ikke hva den het, men de forstår nok hva du mener om du spør der.

Jeg fikk også tips av legen om å kjøpe bedøvende væske til å ha på koppene. Zylocain!? Husker ikke det heller, Sorry, men det er viktig at det er noe som KAN brukes på sår.

Anonymkode: 8b3c9...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips. Irriterende at det ikke vaksineres mot dette her til lands!

Anonymkode: 5a47c...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her hadde åtteåringen flere hundre i bare ansiktet, det var helt grusomt! Ga maksdose Paracet for hans vekt, og maksdose zyrtec (hold deg langt unna produkter med ibuprofen i). Brukte også en slags havrespray jeg fikk på apoteket, husker ikke hva den het, men de forstår nok hva du mener om du spør der.

Jeg fikk også tips av legen om å kjøpe bedøvende væske til å ha på koppene. Zylocain!? Husker ikke det heller, Sorry, men det er viktig at det er noe som KAN brukes på sår.

Anonymkode: 8b3c9...2f6

Hvor lenge varte det for gutten din?

Anonymkode: 5a47c...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle tips. Irriterende at det ikke vaksineres mot dette her til lands!

Anonymkode: 5a47c...b22

Man står jo helt fritt til å vaksinere på eget initiativ da. 

God bedring til lille. 

Anonymkode: 27a18...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor lenge varte det for gutten din?

Anonymkode: 5a47c...b22

Rett over tre uker før alle var tørket inn, men han hadde hatt kyssesyken rett før og immunforsvaret var dermed helt på bunn. Ikke vanlig at det varer så lenge, altså.

Han hadde vannkopper inne i øynene, i hele munnen (tannkjøtt, tunge, svelg, kinn), og det var tett i tett på hele kroppen. Første dagen var det ca 30 som dukket opp, så ble det bare fler og fler i to uker.

Kom på hva den bedøvende væsken het: xylocain, den kommer både i væskeform og i salve og brukes til brannkopper osv. Den hjalp oss så ekstremt mye!

God bedring til barnet ditt! Håper de verste dagene snart er over! :)

Anonymkode: 8b3c9...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Rett over tre uker før alle var tørket inn, men han hadde hatt kyssesyken rett før og immunforsvaret var dermed helt på bunn. Ikke vanlig at det varer så lenge, altså.

Han hadde vannkopper inne i øynene, i hele munnen (tannkjøtt, tunge, svelg, kinn), og det var tett i tett på hele kroppen. Første dagen var det ca 30 som dukket opp, så ble det bare fler og fler i to uker.

Kom på hva den bedøvende væsken het: xylocain, den kommer både i væskeform og i salve og brukes til brannkopper osv. Den hjalp oss så ekstremt mye!

God bedring til barnet ditt! Håper de verste dagene snart er over! :)

Anonymkode: 8b3c9...2f6

Turn takk!

Anonymkode: 5a47c...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Vallegan til vårt barn, hun sov ikke på tre døgn. Bare gråt. Hele kroppen var dekket. 

Anonymkode: 1b6ca...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle tips. Irriterende at det ikke vaksineres mot dette her til lands!

Anonymkode: 5a47c...b22

Du står jo helt fritt til å gjøre det selv om det ikke er i vaksinasjonsprogrammet (litt sent nå). 

Hvis ikke zyrtec og Paracet hjelper og barnet er svært plaget, bør legen kunne skrive ut vallergan mikstur. Dette er en gammel type antihistamin som er kløedempende og søvnfremmende. 

I fjor brukte vi hele skoleferien på tre barn med vannkopper. Min erfaring med dem var at det var spesielt ille i rundt 2 døgn, 2-3 dager etter utbrudd, og at ting gikk seg litt til etter det. De var dekket fra topp til tå, men kontakt evt. legevakten om nødvendig (de vil oftest ikke ha barn med utbrudd inn, men det bør være mulig å få konsultasjon over telefonen). 

Anonymkode: c2779...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Turn takk!

Anonymkode: 5a47c...b22

Vær bare obs på at Xylocain Ikke skal brukes på totalt område som er større enn barnets knyttneve, og da på hel hud. 

Anonymkode: c2779...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vaksinert mine. Burde stå i vaksineprogrammet ja men det er lurt å faktisk ta den kostnaden selv likevel. 

Anonymkode: 1750e...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg har vaksinert mine. Burde stå i vaksineprogrammet ja men det er lurt å faktisk ta den kostnaden selv likevel. 

Anonymkode: 1750e...274

ikke enig, det er en uvanlig sykdom, så lurt barna får det, for det forsterker innmun forsvaret

Anonymkode: bc402...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire barn, som alle har hatt vannkopper, og min erfaring er at de første 2-3 dagene er verst. Etter 1-2 netter med dårlig søvn har ihvertfall mine sovet godt.

Her var det "inni tissen" som var verst, får liksom ikke gjort så mye inni der, og det var det som holdt ihvertfall jentene våkne første natta...

Anonymkode: f2546...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som svarte meg som har vaksinert dem. Vet du hva en vaksine er? Hva den inneholder? At den inneholder en del av vannkoppviruset og at kroppens immunforsvar da jobber med det og at at det ikke er en ulempe å vaksinere om man velger det. Virker som å vaksinere mot meslinger og jeg går utifra du har gjort det ? Når det er sagt, ene barnet mitt hadde kreft og det var for å unngå å få smittede søsken i hus som var hovedgrunnen til at det ble gjort. Men jeg synes likevel den burde vært i programmet slik den er i mange andre land. Er vel et kostnadspm for Norge tenker jeg som er grunnen...

Anonymkode: 1750e...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ikke enig, det er en uvanlig sykdom, så lurt barna får det, for det forsterker innmun forsvaret

Anonymkode: bc402...5db

Det spiller da ingen rolle om barnet får sykdommen eller om de får vaksinen, immunforsvaret gjør akkurat samme jobben uansett... 

Anonymkode: f2546...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det spiller da ingen rolle om barnet får sykdommen eller om de får vaksinen, immunforsvaret gjør akkurat samme jobben uansett... 

Anonymkode: f2546...3aa

Det er jo ikke sant da.

Anonymkode: e3ffa...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke sant da.

Anonymkode: e3ffa...ac1

Når du får sykdommen får du et levende virus inn i kroppen og blir syk, det gjør du ikke når du får vaksinen som består av et dødt virus.

Men immunforsvaret angriper både det døde og det levende viruset og gjør deg immun.

Veldig mye greiere at immunforsvaret gjør den jobben uten at du trenger bli syk da...

Anonymkode: f2546...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den tanken trenger man ikke vaksinere for noen da... få alle sykdommer og la kroppen gjøre jobben selv ,vannkopper er like farlig som meslinger for en uten immunforsvar så vannkopper er ikke en bitte liten greie egentlig. 

Anonymkode: 1750e...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kunne nok tatt vaksinen, men har ikke tenkt på det. Jeg følger myndighetenes anbefalinger, og har ikke gjort meg opp så mange meninger utover det.

En ting er min datter - hun har det skikkelig ukomfortabelt nå, men det går nok over. Men bør vi ikke av hensyn til de som er syke eller gravide/babyer/gamle innføre denne vaksinen som del av barnevaksinasjonsprogrammet? I fjor var for eksempel noen foreldre med et kreftsykt barn ute og bønnfalt lokalmiljøet om å si fra dersom man hørte om noen som hadde vannkopper. De måtte isolere barnet sitt enda mer i hjemmet når vannkoppene gikk. Så unødvendig!

Anonymkode: 5a47c...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når du får sykdommen får du et levende virus inn i kroppen og blir syk, det gjør du ikke når du får vaksinen som består av et dødt virus.

Men immunforsvaret angriper både det døde og det levende viruset og gjør deg immun.

Veldig mye greiere at immunforsvaret gjør den jobben uten at du trenger bli syk da...

Anonymkode: f2546...3aa

Det er litt mer avansert enn som så altså, Hehe. Men dette er jo slik en beskriver det til barna ja. Det ER forskjell på immuniteten om man går gjennom sykdom eller får vaksine altså. 

Anonymkode: e3ffa...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...