Gå til innhold

Oioi, så mye som skjer i dag, da!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skipet utenfor Hustadvika, helikopterstyrt, og nå enda et skip med mayday. 

Uff altså. 😳

Anonymkode: 7d89b...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heldigvis virker det å ha gått rimelig bra med helikopterstyrten.

Det er ganske dramatisk på Hustadvika, ja. Jeg bor rett innenfor og det er virkelig dårlig vær som vanskeliggjør alt. Det at de skal fortsette evakuering hele natten betyr jo at de må jobbe i mørket også, ikke noe gunstig det heller. Merkelig at skipet valgte å gå over Hustadvika i utgangspunktet med slikt vær, det er jo en av landets farligste skipsleier. Får håpe de får igang motorene igjen på cruiseskipet. Heldigvis ligger det noenlunde i ro for anker nå.

Anonymkode: 12c24...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Heldigvis virker det å ha gått rimelig bra med helikopterstyrten.

Det er ganske dramatisk på Hustadvika, ja. Jeg bor rett innenfor og det er virkelig dårlig vær som vanskeliggjør alt. Det at de skal fortsette evakuering hele natten betyr jo at de må jobbe i mørket også, ikke noe gunstig det heller. Merkelig at skipet valgte å gå over Hustadvika i utgangspunktet med slikt vær, det er jo en av landets farligste skipsleier. Får håpe de får igang motorene igjen på cruiseskipet. Heldigvis ligger det noenlunde i ro for anker nå.

Anonymkode: 12c24...91d

Ja, de må jo få igang motorene før eller senere. Veldig rart at fire motorer bare stopper - lurer på hvorfor. Også dette frakteskipet, da. 

Heldigvis gikk det etter forholdene bra med de to ombord i helikopteret.

HI

Anonymkode: 7d89b...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de må jo få igang motorene før eller senere. Veldig rart at fire motorer bare stopper - lurer på hvorfor. Også dette frakteskipet, da. 

Heldigvis gikk det etter forholdene bra med de to ombord i helikopteret.

HI

Anonymkode: 7d89b...636

Huff, ja, det er ille når de som kommer for å hjelpe til ender i havsnød selv. Håper det går bra med alle!
 

Anonymkode: 12c24...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de må jo få igang motorene før eller senere. Veldig rart at fire motorer bare stopper - lurer på hvorfor. Også dette frakteskipet, da. 

Heldigvis gikk det etter forholdene bra med de to ombord i helikopteret.

HI

Anonymkode: 7d89b...636

Min far som er gammel sjømann sier det er vanlig i veldig høy sjø. Filtre i maskinen går tett og motoren får ikke olje, og stanser.

De burde aldri gått over Hustadvika i dette været i utgangspunktet, men det er et utenlandsk skip, så mulig de ikke kjenner farvannet så godt.

Anonymkode: 70efe...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skipet er jo veldig heldig som ikke har gått på grunn slik forholdene på Hustadvika er. Hadde skipet grunnstøtt så ville situasjonen vært veldig mye verre! Ikke minst fare for liv til passasjerene, men også med tanke på potensielle alvorlige oljesøl som kunne skadet naturen for årevis fremover.

Håper det blir en ordentlig diskusjon rundt dette, for vi trenger bedre sikkerhet langs kysten og strenge regler for trafikken. Når dette er over bør det diskuteres både hvem som tar regningen for slike store redningsaksjoner. Det er jo uaktsomt å gå over Hustadvika i dette været med så mye folk. Om de ikke har kaptein og mannskap som vet dette har de ikke noe i farvannet å gjøre.

Men foreløpig krysser jeg fingrene for at det denne gangen går bra for alle involverte. Det er ikke farefritt for redningsmannskapene heller.

Anonymkode: 12c24...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min far som er gammel sjømann sier det er vanlig i veldig høy sjø. Filtre i maskinen går tett og motoren får ikke olje, og stanser.

De burde aldri gått over Hustadvika i dette været i utgangspunktet, men det er et utenlandsk skip, så mulig de ikke kjenner farvannet så godt.

Anonymkode: 70efe...165

Dette er jo et norsk skip, som seiler under norsk flagg. De burde vel vite bedre hvis dette er tilfellet. 

Anonymkode: b2e6a...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo et norsk skip, som seiler under norsk flagg. De burde vel vite bedre hvis dette er tilfellet. 

Anonymkode: b2e6a...a1c

Jo, men trolig med utenlandsk mannskap og kaptein. De færreste norske skip har norsk mannskap nå til dags.

Anonymkode: 70efe...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen skriver over her, så kan det bli problemer med filterene. Høye bølger og 'rulling' av båten gjør at bunnrusk i tankene kan tette filterene. 

Vi bor et par timer unna, helt ved havet, og det har vært et vanvittig vær her idag. Vinden har endret retning nå da, så tar ikke like godt på huset. Min far har måtte vært store deler av dagen i skuta si for å la motorene gå, hvis ikke hadde fortøyningene muligens røket. Han fikk inn mayday fra skipet og synes det var skremmende å høre. Krysser fingrene for at det går bra med alle! 

Anonymkode: 53d69...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et diskusjon spørsmål innad i rederiet hvorfor de i det hele tatt seilte over Hustadvika i dag. I full storm og med store bølger, bør ingen skip seile der. Det er et veldig farlig havområde, det kunne lett ha gått riktig ille i dag.

Det er et utrolig vakkert havområde når det er rolig sjø. Jeg ser at tre passasjerer i følge lokalavisen her, er alvorlig skadd og fraktet til sykehus.

Vinden skal løye i løpet av natten heldigvis.

Hustadvika burde være velkjent som et skummelt farvann, det er vel et av de farligste i landet. Nå får vi bare håpe at alt går bar med redningsaksjonen i løpet av natten, både fra fraktebåten og cruiseskipet. Og at de skuelystne holder seg unna, så politiet og redningsmannskap får jobbe i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, men trolig med utenlandsk mannskap og kaptein. De færreste norske skip har norsk mannskap nå til dags.

Anonymkode: 70efe...165

En så stor båt er uansett pliktig til å ha los ombord. Ene søsterskipet har/hadde i hvert fall norsk kaptein.

Det er jo mulig, slik andre sier, at det er slingringen som har gjort at filtrene er blitt tettet. I så fall er det et uhell i seg selv. Men så er det jo avgjørelsen om å sjanse på å gå en så farlig havstrekning i slikt uvær som så må diskuteres.

Min oldefar har en våt grav der på Hustadvika, ble aldri funnet, hverken han eller mannskapet.

Slike scenarier er grunnen til at cruiseferie aldri har appellert til meg. Jeg tok båt til England som 14-åring. Lugar langt nede i båten. Jeg vurderte situasjonen slik at det ikke var sikkert å sove der, for om noe skjedde, f.eks. brann, så hadde vi ikke hatt en sjanse. Så jeg var våken mens de andre jeg reiste med sov. Få år etterpå skjedde Scandinavian Star-ulykken.

Anonymkode: 12c24...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare er det dårlig vær der, men alle vet vel at det er der kaptein Sabeltann holder til?! Det er galskap å seile der! 

...åh...tok feil - var Kjuttavika det, ja! Sorry! 

Anonymkode: 0592b...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke bare er det dårlig vær der, men alle vet vel at det er der kaptein Sabeltann holder til?! Det er galskap å seile der! 

...åh...tok feil - var Kjuttavika det, ja! Sorry! 

Anonymkode: 0592b...d44

Over 1200 mennesker er fremdeles i fare og du synes det er på sin plass å spøke med det...

Anonymkode: 12c24...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Over 1200 mennesker er fremdeles i fare og du synes det er på sin plass å spøke med det...

Anonymkode: 12c24...91d

Den spøken syns jeg faktisk var så langt ut på landet, og hadde ingenting med den bestemte båten eller passasjerene å gjøre, at jeg ikke hadde problem med å komme med den, nei. (Selv om jeg også er fullt klar over at det er såpass teit humor at det nok ikke er så mange som trekker på smilebåndet av det). 

Anonymkode: 0592b...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...