Gå til innhold

Valp, alenetrening, noen som har peiling?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi skal få oss hund, og selvom jeg er vant til hund hjemmefra har jeg aldri eid en selv. Hundene hjemme hos pappa er også adoptert, så det har vært lite valper i familien.

Men nå skal vi altså få valp i hus sønnen min og jeg. Og vi gleder oss så veldig begge to, og vi vil gjerne kunne oppdra en god hund med godt gemytt og som tåler å være litt alene.

Jeg har ordnet det slik at jeg har ferie når valpen skal hentes, tre uker. Da blir det den «vanlige» treningen med å lære den å adlyde navnet sitt, sitt, bli osv. Disse kan jeg, men er veldig usikker på hvordan man lærer en valp å være alene hjemme. Gjør man som med usikre større hunder? Plasserer den i et rom, går stille ut og stenger for med grind eller lignende, sitter på utsiden en stund til den roer seg og så går helt vekk slik at valpen ikke ser deg en liten stund? Har skjønt at man ikke må gjøre det til en stor sak og at det å gå inn til hunden igjen skal være helt rolig og «vanlig», sette seg ned og lese en avis eller lignende og gjenta prosessen med lenger og lenger tid?

Er jeg inne på noe da, eller helt bak mål?

Har mulighet til å ha med valpen på jobb, så kan gjøre det om den skulle ha seperasjonsangst, men vil gjerne lære den opp om det er mulig.

Den vil aldri bli hjemme alene i mer enn 4-5 timer når den har lært seg å være alene.

Anonymkode: 638d5...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen ekspert men har hatt 3 hunder og alle har vært veldig trygge på å være alene. 

Jeg har latt de styre det mye selv og sett når de begynner å bli klar for å være litt alene. I starten henger de mye etter eierne sine og da går jeg aldri fra de. La valpen bli trygg på at du ikke forsvinner når du går rundt i huset. La den følge etter deg og vær naturlig. Når valpen slutter å følge etter deg over alt så har jeg begynt forsiktig. Sier alltid i fra at jeg går og hadde babycall inne. Gikk ut og satt ute i noen minutter og gikk inn når det var stille der. Sånn fortsatte jeg og var aleri lengre enn 30 min borte de første ukene. 

Jeg har vært veldig påpasselig med å ta det u valpene tempo. Er den plutselig veldig usikker og redd så avvent litt igjen. Redsel kan sitte i resten av livet med disse hundene. 

Lykke til. 

Anonymkode: 4c97a...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ingen ekspert men har hatt 3 hunder og alle har vært veldig trygge på å være alene. 

Jeg har latt de styre det mye selv og sett når de begynner å bli klar for å være litt alene. I starten henger de mye etter eierne sine og da går jeg aldri fra de. La valpen bli trygg på at du ikke forsvinner når du går rundt i huset. La den følge etter deg og vær naturlig. Når valpen slutter å følge etter deg over alt så har jeg begynt forsiktig. Sier alltid i fra at jeg går og hadde babycall inne. Gikk ut og satt ute i noen minutter og gikk inn når det var stille der. Sånn fortsatte jeg og var aleri lengre enn 30 min borte de første ukene. 

Jeg har vært veldig påpasselig med å ta det u valpene tempo. Er den plutselig veldig usikker og redd så avvent litt igjen. Redsel kan sitte i resten av livet med disse hundene. 

Lykke til. 

Anonymkode: 4c97a...491

Tusen takk for svar! Du har gjort mye av det jeg tenker å gjøre, og har som sagt mulighet til å ta med valpen på jobb etter tre uker ferie om det ikke går. Har tenkt å kjøpe sånn babycall som kan kobles til iPhone, med kamera, da vil jeg ha god oversikt :)

Da prøver vi oss frem og tar det i hundens tempo. Det blir ikke alenetrening de første ukene uansett, da skal vi øve på sosialisering og kommandoer (etter den har blitt trygg her, altså, tar det ikke første dagen 😛 )

Anonymkode: 638d5...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den måten vi har gjort det på og som jeg tror er bra er at vi har begynt i det små nesten fra starten av. Dvs de første par dagene har vi vært sammen med valpen 24/7-trygghet først. Deretter har vi begynt å venne den til å være alene ved å gjøre oss små ærend ut av rommet valpen er i. Det er viktig å gjøre det når valpen er rolig og fornøyd. I starten holder det å gå i kjelleren og sette på vaskemaskinen f.eks og at man ikke gjør noe nummer ut av det, viktig at man signaliserer til valpen at dette er helt naturlig og greit, man går og man kommer tilbake uten noen nøling og dulling. Se an hvordan valpen takler det og hvor fort den blir trygg og så øker du gradvis tiden på dine små ærend til å gå med søpla, ta en tur i butikken, være borte 1 time. Pass alltid på at du velger tidspunkt hvor valpen har blitt aktivisert og er mett og fornøyd slik at den er mest mulig rolig og avslappet. 

Anonymkode: 1b486...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den måten vi har gjort det på og som jeg tror er bra er at vi har begynt i det små nesten fra starten av. Dvs de første par dagene har vi vært sammen med valpen 24/7-trygghet først. Deretter har vi begynt å venne den til å være alene ved å gjøre oss små ærend ut av rommet valpen er i. Det er viktig å gjøre det når valpen er rolig og fornøyd. I starten holder det å gå i kjelleren og sette på vaskemaskinen f.eks og at man ikke gjør noe nummer ut av det, viktig at man signaliserer til valpen at dette er helt naturlig og greit, man går og man kommer tilbake uten noen nøling og dulling. Se an hvordan valpen takler det og hvor fort den blir trygg og så øker du gradvis tiden på dine små ærend til å gå med søpla, ta en tur i butikken, være borte 1 time. Pass alltid på at du velger tidspunkt hvor valpen har blitt aktivisert og er mett og fornøyd slik at den er mest mulig rolig og avslappet. 

Anonymkode: 1b486...b1e

Takker så mye for svar og tips! :)

Så du anbefaler å begynne tidlig? Sånn når man ser valpen er trygg og føler seg hjemme? 

Er så redd for å gjøre dette feil og få en hund med seperasjonsangst..

Anonymkode: 638d5...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takker så mye for svar og tips! :)

Så du anbefaler å begynne tidlig? Sånn når man ser valpen er trygg og føler seg hjemme? 

Er så redd for å gjøre dette feil og få en hund med seperasjonsangst..

Anonymkode: 638d5...5c2

Ja jeg anbefaler å begynne tidlig slik at valpen blir vant til at dette er helt normalt og det er viktig at du er borte så kort tid av gangen at det ikke føles som noen utfordring for hunden, snakk om 2-3 minutter av gangen bare, gjør det flere ganger om dagen.

Anonymkode: 1b486...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg anbefaler å begynne tidlig slik at valpen blir vant til at dette er helt normalt og det er viktig at du er borte så kort tid av gangen at det ikke føles som noen utfordring for hunden, snakk om 2-3 minutter av gangen bare, gjør det flere ganger om dagen.

Anonymkode: 1b486...b1e

Tusen takk, altså! Det høres jo veldig logisk og bra ut :)

Anonymkode: 638d5...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri latt en liten valp være alene og jeg har aldri trent på å være alene mens de er valper. Jeg har nemlig aldri skaffet meg valp uten at jeg har kunnet sørge for at den er i varetatt mens den er valp. Valper skal ikke være alene. 

Anonymkode: 22e83...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri latt en liten valp være alene og jeg har aldri trent på å være alene mens de er valper. Jeg har nemlig aldri skaffet meg valp uten at jeg har kunnet sørge for at den er i varetatt mens den er valp. Valper skal ikke være alene. 

Anonymkode: 22e83...ca8

De aller færreste har mulighet til å ta fri og være sammen med valpen på heltid i månedsvis, så for de aller fleste er det nødvendig å venne valpen gradvis til å være alene. Jeg snakker ikke om å forlate en ny liten valp alene lenge av gangen, men å starte tidlig med å gjøre den vant til at du går og kommer tilbake.

Anonymkode: 1b486...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...