Gå til innhold

Bunad/ festdrakt/ beltestakk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg elsker lilla og er på utkikk etter lilla beltestakk/ festdrakt. For det finnes vel ikke lilla bunad( sort med mye lilla er vel det jeg også kunne hatt) , men er ikke alle festdrakter noe ræl? Materialer ol, får opp festdrakter fra Ludostord og Sparkjøp når jeg googler . Men jeg er 40 år så kan da ikke gå slik unge jenter går. Er en str 36 og 172 høy så de ville jo passet men er de ikke kun for fjortiser? Vil ikke gå å føle meg fjong 17 mai og konfirmasjon og så ler de voksne damene av meg bak ryggen min fordi jeg har " barnebunad". Hjelp meg litt. Hva finnes der ute for meg 

Anonymkode: 5b1c5...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes festdrakter er nydelige! Hvis du passer inn i den, go for it! Hvis noen ler av deg da, har de seriøse problemer.  Tenk hvor mange forskjellige bunader det finnes på 17.mai. Jeg digger det 🙂 Beltestakken fra Øst- Telemark finnes for øvrig i lilla, men den koster mellom 80 - 100 000 kroner, fikk jeg oppgitt av en som har den... Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket ut de nettsidene de selger litt dyrere festdrakter ? Vil tro kvaliteten på de er bedre enn Sparkjøp og andre billigere merker, for det virker som du vil ha en du kan ha lenge. Pascal festdrakt feks er delvis ull. Hvis du googler "spesialsydd festdrakt" kommer det opp litt flere alternativer. Det finnes helt sikkert noen som syr etter dine ønsker også hvis du leter litt. Håper du finner en du liker 😁

Anonymkode: e679a...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange flere enn Ludostore og Sparkjøp da :) 

Men ingen ler da av deg i en festdrakt, og om det er noen som er så fine på det i omgangskretsen din er det virkelig ingenting å bry seg om! En av mammaene i klassen til datteren min har en fra Sparkjøp og jeg synes hun er fin jeg.

Sjekk disse også:

https://www.festdrakter.no/tora-festdrakt-smoky-pepper-forhandsbestill-42514.html

https://www.miinto.no/p-4707869-lilla-pascal-festdrakt-med-komplett-solvbelte-og-bunadsveske/Lilla?gclid=EAIaIQobChMI9YPs7vCX4QIVEOaaCh0CkA_VEAQYAiABEgJBwvD_BwE

Anonymkode: 92ed4...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg elsker lilla og er på utkikk etter lilla beltestakk/ festdrakt. For det finnes vel ikke lilla bunad( sort med mye lilla er vel det jeg også kunne hatt) , men er ikke alle festdrakter noe ræl? Materialer ol, får opp festdrakter fra Ludostord og Sparkjøp når jeg googler . Men jeg er 40 år så kan da ikke gå slik unge jenter går. Er en str 36 og 172 høy så de ville jo passet men er de ikke kun for fjortiser? Vil ikke gå å føle meg fjong 17 mai og konfirmasjon og så ler de voksne damene av meg bak ryggen min fordi jeg har " barnebunad". Hjelp meg litt. Hva finnes der ute for meg 

Anonymkode: 5b1c5...ae5

Du finner brukte lilla beltestakker på Finn nå, til en god pris. Men har du ingen tilknytning til Telemark, ville jeg ha gått for festdrakt,jeg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilknytning til Telemark, moren min er derfra . Skal sjekke finn også men jeg er ikke ute etter 10 000kr pluss drakter. Har jeg ikke råd til.

Anonymkode: 5b1c5...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes mange fine festdrakter.  Kystdrakt, Vestlandsdrakt (Den finnes i lilla) osv. De er absolutt vanlige å se på voksne mennesker og er skikkelige drakter, ikke barnebunader.

Anonymkode: 9ed21...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilde av en lilla Vestlandsdrakt.  Men det er noen valg å ta i forhold til materiale/broderi osv så alle er ikke helt lik.

 

veske.jpg

Lolla familie.jpg

Anonymkode: 9ed21...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linker.  Den øverste og nederste var flotte. Litt usikker på den i midten selv om jeg likte at skjorten var mørk. Men det er jo litt prisforskjell på de . Er den fra Ludostore lik kvalitet ol? Kan vel ikke være det? Og det finnes jo tilbehør til de øverste. Men hva slags drakter er de? Fra et sted eller hva ? Kan alle ha dem? 

Anonymkode: 5b1c5...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for linker.  Den øverste og nederste var flotte. Litt usikker på den i midten selv om jeg likte at skjorten var mørk. Men det er jo litt prisforskjell på de . Er den fra Ludostore lik kvalitet ol? Kan vel ikke være det? Og det finnes jo tilbehør til de øverste. Men hva slags drakter er de? Fra et sted eller hva ? Kan alle ha dem? 

Anonymkode: 5b1c5...ae5

Dette er drakter som alle kan ha. De er ikke knyttet til noe sted. Det er mye polyester i dem, så de vil ikke falle eller bevege seg på samme måte som ullstakker (eller holde varmen i deg på 17.mai ;) ), og jeg ville vært litt betenkt i forhold til nupping. Kjedelig å betale flere tusen kroner for noe som kanskje ikke holder seg pent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøper ikke bunad etter farge. Da er det bedre med  festdrakt 

Anonymkode: d88b5...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Dette er drakter som alle kan ha. De er ikke knyttet til noe sted. Det er mye polyester i dem, så de vil ikke falle eller bevege seg på samme måte som ullstakker (eller holde varmen i deg på 17.mai ;) ), og jeg ville vært litt betenkt i forhold til nupping. Kjedelig å betale flere tusen kroner for noe som kanskje ikke holder seg pent. 

Min mamma har en fesdraktt som ikke er ull. Den har hun hatt i flere år og den er like fin

Anonymkode: bf8bf...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kjøper ikke bunad etter farge. Da er det bedre med  festdrakt 

Anonymkode: d88b5...7c1

Man kan jo det med Beltestakken da.Den kombinerer du etter eget fargeønske....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Østerdølen skrev:

Man kan jo det med Beltestakken da.Den kombinerer du etter eget fargeønske....

Joda. Men det hørtes ikke sånn ut på hi.

Anonymkode: d88b5...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2019 den 14.24, Anonym bruker skrev:

Her er bilde av en lilla Vestlandsdrakt.  Men det er noen valg å ta i forhold til materiale/broderi osv så alle er ikke helt lik.

 

veske.jpg

Lolla familie.jpg

Anonymkode: 9ed21...ad5

Nydelige. Wow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎03‎.‎2019 den 10.29, Anonym bruker skrev:

Har tilknytning til Telemark, moren min er derfra . Skal sjekke finn også men jeg er ikke ute etter 10 000kr pluss drakter. Har jeg ikke råd til.

Anonymkode: 5b1c5...ae5

Hvis du ikke vil opp i 10.000 kroner, kan du i alle fall ikke regne med å få deg bunad. 

Anonymkode: ce6cc...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vet bunader koster 4 ganger så mye. Men spm var om jeg kunne få tak i en flott drakt med endel lilla i og gå med hevet hode som 40 åring . 

Anonymkode: 5b1c5...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei jeg vet bunader koster 4 ganger så mye. Men spm var om jeg kunne få tak i en flott drakt med endel lilla i og gå med hevet hode som 40 åring . 

Anonymkode: 5b1c5...ae5

Det kan du absolutt :)  Har du sett noen i tråden som du liker?

Anonymkode: bf8bf...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte godt Vallanddraktene. Både den med hvit skjorte men også den mørke, er ikke så hvit/ lys av meg ang andre klær så likte derfor også den med mørk blå skjorte. Litt kul samtidig som flott , men usikker på om det er lov å tenke kul ang festdrakter og at ting burde være med hvit skjorte. 

Anonymkode: 5b1c5...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2019 den 11.31, Anonym bruker skrev:

Man kjøper ikke bunad etter farge. Da er det bedre med  festdrakt 

Anonymkode: d88b5...7c1

Joda, det kan man fint gjøre! Absolutt ingen regel som forbyr det, og absolutt ingen regel at noen må gi deg hele familiehistorien sin fordi de er iført et spesielt plagg. 

Anonymkode: c7b74...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Likte godt Vallanddraktene. Både den med hvit skjorte men også den mørke, er ikke så hvit/ lys av meg ang andre klær så likte derfor også den med mørk blå skjorte. Litt kul samtidig som flott , men usikker på om det er lov å tenke kul ang festdrakter og at ting burde være med hvit skjorte. 

Anonymkode: 5b1c5...ae5

Mener du denne: https://vallandfestdrakt.no/elvira-festdrakt-dame-sort-lilla-med-bla-silkeskjorte

I mine øyne var den mildt sagt lite pen, men gudskjelov for at vi er forskjellige, vi mennesker. Jeg synes denne ser skikkelig "jalla" ut. 

Denne er ikke så dum: https://vallandfestdrakt.no/glitretind-festdrakt-dame-sort-lime-m-ensfarget-forkle

 

Anonymkode: b02cb...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor man velger festdrakter som er direkte kopier av beltestakken. Ikke noe galt med festdrakt, men når der blir rene kopier, er det ikke pent lenger.

Anonymkode: b3278...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...