Gå til innhold

Streiker bana deres i dag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg syns ikke man skal streike når man ikke engasjerer seg til vanlig. Har forsøkt å forklare at man kan sykle/gå istedenfor å ta buss to stopp for å komme seg på skolen. Dusje litt mindre. Resirkulere. Sånne vanlige små grep i hverdagen, men det er visst helt bak mål (Ja hun er 14 og overhodet ikke samfunnsengasjert til vanlig) Dette var bare et påskudd for å få litt ekstra fri fra skolen, og skolen har jo oppmuntra til at de skal streike, så...

Anonymkode: 0552c...6e0

Men er ikke dette da et flott påskudd til å oppmuntre til å reflektere rundt egne valg for fremtiden, og opplyse henne? Tenker at mange ungdommer opplever streiken som forpliktende og jeg tror mange kommer til å få seg en vekker etter dette. 

Vår 14-åring deltok og proklamerte stolt at hun har meldt seg inn i grønn ungdom. Vi lever miljøvennlig (har ikke bil, har flydd på ferie én gang de siste ti årene, tar ellers tog til utlandet, spiser lite kjøtt, reparerer klær og elektriske artikler, opptatt av å kjøpe ting av god kvalitet slik at de varer lenge - og tidløse ting slik at vi ikke følger trender). Datteren vår ser dette og er heldigvis absolutt ikke i opposisjon til foreldrene sine;-) 10-åringen var på skolen, det falt meg ikke inn at det var aktuelt for ham, og nå angrer jeg skikkelig.

Fryktelig provosert over sarkastiske voksne som gjør narr av dette. Man kan gjøre narr av «blasfemiske» voksne - men dette er barn som ikke har livserfaring og visdom nok til å leve opp til forventningene rundt denne saken, og det er jo nettopp derfor den er så viktig, at de skal LÆRE, reflektere, og få inspirasjon.

Heier på ungdommen!

Anonymkode: 4af33...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var veldig mange skoleungdom er på det lokale kjøpesenteret på samme tidspunkt som streiken... 

Anonymkode: b5f7e...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men er ikke dette da et flott påskudd til å oppmuntre til å reflektere rundt egne valg for fremtiden, og opplyse henne? Tenker at mange ungdommer opplever streiken som forpliktende og jeg tror mange kommer til å få seg en vekker etter dette. 

Vår 14-åring deltok og proklamerte stolt at hun har meldt seg inn i grønn ungdom. Vi lever miljøvennlig (har ikke bil, har flydd på ferie én gang de siste ti årene, tar ellers tog til utlandet, spiser lite kjøtt, reparerer klær og elektriske artikler, opptatt av å kjøpe ting av god kvalitet slik at de varer lenge - og tidløse ting slik at vi ikke følger trender). Datteren vår ser dette og er heldigvis absolutt ikke i opposisjon til foreldrene sine;-) 10-åringen var på skolen, det falt meg ikke inn at det var aktuelt for ham, og nå angrer jeg skikkelig.

Fryktelig provosert over sarkastiske voksne som gjør narr av dette. Man kan gjøre narr av «blasfemiske» voksne - men dette er barn som ikke har livserfaring og visdom nok til å leve opp til forventningene rundt denne saken, og det er jo nettopp derfor den er så viktig, at de skal LÆRE, reflektere, og få inspirasjon.

Heier på ungdommen!

Anonymkode: 4af33...4b3

Reparere elektriske artikler? Du vet at hvis det begynner å brenne så får dere avkorting på forsikringen? Dritsmart... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var veldig mange skoleungdom er på det lokale kjøpesenteret på samme tidspunkt som streiken... 

Anonymkode: b5f7e...de5

Da er det annerledes enn hos oss. Jeg var på et av landets største kjøpesentre i 12-tiden og var overrasket over at det bare var noen veldig få ungdommer. Kanskje 20 i alt, hvorav fem gikk med plakater og ropte slagord 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men er ikke dette da et flott påskudd til å oppmuntre til å reflektere rundt egne valg for fremtiden, og opplyse henne? Tenker at mange ungdommer opplever streiken som forpliktende og jeg tror mange kommer til å få seg en vekker etter dette. 

Vår 14-åring deltok og proklamerte stolt at hun har meldt seg inn i grønn ungdom. Vi lever miljøvennlig (har ikke bil, har flydd på ferie én gang de siste ti årene, tar ellers tog til utlandet, spiser lite kjøtt, reparerer klær og elektriske artikler, opptatt av å kjøpe ting av god kvalitet slik at de varer lenge - og tidløse ting slik at vi ikke følger trender). Datteren vår ser dette og er heldigvis absolutt ikke i opposisjon til foreldrene sine;-) 10-åringen var på skolen, det falt meg ikke inn at det var aktuelt for ham, og nå angrer jeg skikkelig.

Fryktelig provosert over sarkastiske voksne som gjør narr av dette. Man kan gjøre narr av «blasfemiske» voksne - men dette er barn som ikke har livserfaring og visdom nok til å leve opp til forventningene rundt denne saken, og det er jo nettopp derfor den er så viktig, at de skal LÆRE, reflektere, og få inspirasjon.

Heier på ungdommen!

Anonymkode: 4af33...4b3

Joda, men akkurat denne 14-åringen lever i en boble hvor hun tenker at ingenting påvirker henne, hun lever her og nå. Da dette kom opp som tema ville hun til hovedstaden og lurte på om jeg kunne kjøre henne. For alle andre ble kjørt. Forsøkte å snakke om forurensing med bil, men da ble det bare drama! Jeg vet at hun ville demonstrere for å få fri (jeg vet og at hun overhodet ikke deltok den tiden det varte) 

11 åringen min hadde ikke lyst å reise til byen, men sa så kjekt «det er jo valgene jeg tar hver dag som kan hjelpe, ikke at jeg står der å roper slagord» Han er langt mer reflektert enn sin eldre søster... 

jeg mener ikke at ungdommen ikke skal få demonstrere, jeg heier på engasjementet. Men når jeg VET at det gjøres for å slippe skolen så er ikke argumentet holdbart. 

Anonymkode: 0552c...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, men akkurat denne 14-åringen lever i en boble hvor hun tenker at ingenting påvirker henne, hun lever her og nå. Da dette kom opp som tema ville hun til hovedstaden og lurte på om jeg kunne kjøre henne. For alle andre ble kjørt. Forsøkte å snakke om forurensing med bil, men da ble det bare drama! Jeg vet at hun ville demonstrere for å få fri (jeg vet og at hun overhodet ikke deltok den tiden det varte) 

11 åringen min hadde ikke lyst å reise til byen, men sa så kjekt «det er jo valgene jeg tar hver dag som kan hjelpe, ikke at jeg står der å roper slagord» Han er langt mer reflektert enn sin eldre søster... 

jeg mener ikke at ungdommen ikke skal få demonstrere, jeg heier på engasjementet. Men når jeg VET at det gjøres for å slippe skolen så er ikke argumentet holdbart. 

Anonymkode: 0552c...6e0

Forøvrig er vi ganske bevisste der vi kan, men hun er ikke i posisjon til å ta innover seg slik lærdom enda!

Anonymkode: 0552c...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge to streiket👍👏 Vi lever så miljøvennlig som vi klarer. Flyr lite, handler lite og det vi handler vi lokalt, sykler og går på ski til jobb og skole, sparer strøm, kaster lite mat osv. Alene kan vi ikke redde verden, men flott at ungdom setter fokus på voksne sitt ansvar og at de bryr seg👏🎈

Anonymkode: f8e41...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var veldig mange skoleungdom er på det lokale kjøpesenteret på samme tidspunkt som streiken... 

Anonymkode: b5f7e...de5

De streiket. Det betyr at de ikke gikk på skolen. Jeg pleier å se flere voksne som jobber i hagen 1.mai enn som går i tog og sist gang lærerene streiket traff jeg streikende lærere både på stranda og i butikken.

Anonymkode: e4f95...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De streiket. Det betyr at de ikke gikk på skolen. Jeg pleier å se flere voksne som jobber i hagen 1.mai enn som går i tog og sist gang lærerene streiket traff jeg streikende lærere både på stranda og i butikken.

Anonymkode: e4f95...a78

Nei, disse streiket ikke. De shoppet. Arrangementet var en kilometer unna på samme tid. 

Anonymkode: b5f7e...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, disse streiket ikke. De shoppet. Arrangementet var en kilometer unna på samme tid. 

Anonymkode: b5f7e...de5

Så lenge de ikke gikk på skolen streiket de, akkurat som en streikende lærer streiker selv om hun shopper eller er på stranda. Streik er ikke det samme som å demonstrere utenfor rådhuset selv om mange gjorde begge deler.

Anonymkode: e4f95...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Milfy Way skrev:

Reparere elektriske artikler? Du vet at hvis det begynner å brenne så får dere avkorting på forsikringen? Dritsmart... 

Sant nok.. Når jeg tenker meg om så er det kanskje ikke så mange ELEKTRISKE artikler vi har reparert, men møbler, tepper, klær, sko - så prøver vi å kjøpe ting som forhåpentligvis kan vare. Det er noe med «hverdagsfilosofien» - ikke å ha en bruk og kast-mentalitet.. Dessverre er det opplagt at bransjen er kynisk - det meste av elektroniske artikler er jo tydelig lagd for å byttes ut etter få år, t.o.m. Miele-kjøleskapet vi trodde vi kunne ha i 20 år begynner å «streike» nå etter 6..😳

Anonymkode: 4af33...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sant nok.. Når jeg tenker meg om så er det kanskje ikke så mange ELEKTRISKE artikler vi har reparert, men møbler, tepper, klær, sko - så prøver vi å kjøpe ting som forhåpentligvis kan vare. Det er noe med «hverdagsfilosofien» - ikke å ha en bruk og kast-mentalitet.. Dessverre er det opplagt at bransjen er kynisk - det meste av elektroniske artikler er jo tydelig lagd for å byttes ut etter få år, t.o.m. Miele-kjøleskapet vi trodde vi kunne ha i 20 år begynner å «streike» nå etter 6..😳

Anonymkode: 4af33...4b3

Problemet er at de færreste er så nevenyttige som dere og har så god tid til å fikse ting selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Milfy Way skrev:

Problemet er at de færreste er så nevenyttige som dere og har så god tid til å fikse ting selv. 

Nja - benytter skomaker, skredder, renseri etc - er absolutt (dessverre) ikke neventyttig;-) I det lange løp er det ikke dyrere, vi kjøper færre ting. Når dét er sagt, så forutsetter det selvsagt at man har tilgang til slike tjenester. Livsstilen vår hadde nok ikke vært mulig på bygda, det er fordi vi bor i by at vi kan leve uten bil, for eksempel - med gode kollektivmuligheter og gangavstand. Mener ikke å skryte av meg selv, poenget er bare at det er mange små grep som er utrolig enkle (forutsatt at det er gjennomførbart) og samtidig så viktige!  

Anonymkode: 4af33...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Kira skrev:

Ja, både ungene og jeg var i Oslo i dag. Så mange flotte og engasjerte barn og unge der. Det er håp for fremtiden 😊

Ja kjempeflotte. Så heiv de igjen plakatene sine på bakken og dro hjem👍🏻

Anonymkode: 7becf...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja kjempeflotte. Så heiv de igjen plakatene sine på bakken og dro hjem👍🏻

Anonymkode: 7becf...92f

Egentlig kunne det være en god markering om alle la igjen plakatene utenfor stortinget. :Politikerene overlater til ungdomen å rydde opp i klimaet. Da kan ungdomen overlate til politikerene å rydde etter dem nå".

Jeg tror imidlertid ikke det var så mange som la igjen plakater, ikke her i hvertfal. Så helt fint ut på ettermiddagen.

Anonymkode: e4f95...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja kjempeflotte. Så heiv de igjen plakatene sine på bakken og dro hjem👍🏻

Anonymkode: 7becf...92f

Å herregud 🤦‍♀️ Nå vant du 1.-premie for «årets mest surmaga kommentar».

Anonymkode: 2b859...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å herregud 🤦‍♀️ Nå vant du 1.-premie for «årets mest surmaga kommentar».

Anonymkode: 2b859...2f4

Fordi de fleste «streiket» for å få fri fra skolen? De vil fortsatt ha nye klær, den nyeste telefonen, kjøres og hentes på trening/skole/hos kamerater. Tror ikke det stikker så dypt hos de fleste. 

Anonymkode: 7becf...92f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi de fleste «streiket» for å få fri fra skolen? De vil fortsatt ha nye klær, den nyeste telefonen, kjøres og hentes på trening/skole/hos kamerater. Tror ikke det stikker så dypt hos de fleste. 

Anonymkode: 7becf...92f

De aller fleste av oss vil ha det samme som alle andre. Vi vil ikke gjøre noe mer enn alle andre. Samtidig ser vi at dette må taes tak i. Myndighetene må sette i gang tiltak som tvinger alle til å gjøre det som er nødvendig. Det tror jeg mange ungdomer har forstått.

Jeg ville for eksempel støttet et forbud mot å fly på ferie hvis det var nødvendig, men så lenge det er lovlig å fly vil jeg vise barna mine resten av verden. Jeg vil ikke ta noe større ansvar enn alle andre.

Anonymkode: e4f95...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...