Gå til innhold

Opplyse om graviditet på jobbintervju?


Venter.nummer.5.

Anbefalte innlegg

Jeg har havnet i en litt vanskelig situasjon...

Er kalt inn til intervju på en ass. rektor stilling som jeg virkelig ønsker. "Problemet" er at tiltredelse i jobben er 1. august 2019, og jeg går ut i permisjon den 19. august og kommer ikke tilbake i arbeid før i slutten av januar 2020. Forferdelig usikker på om jeg skal fortelle om graviditeten på intervju eller ikke. Er så redd for at det skal påvikre beslutningen og føre til at de tilbyr noen andre jobben.. (kjenner til at arbeidsgiver ikke har lov til å diskriminere pga graviditet og/eller familieplanlegging - men likevel... forferdelig usikker her nå)

Noen som har tanker omkring dette eller har vært i lignende situasjon før? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært i en lignende situasjon, jeg opplyste om graviditeten, og fikk ikke jobben. Vet selvfølgelig ikke om graviditeten som var utslagsgivende, eller om de fikk inn søkere med utdanning eller kompetanse som var mer det de spurte etter, selv om jeg egentlig hadde den utdannelsen de spurte etter. Dog ikke så lang kompetanse.

Tenker du har termin i begynnelsen av september, og at graviditeten kanskje begynner å vises?
Har du fortalt mange om graviditeten, eller er det et fåtall som vet det?

Hvis dette er en fast jobb, så vil det vel egentlig ikke spille noen rolle om du er gravid eller ikke, arbeidsgivere som ansetter kvinner vet at de kan komme til å bli gravide.

Om du ikke begynner ordentlig i jobben før slutten av januar spiller vel ikke så stor rolle, et halvt år fra eller til.

Hvis du forteller om graviditeten, så bør du i hvert fall legge frem hva du har tenkt for arbeidsplassens beste.

Hvis der er "fare for" at arbeidsgiver får vite om graviditeten av andre i ansettelsesprosessen, så mener jeg du bør fortelle om det, ellers kan det slå negativt ut for deg.

Anonymkode: ee022...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du opplyse om graviditeten. Jeg var på jobbintervju her om dagen og var 27 uker gravid. Jeg opplyste om at jeg gikk ut i mammapermisjon om ca 2 mnd. Jeg har nettopp skrevet under rammeavtale med det interne vikarbyrået så jeg var interessant selv om jeg er gravid 

Anonymkode: 02ab4...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Du bør ikke opplyse om det! De har ikke rett til å vite det under ansettelsesvalget. Dersom du sier det og de ansetter noen andre bør du se på søkerliste at personen er bedre kvalifisert enn deg, da det er krav om dette i offentlig sektor.

Jeg ville informert om det etter jeg ble ansatt. Hilsen ei som har studert HR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...