Gå til innhold

Angående god og dårlig selvfølelse...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva kan man gjøre med dårlig selvfølelse? Hvorfor har man det, og hvis man først har fått det, er det mulig å snu det? Eller er selvfølelsen bygget en gang for alle?

Dere som har god selvfølelse, gjør dere noe for å opprettholde den? Hvordan «bevarer» man en god selvfølelse? 

Anonymkode: 5c62d...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber aktivt med å være fornøyd med godt nok. Jeg skal gjøre en god jobb, men trenger ikke å være den beste i andres øyne. Jeg trenger ikke å ha strøkent hus, for å være god nok. 

Når jeg opplever noe som hadde kjørt meg i kjelleren tidligere, gjentar jeg for meg selv at det er en del av livet å gjøre bommerter, og at det å stå i ubehaget, uten å rakke ned på meg selv, gjør at jeg kommer fortere gjennom det. Så jeg tar imot ubehagsfølelsen og grubler på hva jeg skal lære av denne situasjonen. Det vokser jeg veldig på. 

I tillegg har jeg blitt inspirert av The Minimalists podcast. Ved å ha et bevisst forhold til forbruk, velge bort det som ikke gir meg glede i hverdagen, og gi bort/kaste mange av eiendelene, får jeg et mer realistisk forhold til ting, jeg kjøper veldig lite, higer ikke etter nytt, fordi jeg er fornøyd med alt jeg har, til og med sokkene mine! Dette fører for min del til at jeg er mer tilfreds i hverdagen, og da har jeg det mye bedre med meg selv! 

Og så har jeg tatt et klart valg på at jeg skal tolke alt i beste mening. Alt som blir sagt og gjort, hva er den beste mulige underliggende mening og årsak? Den tror jeg på 🙏🏻

Jeg har virkelig fått bygget min selvfølelse de siste årene, så det er ikke for sent. Dette fungerte for meg, det er ikke sikkert at det fungerer for deg. Men jeg er helt sikker på at det finnes en vei for deg også!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også med å ha en god selvfølelse. Det som har vært viktigst for meg er å gi slipp på ting som jeg ikke kan gjøre noe med. Jeg får bare dårlige følelser hvis jeg går og grunner på at jeg dreit meg ut ovenfor arbeidsgiver den gangen for to år siden. Jeg kunne tenkt masse på hva jeg skulle gjort annerledes, hvor teit jeg er og hvor dumt det var. Men det er ikke noe å gjøre med. Gjort er gjort, spist er spist.

Det har også vært viktig å ikke henge meg opp i at jeg er sentrum i universet. Jobbavslag? Ikke noe som var min feil, men noen andre var enda bedre akkurat den dagen intervjuene fant sted. Noen som ikke er hyggelige mot meg eller vil være vennlig? De har sikkert en dårlig dag, det handler ikke om meg.

Også er det et fint tips å behandle seg selv som man ville behandlet en venn. Hvis en venn hadde gjort noe dumt og klandret seg selv, ville du sagt "ja, fy søren, du er teit" eller ville du sagt "alle kan gjøre en feil, det er fort glemt! Er ikke sikkert noen la merke til det en gang!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått gode råd her. Selv hadde jeg store mindreverdighetskomplekser da jeg var ung. Mye jobbing og mange år senere, og jeg har nå veldig trygg selvfølelse. En siste bit i puslespillet var å lese « de fire leveregler» av Don Miguel Ruiz. Kan virke litt for new-age for en skeptiker, men den har forvandlet mitt forhold til egne tanker og tankespinn fullstendig.  Dersom du har barn kan ikke   «selvfølelsen hos barn og ungdom» anbefales sterkt nok. 

Det er altså aldri for sent.

Anonymkode: 3c34d...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født med god selvfølelse. Har aldri gjort noe for å holde på den. Er trygg på meg selv, veldig robust, tåler mye. Vet hva jeg er god på og hva jeg ikke er god på. Er snill mot meg selv. 

Anonymkode: 59903...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god selvfølelse. Tror det handler mye om at jeg har fått til mange bra ting, samtidig som målene jeg har satt med er realistiske. Noe som styrker mestringsfølelsen.

Jeg er bra nok sånn som jeg er. Hvis folk har et problem med meg så anser jeg ikke det som mitt problem, i de fleste tilfeller. Det er klart jeg forsøker å tilpasse meg i flere sammenhenger, men går ikke på kompromiss med den jeg er som person, eller fagperson i jobb. Jeg higer ikke etter noe nytt, noe mer eller noe bedre. Jeg ser bra nok ut, jeg har en fin nok kropp, jeg er flink nok på jobb, har en fin nok bolig, driver med lagidrett hvor jeg ikke er best, men er god likevel. Har ingen intensjoner om å bli best. 

En annen ting som har gjort livet mitt bedre er å ikke fokusere på hva andre har eller sammenligne meg selv med andre. Har kuttet ned på ting og innkjøp av ting. Har en minimalistisk stil i hjemmet og i klesskapet. Jeg trenger ikke bruke tid på finne ut hva jeg skal ha på meg og alle klærne mine er favorittklær, det er jo ikke så mange av de. Jeg bruker ikke mye tid på å vaske og tørke støv rundt ting eller å rydde generelt da det ikke blir så rotete. 

Anonymkode: 44beb...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.3.2019 den 10.14, topaz skrev:

Jeg jobber også med å ha en god selvfølelse. Det som har vært viktigst for meg er å gi slipp på ting som jeg ikke kan gjøre noe med. Jeg får bare dårlige følelser hvis jeg går og grunner på at jeg dreit meg ut ovenfor arbeidsgiver den gangen for to år siden. Jeg kunne tenkt masse på hva jeg skulle gjort annerledes, hvor teit jeg er og hvor dumt det var. Men det er ikke noe å gjøre med. Gjort er gjort, spist er spist.

Det har også vært viktig å ikke henge meg opp i at jeg er sentrum i universet. Jobbavslag? Ikke noe som var min feil, men noen andre var enda bedre akkurat den dagen intervjuene fant sted. Noen som ikke er hyggelige mot meg eller vil være vennlig? De har sikkert en dårlig dag, det handler ikke om meg.

Også er det et fint tips å behandle seg selv som man ville behandlet en venn. Hvis en venn hadde gjort noe dumt og klandret seg selv, ville du sagt "ja, fy søren, du er teit" eller ville du sagt "alle kan gjøre en feil, det er fort glemt! Er ikke sikkert noen la merke til det en gang!"

Så flott 😃

Anonymkode: 7a072...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke HI, men jeg skal jaggu ta til meg alle rådene her 😃Så fine dere er !

Anonymkode: 7a072...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...