Gå til innhold

Jeg må begynne å trene. Liker det ikke.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nærmer meg 30, har aldri trent og vil være i god form. Merker kondisen sliter. Hva kan jeg begynne med? Liker ikke å trene, spesielt på treningssenter. Synes de er ekle. 

Anonymkode: f4ea3...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La vær å dra på treningssenter, da. Svømming, klatring, fjelltur, sykling, hjemmetrening (Funkygine har bra programmer), poledance, swing etc. Lista er uendelig lang. Finn noe du tror du kunne like å holde på med! 

Anonymkode: bce36...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp det å ikke starte rett på med fullt treningsprogram. Startet med planken hver dag, måtte starte i knestilling 😛

Når jeg hadde gjort det i strekk et par uker og fått inn rutinen la jeg på hoppetau for kondisen, bare ett minutt i starten, så trappet jeg det opp til fem minutter over flere uker.

når planken og hoppetau satt som rutine la jeg på knebøy. Igjen bare noen få i starten, så mer og avansert etterhvert.

Det tok ganske lang tid, 6-7 mnd, men så hadde jeg plutselig 40 minutter trening fire dager i uken. Planken tar jeg fortsatt hver dag.

Når man aldri har trent og ikke er spesielt glad i det er det lurt å tenke langsiktig, endre rutiner gradvis osv, tror jeg. Har flere ganger før prøvd å starte opp, men har da kjørt full time fra dag én og har stort sett alltid sklidd ut etter en mnd eller mindre.. Nå ha jeg hatt 40 min trening hjemme i over et halvt år, og nå er det bare en del av hverdagen uten at jeg tenker så mye på det. Pleier ta det de dagene jeg skal vaske håret uansett 😛

Anonymkode: d7517...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å gå tur i raskt tempo, etter en stund legger du inn litt jogging i turen, til slutt løper du hele løypa. Det er masse bra hjemmetreningsprogram om du ikke vil dra på et senter. Kjøp deg en trenings/yogamatte, noen strikk og et par manualer så har du mer enn nok utstyr til å holde det gående hjemme. 

Finn deg ei venninne du kan ha fast gå/løpeavtale med. Eller hør på musikk du liker, lydbok eller podcast. Jeg liker heller ikke senter, men pga en skade er det en del øvelser jeg må ta på utstyr jeg ikke har hjemme (vil ikke ha alt i hus heller) men det går overraskende bra, prøver å legge inn treningene på tidspunkt da det ikke er så mye folk der. 

Du kan også starte opp med en idrett du liker å drive med. Fotball, håndball, innebandy etc. Bor du i Oslo er det masse lag for damer som er voksne som er med fordi det er gøy og tar treningseffekten som en ren bonus! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange synes det er enklere å få gjennomført treningen hvis de har avtaler med andre. Da blir det et sossialt aspekt over det også.

Hvis du kan avtale med en venninne at dere skal dra i svømmehallen og trene hver fredag og gå/jogge en tur sammen på hver søndag for eksempel, er sjansen for at dere skal få gjort det større enn om du er alene om det.

I tillegg er det viktig at du gjør noe du liker. Imidlertid tar det ofte øitt tid å lære seg aktiviteten og bøi i så god form at ting bøir gøy. I starten må du nok derfor godta at det er litt ork.

Anonymkode: cd458...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv forskjellige ting, og finn det du liker best. Gå tur, gjerne i skogen så du får variert terreng, sykle, svømme, klatre, yoga. 

Anonymkode: bbe54...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også som deg, ordet trene liker jeg ikke, jeg har aldri trent, og vil ikke begynne med det. Men jeg har stortsett alltid vært i god form, bedre form før jeg fikk barn enn nå.

Før jeg kjøpte meg bil som 19 åring gikk og syklet jeg dit jeg skulle. Ble litt mer kjøring når jeg kjøpte bil, men var generelt flink å gå og sykle også. Var på turer med venner og familie og lignende.

Har hatt jobb som jeg også har kommet meg mye ut på tur med, og har vært flink å ta ungene med på tur fra de var små.
Min favoritt er fjelltur, gjerne for å nå et mål, som å skrive navnet mitt/vårt i en bok, se på en bekk vi har vært nysgjerrig på, sjekke hva som er bak det fjellet, plukke bær på den beste plassen, dra innom en hytte, klatre opp på den høyeste toppen og slike ting. Å bare dra på hytta for å hente hanskene vi glemte der forrige gang er jo også et mål.
Hvis målet i seg selv handler om trening, så mister i allefall jeg motivasjonen, og jeg liker bedre å ta den tyngste veien over fjellet, enn å gå langs stien rundt fjellet, ikke fordi jeg får bedre trening eller at det er tyngre, men fordi det er mer interessant.
Har for øvrig også gått på fjelltur med sykkel hvor jeg egentlig skulle finne en sti/sykkelvei, men ikke fant den, og endte med å både forsere elver, myrer, tett skog og klatre ned fjell med sykkelen. Var 1,5 mil til sammen og sikkert snakk om 5-6 km som overhodet ikke var egnet for å gå med sykkel. Var litt sliten etter den turen kan man si. Men har opplevelsen med meg, og kommer sikkert til å prøve å finne stien på nytt, kanskje jeg finner den neste gang. Turen skulle sikkert tatt max et par timer, tror jeg var ute i 5 timer eller noe.

Men ikke kom å spør meg om vi skal på treningstur, for da blir jeg ikke med, men kan godt være med på fjelltur, og vi kan gjerne både løpe og sykle om kapp :) Og vi kan være på fjellet hele dagen om du vil, og være så sliten det bare går an når vi kommer ned igjen. Men trene, det gjør jeg ikke :)

Anonymkode: 543fe...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...