Gå til innhold

Kan bostedsforelderen bestemme ferie for samværsforeldre?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min samboer jobber i et lite firma som er stengt hver juli. Dette vet hans ex da det har vært slik da de var sammen også. De har ett barn sammen, mor jobber ikke. Min samboer spurte for en mnd siden hvordan de skulle dele ferien og hun sier i dag at hun skal ha hele juli og at han må finne noen andre uker å ha ferie med barnet. Hun sier hun har rett til å bestemme fordi barnet bor fast hos henne.

er det sant? Jeg vet ikke, for jeg har ikke egne barn. Min samboer kan ikke ta andre uker da deg står i kontakten hans at sommerferien skal avvikles i juli.

Anonymkode: 18a6f...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, dette er noe de må komme til enighet om. Be din samboer bestille en time på familievernkontoret for å lage ordentlige avtaler om samvær. Det vanlige er at man bytter på feriene. Så skal hun bestemme i år, da må han kunne bestemme seg først for neste sommerferie og hun da tilpasse sin ferie etter det. På samme måte som hun ikke kan kreve å ha samme ukene hver sommer kan ikke han forlange det. De årene det krasjer noe må dere finne andre løsninger.

Anonymkode: f6f35...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står det i samværsavtalen?

I vår står det at sommerferien skal være avtalt innen 1. mai. Far (samvær) skal ha 2 uker sammenhengende.

Anonymkode: 30263...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må avtales i en samværsavtale. Her hadde vi det sånn at hadde vi ikke kommet til enighet innen da og da så bestemte vi annenhvert år. 

Anonymkode: 41264...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ikke dette i samværsavtalen da? Normalt er å velge først annethvert år. 

Anonymkode: c949d...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er vanlig å bli enige om dette.

Jeg skjønner jo at hun også vil ha litt av juli da, det er jo da de fleste i Norge har ferie. Så for dem vil det vel være naturlig å f.eks ha to uker i juli, annenhvert år tidlig og sent. Så om hun vil ha de to siste ukene i juli i år får pappaen de to første, også blir det omvendt neste år.

Men som sagt, dette må de bli enige om. Hun kan ikke si at hun vil ha hele juli og ferdig snakka liksom.

Anonymkode: f45b0...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel noe de har skrive i samværsavtalen? 

Hvis ikke må det inn fortest mulig. 

Men når har dere ferie da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samværsavtalen står deg at de skal ha tre uker hver, minst to sammenhengene. Min samboer har vanligvis tatt to uker i juli pluss en før eller etter. Stort sett har det gått gruer, men det er alltid mor som bestemmer, og min samboer har tatt det han har fått og har måttet ordne det med arbeidsgiver. 

Mor har alltid bestemt. I fjor høst fikk vi en ukes varsel på at barnet skulle være hos oss i høstferien, for det bestemte hun. Vi jobbet begge to. Påskeferiene like så. Min samboer har måttet jukse med sykt barn dager for å få ting til å gå opp fordi hun på kort varsel bestemmer om han skal ha eller ikke ha barnet i ferier og helger. Hennes argument er at hun bestemmer fordi barnet har bostedsadresse hos henne.

Anonymkode: 18a6f...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I samværsavtalen står deg at de skal ha tre uker hver, minst to sammenhengene. Min samboer har vanligvis tatt to uker i juli pluss en før eller etter. Stort sett har det gått gruer, men det er alltid mor som bestemmer, og min samboer har tatt det han har fått og har måttet ordne det med arbeidsgiver. 

Mor har alltid bestemt. I fjor høst fikk vi en ukes varsel på at barnet skulle være hos oss i høstferien, for det bestemte hun. Vi jobbet begge to. Påskeferiene like så. Min samboer har måttet jukse med sykt barn dager for å få ting til å gå opp fordi hun på kort varsel bestemmer om han skal ha eller ikke ha barnet i ferier og helger. Hennes argument er at hun bestemmer fordi barnet har bostedsadresse hos henne.

Anonymkode: 18a6f...ef6

Slik kan man jo ikke ha det. Her må mor og far på fvk.

Anonymkode: a20de...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren kan ikke bare bestemme. De må ordne en plan hvert år som skal følges. Når det gjelder ferie i juli, så er det selvsagt surt å ikke få barnet da, men han kan jo ikke bare bestemme det han heller på samme måte som hun ikke kan. Man må kunne klare å skille juli i to og ha annethvert år første og siste del. Men det må inn i årsplanen. Det må bestemmes lang tid i forveien. Ved å gi etter hennes bestemmelser som eksemplet med høstferien så har dere satt en standard som gjør at hun fortsetter sånn. Det må stoppes ved å ha et planleggingsmøte og lage årsplan. 

Anonymkode: 49b15...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det må tas et møte på familievernkontoret og settes opp en detaljert samværsplan slik at mor ikke kan ture frem som hun vil. Der bør det også avtales hvor lang tid i forveien man må gi beskjed (og selvfølgelig spørre om det passer) ved endringer.

Endret av Leeloo76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren din må begynne å ta initiativ til å avklare feriene i tide og ikke vente på at mor skal fortelle ham når ferien blir. I tillegg må han finne en løsning på barnepass slik at han aldri mer stjeler tid fra arbeidsgiver og han bør i hvertfal jobbe innigjen de dagene han har stjåmet til nå.

Mor har ikke rett til å bestemme alt om hvordan feriene skal være, men far kan heller ikke sitte på rumpa og vente. Blir de ikke enige må han kreve møte på familievernkontoret eller gå til sak hvis det er nødvendig, men først og fremst må han sørge for at de får en samværsavtale som han godtar.

Anonymkode: b34cb...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samboeren din må begynne å ta initiativ til å avklare feriene i tide og ikke vente på at mor skal fortelle ham når ferien blir. I tillegg må han finne en løsning på barnepass slik at han aldri mer stjeler tid fra arbeidsgiver og han bør i hvertfal jobbe innigjen de dagene han har stjåmet til nå.

Mor har ikke rett til å bestemme alt om hvordan feriene skal være, men far kan heller ikke sitte på rumpa og vente. Blir de ikke enige må han kreve møte på familievernkontoret eller gå til sak hvis det er nødvendig, men først og fremst må han sørge for at de får en samværsavtale som han godtar.

Anonymkode: b34cb...afd

Samboer er alltid i forkant, det var han dom tok initiativ for en mnd siden for å finne ut av sommerferien. Mor har aldri jobbet og tar derfor alt på sparket fordi hun ikke trenger å forholde seg til arbeidsgiver. Derfor endrer hun raskt planer. I fjor sommer bestilte hun billetter til syden i hans planlagte ferie med barnet.

i fht jobb har han jobbet inn. Han har ringt og sagt han har sykt barn, men ikke registrert det slik at han heller ikke har fått betalt. I fjor hadde han fri siste uken i juni og de to første i juli. Da måtte han jobbe dobbelt i august for å jobbe inn det han hadde fri utenom. 

De har avtalt annenhver helg, men mor kan også plutselig bytte/avlyse en helg fordi hun har bestilt billetter til en konsert eller noe slikt.

Hun forlanger også at han ikke har barnevakt for å løse hennes problemer. Når hun ikke kan ha barnet skal det være med ham, så han må ta fri selvom hun bestemmer når han skal ha barnet. Barnet kan ikke passes av besteforeldre, tanter eller andre. Jeg er heller ikke god nok mer enn et par timer.

Anonymkode: 18a6f...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samboer er alltid i forkant, det var han dom tok initiativ for en mnd siden for å finne ut av sommerferien. Mor har aldri jobbet og tar derfor alt på sparket fordi hun ikke trenger å forholde seg til arbeidsgiver. Derfor endrer hun raskt planer. I fjor sommer bestilte hun billetter til syden i hans planlagte ferie med barnet.

i fht jobb har han jobbet inn. Han har ringt og sagt han har sykt barn, men ikke registrert det slik at han heller ikke har fått betalt. I fjor hadde han fri siste uken i juni og de to første i juli. Da måtte han jobbe dobbelt i august for å jobbe inn det han hadde fri utenom. 

De har avtalt annenhver helg, men mor kan også plutselig bytte/avlyse en helg fordi hun har bestilt billetter til en konsert eller noe slikt.

Hun forlanger også at han ikke har barnevakt for å løse hennes problemer. Når hun ikke kan ha barnet skal det være med ham, så han må ta fri selvom hun bestemmer når han skal ha barnet. Barnet kan ikke passes av besteforeldre, tanter eller andre. Jeg er heller ikke god nok mer enn et par timer.

Anonymkode: 18a6f...ef6

Da er det på tide at pappa står opp for seg selv og barnet sitt og drar den selvopptatte dama med på fvk

Anonymkode: 07972...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samboer er alltid i forkant, det var han dom tok initiativ for en mnd siden for å finne ut av sommerferien. Mor har aldri jobbet og tar derfor alt på sparket fordi hun ikke trenger å forholde seg til arbeidsgiver. Derfor endrer hun raskt planer. I fjor sommer bestilte hun billetter til syden i hans planlagte ferie med barnet.

i fht jobb har han jobbet inn. Han har ringt og sagt han har sykt barn, men ikke registrert det slik at han heller ikke har fått betalt. I fjor hadde han fri siste uken i juni og de to første i juli. Da måtte han jobbe dobbelt i august for å jobbe inn det han hadde fri utenom. 

De har avtalt annenhver helg, men mor kan også plutselig bytte/avlyse en helg fordi hun har bestilt billetter til en konsert eller noe slikt.

Hun forlanger også at han ikke har barnevakt for å løse hennes problemer. Når hun ikke kan ha barnet skal det være med ham, så han må ta fri selvom hun bestemmer når han skal ha barnet. Barnet kan ikke passes av besteforeldre, tanter eller andre. Jeg er heller ikke god nok mer enn et par timer.

Anonymkode: 18a6f...ef6

Han har rett og slett latt henne styre på for lenge. Jeg skjønner at det fort kan bli sånn, fordi han er redd for å miste samvær, redd hun skal snakke stygt om han til barnet, lage problemer rett og slett.

Men hun kan ikke få holde på sånn, han har rettigheter og barnet har rettigheter. 

Han må bestille time på familievernkontoret så vil hun også bli kalt inn dit, de må sette opp en skikkelig samværsavtale og holde seg til den. Hvem han bruker som barnevakt når barnet er hos han har hun rett og slett ingenting med så sant de er ok mennesker, at barnet er hos farmor osv er helt greit altså.

Anonymkode: f45b0...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må gjøre to ting: Det ene er å ta kontakt med fik så fort som overhodet mulig. Det andre er å dokumentere alt.

Be ham lage seg en dagbok, enten ved å kjøpe en fysisk skrivebok eller opprette et dokument på pc-en. Der skriver han alt. Alle avtalebrudd, alle endringer. Få ham til å ta utskrift av alle mailer og sms-er mor sender og lime det inn (eventuelt klipp og lim digitalt).

Dette kan han da bruke som bevis når mor sitter der og blånekter for at hun har gjort noe slikt som far hevder og far er så slem som sier sånne ting om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...