Gå til innhold

Søsteren min har en voldelig kjæreste...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ingen andre enn meg vet det. Han har lenge vert sjalu og litt kontrollerende men gikk over til å bli fysisk truende og verbalt mishandle henne når hun begynte å bli selvstendig og han fant ut at hun hadde penger. Han ble etter hvert voldelig når hun også inkluderte familien i helseproblemene og vi var med å støtte henne. Det begynner med "Klapps i ansikte" og han til sludd klikket og slå henne flere ganger i bryst og mage. Han presset også passordet til sosiale medier og epost ut av henne og isolerte henne på et romm til hun gå han opplysninger han ville ha av henne men hun ikke ville gi. Hun var hos lege og fikk dokumentert det pluss at hun tok ut 3 mnd kontaktforbud hos politiet, noe han ikke holdt. De er nå sammen igjen hun begynner å trekke seg mer og mer unna familien. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vet ikke om jeg burde snakke med resten av familien men jeg er redd hun forsvinner helt for oss om jeg gjør det. Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 1eeee...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med resten av familien. Det er ikke sikkert hun vil reddes, men det er likevel greit at alle vet og at hun får vite at alle vet. Da kan også alle fortelle at de er der for henne, om hun kommer. 

Det er umulig å redde noen som ikke vil reddes, men det at hun vet dere er der gjør det lettere den dagen hun får samlet opp mot til å reise.

Fortell henne at du er der, fortell henne at hun kan få hjelp også på et krisesenter. Man må ikke bo på et krisesenter for å få hjelp av de, og de vet litt om denne type menn.

Anonymkode: 20823...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det ab8 skriver - kontakt politiet. Politiet kan velge å anmelde mannen selv om hun selv ev. har trukket anmeldelsen.

Det er dessverre ikke uvanlig det du nå opplever med din søster, Hi, at den mishandlede går tilbake til den som utøver vold. De blir så manipulert og trykket ned psykisk at de tror det de blir fortalt, at de ikke kan greie seg uten han som utøver vold, at han gjør det fordi hun er så umulig og uselvstendig osv.

Jeg tror det viktige nå er å la familien få vite. Jo flere som vet, jo mindre sjanse har voldsutøveren til å fortsette volden og isoleringen.

Hør om du kan få henne med til et møte/veiledning på nærmeste krisesenter, der vil hun få høre fra de som ser slike tilfeller daglig at hun ikke er alene om å oppleve dette, men at eneste måten hun kan få det bra er å komme seg ut av forholdet. De kan også hjelpe henne videre.

Jeg synes du også skal gå til politiet før du snakker med din søster igjen, HI. Fortelle hva som har skjedd og spørre om råd der. Så aggressiv den mannen synes å være bør man legge en plan for hvordan din søster skal komme seg unna ham, at hun trolig ikke bør bo alene den første tiden, hvilke forholdsregler hun bør ta i hverdagen osv.

Hun har også rett til gratis bistandsadvokat. Kontakt politiet og spør om råd. Siden det også foreligger bevis i form av legejournal så kan det være de velger å anmelde mannen selv om hun ikke tør gjøre det selv.

Anonymkode: c59d0...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis det er barn i bildet også - da tar du det til barnevernet også. Da vil de opprette sak og også kunne hjelpe henne bort fra mannen.

Anonymkode: c59d0...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vert en del truende og slått henne i ansiktet uten at det ble merke og det synes hun ikke er så alvorlig siden hun skjulte hvor ille det føltes for henne. Ingen i familien vet at de er sammen engang, så når de får vite det i tillegg til at han er voldelig er jeg redd det er HUN som isolerer seg. Vi har vokst opp med vold og grov omsorgssvikt så dette føler hun stor skam over i tillegg til at det er vanskelig å vurdere alvorlighetsgrad. Hun er overbevist om at han jo egentlig ikke er en sånn fyr, for de første årene var jo bra og det er jo ikke sååå ille nå. Jeg er også redd for at hun ikke kan komme til meg om jeg forteller dette til resten av familien. Da har hun jo ingen andre å gå til som hun stoler på. Det er ingen barn i bilde, da hadde jeg snakket med barnevernet for lengst.

Anonymkode: 1eeee...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...