Gå til innhold

Er støpejernswoken min ødelagt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en støpejernswok som er ca. 20 år gammel. Mye brukt. Problemet er at når jeg varmer den opp, så oser den noe helt forferdelig. Det er så ille at røykvarsleren går hver gang. Det skjer før jeg har olje i den, så jeg regner med at det er gammelt fett som oser. I bruksanvisningen sto det at den ikke skulle vaskes med såpe, kun varmt vann, og det har jeg gjort. Har også støpejernsutstyr, men har ikke samme problemet der. Er det noen måte å rengjøre woken ordentlig på, eller er det best å bytte den ut?

Anonymkode: 17544...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må rense den og sette inn med fett igjen.

Søk på cleaning iron skillet så finner du oppskrift.

Woken din er antakelig harsk 

Anonymkode: 6adc9...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du kan vaske den med såpe! Gi den en skikkelig skrubb, du kan til og med bruke stålull. Du har sikkert 20 år med matrester og svidd olje som ryker hver gang du fyrer opp. Du må bare sette den inn med olje etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vask den for guds skyld med såpe etter hver bruk. Tørk den så godt på stekeplata og sett den inn med olje. Det er bare tull at man ikke skal bruke såpe på støpejern. Tenk på alt det harske fettet som blir igjen i gryta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en støpejernswok som er ca. 20 år gammel. Mye brukt. Problemet er at når jeg varmer den opp, så oser den noe helt forferdelig. Det er så ille at røykvarsleren går hver gang. Det skjer før jeg har olje i den, så jeg regner med at det er gammelt fett som oser. I bruksanvisningen sto det at den ikke skulle vaskes med såpe, kun varmt vann, og det har jeg gjort. Har også støpejernsutstyr, men har ikke samme problemet der. Er det noen måte å rengjøre woken ordentlig på, eller er det best å bytte den ut?

Anonymkode: 17544...d92

😱 Har du ikke vasket den med såpe på 20 år??🤮 Klart du må rengjøre den skikkelig! Og så setter du den inn med nytt fett. Panna di må da stinke harskt?

Anonymkode: 170a1...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😱 Har du ikke vasket den med såpe på 20 år??🤮 Klart du må rengjøre den skikkelig! Og så setter du den inn med nytt fett. Panna di må da stinke harskt?

Anonymkode: 170a1...1e2

Jo da, jeg har har vasket den med såpe en del ganger, og skylt godt ut av den. Men det er tydelig at mye sitter fast. Nei, den lukter ikke, men den oser, som jeg skrev. 

Får du noen form for glede av å bruke slike emoticons? 

Anonymkode: 17544...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd. Jeg har lest litt rundt nå, og jeg tror rett og slett jeg skal forsøke å koke opp oppvaskmaskinsåpe i den for å løse opp det som er fastbrent. Det er mulig at den blir helt uttørket av det, men jeg får prøve å sette den inn med olje etterpå. 

Anonymkode: 17544...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Takk for råd. Jeg har lest litt rundt nå, og jeg tror rett og slett jeg skal forsøke å koke opp oppvaskmaskinsåpe i den for å løse opp det som er fastbrent. Det er mulig at den blir helt uttørket av det, men jeg får prøve å sette den inn med olje etterpå. 

Anonymkode: 17544...d92

Fant du ikke noe om sitron og salt? Jeg ville vært veldig forsiktig med såpe i porøst jern..

Jeg har brent rene mine i ovn etter å ha skrubbet med salt. Så satt inn med delfiafett

Anonymkode: 6adc9...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fant du ikke noe om sitron og salt? Jeg ville vært veldig forsiktig med såpe i porøst jern..

Jeg har brent rene mine i ovn etter å ha skrubbet med salt. Så satt inn med delfiafett

Anonymkode: 6adc9...4bc

Jeg tror ikke det vil fungere. Enten så gjør sterk såpe jobben, eller så er den uansett ødelagt. 

Anonymkode: 17544...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke det vil fungere. Enten så gjør sterk såpe jobben, eller så er den uansett ødelagt. 

Anonymkode: 17544...d92

Bruk stålull. Du risikerer at den lukter såpe i lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, amandine skrev:

Bruk stålull. Du risikerer at den lukter såpe i lang tid.

Jeg har alt begynt å koke den ut, og det er tydelig at det jeg trodde var svart støpejern i virkeligheten er svartsvidde, fastbrent lag. Tror aldri jeg hadde fått det av bare ved å skrubbe. Nå skal jeg la det bløte seg opp en halvtimes tid, og så skal jeg ta en runde med stålullen. 

Anonymkode: 17544...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har alt begynt å koke den ut, og det er tydelig at det jeg trodde var svart støpejern i virkeligheten er svartsvidde, fastbrent lag. Tror aldri jeg hadde fått det av bare ved å skrubbe. Nå skal jeg la det bløte seg opp en halvtimes tid, og så skal jeg ta en runde med stålullen. 

Anonymkode: 17544...d92

Er jo bare 🤮 som passer her igjen... dette har du laget mat i i 20 år?

Anonymkode: 170a1...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil ikke prøve med salt, som rådet er, fordi du ikke tror det hjelper. Du hadde jo allerede bestemt deg for hva du skulle gjøre, eller i hvert fall ikke skulle gjøre, så jeg forstår ikke hvorfor du egentlig spurte om hjelp.

Anonymkode: 205bd...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...