Gå til innhold

Noen som har barn på 11-12 år som bruker linser?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min snart 12 år gamle sønn bruker briller, men har lyst å begynne med linser. Vi har vært hos optiker og diskutert dette, avtalen er å komme i august for opplæring i god tid før skolestart.

Noen med erfaring med linser på barn? Han har + 6,5 i styrke.

 

Anonymkode: 40dd6...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, aanonym skrev:

Min 11-åring har brukt linser 2-3 år, det går kjempefint. 

Gutt eller jente? Fortell litt om erfaringer i starten, opplæring etc. Dagslinser?

Anonymkode: 40dd6...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har en datter på 9 år som akkurat har begynt. Det går fint.

Anonymkode: bf3a2...298

Hvordan gikk opplæringen? Hvordan gikk den første tiden?

Anonymkode: 40dd6...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husets 13-åring bruker linser, og har gjort det i to-tre år. Var litt trøblete helt i oppstarten, av og til måtte mamma hjelpe til med å sette dem på, men det var ikke lenge. Nå bruker hun linser daglig og er meget fornøyd. Briller er svært upraktisk på fotballbanen, på ski og i all utendørs aktivitet, enda så flott hun er med briller. Bruker dagslinser, anbefales herfra fordi hun da alltid har rene linser, og det er ingen krise om hun mister en. 

Tilvenning er det, men det går veldig fort. Rene hender er et must, men det lærer barnet veldig fort, det også, siden det kan være smertefullt å få med "lort" fra skitne hender inn på øynene. Anbefaler dessuten å ha et lager av små pipetter med saltvann. Kjekt å kunne skylle en linse som ved første forsøk på påsetting faller i vasken. 

Nå har vi linseabonnement, så her kommer det ferske linser tilsendt med NordPost,eller hva det nå enn heter, en gang i måneden. 

Anonymkode: 136c8...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Opplæring?

Anonymkode: bbc31...055

Ja, man får opplæring hos optiker. Riktig bruk og øvelse. Er vel ikke så vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn på 7 år har hatt linser i et år nå. Han tar de ikke på selv, det er det jeg som gjør og vil nok gjøre det i et år til hvertfall. 

Opplæringen vi fikk til p begynne med var å lære å ta seg selv på øyet ellers fikk jeg opplæring hos optikeren. 

Min sønn har veldig høy styrke så her går han kun med linser når han føler for det, ved svømming og hvis været er sånn at det bare blir dugg på brillene 

Anonymkode: d448b...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn på 7 år har hatt linser i et år nå. Han tar de ikke på selv, det er det jeg som gjør og vil nok gjøre det i et år til hvertfall. 

Opplæringen vi fikk til p begynne med var å lære å ta seg selv på øyet ellers fikk jeg opplæring hos optikeren. 

Min sønn har veldig høy styrke så her går han kun med linser når han føler for det, ved svømming og hvis været er sånn at det bare blir dugg på brillene 

Anonymkode: d448b...195

Hvilken styrke? Min har +6,5

Anonymkode: 40dd6...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv startet med linser det året jeg ble 11. Jeg har +8,6 og begynte med dagslinser. I voksen alder gikk jeg over til månedslinser :) Husker det var mye pes i starten.  Jeg brukte myyye tid hos optiker for å klare å få på linsene, og å kunne få dem av igjen. Men jeg var fast bestemt på å droppe brillene, så jeg klarte det etter noe tid. I begynnelsen husker jeg tilogmed at kjæresten til søsteren min som var linsebruker kom på morgenen for å hjelpe meg å ta dem på før han skulle på jobb. 

Heldigvis gikk det fint å gjøre selv etterhvert. 

Anonymkode: 891ff...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har 6åringen begynt med linser, vi tar av og på. Han kan ta av selv, men bruker litt for mye negl enda. 

Trengte ikke så mye opplæring da både jeg og far er linsebrukere selv. 

Anonymkode: a0cf7...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TinaK 1990 skrev:

Ja, man får opplæring hos optiker. Riktig bruk og øvelse. Er vel ikke så vanskelig å forstå?

Anser ikke "putt inn linsene, ta ut linsene, vask linsene" som opplæring...

Anonymkode: bbc31...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Anser ikke "putt inn linsene, ta ut linsene, vask linsene" som opplæring...

Anonymkode: bbc31...055

Hva mener du det er da?

Anonymkode: ca748...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Anser ikke "putt inn linsene, ta ut linsene, vask linsene" som opplæring...

Anonymkode: bbc31...055

Nei vel, men det er det optiker kaller det. Velger å høre på han!

Anonymkode: 40dd6...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med linser da jeg var 11 år, det gikk helt fint. Har aldri hatt en eneste øyeinfeksjon eller noen andre problemer med det. 

Anonymkode: 136c4...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste barn får det til veldig bra, hvis de selv er innstilt på at de skal bruke linser. Og de trenger definitivt opplæring fort å begynne med linser, det er vanskelig å ta dem på og av hvis du ikke er vant til å ta deg rundt øynene i det hele tatt. Og de trenger å lære seg at det er viktig å vakre hender, ikke bruke negler ol. 

Anonymkode: dacf8...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Anser ikke "putt inn linsene, ta ut linsene, vask linsene" som opplæring...

Anonymkode: bbc31...055

Bruker du linser? 

Anonymkode: 136c8...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken styrke? Min har +6,5

Anonymkode: 40dd6...0da

Han har +8,4 men linsene er+8. Optikeren anbefalte dagslinser da styrken er så høy. 

 

Anonymkode: d448b...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan gikk opplæringen? Hvordan gikk den første tiden?

Anonymkode: 40dd6...0da

Hun nektet å ha noen som helst opplæring hos optiker så vi måtte lære henne det selv (vi bruker også linser). Hun brukte lang tid på å få de på og av i starten og noen ganger måtte vi voksne gjøre det for henne, men nå etter et par uker så går det ganske greit.

Anonymkode: bf3a2...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...