Gå til innhold

Du som har/har hatt kreft ❤


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan fikk du vite at du har kreft? Over tlf eller ble du innkallet til fastlegen el spesialist? Annet?

Anonymkode: f094b...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg tok biopsi og fikk beskjed om at prøvesvaret alltid ble gitt personlig uansett utfall. Aldri over tlf.  Dette var helse sør-øst.

Venter du på prøvesvar?

Anonymkode: 118ae...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kalt inn av fastlegen som hadde fått tilsendt svar fra Volvat. 

Anonymkode: 82618...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja jeg venter på svar,  jeg ringte i dag men det hadde ikke kommet noe. Men regner med ja at man får det ansikt til ansikt.

Håper det går bra med dere! 💕

Anonymkode: f094b...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble innlagt på Ahus, og fikk prøvesvarene av legen der. I dag... :cry3:

Anonymkode: 2afbb...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg ble innlagt på Ahus, og fikk prøvesvarene av legen der. I dag... :cry3:

Anonymkode: 2afbb...a0c

Uff. Hvordan kreft? Klem og god bedring.

 

Anonymkode: 58079...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Ja jeg venter på svar,  jeg ringte i dag men det hadde ikke kommet noe. Men regner med ja at man får det ansikt til ansikt.

Håper det går bra med dere! 💕

Anonymkode: f094b...a5

Uff er vondt å vente på svar på sånne ting, vet hvordan du har det ❤️

Har du tatt biopsi med ultralyd? Hva sa i tilfelle legen etter undersøkelsen?

Anonymkode: 118ae...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så leit å høre! Krysser fingrene for at dette er noe de kan fjerne lett. Tenker på deg ❤️

Anonymkode: 82618...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2019 den 21.02, Anonym bruker skrev:

Uff er vondt å vente på svar på sånne ting, vet hvordan du har det ❤️

Har du tatt biopsi med ultralyd? Hva sa i tilfelle legen etter undersøkelsen?

Anonymkode: 118ae...615

Det er en lang historie, har ikke tatt bipsi fordi det er i hjernen. De er sinnsykt trege her, kanskje det betyr at det ikke er kreft? 💜

 

Stor klem til deg som liggee på sykehuset og har fått beskjed om kreft! 💜💜💜

HI

Anonymkode: f094b...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er en lang historie, har ikke tatt bipsi fordi det er i hjernen. De er sinnsykt trege her, kanskje det betyr at det ikke er kreft? 💜

 

Stor klem til deg som liggee på sykehuset og har fått beskjed om kreft! 💜💜💜

HI

Anonymkode: f094b...a53

Vet ikke hvor lenge du har ventet, men i min situasjon gikk det utrolig fort. Det var brystkreft og fra biopsi til ferdig operert tok det 12 dager 👏 Strålte jo også i ettertid men det var kun forebyggende. Så ja, det at det tar lang tid kan jo tyde på positivt resultat❤️ 

 

Ja stor klem til henne som er på sykehuset og har fått nedslående beskjed ❤️

Anonymkode: 118ae...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er en lang historie, har ikke tatt bipsi fordi det er i hjernen. De er sinnsykt trege her, kanskje det betyr at det ikke er kreft? 💜

 

Stor klem til deg som liggee på sykehuset og har fått beskjed om kreft! 💜💜💜

HI

Anonymkode: f094b...a53

Da er det ikke kreft. Har du kreft i hjernen hadde du fått beskjed kjapt og evnt blitt lagt inn. 

Anonymkode: f41f7...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er en lang historie, har ikke tatt bipsi fordi det er i hjernen. De er sinnsykt trege her, kanskje det betyr at det ikke er kreft? 💜

HI

Anonymkode: f094b...a53

Hi, purr på dem. Ikke alle sykehus har samme kompetanse til å vurdere slike ting.

Når det er sagt - jeg vet om personer som har hatt abscesser i hjernen, blitt operert og blitt helt bra igjen. En i nær familie har en cyste i hjernen som hun også lever helt fint med og som de ikke gjør noe med, men følger med på i tilfelle den skulle endre seg. En annen er operert for en cyste, helt uten mén hun også.

Så det trenger absolutt ikke være kreft. Men purr på dem for sikkerhets skyld.

Lykke til videre! :)

Anonymkode: bb70c...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 29.3.2019 den 21.26, Anonym bruker skrev:

Vet ikke hvor lenge du har ventet, men i min situasjon gikk det utrolig fort. Det var brystkreft og fra biopsi til ferdig operert tok det 12 dager 👏 Strålte jo også i ettertid men det var kun forebyggende. Så ja, det at det tar lang tid kan jo tyde på positivt resultat❤️ 

 

Ja stor klem til henne som er på sykehuset og har fått nedslående beskjed ❤️

Anonymkode: 118ae...615

Bra det gikk fort 💜 er jo sånn det skal være

Anonymkode: f094b...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2019 den 21.37, Anonym bruker skrev:

Da er det ikke kreft. Har du kreft i hjernen hadde du fått beskjed kjapt og evnt blitt lagt inn. 

Anonymkode: f41f7...388

Mitt sykehus er elendig og mener at jeg bare er hypokonder, Rikshospitalet som jeg egentlig bruker (men MR-bildene er tatt på mitt lokalsykehus, og de så ikke den stor kulen i hjernen min, det var jeg som oppdaget det) er helt enig i meg i mine plager, er ganske syk og har masse symptomer på hjernesvulst. Men fordi mitt lokalsykehus tok bildene så må de vurdere dem, men jeg skal snart til nevrolog på Rikshospitalet så da skal jeg ta dette opp. Men en ufarlig cyste kan og gi symptomer på hjernesvulst, så lenge den er stor nok. Så jeg satser på at det er en ufarlig cyste. Jeg vet mer om dette enn folk flest som ikke er leger, er ikke lege jeg heller men vært "hjernesyk" i noen år. Jeg vet om en som er død fordi lokalsykehuset ikke så svulsten, noe et annet sykehus så med en gang men da var det for sent å fikse det :( Så ja mitt sykehud suger big time! Og jeg tipper at det står HYPOKONDER i journalen min med store bokstaver, så derfor gidder ikke Radiologisk avdeling å stresse med bildet, hehe neida det står neppe det. Men jeg har allerede snakket med dem på tlf og de sa at de aldri overser noe, vel vel, jeg fant en kul som ikke beskrevet av radilogen. Også er det jo han som er død 💜 Men jeg frykter som sagt ikke egentlig at det er kreft, jeg vil bare få bekreftet hva det er :)

Anonymkode: f094b...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2019 den 21.53, Anonym bruker skrev:

Hi, purr på dem. Ikke alle sykehus har samme kompetanse til å vurdere slike ting.

Når det er sagt - jeg vet om personer som har hatt abscesser i hjernen, blitt operert og blitt helt bra igjen. En i nær familie har en cyste i hjernen som hun også lever helt fint med og som de ikke gjør noe med, men følger med på i tilfelle den skulle endre seg. En annen er operert for en cyste, helt uten mén hun også.

Så det trenger absolutt ikke være kreft. Men purr på dem for sikkerhets skyld.

Lykke til videre! :)

Anonymkode: bb70c...d98

Jeg ringer til uka om jeg ikke hører noe 💜

Anonymkode: f094b...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ringer til uka om jeg ikke hører noe 💜

Anonymkode: f094b...a53

Gjør det!

Jeg tror jeg har svart deg i en annen tråd også, og min erfaring er at man må stå på selv for å komme noen vei om man ikke feiler noe A4.

Lykke til!

Anonymkode: bb70c...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjør det!

Jeg tror jeg har svart deg i en annen tråd også, og min erfaring er at man må stå på selv for å komme noen vei om man ikke feiler noe A4.

Lykke til!

Anonymkode: bb70c...d98

Takk takk! 💜

Anonymkode: f094b...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte til legekontoret mitt på torsdag og da hadde de ikke fått svar. Om bildene er sjekket og det er noe ufarlig, hvorfor har de ikke gitt svar til fastlegen? Pleier de å drøye med å gi svar når prøver er fine? Hvorfor i såfall? Det er selvfølgelig ikke hastverk om prøver er fine men hvorfor ikke gi svar med en gang man har konkludert? Det tar ikke mange minuttene å gi et svar elektronisk, det var verre før når alt måtte skrives ut og postes 

HI

Anonymkode: f094b...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ringte til legekontoret mitt på torsdag og da hadde de ikke fått svar. Om bildene er sjekket og det er noe ufarlig, hvorfor har de ikke gitt svar til fastlegen? Pleier de å drøye med å gi svar når prøver er fine? Hvorfor i såfall? Det er selvfølgelig ikke hastverk om prøver er fine men hvorfor ikke gi svar med en gang man har konkludert? Det tar ikke mange minuttene å gi et svar elektronisk, det var verre før når alt måtte skrives ut og postes 

HI

Anonymkode: f094b...a53

Min erfaring er at det er spesialistene som ofte stopper prosessen. Svarene fra radiologisk går til den spesialisten som har henvist det i utgangspunktet, denne skal formidle det videre til pasienten. (såsant det ikke er bilder pasienten kan få kopi av og resultatsvar av utenom. Hodebilder har de visstnok ikke lov til å bare oversende tolkningen av direkte til pasienten, ble jeg fortalt en gang.) Jeg har tatt bilder jeg ikke har kunnet få ut før spesialisten jeg går til har godkjent det. Også opplevd det med andre prøver. Da er man gjerne prisgitt når denne har tid til å se på bildebeskrivelsen/prøvesvarene... og ikke minst når denne tar seg tid til å sende svar til fastlegen. 

Kortsvaret til deg blir vel at hodebilder, der har de retningslinjer om at de ikke har lov å gi ut resultatene til pasienten uten å ha formidlet det til pasienten i en time (er jeg blitt informert om et par ganger). Men det kan også være at den spesialisten som har fått radiologen til å se på bildene igjen har så mye å gjøre at denne glemmer det og derfor ikke har videresendt resultatene eller husket å kalle deg inn. Du må bare fortsette å minne dem på det!

 

Anonymkode: bb70c...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mitt sykehus er elendig og mener at jeg bare er hypokonder, Rikshospitalet som jeg egentlig bruker (men MR-bildene er tatt på mitt lokalsykehus, og de så ikke den stor kulen i hjernen min, det var jeg som oppdaget det) er helt enig i meg i mine plager, er ganske syk og har masse symptomer på hjernesvulst. Men fordi mitt lokalsykehus tok bildene så må de vurdere dem, men jeg skal snart til nevrolog på Rikshospitalet så da skal jeg ta dette opp. Men en ufarlig cyste kan og gi symptomer på hjernesvulst, så lenge den er stor nok. Så jeg satser på at det er en ufarlig cyste. Jeg vet mer om dette enn folk flest som ikke er leger, er ikke lege jeg heller men vært "hjernesyk" i noen år. Jeg vet om en som er død fordi lokalsykehuset ikke så svulsten, noe et annet sykehus så med en gang men da var det for sent å fikse det :( Så ja mitt sykehud suger big time! Og jeg tipper at det står HYPOKONDER i journalen min med store bokstaver, så derfor gidder ikke Radiologisk avdeling å stresse med bildet, hehe neida det står neppe det. Men jeg har allerede snakket med dem på tlf og de sa at de aldri overser noe, vel vel, jeg fant en kul som ikke beskrevet av radilogen. Også er det jo han som er død 💜 Men jeg frykter som sagt ikke egentlig at det er kreft, jeg vil bare få bekreftet hva det er :)

Anonymkode: f094b...a53

Beklager, men det tror jeg ikke på. At en radiolog ikke så svulst, men at du gjorde det...

 

en turnuslege, ja.. men ikke en radiolog.. 

 

 

håper du får positive nyheter. 

Anonymkode: 54129...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Beklager, men det tror jeg ikke på. At en radiolog ikke så svulst, men at du gjorde det...

en turnuslege, ja.. men ikke en radiolog..

håper du får positive nyheter. 

Anonymkode: 54129...f63

Jeg er ikke Hi, men har selv sett ting på MR-bilder som leger ikke har sett, som de burde ha sett.

Mannen til en venninne av meg har spesialisert seg innen et bestemt felt i radiologien, tror han holder på med en doktorgrad. Etter at han spesialiserte seg på det siste var han skremt over hvor mye han garantert måtte ha oversett før han spesialiserte seg, til og med ting som burde vært opplagte å se, bare han hadde visst hva han skulle se etter. Han sa da, og han sier fremdeles, at selv om vi er avhengig av lokalsykehusene slik landet er skapt, så er det et ubestridelig faktum at en del pasienter dessverre får bildene sine vurdert av leger som ikke er gode nok til å se det de mer spesialiserte er, som også ser langt flere tilfeller og derfor blir bedre på å skille små, men viktige detaljer som andre lett overser som ingenting eller uviktig. Før han spesialiserte seg innen det siste var han regnet for å være veldig dyktig radiolog, og likevel er han tydelig på at han tidligere garantert har oversett mange tilfeller han burde ha oppdaget, selv om han da fullt og helt gjorde sitt beste ut fra det han da kunne.

Så joda, radiologer overser også ting, å tro annet er naivt. Bilder blir ofte bare sett av en radiolog, ikke dobbelkontrollert. Her er noen eksempler:

https://www.nrk.no/ho/oversa-lett-synlig-kreftsvulst-_-faren-dode-1.14350647

https://www.nrk.no/sorlandet/sykehuset-oppdaget-ikke-kreftsvulst-1.11713864

https://www.t-a.no/ekstra/article11190389.ece

https://www.moss-avis.no/nyheter/nyheter/radiolog-pa-sykehuset-ostfold-oversa-kreftspredning/s/2-2.2643-1.7753168

Generelt sett har vi et forholdsvis godt helsevesen. Vi ligger omtrent midt på treet kvalitetsmessig sammenlignet med land vi ellers kan sammenligne oss med. Det er mange dyktige folk i helsevesenet, men det gjøres feil. Dessverre også alvorlige feil. Så som pasient bør man forsøke å følge litt med, ikke bare tro blindt på det legene sier eller gjør.

Anonymkode: bb70c...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke Hi, men har selv sett ting på MR-bilder som leger ikke har sett, som de burde ha sett.

Mannen til en venninne av meg har spesialisert seg innen et bestemt felt i radiologien, tror han holder på med en doktorgrad. Etter at han spesialiserte seg på det siste var han skremt over hvor mye han garantert måtte ha oversett før han spesialiserte seg, til og med ting som burde vært opplagte å se, bare han hadde visst hva han skulle se etter. Han sa da, og han sier fremdeles, at selv om vi er avhengig av lokalsykehusene slik landet er skapt, så er det et ubestridelig faktum at en del pasienter dessverre får bildene sine vurdert av leger som ikke er gode nok til å se det de mer spesialiserte er, som også ser langt flere tilfeller og derfor blir bedre på å skille små, men viktige detaljer som andre lett overser som ingenting eller uviktig. Før han spesialiserte seg innen det siste var han regnet for å være veldig dyktig radiolog, og likevel er han tydelig på at han tidligere garantert har oversett mange tilfeller han burde ha oppdaget, selv om han da fullt og helt gjorde sitt beste ut fra det han da kunne.

Så joda, radiologer overser også ting, å tro annet er naivt. Bilder blir ofte bare sett av en radiolog, ikke dobbelkontrollert. Her er noen eksempler:

https://www.nrk.no/ho/oversa-lett-synlig-kreftsvulst-_-faren-dode-1.14350647

https://www.nrk.no/sorlandet/sykehuset-oppdaget-ikke-kreftsvulst-1.11713864

https://www.t-a.no/ekstra/article11190389.ece

https://www.moss-avis.no/nyheter/nyheter/radiolog-pa-sykehuset-ostfold-oversa-kreftspredning/s/2-2.2643-1.7753168

Generelt sett har vi et forholdsvis godt helsevesen. Vi ligger omtrent midt på treet kvalitetsmessig sammenlignet med land vi ellers kan sammenligne oss med. Det er mange dyktige folk i helsevesenet, men det gjøres feil. Dessverre også alvorlige feil. Så som pasient bør man forsøke å følge litt med, ikke bare tro blindt på det legene sier eller gjør.

Anonymkode: bb70c...d98

Men hvis en lege ekke klarer å se det fordi han har for dårlig opplæring, hvordan skal da en pasient kunne se det?

Anonymkode: be271...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis en lege ekke klarer å se det fordi han har for dårlig opplæring, hvordan skal da en pasient kunne se det?

Anonymkode: be271...5fd

Dessverre så er legene ofte så presset på tiden at det går litt fort for seg, da kan det fort også glippe. Nettopp fordi det kan være vanskelig å oppdage visse viktige ting bør det også dobbelkontrolleres av en annen radiolog, det er det mange sykehus som ikke praktiserer. Når legene ofte har så lite tid så kan feil oppstå. De ønsker det selvfølgelig ikke, men feil kan gjøres av alle uansett.

Akkurat det Hi snakker om er ikke nødvendigvis så vanskelig å se hvis man sammenligner med andre bilder på nett. Hennes fastlege var jo også enig med henne i at det hun hadde sett ikke var beskrevet fra radiologene på sykehuset (hvis Hi er den jeg tror hun er fra en annen tråd).

 

Anonymkode: bb70c...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...