Gå til innhold

Dere som har barn som spiller PlayStation el flere timer hver ettermiddag/kveld og «hele» helgen...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

...dere er ikke redd fir at de får fir lite fysisk mosjon/aktivitet?

Nå tenker jeg ikke på de som sitter foran skjerm 1-2 timer per dag, men mange timer hver ettermiddag/kveld og store deler av helgen..

Anonymkode: 74edf...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 12 åring får spille Fortnite/FIFA en time per dag, lørdag/søndag blir det kanskje alt fra en halvtime til 3 timer. Men, han trener 4 dager i uken og jogger en gang i løpet av helgen med faren sin. Ellers er han alltid med å idrettsplassen når vennegjengen samles der.

Men en i klassen som bor nedi gata vet jeg spiller 4-5 timer etter skolen/etter middag og i helgene opp til 8-10 timer per dag (har faren fortalt). Triste er at gutten er overvektig og blir større for hvert år. Aldri aktiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er livredd for det. Vi aktiviserer han hver dag i en time eller to, tar han med på trening eller sykler/springer/går oppå en fjelltopp. Han er 11. 

Men han har høytfungerende autisme, og treffer ikke venner på fritiden. Treffer kun spillvenner online. Så da må vi jo la han få det også. Prøver å finne en gylden middelvei...😢

Anonymkode: 151b1...d12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spill er nåtidens ungdoms lekearena og sosiale arena. Vi glemmer litt at de fleste av oss vokste opp på en annen tid hvor vi kkke hadde dette tilgjengelig. 

 

Unger er jo ikke ute lenger og det kan vi takke mye av foreldrene nå til dags for. Vi skal jo aktivisere ungene hele tiden, alle timer i døgnet skal ha en plan osv. Spilling er de sin kreative side som kommer frem. 

Men selvfølgelig må de også være aktive i tillegg. 

Det er faktisk ungdom som dropper ut av skolen for å spille og de som virkelig er gode tjener gode penger på det. 

Anonymkode: 9ea9a...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Han driver med bandy, ski, fotball og slalåm så han er veldig aktiv. 

Da han var mindre møtte han kompisene sine for å leke. Nå møtes de i den virtuelle verden i stedet. 

Så spillingen er en utvikling av det sosiale etter som de vokser fra lek. Den har aldri gått på bekostning av fysiske aktiviteter (som han liker veldig godt).

synes skremmebildet som tegnes opp rundt spilling ofte blir for svart/hvitt. 

Anonymkode: c5272...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spill er nåtidens ungdoms lekearena og sosiale arena. Vi glemmer litt at de fleste av oss vokste opp på en annen tid hvor vi kkke hadde dette tilgjengelig. 

 

Unger er jo ikke ute lenger og det kan vi takke mye av foreldrene nå til dags for. Vi skal jo aktivisere ungene hele tiden, alle timer i døgnet skal ha en plan osv. Spilling er de sin kreative side som kommer frem. 

Men selvfølgelig må de også være aktive i tillegg. 

Det er faktisk ungdom som dropper ut av skolen for å spille og de som virkelig er gode tjener gode penger på det. 

Anonymkode: 9ea9a...f40

Selv om det er en annen tid er fysisk aktivitet like viktig for helsa i dag som for 20-30-40 år siden osv. Viktig å lære barna balanse i livet og at de faktisk må ut i frisk luft, bevege seg, trene etc. Tør ikke tenke på helseproblemene som vil komme i kjølevannet av dagens barn/unge hvis foreldrene ikke lærer barna en balanse mellom spilling, fysisk aktivitet osv osv. Den kroppen vi har skal vare livet ut!!

Anonymkode: 74edf...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem er det som lar ungene sitte mange timer i ukedager og "hele helga" foran playstation/data?

Jeg sier ikke at spilling er galt, det er mye positivt med spilling; man er sosial på sett og vis, man lærer andre språk(gjerne engelsk), man lærer seg strategi m.m. Men, herlighet, alt med måte. Unger har godt at frisk luft, sosialisere utover den virtuelle verden, hjelpe til hjemme og faktisk også kjede seg!

Anonymkode: 75739...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvem er det som lar ungene sitte mange timer i ukedager og "hele helga" foran playstation/data?

Jeg sier ikke at spilling er galt, det er mye positivt med spilling; man er sosial på sett og vis, man lærer andre språk(gjerne engelsk), man lærer seg strategi m.m. Men, herlighet, alt med måte. Unger har godt at frisk luft, sosialisere utover den virtuelle verden, hjelpe til hjemme og faktisk også kjede seg!

Anonymkode: 75739...f05

Regner med du ikke har ungdommer?

Anonymkode: 5c8c1...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg er livredd for det. Vi aktiviserer han hver dag i en time eller to, tar han med på trening eller sykler/springer/går oppå en fjelltopp. Han er 11. 

Men han har høytfungerende autisme, og treffer ikke venner på fritiden. Treffer kun spillvenner online. Så da må vi jo la han få det også. Prøver å finne en gylden middelvei...😢

Anonymkode: 151b1...d12

Dere har jo skjønt det! Så bra at dere aktiviserer barnet, jeg ser dessverre så altfor mange som ikke tar dette ansvaret, men bare lar ungene gjøre som de vil - og for veldig mange er jo det å sitte og spille, totalt inaktive. 

Særlig viktig tenker jeg at dette er for barn med ekstra utfordringer, som f.eks din sønn med autisme. Mange foreldre viker unna og tar ikke kampen det nok ofte kan være å ta disse barna med på aktiviteter. Jeg tror det også er veldig fornuftig å lære barn gleden ved friluftsliv, det kan være med på å forebygge sykdom og plager senere i livet, bpde fysiske og psykiske. 

Anonymkode: 94201...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skjer ikke dette hver dag, eller hver eneste helg, men det hender innimellom at det skjer at han spiller «hele helgen», eller mange timer på ettermiddagen.

Nå er jeg ganske ung mor, og husker selv vi kunne sitte inne en hel helg og spille de tidlige versjonene av Sims blant annet, og jeg husker hvor moro det var. Men det jeg har tatt med meg fra mine foreldre der er at når man sitter sånn, så SKAL man ut litt også, minst en time eller to tilsammen for å få løftet blikket, hvilt øynene og få litt luft.

Nå har det blitt så innarbeidet her at ungen gjør det helt av seg selv.

Sikkert mange som nå kommer med den moralske pekefingeren og «hvordan kan du la ungen spille en hel helg», og det kan jeg svare på med en gang: Fordi han regulerer det så fint selv. Noen helger er han ute hele helgen og leker med venner i gatene, må ropes inn til middag og rører ikke kontrollen til tv-en i det hele tatt, og det kan gå alt mellom 14 dager til flere måneder mellom hver gang han har en «spillkrampe». Det er heller ikke sånn at han velger spill foran alt annet, er venner hjemme velger han å leke med de her , hos dem eller ute. Men det skjer jo at alle andre er borte eller opptatt og været er helt horribelt, og da lar jeg det være greit, jeg :)

Anonymkode: 87d05...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med gutter på 15 og 17 er det mye gaming her i huset. Vi har alltid vært klare på at det skal trenes minst 3 ganger i uken og en gang i helgen. De har alltid fått velge hvilken idrett de ønsker.

 

nå går begge på kampsport og har i tillegg engasjert seg som trenere. De er skoleflinke begge to så lekser gjør de stort sett ferdig på skolen. Dermed blir det tid til gaming. Vi har kjøpt elsykkel til de så de sykler til trening ca 8 km hjemmefra.i tillegg sykler de selvsagt til skolen og har 2 og 8 km skolevei.

 

i helgene er vi alltid ute på en tur sammen. Det blir mye gaming i helgene, men de spiller med kompiser. Ofte spiller de og med andre fra ulike land og får øvet både tysk og engelsk.

 

ungdomsmiljøet er har endret seg de siste årene. Nå er det mye hasj, alkohol og slåssing. Vi bor egentlig på en liten og fredelig plass. Derfor har vi funnet ut at det er helt greit at ungdommene sitter hjemme og gamer! Vi har åpent hus og vennene er alltid velkomne her. 

Anonymkode: ae30d...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå skjer ikke dette hver dag, eller hver eneste helg, men det hender innimellom at det skjer at han spiller «hele helgen», eller mange timer på ettermiddagen.

Nå er jeg ganske ung mor, og husker selv vi kunne sitte inne en hel helg og spille de tidlige versjonene av Sims blant annet, og jeg husker hvor moro det var. Men det jeg har tatt med meg fra mine foreldre der er at når man sitter sånn, så SKAL man ut litt også, minst en time eller to tilsammen for å få løftet blikket, hvilt øynene og få litt luft.

Nå har det blitt så innarbeidet her at ungen gjør det helt av seg selv.

Sikkert mange som nå kommer med den moralske pekefingeren og «hvordan kan du la ungen spille en hel helg», og det kan jeg svare på med en gang: Fordi han regulerer det så fint selv. Noen helger er han ute hele helgen og leker med venner i gatene, må ropes inn til middag og rører ikke kontrollen til tv-en i det hele tatt, og det kan gå alt mellom 14 dager til flere måneder mellom hver gang han har en «spillkrampe». Det er heller ikke sånn at han velger spill foran alt annet, er venner hjemme velger han å leke med de her , hos dem eller ute. Men det skjer jo at alle andre er borte eller opptatt og været er helt horribelt, og da lar jeg det være greit, jeg :)

Anonymkode: 87d05...154

Enig med deg, det regulerer seg selv. Det blir mer gaming på senhøsten og vinteren, men så kommer våren og sommeren hvor de stort sett bare er ute. 

Anonymkode: c3819...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 åringen her har gaming som sin store hobby og lidenskap, han spiller mye. 

Men han trener også. Er med i en lagidrett. Jeg har alltid sagt at de må være fysisk aktive og trene, men de velger idrett selv. 

Anonymkode: 9eb8a...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

...dere er ikke redd fir at de får fir lite fysisk mosjon/aktivitet?

Nå tenker jeg ikke på de som sitter foran skjerm 1-2 timer per dag, men mange timer hver ettermiddag/kveld og store deler av helgen..

Anonymkode: 74edf...9c1

Ungene mine spiller 2 timer på lørdager, og jeg er fremdeles redd for det 😂 Man ser jo at når de ikke spiller, så velger de ofte å bevege seg i stedet. På en eller annen måte.. Selv om man trener 3-4 ganger i uken ellers, så veier jo ikke det opp for den tapte aktiviteten ellers. 

Anonymkode: 58476...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiller ikke min tenåring i ukedagene, men kan gjerne sitte en "hel" lørdag og mange timer på søndagene. For lite aktivitet er ikke noe jeg bekymrer meg over da han trener fast fem ganger i uken, egentrening + gym og fysak på skolen. For hans del er jeg mer bekymret for overbelastning og tretthetsskader, men syns ikke det er så veldig greit å bruke så pass mange timer i strekk på spilling likevel. Kunne ønske han hadde andre interesser utover fotball/trening og spilling, men å få en 14-åring inn på bedre tanker er jo som å prøve å slukke et bål med bensin.  

Anonymkode: dfee9...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

...dere er ikke redd fir at de får fir lite fysisk mosjon/aktivitet?

Nå tenker jeg ikke på de som sitter foran skjerm 1-2 timer per dag, men mange timer hver ettermiddag/kveld og store deler av helgen..

Anonymkode: 74edf...9c1

Lurer jeg på også..

Mine kan spille i flere timer, men de er med på fotball tre ganger i uka. I helgene tar jeg de med meg ut i flere timer på fotballbanen, skogen ol Vi har prøvd å få med oss kompisene, men de vil heller spille. Da har de gjerne spilt hele formiddagen allerede, og på kvelden når mine unger spiller igjen er de også på. Dette er hver helg.. 

Anonymkode: 0417e...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn spiller nok mye, men er også aktiv utenom, kulturaktiviteter, er ute osv. Muskuløs og tynn. 

Kompisen spiller nok mindre, har fotballtrening tre dager i uka, kamper /cuper i helgene. Han er stor og tung, veldig overvektig. Må bruke L i herreklær, ikke pga lengde, men bredde (er 11 år).

 

Forskjellen på dem er matmengde og kakespising. Spilling og trening har ikke så mye og si... 

Hva om barna leste bøker i timesvis, var du like kritisk til det? Man er like stillesittende da. Eller om de var veldig opptatt av skolearbeid og leste til prøver? Eller malte bilder? Er det inaktivitet eller spilling du er skeptisk til? 

Anonymkode: 62814...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn får spille en del i perioder, særlig om vinteren. Ingen av oss voksne er glade i snø og kulde, og det smitter dessverre over på barna. De går på fritidsaktiviteter og treffer venner på vinteren også, men vi er mye dårligere til å være aktive sammen. På den kalde årstida spiller de nok i snitt 2 timer om dagen i uka, og opp til 4 timer lørdag og søndag. Jeg stnes det er alt for mye, men det er vanskelig å balansere. Jeg har også kroniske sykdommer som blir verre i vinterhalvåret.

MEN, barna våre trener kampsport til sammen fire timer i uka, og har også en kulturell fritidsaktivitet. De er aktive og sosiale med venner, både på og utenfor skjermen, og de er svært aktive vår, sommer og tidlig høst, da røres knapt spillkonsollene. Så året sett under ett så er ikke spillingen så bekymringsfull. 

Anonymkode: e7933...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn spiller nok mye, men er også aktiv utenom, kulturaktiviteter, er ute osv. Muskuløs og tynn. 

Kompisen spiller nok mindre, har fotballtrening tre dager i uka, kamper /cuper i helgene. Han er stor og tung, veldig overvektig. Må bruke L i herreklær, ikke pga lengde, men bredde (er 11 år).

 

Forskjellen på dem er matmengde og kakespising. Spilling og trening har ikke så mye og si... 

Hva om barna leste bøker i timesvis, var du like kritisk til det? Man er like stillesittende da. Eller om de var veldig opptatt av skolearbeid og leste til prøver? Eller malte bilder? Er det inaktivitet eller spilling du er skeptisk til? 

Anonymkode: 62814...ea4

Så enig! Regner med det er svært få som klager på barn som sitter og perler, tegner, leser, pusler o.l. De er jo like inaktive som de som spiller.

Anonymkode: 59823...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn spiller nok mye, men er også aktiv utenom, kulturaktiviteter, er ute osv. Muskuløs og tynn. 

Kompisen spiller nok mindre, har fotballtrening tre dager i uka, kamper /cuper i helgene. Han er stor og tung, veldig overvektig. Må bruke L i herreklær, ikke pga lengde, men bredde (er 11 år).

 

Forskjellen på dem er matmengde og kakespising. Spilling og trening har ikke så mye og si... 

Hva om barna leste bøker i timesvis, var du like kritisk til det? Man er like stillesittende da. Eller om de var veldig opptatt av skolearbeid og leste til prøver? Eller malte bilder? Er det inaktivitet eller spilling du er skeptisk til? 

Anonymkode: 62814...ea4

Jeg er opptatt av balanse i livet. Uansett, spilling er det som barn er mest opptatt av - men hadde mine lest bøker i timesvis hadde jeg da måttet styrt dette for frisk luft, daglig fysisk aktivitet er viktig uavhengig av om det er spilling, bøker, maling eller hva det nå måtte være 

Anonymkode: 74edf...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så enig! Regner med det er svært få som klager på barn som sitter og perler, tegner, leser, pusler o.l. De er jo like inaktive som de som spiller.

Anonymkode: 59823...7cc

Jeg hadde vært like opptatt av at barna mine hadde vært inaktive med det du ramser opp der, ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Han driver med bandy, ski, fotball og slalåm så han er veldig aktiv. 

Da han var mindre møtte han kompisene sine for å leke. Nå møtes de i den virtuelle verden i stedet. 

Så spillingen er en utvikling av det sosiale etter som de vokser fra lek. Den har aldri gått på bekostning av fysiske aktiviteter (som han liker veldig godt).

synes skremmebildet som tegnes opp rundt spilling ofte blir for svart/hvitt. 

Anonymkode: c5272...556

I hvilken alder vokste de fra lek? 

Anonymkode: f0e9d...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to ungdommer på 16 og 14 år. Det blir mye gaming, særlig i helgene, men her vi bor er det lite å finne på for ungdommer på den alderen. Det er å henge gatelangs eller på Mc Donalds, hvor det florerer med narkotika og er mye knuffing/slåssing. Da foretrekker jeg at de sitter hjemme og gamer heller..

Anonymkode: 4d74f...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er 15 og 19, han på 19 gjør som han vil så lenge han følger husregelene. gutten på 15 trener 6 dager i uka og er enten kamp eller cuper i helgene, så de få dagene han kan spille har vi ikke noe tidsgrense, så lenge han legger seg til 23 på hverdagen

Anonymkode: f2751...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...