Gå til innhold

Kan jeg be advokat om å spesifisere tidsbruken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har engasjert advokat for å hjelpe meg med en sak som først og fremst innebærer brevskriving. Jeg vet at det er dyrt å betale for advokat, men jeg forstår ikke hva som skal ta så mye tid. Skrive et brev der de faktiske forhold påpekes, og noe fra et tidligere brev gjentas. Be om svar innen en viss dato. Fakturering for fire arbeidstimer. Jeg kan for mitt bare liv ikke forstå hvordan det kan ta fire timer å skrive et brev der det egentlig fremkommer noe nytt! Kan advokater bare oppgi en viss mengde arbeidstimer og kreve betaling, eller kan jeg be om nærmere spesifisering?

Anonymkode: c4cac...cf0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å påpeke faktiske forhold må advokaten bruke tid på å sette seg inne i saken og evt sette seg inn i motpartens argumenter. Det kan hende det  må brukes tid på å finne finne riktig jus, altså sjekke opp mot de juridiske forarbeidene, sjekke presedens i tidligere saker osv. Alt dette vil ta tid. 

Anonymkode: 69e26...b30

Skrevet

Advokaten må jo sette seg inn i sajen først

Anonymkode: 28639...fe5

Skrevet

Jeg forstår selvsagt at advokaten må bruke tid for å sette seg inn i saken. De timene har jeg alt betalt for. Det eneste som har blitt gjort siden forrige faktura, er å skrive og sende et brev med oppsummering og tidsfrister, og det faktureres jeg fire timer for. 

HI

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har engasjert advokat for å hjelpe meg med en sak som først og fremst innebærer brevskriving. Jeg vet at det er dyrt å betale for advokat, men jeg forstår ikke hva som skal ta så mye tid. Skrive et brev der de faktiske forhold påpekes, og noe fra et tidligere brev gjentas. Be om svar innen en viss dato. Fakturering for fire arbeidstimer. Jeg kan for mitt bare liv ikke forstå hvordan det kan ta fire timer å skrive et brev der det egentlig fremkommer noe nytt! Kan advokater bare oppgi en viss mengde arbeidstimer og kreve betaling, eller kan jeg be om nærmere spesifisering?

Du kan be om spesifisering. De tar betalt for hver påbegynte halvtime. Hver sms adokaten får fra deg som besvares koster dermed 6-700 kr. 

Anonymkode: 163dc...8b2

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår selvsagt at advokaten må bruke tid for å sette seg inn i saken. De timene har jeg alt betalt for. Det eneste som har blitt gjort siden forrige faktura, er å skrive og sende et brev med oppsummering og tidsfrister, og det faktureres jeg fire timer for. 

HI

Synes ikke det var dyrt da. Vil tro det er litt reseach og tid som går med.

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å påpeke faktiske forhold må advokaten bruke tid på å sette seg inne i saken og evt sette seg inn i motpartens argumenter. Det kan hende det  må brukes tid på å finne finne riktig jus, altså sjekke opp mot de juridiske forarbeidene, sjekke presedens i tidligere saker osv. Alt dette vil ta tid. 

Anonymkode: 69e26...b30

Ja, det er sant.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Hvor langt er brevet? Jeg er advokat, og synes fire timer for et brev med gjentakelser høres i overkant ut. Men hvis advokaten din har hatt telefonsamtaler med deg eller andre, mailkorrespondanse osv, blir det jo fort mer. Men ut fra innlegget ditt ser det jo ikke sånn ut. 

Forøvrig er det vanlig å fakturere for påbegynt kvarter, ikke halvtime som en annen her skrev. 

Ta kontakt, si du syns det er i overkant og be om en tilbakemelding på hva som er gjort de fire timene. 

Anonymkode: 002b8...5bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...