Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #1 Skrevet 19. mars 2019 Jeg er en voksen dame og har byttet jobb flere ganger. Men her jeg er nå er det en tydelig rangordning. Det følger ansiennitet. Man skal liksom innordne seg de som har vært der lengst. Det er i og for seg en hyggelig tone, men en merkbar ydmykhet og underdanig holdning. Synes det er så merkelig. Normalt? Anonymkode: 59fea...f41
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #2 Skrevet 19. mars 2019 Tror nok det er normalt på en arbeidsplass. Opplevde det selv, noe som vedvarte i mange år, til og med når jeg utdannet meg mens jeg jobbet der (og vokste til å ha bedre utdanning enn de fleste) opplevde jeg den holdningen du sikter til. Det ble derimot bedre når jeg var ferdig utdannet, og fikk satt meg i respekt, og jeg håper ikke at jeg nå er den som andre føler de må innordne seg etter. Anonymkode: 73827...9c7
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #3 Skrevet 19. mars 2019 Veldig vanlig på min arbeidsplass... Anonymkode: 28887...192
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #4 Skrevet 19. mars 2019 Jeg tenker at det kommer litt ann på i hvilken grad og i hvilke situasjoner. Jeg jobber riktignok bare i en butikk, men der har vi litt av samme greie når det gjelder rutiner og hvordan ting skal gjøres. Ofte kommer de nye og skal gjør ting på sin måte, som har vært prøvd før og vi vet ikke fungerer. Og da kan det kanskje føles sånn. Vi avfeier de ikke bare fordi, men fordi det har vært prøvd før. Ellers er det absolutt ikke sånn. Alle gjør det samme og sosialt er tonene lik på alle. Anonymkode: 3bbe7...0ba
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #5 Skrevet 19. mars 2019 Det er ikke snakk om dominans eller at nye vil vise seg, det er en litt usynlig «kryping» smisking, plikt latter av dårlige vitser. Arbeidsoppgavene er greie, jeg har eget fagområde og jobber alene med mitt, merker de gjerne vil vise meg sine oppgaver og kanskje prakke litt på meg men her er sjefen min klar så han redder meg. Synes bare systemet er rart. Anonymkode: 59fea...f41
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #6 Skrevet 19. mars 2019 Dårlig ledelse i så fall. Alle er like mye verd på en arbeidsplass, alle oppgaver skal utføres. Anonymkode: a5bfa...291
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #7 Skrevet 19. mars 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: eJeg er en voksen dame og har byttet jobb flere ganger. Men her jeg er nå er det en tydelig rangordning. Det følger ansiennitet. Man skal liksom innordne seg de som har vært der lengst. Det er i og for seg en hyggelig tone, men en merkbar ydmykhet og underdanig holdning. Synes det er så merkelig. Normalt? Anonymkode: 59fea...f41 Nei, det er ikke normalt. En viss ydmykhet når man er helt ny hører med, med dette høres heller ut som en ukultur der nyansatte må passe på å "ikke være flinkere enn", og da vil produktiviteten og arbeidsmiljøet lide. Anonymkode: 88435...8a0
Merdee Skrevet 19. mars 2019 #8 Skrevet 19. mars 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Nei, det er ikke normalt. En viss ydmykhet når man er helt ny hører med, med dette høres heller ut som en ukultur der nyansatte må passe på å "ikke være flinkere enn", og da vil produktiviteten og arbeidsmiljøet lide. Anonymkode: 88435...8a0 Skulle ikke være anonym.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #9 Skrevet 19. mars 2019 Nja... en viss ydmykhet som nyansatt synes jeg jeg helt ok. Jeg har sjelden sans for nyansatte som kommer brautende inn og tror de kan alt. Selv om man har den teoretiske utdanningen i boks er det ikke dermed sagt at man vet best i jobben. Jeg har Selv vært nyansatt en rekke ganger og gjerne vært denned høyes utdanning og kommet inn på et høyt lønnsnivå. Allikevel er det greit å gå litt stille i dørene i begynnelsen, lære seg å kjenne kulturen, menneskene, nettverkene osv Anonymkode: 1fcfa...120
sug lut Skrevet 19. mars 2019 #10 Skrevet 19. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Dårlig ledelse i så fall. Alle er like mye verd på en arbeidsplass, alle oppgaver skal utføres. Anonymkode: a5bfa...291 Det stemmer jo ikke. En nyansatt uten rutine og erfaring er sjelden verd mer enn en halv erfaren og rutinert medarbeider.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #11 Skrevet 19. mars 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nja... en viss ydmykhet som nyansatt synes jeg jeg helt ok. Jeg har sjelden sans for nyansatte som kommer brautende inn og tror de kan alt. Selv om man har den teoretiske utdanningen i boks er det ikke dermed sagt at man vet best i jobben. Jeg har Selv vært nyansatt en rekke ganger og gjerne vært denned høyes utdanning og kommet inn på et høyt lønnsnivå. Allikevel er det greit å gå litt stille i dørene i begynnelsen, lære seg å kjenne kulturen, menneskene, nettverkene osv Anonymkode: 1fcfa...120 Jeg mener ikke den nyansatte. De har en «hakkeorden» uten hakking da. De følger ansiennitet alle sammen. La oss si de heter Anne, Berit, Kari og Bente der Anne er ansatt lengst og Bente kortest. Bente ler pliktskyldig av alles vitser, Kari av Anne og Berit sine osv. I tillegg har de en merkelig måte å nærme seg hverandre hvis man trenger hjelp. Bente smisker om hvor flink ALLE er, Berit smisker bare for Anne. I tillegg så legger Anne lista for hva det prates om i lunsjen. Meg har de tatt godt i mot men jeg legger merke til denne syke dynamikken i gruppa. Aldri opplevd maken. Jeg er en stille og rolig dame så jeg går stille i dørene og observerer dette merkelige samspillet på avstand. Jeg jobber ikke direkte sammen med de. HI Anonymkode: 59fea...f41
Merdee Skrevet 20. mars 2019 #12 Skrevet 20. mars 2019 7 timer siden, sug lut skrev: Det stemmer jo ikke. En nyansatt uten rutine og erfaring er sjelden verd mer enn en halv erfaren og rutinert medarbeider. Det stemmer at nyansatte i komplekse yrker regnes for å ikke være verd kostnaden knyttet til ansettelsen før det har gått nærmere et halvt år. Samtidig er ikke alltid erfaring ensbetydende med kompetanse.
Merdee Skrevet 20. mars 2019 #13 Skrevet 20. mars 2019 (endret) 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener ikke den nyansatte. De har en «hakkeorden» uten hakking da. De følger ansiennitet alle sammen. La oss si de heter Anne, Berit, Kari og Bente der Anne er ansatt lengst og Bente kortest. Bente ler pliktskyldig av alles vitser, Kari av Anne og Berit sine osv. I tillegg har de en merkelig måte å nærme seg hverandre hvis man trenger hjelp. Bente smisker om hvor flink ALLE er, Berit smisker bare for Anne. I tillegg så legger Anne lista for hva det prates om i lunsjen. Meg har de tatt godt i mot men jeg legger merke til denne syke dynamikken i gruppa. Aldri opplevd maken. Jeg er en stille og rolig dame så jeg går stille i dørene og observerer dette merkelige samspillet på avstand. Jeg jobber ikke direkte sammen med de. HI Anonymkode: 59fea...f41 Herrejemini. Tror jeg hadde slitt med å la være å le, og mistenker at jeg hadde følt meg helt kvalt i arbeidsmiljøet hvis det ikke ble en endring. Endret 20. mars 2019 av Merdee
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2019 #14 Skrevet 20. mars 2019 8 timer siden, sug lut skrev: Det stemmer jo ikke. En nyansatt uten rutine og erfaring er sjelden verd mer enn en halv erfaren og rutinert medarbeider. Kommer helt an på hva oppgavene er, det. Den som er kommet inn sist kan til og med være den viktigste på arbeidsplassen, dersom vedkommende innehar en kompetanse som arbeidsplassen mangler fra de andre ansatte. Anonymkode: a5bfa...291
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2019 #15 Skrevet 20. mars 2019 13 timer siden, sug lut skrev: Det stemmer jo ikke. En nyansatt uten rutine og erfaring er sjelden verd mer enn en halv erfaren og rutinert medarbeider. Jeg er enig og i mitt yrke går det gjerne minst et halvt år før folk blir produktive nok til å være hjelp heller enn belastning. Derfor er det ekstra viktig at de føler seg godt ivaretatt og slipper å gå med bøyd nakke og føle seg underdanig, for da slutter de og all opplæring er bortkastet. Anonymkode: 648ee...7e3
sug lut Skrevet 20. mars 2019 #16 Skrevet 20. mars 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener ikke den nyansatte. De har en «hakkeorden» uten hakking da. De følger ansiennitet alle sammen. La oss si de heter Anne, Berit, Kari og Bente der Anne er ansatt lengst og Bente kortest. Bente ler pliktskyldig av alles vitser, Kari av Anne og Berit sine osv. I tillegg har de en merkelig måte å nærme seg hverandre hvis man trenger hjelp. Bente smisker om hvor flink ALLE er, Berit smisker bare for Anne. I tillegg så legger Anne lista for hva det prates om i lunsjen. Meg har de tatt godt i mot men jeg legger merke til denne syke dynamikken i gruppa. Aldri opplevd maken. Jeg er en stille og rolig dame så jeg går stille i dørene og observerer dette merkelige samspillet på avstand. Jeg jobber ikke direkte sammen med de. HI Anonymkode: 59fea...f41 Det høres jo ut som et fantastisk sykt - men festlig - lite samfunn å observere. Det høres ut som sjimpansestudier med David Attenborough, faktisk . Jeg tror du gjør klokt i å bare betrakte det på avstand som dyr i zoo, og prise deg lykkelig for at du ikke må jobbe tettere.
sug lut Skrevet 20. mars 2019 #17 Skrevet 20. mars 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er enig og i mitt yrke går det gjerne minst et halvt år før folk blir produktive nok til å være hjelp heller enn belastning. Derfor er det ekstra viktig at de føler seg godt ivaretatt og slipper å gå med bøyd nakke og føle seg underdanig, for da slutter de og all opplæring er bortkastet. Anonymkode: 648ee...7e3 Nettopp, det er jo derfor det er så verdifullt - men også så krevende - å ta i mot nyansatte på rett måte og holde dem under armene til de er trygge svømmere. Hos oss tar det gjerne to år, men er det rett nyansatt er det så inderlig verd det.
Merdee Skrevet 20. mars 2019 #18 Skrevet 20. mars 2019 (endret) 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Kommer helt an på hva oppgavene er, det. Den som er kommet inn sist kan til og med være den viktigste på arbeidsplassen, dersom vedkommende innehar en kompetanse som arbeidsplassen mangler fra de andre ansatte. Anonymkode: a5bfa...291 Det vil nok være særdeles sjelden at en nyansatt er den viktigste på arbeidsplassen. En slik ide ser man i oftest hos nyutdannede med mer selvtillit enn forståelse for arbeidslivet. Man vet både at nyutdannede har en tendens til å overvurdere betydningen av utdannelse i forhold til erfaring, og at de med lang erfaring og lite utdannelse har en tendens til å undervurdere betydningen av høyere og fersk utdannelse. Flere steder i det offentlige benyttes et skåresystem for å vurdere verdien av utdannelse opp mot erfaring for å være sikker på at det er den beste kandidaten som ansettes (kvalifikasjonsprinsippet), og der likestilles kompetanseverdien av en relevant mastergrad med 5 års relevant erfaring. Endret 20. mars 2019 av Merdee
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2019 #19 Skrevet 20. mars 2019 I dag bestemte jeg meg for å spørre den høyeste opp av damene om hjelp, uten smisk. Det gikk veldig bra, så ut til at hun taklet det fint. 😊 i tillegg lot jeg vær å le av en dårlig vits. HI Anonymkode: 59fea...f41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå