Gå til innhold

13 år, ny regulering, og matskeptiker....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun er superkresen. Liker "ingenting". 

Kun pannekaker, semulegrynsgrøt, makaroni, brunost osv.

Nå har hun hatt regulering i 1 uke, bare halvannet år igjen.....og hun lever på yoghurt og semulegrynsgrøt og pannekake. 

Hun pleier å spise hjemmelagde halvtime rundstykker med brunost på skolen. Men hun nekter å spise rundstykke og nekter brunost. 

Hun er sur og vrang og nekter å prøve. Jeg sier at brødskiver uten skorpe da, med leverpostei.....men  neeeei, æææsj...... liker ikke leverpostei. 

Hun LIKER leverpostei i perioder, med agurk. Men hun liker ikkje noe annet pålegg. Eller jo Nugatti da. Men det får ho ikke. 

Noen tips til mat i reguleringsperioden???? Har mest lyst å si til ho at skjerp deg, spis vanlig mat, herregud, du kan ikke spise mosamat i 2 år...... 

 

Anonymkode: 5b702...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun finner nok ut av det etterhvert. De færreste ungdommer sulter ihjel i Norge i dag :) Vil tro hun føler en viss makt også ved dette. Hun er stor nok til å si fra på en skikkelig måte, så jeg ville ignorert dette til hun selv kom med forslag til mat. 

Anonymkode: c72b0...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag vanlig mat, og handle inn vanlig mat, så spiser hun når hun er sulten.

Akkurat nå har dere latt maten får altfor stor plass i relasjonen deres, et maktmiddel for henne, for mamma gjør jo akkurat som hun ber om...

Jeg har selv en sønn, som nå er 17 år, som virkelig ikke er noe glad i mat. Han spiser det meste med "lange tenner", men han skjønte jo allerede i barnehagen at man trenger mat for å leve. Han har alltid vært kresen, så jeg har vært grei og som regel hatt ting han liker som en del av middagen, selv om han ikke spiser alt. Etterhvert som han ble eldre ble det flaut å være med venner og etterhvert kjæreste hjem og "ikke like" noen ting. Så han har selv utvidet utvalget sitt ;)

Så lag vanlig mat, vanlig middag, ha vanlig pålegg tilgjengelig osv, frukt og grønt, kanskje noe smoothie i kjøleskapet, så spiser hun nok når dere fjerner fokuset fra mat.

En yoghurt eller to om dagen kan hun jo få, men man lager ikke pannekaker og semulegrynsgrøt hver dag altså. Det er virkelig ikke sunn mat, det kan dere lage av og til. Helt ok å ta litt hensyn første dagene/uka med regulering, men nå er det over og hun kan spise normal mat.

Anonymkode: e93db...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde regulering i 4 år, og åt kva som helst! I veka etter stramming blei det mjuk mat, men ellers går all mat fint å ete. La ho sulte, eller får ho lage maten sjølv.

Kan tipse ho om å ta med ein pakke tannpirkere/tannkost. Mat setter seg lett i reguleringen, og det ser ikkje bra ut å smile då! Spessielt maiskolbe! 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den første uka og eventuelt den første dagen etter stramming kan tennene være så ømme at myk mat er lurt. Ellers er det bare en dårlig unskyldning for å få spise favorittmaten.

Be henne skjerpe seg eller gå sulten. Spiser hun ikke på en uke får du ta henne med til legen.

Anonymkode: 4d68f...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er overbitt. Så nå berører ikke jekslene hverandre pga klossene på tennene nede fremme. Hun sier det er vanskelig å tygge når ikke jekslene når hverandre. ....... 

Kresenheten kom etter halsbetennelse ved 2 års alder. Jeg jobber selv i bhg og ser hva for mye og/eller feil fokus rundt mat gjør.

Valgte å ikke si stort, men lage vanlig mat med noen vrier slik at hun alltid finner noe hun liker.....

"Alle" så hun ville vokse kresenheten av seg.........  nop,  skjedde IKKE...... 

 

Anonymkode: 5b702...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun er overbitt. Så nå berører ikke jekslene hverandre pga klossene på tennene nede fremme. Hun sier det er vanskelig å tygge når ikke jekslene når hverandre. ....... 

Kresenheten kom etter halsbetennelse ved 2 års alder. Jeg jobber selv i bhg og ser hva for mye og/eller feil fokus rundt mat gjør.

Valgte å ikke si stort, men lage vanlig mat med noen vrier slik at hun alltid finner noe hun liker.....

"Alle" så hun ville vokse kresenheten av seg.........  nop,  skjedde IKKE...... 

 

Anonymkode: 5b702...f29

Det er ikke for sent enda, mye kan skje i løpet av ungdomsskolen.

Min sønn som straks fyller 18 år var veldig kresen hele oppveksten, men sakte men sikkert begynte han spise flere ting i løpet av ungdomsskolen. Han er fremdeles kresen, er ikke noe glad i brødmat, vanskelig å finne pålegg til han osv, men han spiser nå det meste han får servert til middag selv om han spiser noe med "lange tenner" enda. Hadde wok med kylling og ris til i dag, da spiser han ikke mye altså, men han spiser ihvertfall litt.

Han er tynn da, nærmest mager, men regner med ting vil gå seg til etterhvert som han blir mer voksen. Han tar en multivitamin og en omega-kapsel hver dag ihvertfall.

Anonymkode: e93db...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo bare gått en uke! Vær litt tålmodig da. Det er smertefullt å få på streng, og tannlegen pleier å anbefale myk mat i starten. Og når du i tillegg vet at hun ikke klarer å bite skikkelig sammen blir det jo ikke enklere. Her kommer du nok lenger med vennlighet og forståelse. Likevel går det an å overlate mer til henne. Mine har fikset egen skolemat fra de var 8-9 år, og liker de ikke dagens middag, må de lage noe annet selv. Hun er jo 13 år, så hun kan vel lage en del mat selv regner jeg med? 

Og forresten, jeg var veldig kresen fram til jeg var rundt 16-17 år og begynte å synes det var litt flaut. Nå spiser jeg nesten alt. Det er håp enda.

Anonymkode: 7f5ba...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...