Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #1 Skrevet 19. mars 2019 Vi har huslån på 3.2 mill. Nå går ekteskapet så dårlig at det enkleste for oss ville vært å gå fra hverandre. Men det er mange faktorer som spiller inn, deriblant huslånet. Jeg ønsker ikke for alt i verden at ungene skal flytte, så jeg ønsker at vi kjøper en liten leilighet som vi deler på. Mannen er enig i det. Men da må han bli sittende alene med huslånet, og jeg må ta opp et eget. Hvor stor sjans er det for at han kan få lov til å bli sittende med det huslånet selv når han "bare" tjener 600.000? Vi har regnet på det og laget budsjett og alt, så det går helt fint i praksis. Men så var det hva banken tenker da...? Anonymkode: 7da27...5bb
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #2 Skrevet 19. mars 2019 Han får ikke sitte med 3,2 mill i boliglån med en inntekt på 600.000 kr, bankene aksepterer max 5 x inntekt, helst vil de ikke ha mer enn 4 ganger inntekt. Men hva er huset verdt da, er det god sikkerhet i det? Det kan hjelpe, selv om banken er opptatt av betalingsevne. Anonymkode: 6a26d...60c
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #3 Skrevet 19. mars 2019 Du tenker at han skal kjøpe deg ut av huset og i tillegg skal han kjøpe halvparten av en leilighet dere eier sammen? Dere må først få en verdivurdering på huset slik at det framkomme hva huset er verdt og hvor står lånegrad dere da har på huset. Da vil det framkomme hva mannen må betale deg. Anonymkode: e5851...632
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #4 Skrevet 19. mars 2019 Han skal ikke kjøpe meg ut. Dette er ikke nødvendigvis en permanent løsning, men noe vi vurderer som en løsning på problemet nå. Så spørsmålet var kun om han kan sitte med det alene. Det er verdt 5 mill Anonymkode: 7da27...5bb
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #5 Skrevet 19. mars 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han skal ikke kjøpe meg ut. Dette er ikke nødvendigvis en permanent løsning, men noe vi vurderer som en løsning på problemet nå. Så spørsmålet var kun om han kan sitte med det alene. Det er verdt 5 mill Anonymkode: 7da27...5bb Hvis han ikke skal kjøpe deg ut - hvorfor i all verden skal han da ta over lånet?? Dere kan jo fortsatt eie hus med lån sammen og samtidig skaffe dere en leilighet sammen. Anonymkode: e5851...632
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #6 Skrevet 19. mars 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis han ikke skal kjøpe deg ut - hvorfor i all verden skal han da ta over lånet?? Dere kan jo fortsatt eie hus med lån sammen og samtidig skaffe dere en leilighet sammen. Anonymkode: e5851...632 Ja det går jo an. Tenkte ikke på det som et alternativ. Takk for tips Anonymkode: 7da27...5bb
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #7 Skrevet 19. mars 2019 Jeg og ex-mannen har valgt en sånn løsning. Ingen er kjøpt ut, og vi kjøpte en ny leilighet sammen. Vi eier dermed 50% av begge boligene, og er ansvarlig for gjelden begge to. Dersom dere ikke får lån til leilighet, kan dere jo evt leie, for en periode i hvert fall. Anonymkode: 1de0c...a10
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #8 Skrevet 19. mars 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg og ex-mannen har valgt en sånn løsning. Ingen er kjøpt ut, og vi kjøpte en ny leilighet sammen. Vi eier dermed 50% av begge boligene, og er ansvarlig for gjelden begge to. Dersom dere ikke får lån til leilighet, kan dere jo evt leie, for en periode i hvert fall. Anonymkode: 1de0c...a10 Oij, spennende å høre fra en med erfaring! Funker det greit for ungene? Vi får nok lån til leilighet, jeg bare tenkte ikke på det som et alternativ Anonymkode: 7da27...5bb
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #9 Skrevet 19. mars 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Oij, spennende å høre fra en med erfaring! Funker det greit for ungene? Vi får nok lån til leilighet, jeg bare tenkte ikke på det som et alternativ Anonymkode: 7da27...5bb Det funker greit for ungene ja. Jeg tror det er greit for de å slippe å flytte annenhver uke, det er nok en litt smidigere overgang til tilværelsen som skilsmissebarn. Denne løsningen krever jo at jeg og ex’en har et godt forhold. Vi har klare avtaler om i hvilken stand boligene skal være i ved bytte, og det fungerer fint. Jeg hadde ikke orket dette hvis jeg måtte begynne ny uke med å vaske. Hvor lenge vi gjør det på denne måten aner vi ikke. Inntil videre fungerer det fint, så vi tar det som det kommer. Anonymkode: 1de0c...a10
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #10 Skrevet 19. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det funker greit for ungene ja. Jeg tror det er greit for de å slippe å flytte annenhver uke, det er nok en litt smidigere overgang til tilværelsen som skilsmissebarn. Denne løsningen krever jo at jeg og ex’en har et godt forhold. Vi har klare avtaler om i hvilken stand boligene skal være i ved bytte, og det fungerer fint. Jeg hadde ikke orket dette hvis jeg måtte begynne ny uke med å vaske. Hvor lenge vi gjør det på denne måten aner vi ikke. Inntil videre fungerer det fint, så vi tar det som det kommer. Anonymkode: 1de0c...a10 Godt å høre! Jeg tenker og at det må være optimalt for ungene, så får vi voksne ta støyten. Når jeg har snakket om det med venner blir de helt i harnisk fordi det blir slitsomt for oss.... men det er jo ikke våre behov som skal dekkes. Tror vi får til et fint samarbeid. Pr nå ser jeg ikke for meg å bli gammel med andre enn mannen, men sånn som vi har det nå så må vi være fra hverandre en tid for å i det hele tatt overleve så jeg tror det er den enkleste måten å gjøre det på! Takk for at du svarte Anonymkode: 7da27...5bb
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #11 Skrevet 19. mars 2019 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Godt å høre! Jeg tenker og at det må være optimalt for ungene, så får vi voksne ta støyten. Når jeg har snakket om det med venner blir de helt i harnisk fordi det blir slitsomt for oss.... men det er jo ikke våre behov som skal dekkes. Tror vi får til et fint samarbeid. Pr nå ser jeg ikke for meg å bli gammel med andre enn mannen, men sånn som vi har det nå så må vi være fra hverandre en tid for å i det hele tatt overleve så jeg tror det er den enkleste måten å gjøre det på! Takk for at du svarte Anonymkode: 7da27...5bb Vær klar over at noen barn blir veldig utrygge av at mamma og pappa "forsvinner" på den måten, at de bor et sted uten dem osv. Jeg vet ikke helt hva barna tenker, men kanskje de frykter dere blir borte samtidig, at dere ikke kommer tilbake e.l? Slike barn blir tryggere av selv å flytte, vite at begge foreldrene bor på et sted hele tiden og at de kan komme dit. Så vær obs på ungene og deres reaksjoner. Det er ikke alle det er best for at foreldrene flytter sånn. Anonymkode: 6a26d...60c
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #12 Skrevet 19. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det funker greit for ungene ja. Jeg tror det er greit for de å slippe å flytte annenhver uke, det er nok en litt smidigere overgang til tilværelsen som skilsmissebarn. Denne løsningen krever jo at jeg og ex’en har et godt forhold. Vi har klare avtaler om i hvilken stand boligene skal være i ved bytte, og det fungerer fint. Jeg hadde ikke orket dette hvis jeg måtte begynne ny uke med å vaske. Hvor lenge vi gjør det på denne måten aner vi ikke. Inntil videre fungerer det fint, så vi tar det som det kommer. Anonymkode: 1de0c...a10 Dere må jo ha et bedre forhold for å få dette til å fungere enn mange har med en partner de lever med.., Anonymkode: 4f7a4...0ac
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #13 Skrevet 19. mars 2019 Kan ikke helt forstå at dere får lån til ekstra leilighet, selv sammen, når mannen tjener 600 000, dere har lån på 3.2 og verdi på 5 mill? Hvor mye tjener du? Vi søkte om max lån for oppussing/oppgradering av husene. Vi fikk grense sammen på 4 mill. I lån. Hovedhuset vårt har meglerverdi på 9 mill. Fritidsboligen har verdi på 2 mill. Vi har leieintekter (som har vært stabile i 10 år) på 12000 i mnd. Vi har to eldre biler og to tenåringer. Vi tjener rett i underkant av 600 000 hver. Vi har nedbetalt studielån og ingen gjeld ut over bolig, men fikk da max 4mill i lån. Danske bank. Anonymkode: 2755e...02f
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #14 Skrevet 19. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vær klar over at noen barn blir veldig utrygge av at mamma og pappa "forsvinner" på den måten, at de bor et sted uten dem osv. Jeg vet ikke helt hva barna tenker, men kanskje de frykter dere blir borte samtidig, at dere ikke kommer tilbake e.l? Slike barn blir tryggere av selv å flytte, vite at begge foreldrene bor på et sted hele tiden og at de kan komme dit. Så vær obs på ungene og deres reaksjoner. Det er ikke alle det er best for at foreldrene flytter sånn. Anonymkode: 6a26d...60c Ungene er såpass store at det tenker jeg ikke er et problem. Hadde de vært mindre så hadde vi nok sett anderledes på det Anonymkode: 7da27...5bb
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #15 Skrevet 19. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kan ikke helt forstå at dere får lån til ekstra leilighet, selv sammen, når mannen tjener 600 000, dere har lån på 3.2 og verdi på 5 mill? Hvor mye tjener du? Vi søkte om max lån for oppussing/oppgradering av husene. Vi fikk grense sammen på 4 mill. I lån. Hovedhuset vårt har meglerverdi på 9 mill. Fritidsboligen har verdi på 2 mill. Vi har leieintekter (som har vært stabile i 10 år) på 12000 i mnd. Vi har to eldre biler og to tenåringer. Vi tjener rett i underkant av 600 000 hver. Vi har nedbetalt studielån og ingen gjeld ut over bolig, men fikk da max 4mill i lån. Danske bank. Anonymkode: 2755e...02f Nei det er jo ikke sikkert! Men om banken er grei og hadde latt mannen sitte alene med huslånet så kunne jeg fått lån på 2,4 alene (har sjekka) og da kunne jeg fint kjøpt og betjent en leilighet på egenhånd. Anonymkode: 7da27...5bb
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #16 Skrevet 19. mars 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Han skal ikke kjøpe meg ut. Dette er ikke nødvendigvis en permanent løsning, men noe vi vurderer som en løsning på problemet nå. Så spørsmålet var kun om han kan sitte med det alene. Det er verdt 5 mill Anonymkode: 7da27...5bb Ja, det burde være uproblematisk med hans inntekt og en refinansiering gjennom husbanken. Anonymkode: 5e69d...968
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #17 Skrevet 19. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan ikke helt forstå at dere får lån til ekstra leilighet, selv sammen, når mannen tjener 600 000, dere har lån på 3.2 og verdi på 5 mill? Hvor mye tjener du? Vi søkte om max lån for oppussing/oppgradering av husene. Vi fikk grense sammen på 4 mill. I lån. Hovedhuset vårt har meglerverdi på 9 mill. Fritidsboligen har verdi på 2 mill. Vi har leieintekter (som har vært stabile i 10 år) på 12000 i mnd. Vi har to eldre biler og to tenåringer. Vi tjener rett i underkant av 600 000 hver. Vi har nedbetalt studielån og ingen gjeld ut over bolig, men fikk da max 4mill i lån. Danske bank. Anonymkode: 2755e...02f Det er fordi så dyr oppussing ikke er investering, men forbruk. Anonymkode: 5e69d...968
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2019 #18 Skrevet 20. mars 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er fordi så dyr oppussing ikke er investering, men forbruk. Anonymkode: 5e69d...968 Vi fikk ikke 4mill i lån til oppussing. Det er samlet boliglån på to boliger til markedsverdi 11mill. Vi refinansierte da vi skulle pusse opp to kjøkken og en hybel. Vi ønsket å vite hvor mye vi kunne få i flexilån og samlet var det ikke å gå over 4mill. Vi har i dag 3.6mill i gjeld samlet på de to husene, men anbefalt å ikke gå over 4mill. Anonymkode: 2755e...02f
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2019 #19 Skrevet 20. mars 2019 Fordi danske bank er tragisk , bytt bank 👍🏻 Anonymkode: ca5ab...03e
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2019 #20 Skrevet 20. mars 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Vær klar over at noen barn blir veldig utrygge av at mamma og pappa "forsvinner" på den måten, at de bor et sted uten dem osv. Jeg vet ikke helt hva barna tenker, men kanskje de frykter dere blir borte samtidig, at dere ikke kommer tilbake e.l? Slike barn blir tryggere av selv å flytte, vite at begge foreldrene bor på et sted hele tiden og at de kan komme dit. Så vær obs på ungene og deres reaksjoner. Det er ikke alle det er best for at foreldrene flytter sånn. Anonymkode: 6a26d...60c Det er jo sånn alle barn av pendlere har det, det er ikke vits i å lage problemer av ingenting. Anonymkode: 6b718...140
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2019 #21 Skrevet 20. mars 2019 Regner med det er du som hadde en plan på at du skulle bo i huset, mannen i leilighet og så skulle mannen komme til faste tider hver uke. Ha et av barna innimellom og et veldig styrt system for samvær? jeg tror barna blir utrygge på et slikt system. Dere skal bo fra hverandre men du vil bli sammen med han igjen? Hva vil han da? Skal ungene gå å vente på at dere flytter sammen igjen, siden dere bare skal bo fra hverandre på liksom? Hva om han plutselig finner seg en ny dame? Går på date? Jeg tror at enten må man jobbe sammen i huset man bor i, gå i parterapi og få ting til å fungere eller så må man gjøre det slutt. Så slutt at begge står fritt til å gjøre hva man vil og treffe hvem man vil. Anonymkode: 7918f...707
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2019 #22 Skrevet 20. mars 2019 Hva med å prøve ut ordningen først ved å leie en leilighet. Å kjøpe er en stor investering og forpliktelse, dere får et enda større lån å håndtere hvis denne løsningen ikke fungerer.. Anonymkode: 04f1e...475
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2019 #23 Skrevet 20. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Fordi danske bank er tragisk , bytt bank 👍🏻 Anonymkode: ca5ab...03e Danske bank er ikke tragisk. De har en av markedets beste renter og man slipper og forhandle rente. Men etter Finanstilsynet innstramninger gir de bare fleksilån på 60% av verdivurderingen. Før ga de opptil 80%. Vi refinansierte nettopp pga kjøp av bil. Fleksilån på 60% og deretter vanlig lån. Fikk samme rente på begge lån da så sånn sett ingen stor endring. Anonymkode: e5851...632
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2019 #24 Skrevet 20. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Regner med det er du som hadde en plan på at du skulle bo i huset, mannen i leilighet og så skulle mannen komme til faste tider hver uke. Ha et av barna innimellom og et veldig styrt system for samvær? jeg tror barna blir utrygge på et slikt system. Dere skal bo fra hverandre men du vil bli sammen med han igjen? Hva vil han da? Skal ungene gå å vente på at dere flytter sammen igjen, siden dere bare skal bo fra hverandre på liksom? Hva om han plutselig finner seg en ny dame? Går på date? Jeg tror at enten må man jobbe sammen i huset man bor i, gå i parterapi og få ting til å fungere eller så må man gjøre det slutt. Så slutt at begge står fritt til å gjøre hva man vil og treffe hvem man vil. Anonymkode: 7918f...707 Nei, planen er at vi flytter inn og ut av huset annenhver uke. Han er enig i at det er en god løsning, og barna er som sagt så store at det ikke vil by på noe problemer for de. De vil ikke flytte, de har seg og sitt i huset og jeg vet at hvertfall de to eldste hadde satt pris på at vi snart flytta fra hverandre Anonymkode: 7da27...5bb
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2019 #25 Skrevet 20. mars 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er jo sånn alle barn av pendlere har det, det er ikke vits i å lage problemer av ingenting. Anonymkode: 6b718...140 Nei, barn av pendlere har gjerne en forelder som alltid er der, også reiser den andre på jobb og kommer tilbake. Det er noe annet enn at begge foreldrene flytter ut og inn og aldri bor der sammen. Men jeg mener selvfølgelig ikke at man skal lage problemer av ingenting, jeg bare sier at det ikke nødveldigvis er den beste løsningen for barna så man skal være litt lydhør. Anonymkode: 6a26d...60c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå