Gå til innhold

Men hun har jo fullstendig rett.. (klima)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

I mitt hjemfylke får elever som ikke møter til undervisning på fredag ugyldig fravær. Det samme i nabofylket, som vi snart skal slås sammen med. 

Jeg verdsetter initiativet, men framgangsmåten blir feil. Elevene burde søkt støtte i nivåer mye høyere opp. Kunne man fått til f.eks. en halv dag, eller kanskje til og med en hel dag på nasjonalt plan, med elever, lærere, skoleledelse og skoleeiere i samhandling, hvor dette var tema, så kunne aksjonen til og med fått  påvirkningskraft. Slik opplegget er nå, vil nok mer enn 50 % av elevene, de som har "råd" til mer ugyldig fravær, vel å merke, ta seg en halv dag fri uten å stille opp i noen demonstrasjon. 

Anonymkode: 7a040...55c

Å herregud 🤦‍♀️ Hvis dette skal gjøres «riktig» går planeten vår under, før vi har rukket å demonstrere. Det vil alltid være noen som kjemper for en god sak, på en måte du ville gjort annerledes. Poenget er jo å enes om målet og støtte opp om initiativene som prøver å få oss dit. Disse ungdommene er dritflinke.

Og ang. det med dobbeltmoral. Hva spiller det for noen rolle om de har dobbeltmoral eller ikke? Selv om absolutt alle ungdommene var flyelskende kjøttetere, med nye klær og SUV, så demonstrerer de like fullt for politisk endring. Og om den politiske endringen skulle innebære at ungdommene ikke lenger får kjøre SUV, spise klimafiendtlig mat og tilrettelegging av klesbytte, så har de like fullt reddet planeten vår. Så hvem som har dobbeltmoral eller ikke er liksom ikke relevant. 

Anonymkode: 691a7...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Pashla skrev:

Og jeg påstår at jeg ser veldig mange gjøre det. F eks øker jo antallet veggiser, og det er blant de unge. 

Syns det blir noe smålig og banaliserende over hele debatten, litt på linje med koko-høyres merkelige nettsider som klager på at Lan Marie Berg tar drosje. Hun jobber for at hele Norge skal benytte kollektivtrafikken mer, men på toppen av idiotfjellet sitter folk og brøler "se! hun burde jo sykle!"

Det er deg sikkert mange som gjør ja. 

Jeg kommenterte påstanden om at man ikke trenger å leve «kimaperfekt» selv om man er engasjert i klima. Jeg mener at folk som engasjerer seg for klimaet, og SÆRLIG hvis man kritiserer andre og prøver å påvirke andres valg, bør etterstrebe å leve så klimaperfekt som mulig. Dette mener jeg altså på et prinsipielt plan, helt uavhengig av hvor stor andel av klimastereikerne som tar miljøvennlige valg. Man skyter ikke ulv hvis man mener ulven bør leve.

Og dette er jo det store problemet med klimasaken. Veldig mange er enige om at noe drastisk må gjøres, men altfor få er villige til å ofte det som må til.

Anonymkode: 15ff4...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er deg sikkert mange som gjør ja. 

Jeg kommenterte påstanden om at man ikke trenger å leve «kimaperfekt» selv om man er engasjert i klima. Jeg mener at folk som engasjerer seg for klimaet, og SÆRLIG hvis man kritiserer andre og prøver å påvirke andres valg, bør etterstrebe å leve så klimaperfekt som mulig. Dette mener jeg altså på et prinsipielt plan, helt uavhengig av hvor stor andel av klimastereikerne som tar miljøvennlige valg. Man skyter ikke ulv hvis man mener ulven bør leve.

Og dette er jo det store problemet med klimasaken. Veldig mange er enige om at noe drastisk må gjøres, men altfor få er villige til å ofte det som må til.

Anonymkode: 15ff4...a5e

Men da går det ikke an å slenge alle i samme sekken og si «ungdommer som streiker er hyklere, fordi mange ungdommer bruker mobiltelefoner og lar seg skysse hit og dit av foreldre». Du aner ikke om det er de samme eller noen andre, og argumentasjonen blir dermed bare tåke.

Kanskje er nettopp disse ungdommene villige til å forsake noe? Hvorfor skal da feite førtiåringer sitte på sin brede bak og si «dere vil jo bare skulke, så!»

Og nei, man trenger ikke være perfekt selv først, før man søker bedre løsninger. 

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Pashla skrev:

Men da går det ikke an å slenge alle i samme sekken og si «ungdommer som streiker er hyklere, fordi mange ungdommer bruker mobiltelefoner og lar seg skysse hit og dit av foreldre». Du aner ikke om det er de samme eller noen andre, og argumentasjonen blir dermed bare tåke.

Kanskje er nettopp disse ungdommene villige til å forsake noe? Hvorfor skal da feite førtiåringer sitte på sin brede bak og si «dere vil jo bare skulke, så!»

Og nei, man trenger ikke være perfekt selv først, før man søker bedre løsninger. 

Men så var det ikke artikkelen til denne dama jeg kommenterte heller, men påstanden om at man ikke må være klimaperfekt for å engasjere seg i klimasaken. Jeg mener det er hyklersk å engasjere seg for klimaet og mene mye om hvordan andre skal leve livene sine, så lenge man ikke selv følger prinsippet «practice what you preach». Altså på et generelt nivå.

Anonymkode: 15ff4...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men så var det ikke artikkelen til denne dama jeg kommenterte heller, men påstanden om at man ikke må være klimaperfekt for å engasjere seg i klimasaken. Jeg mener det er hyklersk å engasjere seg for klimaet og mene mye om hvordan andre skal leve livene sine, så lenge man ikke selv følger prinsippet «practice what you preach». Altså på et generelt nivå.

Anonymkode: 15ff4...a5e

Hvor mener du grensa går? Mine barn har ikke kjørt fly på over syv år, vi kjører kollektivt eller elbil, 90% av tøyet de har er arvetøy, ingen har noen gang fått nye mobiler, men de spiser kjøtt 1-2 ganger i uken (jeg er vegetarianer). Er det innafor at de streiker? Hva om jeg sier at vi kommer til å fly (langt) senere i år? Fortsatt innafor?

Anonymkode: 0ac78...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mener du grensa går? Mine barn har ikke kjørt fly på over syv år, vi kjører kollektivt eller elbil, 90% av tøyet de har er arvetøy, ingen har noen gang fått nye mobiler, men de spiser kjøtt 1-2 ganger i uken (jeg er vegetarianer). Er det innafor at de streiker? Hva om jeg sier at vi kommer til å fly (langt) senere i år? Fortsatt innafor?

Anonymkode: 0ac78...2ae

Du, jeg har ingen konkret grense innenfor samtlige områder som angår klimaet altså. Som sagt snakker jeg ikke om streikende elever spesielt her. Det jeg mener er fremdeles at dersom man er klimaforkjemper så bør man etterstrebe å leve mest mulig miljøvennlig selv. Synes du det er provoserende?

Anonymkode: 15ff4...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men så var det ikke artikkelen til denne dama jeg kommenterte heller, men påstanden om at man ikke må være klimaperfekt for å engasjere seg i klimasaken. Jeg mener det er hyklersk å engasjere seg for klimaet og mene mye om hvordan andre skal leve livene sine, så lenge man ikke selv følger prinsippet «practice what you preach». Altså på et generelt nivå.

Anonymkode: 15ff4...a5e

men barn og ungdom velger nettopp ikke...de blir med i dragsuget av forbruk til sine FORELDRE (se anonym 2ae). Jeg mener det er avgjørende at unges engasjement i klimasaken tas på alvor og løftes opp som et eksempel på at nå må det radikale samfunnsendringer til. Å sitte å kjekle rundt hvem som skal få lov til å uttale seg på bakgrunn av livsførsel er fullstendig uproduktivt.  Vi kan rett og slett ikke fortsette å forbruke i det tempoet vi holder på med nå, og det er ikke ungdom først og fremst som forbruker mest. Vi voksne bruker streik som et virkemiddel i øst og vest for langt mindre viktige saker (lønn). Da blir det latterlig av voksne å latterliggjøre en slik streik. At det i tillegg kommer fra FRP sier jo sitt. Yppersteprest Hagen nylig var ute og kommenterte at alle klimaspådommer hadde feilet (noe som om man leser IPCC rapportene ser at er ren løgn) og fortsatte på et absolutt bunnivå med at nå måtte ungdom å slutte å drikke brus....det var jo CO2 i den. At noen kan rope hurra for noe av det som kommer av klimautspill fra den kanten er ubegripelig og vitner om total mangel på kognitive evner.

og til siste svar a5e: jeg mener ALLE har rett til å kjempe for et bedre klima, også dem som flyr, kjører bil eller spiser kjøtt. Det er overordnede samfunnsendringer med gulrot eller pisk som må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Hjertefru skrev:

Ungdommen skal ha for engasjementet, men det hjelper jo ikke. Fordi vi mennesker har den genetiske «riggingen» vi har. Ingen politiker vil vinne noe valg på forbud mot flyreiser, kun en bil pr husstand eller forbud mot å kjøpe jallating på Wish. Jo, slike forbud kommer til å tvinge seg frem, men ikke før klimakonsekvensene blir så store at folk kjenner dem fysisk på kroppen. Og da vil det selvsagt være for sent.

Alternativet er et verdensomspennende «miljødiktatur». Klart at det ikke går. 

I mellomtiden går vi mot vår undergang. På første klasse. Hvis vi ikke da blir rammet av en katastrofe slik at vi blir utryddet/folketallet blir drastisk senka til et nivå kloden kan håndtere. 

Dessverre enig. Klodens eneste sjanse er en voldsom pandemi.

Anonymkode: 6d773...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ungdom i huset og kjenner ikke igjen ønske om å reise med fly. De fleste ungdom vil bare være hjemme i ferien for å henge med venner. Det er en langt mer klimavennlig form for ferie enn de fleste i vår generasjon klinker til med. 

For å kverulere litt, ser mange skriver at planeten går under. Jorda klarer seg helt fint den, det er vi mennesker og dyr som ikke vil klare seg her. Men vi er så opptatt av biffen vår at innen vi får ut fingeren har vi klart å utrydde oss selv. 

Anonymkode: 49289...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2019 den 17.11, sug lut skrev:

Det er første gang noen sinne at jeg helhjertet applauderer en Frp-politiker. Hun HAR rett. Dette er 99% bortskjemte konsumenter hvis engasjement ikke strekker seg lenger enn til en dag skolefri. Dette er unger som ikke tar kutt i noe annet, men soler seg i glansen av en aksjon som ikke betyr noe som helst for mesteparten av dem. De aller fleste av dem som ikke går på skolen den dagen drar ikke til byen og demonstrerer, de tar en dag fri - for de er ikke så engasjerte at det gjør noe som helst. Det er selvsagt synd for de få som gjør det med full innsats - jeg har ikke noe imot engasjement selv om dette er en tullete framgangsmåte. Men de få som faktisk er villige til å ta den ekle bivirkningen av streikemedisinen, nemlig å senke sitt konsum og droppe miljøskadelige handlinger i størst mulig grad - er ikke mange. Man trenger ikke være særlig synsk for å spå at det vil være dårlig samsvar mellom antallet som får ugyldig fravær og antallet som faktisk deltar på markeringer.

Og det tror jeg jammen er første gang jeg er helhjertet enig med deg.

Anonymkode: 83d3c...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

 

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommenterte påstanden om at man ikke trenger å leve «kimaperfekt» selv om man er engasjert i klima. Jeg mener at folk som engasjerer seg for klimaet, og SÆRLIG hvis man kritiserer andre og prøver å påvirke andres valg, bør etterstrebe å leve så klimaperfekt som mulig. 

Anonymkode: 15ff4...a5e

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg mener er fremdeles at dersom man er klimaforkjemper så bør man etterstrebe å leve mest mulig miljøvennlig selv. Synes du det er provoserende?

Anonymkode: 15ff4...a5e

Altså - her er det for meg at du argumenterer for to ulike ting, men med samme skyts. Ingen er provosert av at det forventes en eller annen sammenheng mellom liv og lære. Men det betyr jo ikke at alle er nødt til å vente med å si noe til de selv har snudd livet sitt på hodet. De har lov til å uttale seg også mens de er eiere av en mobil. Og ingen ungdommer "kritiserer" andre når de streiker, de gjør det de praktisk kan her og nå for å markere standpunkt. Men hun FrP-dama, som la ut innlegget, hun KRITISERTE ungdommene, harselerte med dem, og hengte dem ut som bortskjemte storforbrukere. Har virkelig folk i 40-50-åra noen rett til å gjøre det? De som har deltatt i den største forbruksøkningen i verdenshistorien, og som samtidig har trukket stigen opp etter seg? Frekkere enn flatlusa, syns jeg hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Havfruene
På 19. mars 2019 den 17.23, sug lut skrev:

Men det er jo nettopp det: for de fleste som tar fri er det nettopp fri og ikke engasjement.

Men hva er din mening om klimasaken, sug lut? Du er jo så klok og har mange meninger, del den gjerne med oss, fremfor å bedømme streiken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ungdom i huset og kjenner ikke igjen ønske om å reise med fly. De fleste ungdom vil bare være hjemme i ferien for å henge med venner. Det er en langt mer klimavennlig form for ferie enn de fleste i vår generasjon klinker til med. 

For å kverulere litt, ser mange skriver at planeten går under. Jorda klarer seg helt fint den, det er vi mennesker og dyr som ikke vil klare seg her. Men vi er så opptatt av biffen vår at innen vi får ut fingeren har vi klart å utrydde oss selv. 

Anonymkode: 49289...4ff

Du har helt rett. Jordkloden klarer seg faktisk bedre uten oss. Det er verre for oss, for vi klarer oss ikke uten kloden. Det jeg nå skreiv er antakelig vanskelig å forstå for veldig mange her inne, dessverrre.

Anonymkode: 0b471...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Havfruene

Du har helt rett. Jordkloden klarer seg faktisk bedre uten oss. Det er verre for oss, for vi klarer oss ikke uten kloden. Det jeg nå skreiv er antakelig vanskelig å forstå for veldig mange her inne, dessverrre.

Anonymkode: 0b471...482

 

 

Denne er fra meg og skulle ikke være anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pashla skrev:

 Har virkelig folk i 40-50-åra noen rett til å gjøre det? De som har deltatt i den største forbruksøkningen i verdenshistorien, og som samtidig har trukket stigen opp stigen etter seg?

Jeg tror vi prater forbi hverandre. Det jeg har sagt er at det bør være en sammenheng mellom liv og lære. Jeg har ikke sagt noe som helst om innlegget til FrP-dama (det har jeg ikke en gang lest), jeg har ikke sagt at man må leve 100% klimaperfekt før man i det hele tatt kan engasjere seg, og jeg har ikke nevnt streikende skoleungdom spesielt i argumentasjonen min. Jeg gjentar igjen: det jeg mener er at dersom man engasjerer seg for klimasaken, ung eller eldre, så bør man ETTERSTREBE å leve så klimaperfekt som mulig. Er det virkelig noe å krangle på?

Og dette du nevner om vår generasjon, at vi har skapt denne situasjonen og overlatt problemet til generasjonen etter: Har ikke vår generasjon også bare «fulgt systemet»?

Anonymkode: 15ff4...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror vi prater forbi hverandre. Det jeg har sagt er at det bør være en sammenheng mellom liv og lære. Jeg har ikke sagt noe som helst om innlegget til FrP-dama (det har jeg ikke en gang lest), jeg har ikke sagt at man må leve 100% klimaperfekt før man i det hele tatt kan engasjere seg, og jeg har ikke nevnt streikende skoleungdom spesielt i argumentasjonen min. Jeg gjentar igjen: det jeg mener er at dersom man engasjerer seg for klimasaken, ung eller eldre, så bør man ETTERSTREBE å leve så klimaperfekt som mulig. Er det virkelig noe å krangle på?

Og dette du nevner om vår generasjon, at vi har skapt denne situasjonen og overlatt problemet til generasjonen etter: Har ikke vår generasjon også bare «fulgt systemet»?

Anonymkode: 15ff4...a5e

Mye av denne streiken handler jo også om at det er nesten klin umulig å leve klimavennlig. All maten vår er pakket i plast (som det altså er en myte at vi kan resirkulere), det er alt for vanskelig, ofte umulig å få reparert ting, mange steder i Norge er det for vanskelig å ta kollektivt, osv osv. Vi er mange som ønsker å leve mer miljøvennlig og klimavennlig, men det må politiske løsninger til.

Anonymkode: 691a7...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Havfruene skrev:

Men hva er din mening om klimasaken, sug lut? Du er jo så klok og har mange meninger, del den gjerne med oss, fremfor å bedømme streiken?

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mye av denne streiken handler jo også om at det er nesten klin umulig å leve klimavennlig. All maten vår er pakket i plast (som det altså er en myte at vi kan resirkulere), det er alt for vanskelig, ofte umulig å få reparert ting, mange steder i Norge er det for vanskelig å ta kollektivt, osv osv. Vi er mange som ønsker å leve mer miljøvennlig og klimavennlig, men det må politiske løsninger til.

Anonymkode: 691a7...2f6

Ja jeg er jo ikke uenig i dette. Men de aller fleste av oss KAN ta mer miljøvennlige valg.  Men ofte innebærer det at vi må ofre noe. 

Er jo bare å legge hele miljøsaken død om ikke enkeltpersoner er villige til å ta mer miljøvennlige valg.

Anonymkode: 15ff4...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempe fint at barn og unge engasjerer seg i viktige saker dette er en viktig sal å sette fokus på, men det er  ikke ved å streike en dag.  Unge må som damen med det kritiske innlegget gå inn i seg selv her er det andre virkemidler som må til. 

Anonymkode: d65ed...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er mange ungdommer som er mer opptatt av miljø og klima enn vi (les foreldregenerasjonen og oppover) gir dem credit for. De vet ikke nødvendigvis alltid hvordan de skal gjøre noe med det, men mitt inntrykk er at mange er opptatt av å lære mer om dette og å praktisere det de klarer å praktisere når det gjelder å være miljøvennlig. Her må man tenke på at ungdommene er et produkt av sine foreldre (i stor grad) og at de lever sine liv som de har blitt lært opp til og ser på som "normalen". For å ta mine to som eksempel (ei på 12 og en på 14) så er det mye de ikke er klar over ikke er bra for miljøet, men som de etter å ha blitt opplyst om det, er villige til å tilpasse seg på mest mulig måte fordi de tross alt er opptatt av klima og miljø. De snakker mye om dette på skolen, og vet at dette er viktig. For eks. dette med å spise kjøtt. Vi har, etter oppfordring fra dem, innført flere kjøttfrie dager. De er opptatt av resirkulering, å ikke kaste plast i naturen, har vært på strandrydding, er opptatt av forbruk og søppelmengde vi produserer osv. Dette er ting de tar til seg etter hvert som de blir obs på det. Man kan ikke regne med at tenåringer skal snu hele klimapolititikken alene ved å kutte ut alt som ikke er bra for miljøet, mens vi foreldre ikke er med på å tilrettelegge dette for de, og ikke minst lærer de om hva som er bra og ikke bra. Er man som foreldre opptatt av å være miljøvennlig, følger barna som regel etter. Derfor syns jeg innlegget det linkes til her, og lignende innlegg som jeg ser florerer og deles på FB blir veldig feil og nedlatende. La ungdommen få ha sitt engasjement og lær dem hva DE kan gjøre. Ikke sitt på din høye hest mens man latterliggjør dette engasjementet. Selvsagt finnes de mange ungdommer som kunne brydd seg mindre om klima og miljø, men mange er opptatt av dette. Hei heller de frem i stede for å sett alle i samme bås og være nedlatende mot en hel gruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror vi prater forbi hverandre. Det jeg har sagt er at det bør være en sammenheng mellom liv og lære. Jeg har ikke sagt noe som helst om innlegget til FrP-dama (det har jeg ikke en gang lest), jeg har ikke sagt at man må leve 100% klimaperfekt før man i det hele tatt kan engasjere seg, og jeg har ikke nevnt streikende skoleungdom spesielt i argumentasjonen min. Jeg gjentar igjen: det jeg mener er at dersom man engasjerer seg for klimasaken, ung eller eldre, så bør man ETTERSTREBE å leve så klimaperfekt som mulig. Er det virkelig noe å krangle på?

Og dette du nevner om vår generasjon, at vi har skapt denne situasjonen og overlatt problemet til generasjonen etter: Har ikke vår generasjon også bare «fulgt systemet»?

Anonymkode: 15ff4...a5e

OK, denne tråden handler om innlegget til Frp-dama, jeg regnet med at vi alle var på samme debatt her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest alt her, men beviset for at det er engasjement og ikke skulk kommer i morgen tipper jeg.  Og jeg synes det er fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg er jo ikke uenig i dette. Men de aller fleste av oss KAN ta mer miljøvennlige valg.  Men ofte innebærer det at vi må ofre noe. 

Er jo bare å legge hele miljøsaken død om ikke enkeltpersoner er villige til å ta mer miljøvennlige valg.

Anonymkode: 15ff4...a5e

Eh, nei. Det er det ikke... 

 

Anonymkode: 691a7...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Havfruene
15 timer siden, sug lut skrev:

Hvorfor det?

Bare for belysningens del, siden du har meninger. Men dersom du finner det for vanskelig å sette deg inn i saken, så har jeg forståelse for det. Det er et vanskelig tema, et tema som du selv ikke klarer å sette deg inn i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...