Gå til innhold

Skal jeg kastrere hunden min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min er snart 1 år og 3 måneder og har en tendens til å jokke på puter veldig ofte (ser ikke ut som det er stressrelatert). Dette kan være veldig plagsomt ettersom sofaen, sofaputene og putene på sengen blir skitne dersom vi ikke passer på. Han er ellers veldig grei mot både andre hunder og mennesker.

Jeg er veldig usikker på om kastrering er det rette fordi jeg har lest at det er en del bivirkninger, men de andre sier at det hjelper.uh

Vet ikke hva jeg skal gjøre og lurer på om du/dere har noen tips/råd?

(Sikkert ikke rett forum å spørre på, men vet ikke hvor jeg ellers kan spørre)

Anonymkode: 220e9...4ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kastrerte hunder jokker de og. Kastrering kan kanskje hjelpe litt, men adferd styres mye av vaner, ikke bare hormoner. Prøv å gi han en pute eller kosedyr som han har lov til å jokke på, og lær han å ikke jokke på sofaputene. Hvis det ikke er noen bedring etter et par måneder kan dere prøve kastrering, men det er ingen garanti for at det faktisk fungerer.

Skrevet

Han er ung så ville ikke gjort det. Alternativt kan du forsøke kjemisk kastrering.

Uansett er det ikke løsningen å kastrere for å få vekk uønsket adferd. Det er også strenge kriterier for å kastrere i Norge. Det skal være en medisinsk årsak eller hunden skal ha problemer av noe slag. 

Anonymkode: ad370...f0f

Skrevet

Takk for raskt svar. Skal si ifra at jeg ikke har lyst at han blir kastrert. Synes det er veldig ekstremt bare for en sånn grunn ^__^

Skrevet

Kanskje han trenger mer stimuli i form av fysisk og psykisk trening. Mer lek, flere utfordringer.

Anonymkode: f5172...24c

Skrevet

Han er jo i en skikkelig drittalder akkurat nå, så lenge det bar er jokking ville jeg avlært det på best mulig måte. Såfremt han ikke tar helt av om han møter tisper eller lignende ville jeg ventet med kjemisk kastrering og. Jokking er ikke en inntakt hannhund ting, har møtt både kastrerte hanner, og tisper inntakte og ikke inntakte som har jokka både på puter, mennesker o.s.v. Det ligger som oftest noe annet bak om det ikke er hyperseksualitet.

Anonymkode: 4a6b2...fa7

Skrevet

han trenger nok mer trening og utfordringer, hadde prøvd det først

Anonymkode: 0d298...1d3

Skrevet

Tror jeg ville forsøkt trening fysisk og mentalt først. Hjelper ikke det kan du i samråd med dyrlegen forsøke kjemisk kastrering for 6 mnd. Om det hjelper etter trening så ville jeg gått for det. Det er nok dyrlegen enig i også om det hjelper å forsøke kjemisk. Vi har en hund vi vurderer å prøve det på, men dyrlegen sier dårlig oppførsel kommer av dårlig oppdragelse (Vi har akkurat fått han, han har ikke hatt det greit der han var, så vi må jobbe myyyye med han før vi prøver)

Anonymkode: 4d794...141

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...