Mamma_til_2 Skrevet 18. mars 2019 #1 Skrevet 18. mars 2019 Hei er det noen som vet noe om dette eller er de for små for og få stillt "diagnosen" har ei i 2 klasse hun klarer ikke regne sammeb enkle tall og glemmer mellom hver gang, eks 22 pluss 33 og 32 pluss 23 hun klarer ikke se sammenhengen med at 2 pluss 3 og 3pluss 2 er det samme. Har snakket med lærer hun avvfeier det med at det er mange som sliter , men jeg vill det beste for jent mi, jeg sliter med matte selv.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #2 Skrevet 18. mars 2019 Så flott at du tar det på alvor. Har selv dyskalkuli og fikk ikke engang vite at det var noe som het dyskalkuli før jeg var 20. Skulle gjerne hatt noen som oppdaget det før. Men, hun er veldig liten enda. Så jeg forstår at lærerne ikke higer etter å søke diagnose. For noen tar det lenger tid å «knekke koden». Men følg med, og hvis hun følger samme mønster, så er det jo verdt å følge med på Anonymkode: 760d3...d5d
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #3 Skrevet 18. mars 2019 22 minutter siden, Mamma_til_2 skrev: Hei er det noen som vet noe om dette eller er de for små for og få stillt "diagnosen" har ei i 2 klasse hun klarer ikke regne sammeb enkle tall og glemmer mellom hver gang, eks 22 pluss 33 og 32 pluss 23 hun klarer ikke se sammenhengen med at 2 pluss 3 og 3pluss 2 er det samme. Har snakket med lærer hun avvfeier det med at det er mange som sliter , men jeg vill det beste for jent mi, jeg sliter med matte selv. Vil også si at det at hun ikke klarer 22+33, ikke trenger å være en indikasjon på noe. Det er ikke sikkert min 3.klassing hadde tatt den på sparket heller, og han er god i matte. Så, pass litt på med å se spøkelser på høylys dag, hvis du skjønner 😉 Anonymkode: 760d3...d5d
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #4 Skrevet 18. mars 2019 Jeg tror det er uvanlig at en 2. klassing enkelt ser forskjellen på de to regnestykker du bruker som eksempel, så hvis det er tilsvarende stykker hun ikke skjønner, bør du avvente å høre på læreren. Anonymkode: 8027d...185
Mamma_til_2 Skrevet 18. mars 2019 Forfatter #5 Skrevet 18. mars 2019 For og si det enklere hun ser ikke at 2 pluss 5 og 5 pluss 2 er det samme uten og regne på fingrene sekv om regneatykkene er rett etter hverandre. Snakker ikke om og ta "store" regnestykker i hodet men hun forstår ikke og regne sammen dobble tall og tellet alt under 10 på fingrene. Mulig jeg går fort frem men jeg er bekymret og det et pappaen hennes og.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #6 Skrevet 18. mars 2019 Det kan være svakt arbeidsminne. Om du ikke opplever å bli tatt på alvor av lærer kan du ta kontakt med inspektør, avdelingsleder eller hva de kaller det på skolen. Anonymkode: 16351...421
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #7 Skrevet 18. mars 2019 Det der du beskriver er veldig vanlig. La barnet ditt få en sjanse.... Anonymkode: f9f63...083
Valkyriemamma Skrevet 18. mars 2019 #8 Skrevet 18. mars 2019 1 minutt siden, Mamma_til_2 skrev: For og si det enklere hun ser ikke at 2 pluss 5 og 5 pluss 2 er det samme uten og regne på fingrene sekv om regneatykkene er rett etter hverandre. Snakker ikke om og ta "store" regnestykker i hodet men hun forstår ikke og regne sammen dobble tall og tellet alt under 10 på fingrene. Mulig jeg går fort frem men jeg er bekymret og det et pappaen hennes og. Eg ville ikkje vore bekymrea ennå. Ho går berre i 2. klasse! Øv på slike regnestykker heime, når de baker, når de er på butikken og andre steder det er naturleg. Finn fram myntane og rokker på rekkefølga, men svaret er det same. Få ho til å ta opp to fingre på den eine hånda og tre på den andre. Når ho har kome fram til svaret, tar du armane og krysser dei. Gjer det til ein leik. Ho treng nok berre litt tid for å knekke koden.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #9 Skrevet 18. mars 2019 21 minutter siden, Mamma_til_2 skrev: For og si det enklere hun ser ikke at 2 pluss 5 og 5 pluss 2 er det samme uten og regne på fingrene sekv om regneatykkene er rett etter hverandre. Snakker ikke om og ta "store" regnestykker i hodet men hun forstår ikke og regne sammen dobble tall og tellet alt under 10 på fingrene. Mulig jeg går fort frem men jeg er bekymret og det et pappaen hennes og. Det kan de færreste 2-klassinger. Her tror jeg din egen vanskelighet for matematikk, gjør at du er litt for intens når det kommer til ditt eget barn. Ro ned og slapp av 😉 Hun er helt normal Anonymkode: 760d3...d5d
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #10 Skrevet 18. mars 2019 Tror det er mange 2. klassinger med dyskalkuli om det HI beskriver er nok til å få diagnosen. Jeg ville kalt det «normal 2. klassing». Uten at jeg er lærer, riktignok. Anonymkode: 4cc32...4b1
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #11 Skrevet 18. mars 2019 Barnet mitt går også i 2 klasse og sliter med akkurat det samme. Jeg er ikke bekymret, men har likevel øvd mer med henne. Siste ukene har vi løst diverse matteoppgaver på nett, og hun synes det var så gøy at hun gjør det ofte nå. Har allerede sett forbedring. Anonymkode: aaaee...60a
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2019 #12 Skrevet 19. mars 2019 En diagnose på dette tidspunktet vil ikke hjelpe datteren din. Det som er viktig nå er å jobbe systematisk med å fremme matematisk forståelse. Be om en samtale/veiledning av lærer slik at du og mannen din kan få tips til hvordan dere kan hjelpe henne hjemme. Anonymkode: 22572...ea3
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 20. mars 2019 #13 Skrevet 20. mars 2019 At det er en sammenheng mellom 2+3 og 3+2 vet du pga mengdetrening og logisk sans. Setter du minus mellom tallene endrer forutsetningene seg, og plassering av tallene vil ha alt å si for summen. Datteren din går bare i 2. klasse, og må få mer tid til å automatisere både leseteknikk og regneteknikk. Flott at du følger med og er engasjert, men ikke stress henne med snarveier enda, hun må forstå først. Og evnen til å lære matte (og alt annet) ligger mye i troen på at du kan lære det. Om hun får inntrykk av at dere ikke har troen på henne vil hun gi opp. Årsaken til mistilliten er irrelevant.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2019 #14 Skrevet 20. mars 2019 Dette er virkelig helt normalt altså. Forståelsen for matte kommer gjerne etterhvert, langt fra alle har det på plass i 2.klasse. Anonymkode: a6218...481
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå