Gå til innhold

Det er viktig å ta vaksinen på nytt

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Folkehelseinstituttet anbefaler oppfriskningsdose av vaksinen mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio omtrent hvert tiende år for å sikre individuell beskyttelse, men også for å opprettholde høy immunitet i befolkningen. Når de aller fleste i befolkningen er beskyttet mot en sykdom oppnår man såkalt flokkbeskyttelse, som igjen beskytter de som ikke er vaksinert.

Ved lav vaksinasjonsdekning kan sykdommer som for eksempel polio og difteri, som vi har kontroll over i Norge i dag, komme tilbake."

Hvorfor er det så få som bryr seg om denne anbefalingen, og samtidig er veldig for å promotere hvor viktig det er å vaksinere barna? Kanskje på tide, å heller bruke energien, til å få flere voksne til å ta vaksinene sine. Vaksinasjonsdekkningen hos barn er tross alt veldig høy her i Norge. Eller får dere ikke like mange "likes" da?

Anonymkode: dec16...aac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så dum...

Anonymkode: 2157b...880

Skrevet

Men hvor kommer den anbefalingen hen, når den ut til folk? Jeg har aldri sett den anbefalingen noe sted

Anonymkode: 3e543...009

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvor kommer den anbefalingen hen, når den ut til folk? Jeg har aldri sett den anbefalingen noe sted

Ligger over hele fremsida på helsenorge.no, så den infoen bør de fleste klare å få med seg.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så dum...

Hvorfor? Er ikke målet å oppnå flest mulig vaksinerte, slik at vi oppnår flokkbeskyttelse?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ligger over hele fremsida på helsenorge.no, så den infoen bør de fleste klare å få med seg.

Men skal man fange opp de som ikke vet det, så nytter det ikke at anbefalingen ligger bare der. Hvor ofte går folk inn på førstesiden der? Selv er jeg stadig innm mine sider på helsenorge, men jeg er aldri innom startsiden. Sikkert mange som aldri er inne på de sidene engang. Ønsker de at alle skal få informasjon så må de være mer proaktive med å informere.

Skrevet

Jeg har tenkt det samme. Veldig mange av mine Facebook-venner bruker masse energi på å fortelle alle de kjenner (og som sannsynligvis mener akkurat det samme) at barn må vaksineres, men voksne, det nevner de aldri. Da måtte de jo gjort det selv, gått til legen og bli stukket i, og kanskje til og med betale for det. Kanskje egansjementet ikke alltid stikker så dypt?

(Feig som jeg er, tørr jeg aldri skrive dette på Facebook.)

Anonymkode: 48d10...c8a

Skrevet

Det har vært informert om i media også. Både TV og på nett. Og ja, også vi voksne revaksinerer oss og preker viktighet av å vaksinere. 

Anonymkode: 0f7f8...046

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tenkt det samme. Veldig mange av mine Facebook-venner bruker masse energi på å fortelle alle de kjenner (og som sannsynligvis mener akkurat det samme) at barn må vaksineres, men voksne, det nevner de aldri. Da måtte de jo gjort det selv, gått til legen og bli stukket i, og kanskje til og med betale for det. Kanskje egansjementet ikke alltid stikker så dypt?

(Feig som jeg er, tørr jeg aldri skrive dette på Facebook.)

Du trenger jo ikke angripe folk og skrive det på en så negativ måte. Når folk deler div artikler osv om å vaksinere barna kan jo du bare svare med en link til helsenorge og svare at du er helt enig, og håper folk også er flinke til å revaksinere seg selv.

Anonymkode: f358f...2e5

Skrevet

Jeg har vaksinert meg. Har opplyst alle jeg kjenner om å gjøre det samme. Få som gidder...

Anonymkode: 75974...c93

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger jo ikke angripe folk og skrive det på en så negativ måte. Når folk deler div artikler osv om å vaksinere barna kan jo du bare svare med en link til helsenorge og svare at du er helt enig, og håper folk også er flinke til å revaksinere seg selv.

Anonymkode: f358f...2e5

Det har du rett i. Neste gang det dukker opp skal jeg gjøre det.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor? Er ikke målet å oppnå flest mulig vaksinerte, slik at vi oppnår flokkbeskyttelse?

Den siste setningen i hi fjernet all din troverdighet. Du er ikke interessert i å opplyse, du er bare ute etter å hevde deg. 

Derfor, sååå dum. 

Skrevet

Står plakater om dette på legkeontoret mitt, og jeg har sett reklame om det på facebook. Jeg tar uansett stivkrampe jevnlig (hvert 9'ende år for å være sikker) da vi har hund og katt og det kan hende de greier å klore meg uten at det er meningen.

Anonymkode: 56c70...28c

Skrevet

Jeg spurte min fastlege om booster vaksiner, og hun mente at dem var unødvendige.. 

Anonymkode: c0b76...c62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...