Gå til innhold

Do vegring gutt 5 år- hjelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 5 år som begynte tisse på do når han var rundt 2,5- 3 år, men har bæsjet i bleie siden. Har oppmuntret og prøvd å få han til å bæsje på do-potta i lang tid men han nekter. Da holder han seg i flere dager, til han har så vondt at han ikke klarer fungere normalt og bare skriker og gråter. Ender med at han får bleie og da får han bæsje- om enn litt vondt. Klarer ikke se på at han har det så vondt- men vil at han skal slutte med bleie nå, for skal jo begynne på skolen og jeg er rett og slett drittlei av bleiestyr når vi er ute på ting.. i helgen har jeg ikke hatt bleier i hus og han har nå holdt seg siden torsdag. Har fått han til å prøve på do flere ganger med boklesing, sang, spill, film osv. men kommer ikke annet enn litt "prompebæsj" . Han går rundt hele dagen sammenkrøket og urolig.. surver at han vil ha bleie og at han bæsjer når han får bleie. Jeg forteller at det har vi ikke pg do er eneste løsning for magevondten. Han nekter. Hjelp!! Har noen gode råd? Belønninger i alle slags varianter er prøvd. 

Anonymkode: 76fc8...706

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt med alle belønninger og styr rundt doturer. Gi han bleia og la han slappe av noen uker. Men gi et tidspunkt fram i tid for når bleia forsvinner. F.eks påskeaften/eggjakt, 17 mai eller et annet tidspunkt som er viktig for dere. Si fra et par dager i forvegen at "husk nå er snart bleia borte". Når tiden kommer fjerner dere bleiene sammen.

Dette fungerte iallfall hos oss. Min forsvant da bleieskift med en positiv hendelse og det skulle med å gjøre noe på doen ble glemt i gleden over merkedagene vi hadde valgt.

Anonymkode: 4c013...cde

Skrevet

Min sønn hadde samme problemet til han var litt over 4 år. 

Jeg snakket ikke med leger om det, men en venninne som er førskolelærer sa at problemet kan være at det er ‘skummelt’ (i mangel på et annet ord) å slippe bæsjen helt ned i do, med splæsj i vannet osv. Det er ikke en bevisst tanke hos han, men kanskje det kan hjelpe å prøve med potte? 

Da er ikke fallhøyden så stor, og det er heller ikke vann som spruter. I tillegg vil han sitte sammenkrøpet på en annen måte enn på do, noe som kan hjelpe den naturlige trykketrangen. 

Min sønn knakk koden en gang vi var på hytta og hadde ‘glemt’ bleier. Da bæsjet han i mormors vaskebøtte, og etter det løsnet det på do også. 

Hvis det ikke bedrer seg snart, hadde jeg tatt kontakt med helsestasjonen. 

Lykke til. 

Anonymkode: 535e1...25a

Skrevet

Min holdt seg også sånn og når han først fikk bæsjet var den så stor at han sprakk opp(analfissur) og det gjorde det bare verre. Så sjekk at ikke din har det. Og sørg for at han får bæsjet ofte nok i bleie for å unngå forstoppelse og stor avføring rett og slett. Så kan du prøve do igjen, legg litt papir nederst så det ikke spruter vann og finn en krakk til å ha beina på så han får knærne høyere opp. Belønning hjalp her, 3x bæsj i do = litt stor gave(hadde skjema hengende på do), 7x bæsj en ny liten ting, 10x bæsj litt større ting også bort med skjema og belønning etter det.

Motiver masse! :D

Anonymkode: 70462...234

Skrevet

Min fireåring hadde do-skrekk. Både tiss og bæsj. Til slutt tok vi bare pause fra alt mas. Hun fikk tilbud med takket nei. Etter fem måneder forsøkte jeg igjen, denne gang med bleie liggende i potta, da løsnet det sakte men sikkert. Bleia lå i potta og etterhvert fjernet vi bleia og det gikk kjempefint. Hun har ennå ikke turt å bæsje på do, men hun tisser der nå. Mas og press gjør saken bare verre og min hadde låst seg fullstendig med doring på do. Jeg måtte rett og slett starte på nytt. 

Anonymkode: 3c6bc...16a

Skrevet

Har dere prøvd potte?

Ene sønnen min var helt lik, han klarte rett og slett ikke bæsje på do. Han satt der og hondt seg fast så knokene ble hvite, var så anspent, klarer ikke bæsje da veit.

Så vi kjøpte en gammeldags potte. Han bæsjet på potta uten problemer, og det gikk ikke en uke engang før han var klar for å prøve do. Siden har han bæsjet på do.

Ja, det er uhygienisk med potte, men det er ikke værre enn bleie, og for han var det jo helt fantastisk å slippe bæsjen i potta uten at den ble klint rundt inni en bleie. Det var som sagt ikke mange ganger vi måtte tømme den potta heller før han var klar for do.

Han hadde akkurat fylt 4 år da, han ble vel 4 år i januar også kjøpte vi potte i påskeferien. Doring tror jeg han brukte nesten til han begynte på skolen ;) 

Anonymkode: 53e00...998

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min holdt seg også sånn og når han først fikk bæsjet var den så stor at han sprakk opp(analfissur) og det gjorde det bare verre. Så sjekk at ikke din har det. Og sørg for at han får bæsjet ofte nok i bleie for å unngå forstoppelse og stor avføring rett og slett. Så kan du prøve do igjen, legg litt papir nederst så det ikke spruter vann og finn en krakk til å ha beina på så han får knærne høyere opp. Belønning hjalp her, 3x bæsj i do = litt stor gave(hadde skjema hengende på do), 7x bæsj en ny liten ting, 10x bæsj litt større ting også bort med skjema og belønning etter det.

Motiver masse! :D

Anonymkode: 70462...234

Signerer denne!!! Det er rett og slett bæsje frykt. Mange barn som opplever dette rundt denne alderen. Her hjalp forklaring på hvorfor bæsjen må ut (tegning eller vise med fingrene hvordan bæsjen kommer ut), masse belønning og svisker / sviskemos så bæsjen ble løsere fordi: løsere bæsj = mindre vondt å bæsje = mindre frykt for toalettet.

Hos oss ble det bedre etter 2-3 uker.

Anonymkode: 1523b...b6e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har en sønn på 5 år som begynte tisse på do når han var rundt 2,5- 3 år, men har bæsjet i bleie siden. Har oppmuntret og prøvd å få han til å bæsje på do-potta i lang tid men han nekter. Da holder han seg i flere dager, til han har så vondt at han ikke klarer fungere normalt og bare skriker og gråter. Ender med at han får bleie og da får han bæsje- om enn litt vondt. Klarer ikke se på at han har det så vondt- men vil at han skal slutte med bleie nå, for skal jo begynne på skolen og jeg er rett og slett drittlei av bleiestyr når vi er ute på ting.. i helgen har jeg ikke hatt bleier i hus og han har nå holdt seg siden torsdag. Har fått han til å prøve på do flere ganger med boklesing, sang, spill, film osv. men kommer ikke annet enn litt "prompebæsj" . Han går rundt hele dagen sammenkrøket og urolig.. surver at han vil ha bleie og at han bæsjer når han får bleie. Jeg forteller at det har vi ikke pg do er eneste løsning for magevondten. Han nekter. Hjelp!! Har noen gode råd? Belønninger i alle slags varianter er prøvd. 

Hva sier han selv om dette da? Hvorfor liker han ikke bæsje på do? Han er jo stor nok til å snakkes med?

Anonymkode: 271e4...f03

Skrevet

Samme problem her. Hang opp 10 bleier på veggen. Når det ikke var flere igjen skulle det bæsjes på do. I samråd med helsesøster begynte vi å gi avføringsmiddel når det nærmet seg. De første gangene hun bæsjet kom det nesten av seg selv. Oppdaget da at det ikke var farlig. Trappet da ned på avføringsmiddelet. Ingen problem etter det.

Anonymkode: 84717...86b

Skrevet
22 hours ago, Anonym bruker said:

mer dere maser jo mindre vil han. min fant det ut selv, han sluttet med bleie 4,5 år og har ikke noe uhell siden , han sluttet med nattableien idag, han er 6. la det komme når de er klar. mange gutter bruker jo nattableie til de er 8-9 år er mer vanlig enn vi tror

Anonymkode: 8ebf2...63e

Skrevet

Har prøvd alt som dere skriver flere ganger det siste 1,5året. Vi har satt sluttdato mange ganger, og han er helt enig og med på det, til vi står der uten bleier. Da holder han seg. I flere dager og bare ber om bleier. Han sier at det er skummelt med do og potte og at han ikke får til for det kommer bare til å gjøre vondt. Potte er like ille som do. Har prøvd å forklare mange ganger, vist i bøker og vi har en egen do kalender osv. Alt er prøvd. Når han skal på skolen er det et krav at de skal klare seg på do, både tiss og bæsj alene, så nå er det på tide at han slutter med bleie om han skal få gode rutiner innen sommeren. 

Skrevet
42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har prøvd alt som dere skriver flere ganger det siste 1,5året. Vi har satt sluttdato mange ganger, og han er helt enig og med på det, til vi står der uten bleier. Da holder han seg. I flere dager og bare ber om bleier. Han sier at det er skummelt med do og potte og at han ikke får til for det kommer bare til å gjøre vondt. Potte er like ille som do. Har prøvd å forklare mange ganger, vist i bøker og vi har en egen do kalender osv. Alt er prøvd. Når han skal på skolen er det et krav at de skal klare seg på do, både tiss og bæsj alene, så nå er det på tide at han slutter med bleie om han skal få gode rutiner innen sommeren. 

Vanskelig situasjon for både liten og stor. Har dere prøvd med avføringsmiddel som en over her foreslo? Da klarer han jo ikke å holde seg og vil oppdage at det hverken er farlig eller vondt. 

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har anbefalt miniklyster og hemoroide salve uten virkestoff for å smøre for å unngå eventuell sprikking. Gi barnet mye vann i tillegg da det og vil hjelpe på mykgjøring. Så sette seg ned med barnet og forklare rolig hva som skal skje og hvorfor og gjøre noe kjekkt sammen etterpå. ( kan være så enkelt som å lese en bok eller spille et spill)

Men man må være tolmodig og ta det slik det kommer, men forklaring og begrunnelse er viktig. 

Anonymkode: 84db8...fc7

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vanskelig situasjon for både liten og stor. Har dere prøvd med avføringsmiddel som en over her foreslo? Da klarer han jo ikke å holde seg og vil oppdage at det hverken er farlig eller vondt. 

Ja det er frustrerende for alle parter. Skal kjøpe avføringsmiddel slik at vi om et par dager når han må igjen, tar det og setter oss på do. Da kommer det jo enten han vil eller ikke og forhåpentligvis skjønner han at det ikke er farlig, som han tror. Har allerede snakket med han om det, for i helgen hadde vi det vanskelig igjen. Endte med bæsjing på badegulvet på papir i natt.  

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har anbefalt miniklyster og hemoroide salve uten virkestoff for å smøre for å unngå eventuell sprikking. Gi barnet mye vann i tillegg da det og vil hjelpe på mykgjøring. Så sette seg ned med barnet og forklare rolig hva som skal skje og hvorfor og gjøre noe kjekkt sammen etterpå. ( kan være så enkelt som å lese en bok eller spille et spill)

Men man må være tolmodig og ta det slik det kommer, men forklaring og begrunnelse er viktig. 

Anonymkode: 84db8...fc7

Skal prøve dette. Ser ingen annen utvei siden han ikke klarer og slippe ut bæsjen selv når han sitter på potte/do. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...