Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #26 Skrevet 17. mars 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar alle sammen Jeg motet meg opp til å snakke med far atter en gang, og igjen sagt at jeg ikke ønsker at vårt barn drar dit noe mer. Ei heller at de kommer på besøk til dem i helgene barnet er hos far. Han var utrolig nok enig med meg, og vi har blitt enige om at vår sønn og denne jenta ikke skal være sammen i det hele tatt. Han hadde ikke sett alvoret i det tidligere, men gjorde det i dag når vi pratet sammen. Hun og familien har visst endel instanser inne fra før av. og hun har nylig fått et par diagnoser. Mtp om hun selv er utsatt for overgrep er nok neste skritt å melde fra til BV. Anonymkode: 01731...f56 Ikke utsett det å melde fra til barnevernet om dette. Gjør det i morgen! Det er dessverre heller ikke uvanlig at barn som er utsatt for overgrep, uten at dette er kjent, får andre diagnoser - mens det egentlig er overgrepene som er årsak til adferden. Bra far var enig med deg! Men meld fra til bv i morgen! Nå er saken fersk, bedre å ta det med det samme. Og snakk med fagfolk hvordan dere best kan hjelpe gutten til å ikke få varige mèn etter det han har opplevd, samt lære ham til å sette tydelige grenser for seg selv. Husk at far og jentas foreldre har sendt veldig "tydelige signal" til gutten, fra guttens ståsted, når de har akseptert jentas overgrep mot ham. Det å snu de følelsene tar tid og er veldig viktige. Men meld til bv i morgen! Anonymkode: 30b17...674
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #27 Skrevet 17. mars 2019 Du må verne om du sønn når far ikke holder dette barnet på avstand fra deres sønn. Du bør melde jentebarnets foreldre til barnevernet slik at de får god foreldre veiledning og datteren kan få hjelp til sin noe overmodne seksualitet. Og du melder barnefaren til din sønn da han helt klart svikter om å verne deres sønn. Om du ikke gjør dette så er det du som mor som svikter. Vern om ditt barn! Det er din jobb. Du sender han til far hvor han opplever overgrep. Trygg litt på det og ta en telefon til barnevernet i morgen. Anonymkode: 66b69...f54
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #28 Skrevet 17. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar alle sammen Jeg motet meg opp til å snakke med far atter en gang, og igjen sagt at jeg ikke ønsker at vårt barn drar dit noe mer. Ei heller at de kommer på besøk til dem i helgene barnet er hos far. Han var utrolig nok enig med meg, og vi har blitt enige om at vår sønn og denne jenta ikke skal være sammen i det hele tatt. Han hadde ikke sett alvoret i det tidligere, men gjorde det i dag når vi pratet sammen. Hun og familien har visst endel instanser inne fra før av. og hun har nylig fått et par diagnoser. Mtp om hun selv er utsatt for overgrep er nok neste skritt å melde fra til BV. Anonymkode: 01731...f56 Så bra, det er en god begynnelse. For din del bør neste skritt nå være å ta kontakt med fagpersoner for å få råd om hvordan du nå tar vare på sønnen din. Sønnen din har over tid vært utsatt for seksuelle overgrep, og vil trenge hjelp til å bearbeide dette. Anonymkode: e37eb...6cb
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #29 Skrevet 17. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar alle sammen Jeg motet meg opp til å snakke med far atter en gang, og igjen sagt at jeg ikke ønsker at vårt barn drar dit noe mer. Ei heller at de kommer på besøk til dem i helgene barnet er hos far. Han var utrolig nok enig med meg, og vi har blitt enige om at vår sønn og denne jenta ikke skal være sammen i det hele tatt. Han hadde ikke sett alvoret i det tidligere, men gjorde det i dag når vi pratet sammen. Hun og familien har visst endel instanser inne fra før av. og hun har nylig fått et par diagnoser. Mtp om hun selv er utsatt for overgrep er nok neste skritt å melde fra til BV. Anonymkode: 01731...f56 Selv om de har noen instanser i bildet fra før så betyr det ikke at du ikke skal melde i fra til barnevernet! Og det er maaange barn som får både stempler på seg som «problembarn», «nymfomane» (som du har nevnt her) og diagnosebarn - rett og slett fordi folk lukker øynene og ører for det som virkelig foregår. Mange barn får diagnoser på seg når de egentlig uttagerer på grunn av mobbing/seksuelle overgrep og på den måten prøver å be om hjelp. De bare vet ikke hvordan. Sønnen din har blitt utsatt for jevnlige overgrep av denne jenta og denne jenta viser adferd som ikke er normalt. Barn utforsker ja, noen barn i den alderen er også veldig kåte og onanerer mye, men det du beskriver om denne jenta er ikke normal utforsking og bør bli tatt på høyeste alvor. Hun oppsøker hjelp med denne seksuelle adferden sin og for alt du vet, det at hun tvinger din sønn til å kle av seg er hennes måte å vise hva som blir gjort mot henne. Snakk med fagfolk, sånn som helsesøster eller psykolog for at sønnen din skal få bearbeide det han blir utsatt for, også ringer du barnevernet first thing in the morning og avgir bekymringsmelding til barnevernet. Kanskje de har mistanker om overgrep fra før av og at denne oppførselen mot din sønn er det de trenger for å kunne sette igang avhør og å hjelpe henne. Syns det er snodig at foreldrene ikke selv reagerer på adferden hennes og setter igang tiltak for å finne ut om barnet blir utsatt for overgrep!!! Men der igjen, kanskje det er en av de som utfører overgrep på barnet og da gir det mening. Anonymkode: edd65...057
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #30 Skrevet 17. mars 2019 Pass på å ikke gjøre gutten til mer offer enn han føler seg selv da. Han må selvfølgelig lære at det ikke er greit å ture frem uten å høre på den som sier nei, men om han ikke føler seg som et offer så ikke gjør han til et heller. Om han ikke føler skam så ikke få han til å føle skam ved å snakke om dette på en måte som han ikke har tenkt selv. Fortell han at det ikke er greit, at han ikke ville og da skulle hun hørt på det og latt være. Men man trenger ikke lage mer ståhei enn nødvendig heller. Anonymkode: 9f06e...6ca
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #31 Skrevet 17. mars 2019 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Pass på å ikke gjøre gutten til mer offer enn han føler seg selv da. Han må selvfølgelig lære at det ikke er greit å ture frem uten å høre på den som sier nei, men om han ikke føler seg som et offer så ikke gjør han til et heller. Om han ikke føler skam så ikke få han til å føle skam ved å snakke om dette på en måte som han ikke har tenkt selv. Fortell han at det ikke er greit, at han ikke ville og da skulle hun hørt på det og latt være. Men man trenger ikke lage mer ståhei enn nødvendig heller. Anonymkode: 9f06e...6ca Det kan jeg være enig med deg. Kan være greit å bare ta en samtale med sønnen sin og lytte til det han har å si først. Så kan man ‘’bruke’’ det som lærdom til han at siden han vet at det ikke føles greit, så vet han at å tvinge seg på noen som sier nei eller som ikke vil er ikke greit og kalles overgrep hvis man ikke slutter. Anonymkode: edd65...057
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #32 Skrevet 17. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Pass på å ikke gjøre gutten til mer offer enn han føler seg selv da. Han må selvfølgelig lære at det ikke er greit å ture frem uten å høre på den som sier nei, men om han ikke føler seg som et offer så ikke gjør han til et heller. Om han ikke føler skam så ikke få han til å føle skam ved å snakke om dette på en måte som han ikke har tenkt selv. Fortell han at det ikke er greit, at han ikke ville og da skulle hun hørt på det og latt være. Men man trenger ikke lage mer ståhei enn nødvendig heller. Anonymkode: 9f06e...6ca Ja, absolutt Jeg orker ikke å blåse det opp like mye som enkelte syns jeg skal her. Han virker ikke til å føle seg som noe offer. Han var lei av at hun pushet på og hadde lyst til å gjøre ting han ikke var med på, og vi har hatt praten at det er fint at han sier fra når det skjer ting han ikke syns er ålreit, og ellers dette med at man skal være to til å si ja. Han var ellers fornøyd med at han ikke trengte å møte henne fremover, men at han kanskje en dag hadde lyst til å leke med henne igjen om hun klarte å høre etter. Tror ikke han trenger psykolog hjelp fram til han er tjue. Hi Anonymkode: 01731...f56
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #33 Skrevet 17. mars 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Har er det ikke jenta som er problemet. Dersom ei 8 år gammel jente har sett hardcore porno har HUN blitt utsatt for overgrep og reagerer dette ut i leken. Jeg hadde sendt bekymringmelding til barnevernet Anonymkode: 894c1...e13 Dette. Og din sønn må også få hjelp, HI, han er et offer for det han også. Anonymkode: 09d84...d5f
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #34 Skrevet 17. mars 2019 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, absolutt Jeg orker ikke å blåse det opp like mye som enkelte syns jeg skal her. Han virker ikke til å føle seg som noe offer. Han var lei av at hun pushet på og hadde lyst til å gjøre ting han ikke var med på, og vi har hatt praten at det er fint at han sier fra når det skjer ting han ikke syns er ålreit, og ellers dette med at man skal være to til å si ja. Han var ellers fornøyd med at han ikke trengte å møte henne fremover, men at han kanskje en dag hadde lyst til å leke med henne igjen om hun klarte å høre etter. Tror ikke han trenger psykolog hjelp fram til han er tjue. Hi Anonymkode: 01731...f56 Nei, men muligens etter fylte 20. Det er vel da problemene oftest kommer til syne, når man ikke klarer livet like godt som andre. Greit nok at han ikke skal gjøres til et offer, men her vi en jente som har satt seg oppå han og prøvd å føre penisen inn i hennes vagina. Det er ganske voldsomme greier. Anonymkode: c7ad2...ddf
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #35 Skrevet 17. mars 2019 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, absolutt Jeg orker ikke å blåse det opp like mye som enkelte syns jeg skal her. Han virker ikke til å føle seg som noe offer. Han var lei av at hun pushet på og hadde lyst til å gjøre ting han ikke var med på, og vi har hatt praten at det er fint at han sier fra når det skjer ting han ikke syns er ålreit, og ellers dette med at man skal være to til å si ja. Han var ellers fornøyd med at han ikke trengte å møte henne fremover, men at han kanskje en dag hadde lyst til å leke med henne igjen om hun klarte å høre etter. Tror ikke han trenger psykolog hjelp fram til han er tjue. Hi Anonymkode: 01731...f56 Det er vel ingen som har sagt at gutten trenger psykologhjelp frem til han blir tjue, men je mener det er megett uklokt av deg om du ikke kontakter fagpersonell for råd om hvordan håndtere dette. Så uklokt at dersom jeg hadde vist hvem du er så hadde jeg sendt en bekymrngsmelling til barnevernet. Barnet ditt har blitt utsatt for sksuelle overgrep, flere ganger. Da han sa fra til dere foreldre fortsatte det en stund, før dere nå endelig satt en stopper for det. Det vil si at selv om dere tar tak nå, feilet dere i utgangspunktet når det gjaldt å beskytte gutten. Seksuelle overgrep kan gi alvorlige senvirkninger, og det er ikke muli for deg per i dag å fastslå at dette ikke vil ramme sønnen din. Hvis du hadde hatt en jente på åtte som ble utsatt for en voldtekt, hadde du da ment at det var greit at hun ikke fikk profesjonell hjelp? Anonymkode: e37eb...6cb
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #36 Skrevet 17. mars 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er vel ingen som har sagt at gutten trenger psykologhjelp frem til han blir tjue, men je mener det er megett uklokt av deg om du ikke kontakter fagpersonell for råd om hvordan håndtere dette. Så uklokt at dersom jeg hadde vist hvem du er så hadde jeg sendt en bekymrngsmelling til barnevernet. Barnet ditt har blitt utsatt for sksuelle overgrep, flere ganger. Da han sa fra til dere foreldre fortsatte det en stund, før dere nå endelig satt en stopper for det. Det vil si at selv om dere tar tak nå, feilet dere i utgangspunktet når det gjaldt å beskytte gutten. Seksuelle overgrep kan gi alvorlige senvirkninger, og det er ikke muli for deg per i dag å fastslå at dette ikke vil ramme sønnen din. Hvis du hadde hatt en jente på åtte som ble utsatt for en voldtekt, hadde du da ment at det var greit at hun ikke fikk profesjonell hjelp? Anonymkode: e37eb...6cb Om jeg hadde ei jente på 8 som ble presset og mast på om å dra en seksuell lek lengre enn hun var komfortabel med sammen med en jevnaldrende gutt ville jeg fortsatt ha tatt den samme praten som jeg nå har gjort. Det er ikke noe tvil om at det er to barn som har utforsket og har syns det har vært spennende, men at jenta har ville dratt det mye lenger enn "få se på tissen din" og mast om både sexing og det å være kjærester som har blitt oppfattet som både slitsomt og frustrerende for min sønn. Praten med far gikk bra, og vi har nå en felles forståelse av at de ikke trenger å besøke jenta når sønnen vår er der i samværshelgene. Vi har også hatt den samme praten her hjemme om at det er bra han sier fra når det ikke er noe han vil, at det ikke er lov til å tvinge andre til å gjøre ting de ikke ønsker, og at det er riktig og bra å gi beskjed til en voksen om noe man ikke syns er ålreit har skjedd eller skjer. Det er vanskelig når far ikke hører etter, og det er vanskelig når dette har skjedd under samvær hos far og på plasser jeg ikke har vært tilstede. Nå er vi heldigvis på samme side, og vi kan ha en tettere dialog på det. Sønnen vår har fortsatt lyst til å dra dit, eller at de kommer på besøk om hun bare slutter å mase om "sexing" og at de skal være kjærester. Og nei, jeg tror ikke han er skadet for livet. Jeg tror derimot han hadde syns det hadde vært flaut å snakke mer om dette, og ikke forstått hvorfor vi skulle gjøre det heller. Tvert i mot tror jeg vi kunne ha gitt ham følelser og en skam han ikke har. Han var bare lei av å bli mast på, og har innrømmet selv at han jo syns at kropp er spennende. Men at han ikke ville alt det hun ville, og hun ikke ville høre på. Tenker vi har hatt en god samtale, og akkurat dette temaet er noe vi har snakket om flere ganger fra tidlig barnehageår. Takk for engasjementet og svar DiB-ere Anonymkode: 01731...f56
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #37 Skrevet 17. mars 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om jeg hadde ei jente på 8 som ble presset og mast på om å dra en seksuell lek lengre enn hun var komfortabel med sammen med en jevnaldrende gutt ville jeg fortsatt ha tatt den samme praten som jeg nå har gjort. Det er ikke noe tvil om at det er to barn som har utforsket og har syns det har vært spennende, men at jenta har ville dratt det mye lenger enn "få se på tissen din" og mast om både sexing og det å være kjærester som har blitt oppfattet som både slitsomt og frustrerende for min sønn. Praten med far gikk bra, og vi har nå en felles forståelse av at de ikke trenger å besøke jenta når sønnen vår er der i samværshelgene. Vi har også hatt den samme praten her hjemme om at det er bra han sier fra når det ikke er noe han vil, at det ikke er lov til å tvinge andre til å gjøre ting de ikke ønsker, og at det er riktig og bra å gi beskjed til en voksen om noe man ikke syns er ålreit har skjedd eller skjer. Det er vanskelig når far ikke hører etter, og det er vanskelig når dette har skjedd under samvær hos far og på plasser jeg ikke har vært tilstede. Nå er vi heldigvis på samme side, og vi kan ha en tettere dialog på det. Sønnen vår har fortsatt lyst til å dra dit, eller at de kommer på besøk om hun bare slutter å mase om "sexing" og at de skal være kjærester. Og nei, jeg tror ikke han er skadet for livet. Jeg tror derimot han hadde syns det hadde vært flaut å snakke mer om dette, og ikke forstått hvorfor vi skulle gjøre det heller. Tvert i mot tror jeg vi kunne ha gitt ham følelser og en skam han ikke har. Han var bare lei av å bli mast på, og har innrømmet selv at han jo syns at kropp er spennende. Men at han ikke ville alt det hun ville, og hun ikke ville høre på. Tenker vi har hatt en god samtale, og akkurat dette temaet er noe vi har snakket om flere ganger fra tidlig barnehageår. Takk for engasjementet og svar DiB-ere Anonymkode: 01731...f56 Nå har jeg lest gjennom alle innleggene dine her, dette er den første gangen du fremstiller det som to barn som har utforsket og syntes det var spennende, der den ene har dratt det lengre enn den andre har vært komfortabel med. Tidligere har du kun snakket om at jenta har presset gutten. Men den forskjellen er egentlig likegyldig. Poenget er at gutten har vært utsatt for overgrep over tid, og det virker ikke som du forstår allvoret i det. Hvis du virkelig hadde forstått alvoret i situasjonen hadde ikke gutten fått dra på samvær til far så lenge far fortsatte å utsette ham for denne jenta. Hvis du hadde forstått alvoret hadde du også forstått at dere som foreldre har stilt gutten i en vanskelig situasjon i forhold til å snake om hvordan dette føles. Det tok ikke slutt umiddelbart da han sa fra, dermed har dere i handling bagatelisert dette. Det gutten har blitt utsatt for er dermed traumatisk på flere nivåer. Er du virkelig så sikker på din egen kompetanse på krisepsykologi at du tørr ta sjansen på at dette ikke får noen konsekvenser? Er det ikke bedre å ta kontakt med fagfolk som har kompetanse til å vurdere dette? Anonymkode: e37eb...6cb
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #38 Skrevet 17. mars 2019 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om jeg hadde ei jente på 8 som ble presset og mast på om å dra en seksuell lek lengre enn hun var komfortabel med sammen med en jevnaldrende gutt ville jeg fortsatt ha tatt den samme praten som jeg nå har gjort. Det er ikke noe tvil om at det er to barn som har utforsket og har syns det har vært spennende, men at jenta har ville dratt det mye lenger enn "få se på tissen din" og mast om både sexing og det å være kjærester som har blitt oppfattet som både slitsomt og frustrerende for min sønn. Praten med far gikk bra, og vi har nå en felles forståelse av at de ikke trenger å besøke jenta når sønnen vår er der i samværshelgene. Vi har også hatt den samme praten her hjemme om at det er bra han sier fra når det ikke er noe han vil, at det ikke er lov til å tvinge andre til å gjøre ting de ikke ønsker, og at det er riktig og bra å gi beskjed til en voksen om noe man ikke syns er ålreit har skjedd eller skjer. Det er vanskelig når far ikke hører etter, og det er vanskelig når dette har skjedd under samvær hos far og på plasser jeg ikke har vært tilstede. Nå er vi heldigvis på samme side, og vi kan ha en tettere dialog på det. Sønnen vår har fortsatt lyst til å dra dit, eller at de kommer på besøk om hun bare slutter å mase om "sexing" og at de skal være kjærester. Og nei, jeg tror ikke han er skadet for livet. Jeg tror derimot han hadde syns det hadde vært flaut å snakke mer om dette, og ikke forstått hvorfor vi skulle gjøre det heller. Tvert i mot tror jeg vi kunne ha gitt ham følelser og en skam han ikke har. Han var bare lei av å bli mast på, og har innrømmet selv at han jo syns at kropp er spennende. Men at han ikke ville alt det hun ville, og hun ikke ville høre på. Tenker vi har hatt en god samtale, og akkurat dette temaet er noe vi har snakket om flere ganger fra tidlig barnehageår. Takk for engasjementet og svar DiB-ere Anonymkode: 01731...f56 Man kan oppleve overgrep/forsøk å ikke bli noe påvirket før senere i livet når man er eldre og forstår mer, spesielt når man selv for barn og tenker hva som ikke hadde vært greit at barna ble utsatt for. Eller når man kommer i tenårene, det begynner å skje ting med kroppen og gutta prater sammen. Så at du sier du ikke tror han er skadet for livet, neivel, men å forhøre seg med for eksempel helsesøster er en grei ting når sånne her ting skjer. Enten du vil innse det eller ikke, så er det meget alvorlig det den jenta har gjort og begrensa til voldtektsforsøk. Du sier også at du føler det bare ville blitt flaut for sønnen å diskutere dette mer, det er DERES jobb som foreldre å skape et naturlig forhold til kropp og seksualitet. Det er deres jobb å lære barna til at ingenting med det skal være flaut å snakke om, og så klart alle gutter & menn som har blitt utsatt for overgrep er det flaut å snakke om det. Fordi de er gutter/menn. Derfor finnes det et mørketall på antall uanmeldte voldtekter på menn i verden. Hvis foreldre syns dette temaet er flaut, ja da videreføres det til barna og kan føre til at de får problemer med intimitet og seksualitet i voksenalder. men nå har du tatt deg av din sønn, først og fremst. Den som nå bør taes hånd om er faktisk denne stakkars jenta. Uansett hvordan situasjonen har endret seg nå så BØR barnevernet kobles inn. Anonymkode: edd65...057
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #39 Skrevet 17. mars 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå har jeg lest gjennom alle innleggene dine her, dette er den første gangen du fremstiller det som to barn som har utforsket og syntes det var spennende, der den ene har dratt det lengre enn den andre har vært komfortabel med. Tidligere har du kun snakket om at jenta har presset gutten. Men den forskjellen er egentlig likegyldig. Poenget er at gutten har vært utsatt for overgrep over tid, og det virker ikke som du forstår allvoret i det. Hvis du virkelig hadde forstått alvoret i situasjonen hadde ikke gutten fått dra på samvær til far så lenge far fortsatte å utsette ham for denne jenta. Hvis du hadde forstått alvoret hadde du også forstått at dere som foreldre har stilt gutten i en vanskelig situasjon i forhold til å snake om hvordan dette føles. Det tok ikke slutt umiddelbart da han sa fra, dermed har dere i handling bagatelisert dette. Det gutten har blitt utsatt for er dermed traumatisk på flere nivåer. Er du virkelig så sikker på din egen kompetanse på krisepsykologi at du tørr ta sjansen på at dette ikke får noen konsekvenser? Er det ikke bedre å ta kontakt med fagfolk som har kompetanse til å vurdere dette? Anonymkode: e37eb...6cb VELDIG enig i alt du skriver. Moren virker litt evneveik når hun har latt et annet barn fortsette med krenkelser og tvang på sønnen sin over tid, og så ikke forhøre seg med mennesker som kan dette feltet. Ikke virker det som at hun bryr seg om denne jenta blir utsatt for overgrep heller, som hun videre utfører på andre barn. Litt sånn handlingslammet. Anonymkode: edd65...057
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #40 Skrevet 17. mars 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: VELDIG enig i alt du skriver. Moren virker litt evneveik når hun har latt et annet barn fortsette med krenkelser og tvang på sønnen sin over tid, og så ikke forhøre seg med mennesker som kan dette feltet. Ikke virker det som at hun bryr seg om denne jenta blir utsatt for overgrep heller, som hun videre utfører på andre barn. Litt sånn handlingslammet. Anonymkode: edd65...057 Ikke så rart at jeg fremstiller det annerledes ETTER at jeg har snakket med sønnen om det i dag og han forteller mer om hvordan han følte det. Jeg skriver også flere plasser at jeg skal melde fra fordi jeg er redd at jenta er utsatt for overgrep. Det er ikke rart man oppfattes som handlingslammet om du ikke gidder å lese mer enn to innlegg opp. Anonymkode: 01731...f56
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #41 Skrevet 17. mars 2019 Uansett hvordan du snur og vender på det så er det et faktum at gutten din er utsatt for seksuelle overgrep av en jevnaldret jente. Kanskje kommer han fra dette uten å få problemer med det senere. Kanskje ikke. Er du virkelig villig til å risikere å ta sjansen på å ikke forhøre deg med fagfolk om hvordan dere best bør håndtere dette - når du vet at hvis du og far (som ingen av dere har vært spesielt oppegående til nå i denne saken) feiler nå, så kan det føre til at gutten din får varige problemer med sitt sexliv senere i livet? Er du og far villige til å ta den risikoen? For all del, jeg er enig i at man heller ikke skal overdramatisere ting og hause dem mer opp. Problemet her er at du ikke har kunnskap nok til å vite hva dere best bør gjøre nå for å forebygge at han får problemer. Kanskje er det riktig å gjøre som dere gjør nå, men om du henvender deg til fagfolk, da vil du i så fall få en bekreftelse på at det ev. er riktig. Og er det feil, da må dere også sørge for at han og/eller dere får hjelp til å håndtere situasjonen riktig for å hindre at han får problemer. Du nevner også at gutten sier at han godt kan dra tilbake til farens venner, bare jenta ikke gjør slikt med ham mer. Tja, det kan stemme det også. Du tar det som et tegn på at han ikke er særlig traumatisert, at han ikke har særlig problemer med dette. Men i guttens verden bagatelliserte både du og far overgrepene han ble utsatt for, flere ganger. Far gjorde det veldig tydelig at hans venner var viktigere for ham enn om gutten ble utsatt for overgrep. For han sa fra flere ganger til deg/dere. Gutten vet at dette er en av fars gode kompiser og at far ønsker fortsatt kontakt med kompisen. Da er det ikke rart at gutten sier han kan være med tilbake, for han ønsker ikke være årsaken til at pappa ikke får treffe kompisen lenger, noe han vet pappa liker. Du kan umulig vite nå hva som er tilfellet hos din gutt, om han virkelig mener dette eller om han sier det for å ikke ha skyld i at pappa ikke får møte kompisen lenger. Barn skjuler slikt. Og gutten din har ekstra god grunn til å skjule det, for pappa har jo hele tiden ment at det bare var en bagatell og til og med fleipet med det og syntes det har vært litt morsomt med den "nymfomane jenta". Tro meg, du kan ikke vite om han virkelig mener det er greit å dra tilbake til denne familien eller ikke. Så søk hjelp hos fagfolk, for å få gode råd av de som vet og kan og som kan se guttens behov og adferd på en mer objektiv måte enn det dere foreldre gjør. Det er veldig bra at dere har en god dialog med gutten nå. Men ikke gjør tabben å ikke søke råd. Bra dere melder til barnevernet ang. jenta i morgen. Anonymkode: 30b17...674
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #42 Skrevet 17. mars 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er vel ingen som har sagt at gutten trenger psykologhjelp frem til han blir tjue, men je mener det er megett uklokt av deg om du ikke kontakter fagpersonell for råd om hvordan håndtere dette. Så uklokt at dersom jeg hadde vist hvem du er så hadde jeg sendt en bekymrngsmelling til barnevernet. Barnet ditt har blitt utsatt for sksuelle overgrep, flere ganger. Da han sa fra til dere foreldre fortsatte det en stund, før dere nå endelig satt en stopper for det. Det vil si at selv om dere tar tak nå, feilet dere i utgangspunktet når det gjaldt å beskytte gutten. Seksuelle overgrep kan gi alvorlige senvirkninger, og det er ikke muli for deg per i dag å fastslå at dette ikke vil ramme sønnen din. Hvis du hadde hatt en jente på åtte som ble utsatt for en voldtekt, hadde du da ment at det var greit at hun ikke fikk profesjonell hjelp? Anonymkode: e37eb...6cb Ingen tvil om at denne jenta har gått over streken, men det er vel litt drøyt å dra inn de store kanonene. Gutten har jo på en eller annen måte vært med, han har kledd av seg og "lekt" med på det som har skjedd. Hun har vel ikke fysisk truet seg på ham. Jeg synes det er litt unødvendig å dra inn masse fagfolk om gutten virker å ha det greit med det som har skjedd. Tror også at han faktisk kan få mer problemer om han blir stakkarsligjort og sett for mye på som et offer. Anonymkode: 10b06...835
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #43 Skrevet 17. mars 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingen tvil om at denne jenta har gått over streken, men det er vel litt drøyt å dra inn de store kanonene. Gutten har jo på en eller annen måte vært med, han har kledd av seg og "lekt" med på det som har skjedd. Hun har vel ikke fysisk truet seg på ham. Jeg synes det er litt unødvendig å dra inn masse fagfolk om gutten virker å ha det greit med det som har skjedd. Tror også at han faktisk kan få mer problemer om han blir stakkarsligjort og sett for mye på som et offer. Anonymkode: 10b06...835 Det du sier her er jo egentlig det samme som å si at hvis ei jente går med på kyssing og litt beføling så står mannen fritt frem med å forsøke å voldta henne etterpå - for hun var jo med på leken... Det at det her er barn og det at det er jenta som har begått overgrepet gjør det ikke mindre alvorlig! Du har helt tydelig ikke særlig kunnskap om mekanismene som kan tre i kraft ved overgrepssituasjoner. Det er uansvarlig av foreldrene å her ikke rådføre seg med fagfolk og bare håpe på at det går greit. Anonymkode: 30b17...674
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #44 Skrevet 17. mars 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det du sier her er jo egentlig det samme som å si at hvis ei jente går med på kyssing og litt beføling så står mannen fritt frem med å forsøke å voldta henne etterpå - for hun var jo med på leken... Det at det her er barn og det at det er jenta som har begått overgrepet gjør det ikke mindre alvorlig! Du har helt tydelig ikke særlig kunnskap om mekanismene som kan tre i kraft ved overgrepssituasjoner. Det er uansvarlig av foreldrene å her ikke rådføre seg med fagfolk og bare håpe på at det går greit. Anonymkode: 30b17...674 Dette svaret var så bra at jeg velger å la det stå uten å svare selv. Anonymkode: e37eb...6cb
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #45 Skrevet 17. mars 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det du sier her er jo egentlig det samme som å si at hvis ei jente går med på kyssing og litt beføling så står mannen fritt frem med å forsøke å voldta henne etterpå - for hun var jo med på leken... Det at det her er barn og det at det er jenta som har begått overgrepet gjør det ikke mindre alvorlig! Du har helt tydelig ikke særlig kunnskap om mekanismene som kan tre i kraft ved overgrepssituasjoner. Det er uansvarlig av foreldrene å her ikke rådføre seg med fagfolk og bare håpe på at det går greit. Anonymkode: 30b17...674 Altså slik jeg leser innleggene så er dette en jente som har vært pådriveren i seksuell utforskende adferd. Gutten har jo på et vis vært med på dette, de er jevnaldrende og han har ikke blitt truet eller utsatt for vold. Han har vært med på dette, men ønsker å stoppe før hun gjør og har ikke samme interessen for å utforske videre. Akkurat "fasiten" på hva som har skjedd er det vel ingen av oss som kjenner til. Jeg mener ingen bør bli utsatt for overgrep, men det er forskjell på å prøve seg og på å gjennomføre seksuelle handlinger mot noen som tydelig sier nei. Om jeg hadde kysset og befølt noen så er det da helt innenfor å gå videre med seksuelle handlinger, men også en selvfølge å stoppe om noen ikke ønsker dette og sier stopp. Anonymkode: 10b06...835
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #46 Skrevet 17. mars 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså slik jeg leser innleggene så er dette en jente som har vært pådriveren i seksuell utforskende adferd. Gutten har jo på et vis vært med på dette, de er jevnaldrende og han har ikke blitt truet eller utsatt for vold. Han har vært med på dette, men ønsker å stoppe før hun gjør og har ikke samme interessen for å utforske videre. Akkurat "fasiten" på hva som har skjedd er det vel ingen av oss som kjenner til. Jeg mener ingen bør bli utsatt for overgrep, men det er forskjell på å prøve seg og på å gjennomføre seksuelle handlinger mot noen som tydelig sier nei. Om jeg hadde kysset og befølt noen så er det da helt innenfor å gå videre med seksuelle handlinger, men også en selvfølge å stoppe om noen ikke ønsker dette og sier stopp. Anonymkode: 10b06...835 Dette. Anonymkode: 01731...f56
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #47 Skrevet 17. mars 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså slik jeg leser innleggene så er dette en jente som har vært pådriveren i seksuell utforskende adferd. Gutten har jo på et vis vært med på dette, de er jevnaldrende og han har ikke blitt truet eller utsatt for vold. Han har vært med på dette, men ønsker å stoppe før hun gjør og har ikke samme interessen for å utforske videre. Akkurat "fasiten" på hva som har skjedd er det vel ingen av oss som kjenner til. Jeg mener ingen bør bli utsatt for overgrep, men det er forskjell på å prøve seg og på å gjennomføre seksuelle handlinger mot noen som tydelig sier nei. Om jeg hadde kysset og befølt noen så er det da helt innenfor å gå videre med seksuelle handlinger, men også en selvfølge å stoppe om noen ikke ønsker dette og sier stopp. Anonymkode: 10b06...835 Pådriveren i seksuell utforskende adferd?? Det du sier her er en grov bagatellisering av det som er seksuelle overgrep av en gutt på åtte år! Leste du det HI skrev i Hi? Ikke bare raste gjennom det, men virkelig leste det? "...(han vil ikke møte henne han heller) og om vi møter henne tilfeldig på butikken ønsker ikke sønnen å snakke til henne, eller å gå bort til henne. Sønnen vår kommer hjem til meg og forteller om at "Frida" tvinger han til å kle av seg, tar på tissen hans og setter seg naken oppå ham i sengen og forsøker å føre penis inn. Dette har jeg hørt om flere ganger, og dette er noe både hans pappa, men også foreldrene til jenta er klar over. Likevel er de på besøk når sønnen min er hos far, og de prøver å holde det hele under kontroll ved å ha døra åpen. Dette har vist seg å likevel ikke stoppe presset til min sønn om at han skal kle av seg og "sexe" med henne, som hun sier. De har også tatt henne på fersken flere ganger, og sønnen vår har gitt beskjed om det flere ganger. De har forsøkt å snakke med jenta, men det er jo tydelig at hun har null forståelse av andre sine grenser. " Dette beskriver en gutt som gjentatte ganger er blitt utsatt for seksuelle overgrep. Jenta tvinger ham, tar på ham og setter seg naken oppå ham i sengen og forsøker å føre penis inn. Mot hans vilje. Dette er ikke felles seksuell utforskende adferd - det er seksuelle overgrep! Gjensidig seksuell utforsking, som barn ofte gjør, det er frivillig fra begge parter. Det gutten til Hi har fortalt om kan ikke sammenlignes med en slik uskyldig og frivillig utforsking. Kanskje det begynte slik en gang for ham også. Men når han gjentatte ganger går til sine foreldre og forteller at jenta tvinger ham til å kle av seg og at hun deretter tar på tissen hans og setter seg oppå ham og forsøker å putte den inni seg - da er det ikke lenger frivillig, da er det overgrep! At du bagatelliserer dette er skremmende. Men det forklarer jo hvorfor det begås så mange voldtekter og at det fremdeles dessverre er så tabubelagt å innrømme at man har blitt voldtatt. Anonymkode: 30b17...674
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #48 Skrevet 17. mars 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Pådriveren i seksuell utforskende adferd?? Det du sier her er en grov bagatellisering av det som er seksuelle overgrep av en gutt på åtte år! Leste du det HI skrev i Hi? Ikke bare raste gjennom det, men virkelig leste det? "...(han vil ikke møte henne han heller) og om vi møter henne tilfeldig på butikken ønsker ikke sønnen å snakke til henne, eller å gå bort til henne. Sønnen vår kommer hjem til meg og forteller om at "Frida" tvinger han til å kle av seg, tar på tissen hans og setter seg naken oppå ham i sengen og forsøker å føre penis inn. Dette har jeg hørt om flere ganger, og dette er noe både hans pappa, men også foreldrene til jenta er klar over. Likevel er de på besøk når sønnen min er hos far, og de prøver å holde det hele under kontroll ved å ha døra åpen. Dette har vist seg å likevel ikke stoppe presset til min sønn om at han skal kle av seg og "sexe" med henne, som hun sier. De har også tatt henne på fersken flere ganger, og sønnen vår har gitt beskjed om det flere ganger. De har forsøkt å snakke med jenta, men det er jo tydelig at hun har null forståelse av andre sine grenser. " Dette beskriver en gutt som gjentatte ganger er blitt utsatt for seksuelle overgrep. Jenta tvinger ham, tar på ham og setter seg naken oppå ham i sengen og forsøker å føre penis inn. Mot hans vilje. Dette er ikke felles seksuell utforskende adferd - det er seksuelle overgrep! Gjensidig seksuell utforsking, som barn ofte gjør, det er frivillig fra begge parter. Det gutten til Hi har fortalt om kan ikke sammenlignes med en slik uskyldig og frivillig utforsking. Kanskje det begynte slik en gang for ham også. Men når han gjentatte ganger går til sine foreldre og forteller at jenta tvinger ham til å kle av seg og at hun deretter tar på tissen hans og setter seg oppå ham og forsøker å putte den inni seg - da er det ikke lenger frivillig, da er det overgrep! At du bagatelliserer dette er skremmende. Men det forklarer jo hvorfor det begås så mange voldtekter og at det fremdeles dessverre er så tabubelagt å innrømme at man har blitt voldtatt. Anonymkode: 30b17...674 Jeg oppfatter det ikke slik som du gjør. Ingen tvil om at jenta har en grenseoverskridende seksuell adferd og jeg er helt enig i at Hi og guttens far må holde ham vekk fra denne jenta. Jeg er også enig i at hun og foreldrene trenger hjelp og veiledning. Men at gutten er så fryktelig traumatisert og et offer for overgrep er jeg ikke helt enig i, han har selv valgt å kle av seg og bli med på denne "leken". han kunne ha gått, han kunne ha ropt på de voksne. Personlig tror jeg vi gjør en del folk en bjørnetjeneste ved å hausse opp slike ting som dette og lage ofre ut av alt for mange. Anonymkode: 10b06...835
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #49 Skrevet 18. mars 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg oppfatter det ikke slik som du gjør. Ingen tvil om at jenta har en grenseoverskridende seksuell adferd og jeg er helt enig i at Hi og guttens far må holde ham vekk fra denne jenta. Jeg er også enig i at hun og foreldrene trenger hjelp og veiledning. Men at gutten er så fryktelig traumatisert og et offer for overgrep er jeg ikke helt enig i, han har selv valgt å kle av seg og bli med på denne "leken". han kunne ha gått, han kunne ha ropt på de voksne. Personlig tror jeg vi gjør en del folk en bjørnetjeneste ved å hausse opp slike ting som dette og lage ofre ut av alt for mange. Anonymkode: 10b06...835 Det er ingen som påstår AT han er veldig traumatisert. Det vi sier er at foreldrene ikke har kompetanse selv til å vurdere dette, og at de ikke bør unnlate å skaffe gutten hjelp hvis dette kan forebygge at disse overgrepene kommer tilbake når han blir ungdom eller voksen og ødelegger for sexlivet hans. De mekanismene er nemlig ganske vanlige hos barn som er utsatt for overgrep, selv overgrep som andre på tidspunktet de skjedde ikke trodde var så alvorlige. Du gjentar deg selv - du sier at siden han ble med på litt, så måtte han bare bli med på resten. Du sier han bare kunne ha gått, at han bare kunne ropt på de voksne. Det viser at du overhodet ikke forstår hvilke mekanismer som kan trå inn hos de som blir utsatt for overgrep. Det er f.eks. ikke uvanlig at en jente er blitt utsatt for seksuelle overgrep av sin far mens moren har sittet i stuen eller ligget i soverommet vegg i vegg. Denne gutten hadde flere ganger tidligere bedt foreldrene om hjelp uten å få det, han hadde da ingen grunn til å tro at de ville stoppe det når jenta var i gang. Ingen sier at de skal hause opp noe som helst, men det å søke veiledning hos fagpersoner for å se om de takler det rett eller om gutten viser tegn som foreldrene ikke ser selv på at han er traumatisert, det er bare ansvarlig og fornuftig. Disse foreldrene har allerede vist at de ikke er gode på å takle dette, at de ikke leser gutten særlig godt angående disse overgrepene. Da er det eneste smarte å søke råd hos fagpersoner for å sikre AT de gjør det riktige fremover. Anonymkode: 30b17...674
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2019 #50 Skrevet 18. mars 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg oppfatter det ikke slik som du gjør. Ingen tvil om at jenta har en grenseoverskridende seksuell adferd og jeg er helt enig i at Hi og guttens far må holde ham vekk fra denne jenta. Jeg er også enig i at hun og foreldrene trenger hjelp og veiledning. Men at gutten er så fryktelig traumatisert og et offer for overgrep er jeg ikke helt enig i, han har selv valgt å kle av seg og bli med på denne "leken". han kunne ha gått, han kunne ha ropt på de voksne. Personlig tror jeg vi gjør en del folk en bjørnetjeneste ved å hausse opp slike ting som dette og lage ofre ut av alt for mange. Anonymkode: 10b06...835 Han er et barn på åtte år, som gjentatte ganger har forsøkt å få hjelp av foreldrene for å få dette til å stoppe. Når det likevel fortsatte, er ikke det fordi gutten velger det, men fordi han ikke vet hvordan han skal stoppe det. Du kan ikke regne med at et barn reagerer rasjonelt på lik linje med en voksen. Hvis jeg som åtteåring hadde fortalt foreldrene mine noe sånt, for så å oppleve å fortsatt bli satt i den samme situasjonen, hadde jeg sannsynligvis ikke trodd at det ville nytte rope, og jeg hadde nok heller ikke hatt mot til å bare gå. Gutten gjorde det helt riktig. Han ba om hjelp. Likevel fikk det fortsette, før det nå endelig er over. Anonymkode: e37eb...6cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå