Gå til innhold

Trenger råd om mekling/samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har barn 9-13 år. Mannen bedt om mekling, men ikke snakket med meg om hva vi sier på møtet... I og med jeg er igjen i huset, der ungene «alltid» har bodd og han selv ikke har noe sted å bo, men baserer seg på familie/venner en stund i hvert fall, ser det ut for, lurer jeg litt på hva jeg kan si i møte og anta at jeg blir hørt på? Jeg antar mannen ønsker 50/50, men jeg tror ikke dette er gjennomførbart fra første stund med såpass store unger og han med uvisst bosted. Er det innenfor å si jeg synes ungene må få bestemme tempoet litt selv i minst 6 mnd, men at vi i fellesskap får jobbe med at vi kanskje ender opp i 50/50? Jeg vet det er en flytende avtale altså og jeg har ikke spurt barna enda hva de virkelig ønsker, jeg bare vet at de sjeldent er videre samarbeidsvillige om de presses til noe og de begynner bli så store...  Yngste følger jo bare på de eldste ofre også. Jeg synes ideelt sett i starten og til han får egnet bosted at vi kan fordele ukas gjøremål opp mot ungene mellom oss (kjøring/henting osv), så holder han kontakten på en normal måte. Så kan ungene ringe han så mye de vil og spørre om det passer med et besøk, ønsker de bli kort eller lenge får vi tilrettelegge til under veis. Hører også med til historien at mannen er på en psykisk smell av noe slag, så å overlate alt ansvar i ei uke til en som er utslitt, kun ønsker ro/hvile, leve i nuet, ikke planlegge osv er litt utenfor min komfortsone. Er jeg innenfor på mine «krav» tror dere?

Anonymkode: f2cc6...a51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? 

Skrevet

Om han ikke har fast bosted enda er det vel uansett ikke greit for ham å ha ungene i lange sammenhengende perioder, men jeg anbefaler at du spør ham hvordan han ser for seg at det skal bli nå. Spør ham før du spør ungene!

Ellers går det an å lage en avtale med f eks en dato for når dere skal ha 50-50 (hvis det er det dere skal ha) og så en annen avtale for hvordan det skal være frem til da.

Det går også an å lage en avtale som varer i ett år hvorefter dere skal tilbake og lage en ny avtale.

Anonymkode: 11f7b...545

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om han ikke har fast bosted enda er det vel uansett ikke greit for ham å ha ungene i lange sammenhengende perioder, men jeg anbefaler at du spør ham hvordan han ser for seg at det skal bli nå. Spør ham før du spør ungene!

Ellers går det an å lage en avtale med f eks en dato for når dere skal ha 50-50 (hvis det er det dere skal ha) og så en annen avtale for hvordan det skal være frem til da.

Det går også an å lage en avtale som varer i ett år hvorefter dere skal tilbake og lage en ny avtale.

Anonymkode: 11f7b...545

Nei, det kan du si....

Han sier han skal ha 50/50 og halve påsken feks, men hvor gjennomførbart det er lurer jeg også på  😔 Får prøve igjen og spørre hvordan dette skal foregå i praksis... 

Så bra man kan lage midlertidige avtaler 👍 Da kan jo mitt syn på saken bli hørt for en periode i hvert fall 😊

hi

Skrevet

Bare gå på møtet og vær tydelig på at barnas beste er ditt fokus hele tiden, og at du selvfølgelig ønsker at de skal ha en god relasjon til far.

Men, det er klart han ikke kan ha 50/50 uten et fast bosted. Barna trenger forutsigbarhet, og de er så store at han kan ikke bare dra de fra slektning til slektning og sove på madrasser. Så vær klar på at du selvfølgelig er åpen for å diskutere 50/50 igjen når han har fått seg et fast sted å bo.

Deretter kommer dette med barnas alder, du kan ikke tvinge så store barn til 50/50 om de ikke ønsker, men samtidig står rettferdighetsprinsippet veldig sterkt hos barn så de tenker ofte at 50/50 er mest rettferdig uten å kjenne etter hva de egentlig ønsker. Men det får bli en diskusjon for neste møte, når han har fått seg et sted å bo.

Anonymkode: 0601a...d7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...