Gå til innhold

Katteklor og stivkrampe, hva er oddsen for det? Klort av en villkatt..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt klort mye oppgjennom, men det er av egne katter så har ikke bekymret meg.

Jeg har ikke tatt stivkrampesprøyten på mange år, har ofte tenkt på det, men aldri kommet så langt.. Men nå har jeg klart å bli klort skikkelig av en innfanget løskatt, blødde ganske mye fra innsiden av hånden, kloret er relativt dypt til å være i hånden, laget av en katt, og det er ganske langt.

Anonymkode: 7471e...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en god ide. Så vidt jeg har skjønt er stivkrampebakterien ganske vanlig. Vet ikke akkurat hva oddsene er, men jeg hadde ikke tatt sjansen.  Veldig kjedelig om du faktisk er blitt infisert....

Anonymkode: 7358e...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er større fare for å få en infeksjon. Stivkrampevaksine gis i barnevaksinasjons programmet, siste er når man er 15/16 år. Er det mindre enn 10år siden sist er man dekket. Hvis det er lenger siden er det lurt å ringe legevakten for å få kommet dit å ta ny vaksine. Men det aller viktigste er å rense såret godt for å prøve å hindre en infeksjon.

Anonymkode: ed86b...316

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne vaksinen anbefales å ta hvert 10 år, så ville fått satt den. Du kan bestille vaksinen på nett å få satt på apotek, så kan ikke si at en ikke når åpningstid hos lege lenger....

Anonymkode: 0cc73...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til legen. Ike bare for stivkrampe, men for infeksjon. Jeg elsker katter, men de kan gi noen sabla infeksjoner. 

Anonymkode: 5a328...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stivkrampe er ekstremt alvorlig og det er jo nesten null tiltak å vaksinere seg og eliminere risikoen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikoen er lik null, men ikke null. Jeg selv ble bitt av en hamster. Mannen ringte legevakten, og fikk beskjed om å komme inn for å sette stivkrampevaksine. Jeg var mer redd for vaksinen (ja, jeg er skeptisk til vaksiner) enn bittet. Etter litt googling, fant jeg ut at det er vanlig prosedyre, å anbefale vaksine i slike tilfeller, for å få oppdatert vaksinene til folk, selv om det i utgangspunktet ikke er så viktig for situasjonens del. Jeg tok ikke vaksinen. Men, om du ikke har noen motforestillinger til å vaksinere deg, så er det nok en fin anledning til å oppdatere vaksinen. 

Anonymkode: 725b6...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen (god) grunn til å ikke ta vaksinen, så jeg ville tatt dette som et spark bak. ;)

Anonymkode: 6c290...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet frivillig i lokal dyrebeskyttelse for noen år siden. Fanget en del katter med felle, og en dag kom jeg i skade for å bli skikkelig klort opp på hånden min. Ringte lege, fikk time. Måtte ta både stivkrampesprøyte og ble påprakket en antibiotikakur. 

Ville tatt meg en tur til lege ,og i det minste tatt stivkrampesprøyte. 

Anonymkode: c25d3...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gal katt hoppet opp på rompa mi . Han hang  fast å beit meg. Jeg dro ikke til legen .Hadde ganske vondt i bittsåret noen dager. Har ikke tatt stivkrampe sprøyte men det gikk bra.

Anonymkode: a50bc...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi her

Jeg har tatt den, ringte legen mandag. Tenkte dette var en vekker for meg mtp hva jeg driver med. Altså jobben i dyrebeskyttelsen. Slapp unna infeksjon også😊

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Villkatt.. gaupe? Hvorfor fanget du en gaupe? 

Anonymkode: b03af...568

Villkatt som i løskatt, fra en kattekoloni der de aldri har vært i ordentlig kontakt med mennesker før..

Anonymkode: 7471e...c1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...