Gå til innhold

Førstegangsgravid - Hva kan jeg forvente?


Novise

Anbefalte innlegg

Jeg er 35 og gravid for første gang i livet. Føles rimelig uvirkelig. 5+6 i dag. Har null erfaring, ikke engang nære venninner har vært gravide, så er selvsagt nysgjerrig på hva som venter meg dersom alt går bra. 

Dere som vet; hva slags symptomer kan jeg vente fra selve magen, bortsett fra det lille presset jeg har opplevd så langt? Det er egentlig dette jeg er mest nysgjerrig på. 

Er ellers litt slapp, apatisk og ømme bryst. Vet at kvalmen hos mange setter inn fra uke 6. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med graviditeten :)

Det er veldig individuelt hvilke symptomer du får. Jeg er gravid i uke 16 med barn nr 3. De 2 første svangerskapene var veldig lik, selv om jeg har 1 av hvert kjønn.

I dette svangerskapet opplevde jeg også litt nedpress de første ukene, sikkert samme type press som du opplever. Men dette har jeg ikke opplevd i de 2 første svangerskapene.
Du kan oppleve å kjenne litt stikkinger i magen når den utvider seg, du kan også oppleve å få strekkmerker på mage, rompe, lår og bryster, men hvis du er av de heldige så slipper du dette.

Jeg har ikke vært kvalm i de 2 første svangerskapene, ikke en dag. I dette svangerskapet har jeg vært daglig kvalm fra uke 6 til uke 12. Ikke så mye kvalm at jeg har kastet opp, men nok til at det har vært ubehagelig. Tidligere svangerskap har jeg hatt veldig ømme bryster. Dette svangerskapet er ikke brystene ømme, men de er større og veldig myke.
I svangerskap tidligere har jeg vært litt mer sliten enn ellers, i dette svangerskapet har jeg vært helt utslått fra uke 6 til uke 13. Det har forbedret seg mye i løpet av de siste ukene.

Jeg synes det er veldig spennende å følge med hva som skjer i magen via uke til uke og sammenligne med meg selv.

https://www.klikk.no/foreldre/gravid/uke-for-uke

Du kan også laste ned en app på telefonen og få opp oppdateringer i forhold til ditt svangerskap.

Anonymkode: 0dc29...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg har ikke like mye press nå og lurer på om det er et dårlig tegn. Vet ikke om det gjelder alle men jeg forventer liksom at jeg skal kjenne så mye i magen. Helt frem til det sparker. Var du helt symptomfri i magen frem til bevegelse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Novise skrev:

Takk for svar!

Jeg har ikke like mye press nå og lurer på om det er et dårlig tegn. Vet ikke om det gjelder alle men jeg forventer liksom at jeg skal kjenne så mye i magen. Helt frem til det sparker. Var du helt symptomfri i magen frem til bevegelse? 

Ja, kjente dette presset tidlig, men det forsvant jo. Symptomfri i magen helt til jeg begynte å kjenne liv. Husker ikke når jeg kjente liv i de første svangerskapene, men i dette svangerskapet har jeg kjent liv fra uke 14. Men du som er førstegangs kan ikke forvente å kjenne liv så tidlig.

Lykke til :) Det går nok bra :)

Anonymkode: 0dc29...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Jeg er 28 uker nå, selv førstegangs btw. I starten var det eneste jeg merket at jeg måtte tisse litt oftere enn vanlig. Også var jeg uggen mellom uke 7 og 10. Ellers kjente jeg ingenting i magen eller på kroppen generelt at jeg var gravid før uke 19. Da kjente jeg ordentlig liv for første gang, og hver dag siden :) Men hvor tidlig man kjenner liv, eller hvor tidlig man føler på kroppen tror jeg er veldig individuelt, og noen får jo også en del gravid plager og vondter tidligere enn andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...