Gå til innhold

Angående å fortelle om utroskap.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis alltid riktig å fortelle. For ti år siden oppdaget jeg at mannen til en venninne var utro. Jeg var i sjokk og gikk mange runder med meg selv. Pga øvrig livssituasjon min venninne var i som gjorde hverdagen ekstremt tøff så valgte jeg å tie. Etterhvert som tiden gikk og situasjonen bedret seg for min venninne så følte jeg at saken var for gammel å ta opp. « Du for 1,5 år siden så jeg Ole med en annen dame»

De gikk gjennom en krise i ekteskapet, fikk samtaler og hjelp og jobbet med forholdet. Nå, ti år senere er de over kneika, de fremstår som nyforelsket. De har funnet hverandre igjen, og jeg tviler ikke et sekund på at de har det fint og elsker hverandre. Mitt poeng er, hadde jeg fortalt hadde jeg trolig splittet de opp, barna hadde måttet gå gjennom en skilsmisse. Nå bor de alle sammen, de har det fint og min venninne er lykkelig. Hun stråler.

Jeg sier ikke man skal tie, men det er faktisk noe man skal tenke nøye gjennom. For en slik beskjed kan ødelegge en hel familie.  Det er kanskje ikke alltid at sannheten må frem i lyset. Og når jeg nå ser min venninne og barna så er jeg glad jeg ikke sa noe. 

Og selvsagt, det er den utro part som er skyld i at det går i stykker, samtidig så kan man gjøre feil, selvom utroskap er en utilgivelig feil. 

Anonymkode: 3bb37...bab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har tydeligvis lest innlegget mitt. Så dårlig av deg å ikke si noe når det er en venninne av deg,hvor er samvittigheten din? Håper ikke dere er venninner endag idag. Dette var kanskje et engangstilfelle,men når det gjelder han jeg snakker om så har det skjedd i mange år og veldig ofte. 

Anonymkode: 6b259...425

Skrevet

Iom halvparten av alle forhold går i stykker er sjansen at de ikke "kom seg over kneika" (10 år? Seriøs? Det er ikke mange som gidder være i et dårlig forhold så lenge) like stor. Jeg mener hun hadde fortjent å kunne starte på nytt hvis hun VALGTE det. Enten med utro mann eller ny.

Dessuten er det i mine øyne stor forskjell mellom være utro engang eller hele tiden anledningen byr seg.

Anonymkode: 7bd11...e18

Skrevet

Du gav henne heller ikke mulighet til å ta det valget selv, men lot henne leve på en løgn.Vil vel ikke definert deg som den aller beste veninnnen heller da...En veninnne er den som tørr å ta opp slike vonde temaer, ikke feige ut fordi det blir for ubehagelig.

Skrevet

Man skal alltid si det. Det er ikke alle som tåler det. Men det betyr ikke at det er feil å si det. Det er et lett etisk regnestykke å forstå at man sier i fra. 

Anonymkode: 0fa1f...81f

Skrevet

Enig med deg hi. Jeg tenker at det av og til kan være rett å tie. Det man ikke vet har man ikke vondt av.

Om min mann hadde dummer seg ut på en fest eller lignende, så foretrekker jeg faktisk å ikke vite det. 

Hadde han derimot vært notorisk utro, eller hatt et lengre forhold på si, så er selvsagt saken en helt annen. Men det er menneskelig å falle for andre gjennom et langt samliv. Jeg har selv vært hodestups forelsket i en annen (men var ikke fysisk utro). 

Anonymkode: 12065...ea3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Enig med deg hi. Jeg tenker at det av og til kan være rett å tie. Det man ikke vet har man ikke vondt av.

Om min mann hadde dummer seg ut på en fest eller lignende, så foretrekker jeg faktisk å ikke vite det. 

Hadde han derimot vært notorisk utro, eller hatt et lengre forhold på si, så er selvsagt saken en helt annen. Men det er menneskelig å falle for andre gjennom et langt samliv. Jeg har selv vært hodestups forelsket i en annen (men var ikke fysisk utro). 

Anonymkode: 12065...ea3

Så du ville ikke vite, selv om ALLE rundt deg visste det? Du ville heller levd på en løgn?

Anonymkode: 154a4...00f

Skrevet (endret)

Jeg har en venninne som opplevde at typen var utro flere ganger. Alle visste det utenom hun. Måten hun fant det ut på var at hun fikk klamydia når hun var høygravid! Barnet i magen kunne fått en infeksjon. Kan se for meg at det vært jævlig vondt for henne å få vite dette da. Mannen viste henne 0 respekt og total ansvarsløshet ved å være utro mot den gravide dama si og ungen. 

Selv om folk i forhold kommer over «kneika» og blir lykkelig sammen igjen så blir fortsatt forholdet og være basert på en løgn. Ikke et valg, og alle fortjener å få velge hvem de er sammen med og starter en familie med. De fortjener et ærlig og respektfullt forhold. Det har ikke disse som ikke får vite om utroskap og er «lykkelige». Syns det er latterlig å oppfordre folk til å gi faen og spesielt når alle andre vet at den ene parten er utro. Den som blir utsatt for det fremstår som totalt dum og svak. Veldig ufortjent. Hadde blitt flau om alle visste at mannen min er utro og jeg ikke finner ut av det før flere år senere.

Endret av Prinsmamma
Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og selvsagt, det er den utro part som er skyld i at det går i stykker, samtidig så kan man gjøre feil, selvom utroskap er en utilgivelig feil. 

Hun tilgav jo. Da var den ikke utilgivelig.

Anonymkode: 9a436...619

Skrevet
29 minutter siden, Prinsmamma skrev:

Den som blir utsatt for det fremstår som totalt dum og svak. Veldig ufortjent. Hadde blitt flau om alle visste at mannen min er utro og jeg ikke finner ut av det før flere år senere.

Oi. 

Er det disse holdningene du drasser rundt med? 

Da skjønner jeg din innbitte kamp her på Dib... 

Slike holdninger er for øvrig både avleggs og kvinnefiendtlige. Jobb litt med deg selv.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så du ville ikke vite, selv om ALLE rundt deg visste det? Du ville heller levd på en løgn?

Anonymkode: 154a4...00f

At en person gjør en feil, er ikke synonymt med at et par «lever på en løgn».

Å leve på en løgn er et sterkt uttrykk. Det innebærer at hele livet vil endre innhold dersom løgnen kommer ut. F eks: du adopterer et barn, men lar barnet tro at hun/han er ditt kjødelige avkom. Sannheten kommer for en dag når en av dere trenger nyretransplantasjon. Dét er å ha levd på en løgn!

Å finne ut at mannen din gjorde noe dumt på et julebord i 2008 er ikke å ha «levd på en løgn». Du har levd helt normalt, men der er én detalj (som i praksis ikke har noen innvirkning på ditt liv) som har vært ukjent for deg.

Skrevet
3 timer siden, Østerdølen skrev:

Du gav henne heller ikke mulighet til å ta det valget selv, men lot henne leve på en løgn.Vil vel ikke definert deg som den aller beste veninnnen heller da...En veninnne er den som tørr å ta opp slike vonde temaer, ikke feige ut fordi det blir for ubehagelig.

Det handlet om at hun var i en svært vanskelig situasjon der hun alt var langt nede så jeg valgte å skåne henne på det tidspunktet. Når hun begynte å komme seg så følte jeg at det hadde gått så lang tid. Selvsagt slet jeg med samvittigheten men valgte å la det ligge. Godt mulig jeg er «verdens verste venninne» men valget VAR utrolig vanskelig og jeg slet lenge. Valget jeg tok var basert på at jeg tror det hadde sendt henne rett i kjelleren.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

At en person gjør en feil, er ikke synonymt med at et par «lever på en løgn».

Å leve på en løgn er et sterkt uttrykk. Det innebærer at hele livet vil endre innhold dersom løgnen kommer ut. F eks: du adopterer et barn, men lar barnet tro at hun/han er ditt kjødelige avkom. Sannheten kommer for en dag når en av dere trenger nyretransplantasjon. Dét er å ha levd på en løgn!

Å finne ut at mannen din gjorde noe dumt på et julebord i 2008 er ikke å ha «levd på en løgn». Du har levd helt normalt, men der er én detalj (som i praksis ikke har noen innvirkning på ditt liv) som har vært ukjent for deg.

Nettopp. Og det er tydelig i mange innlegg her inne at det er egen følelse av å være en viktig brikke i spillet som motiverer, ikke noen form for omsorg.

Forøvrig er jo det sidespranget på julebord helt uinteressant allerede dagen etter.

Skrevet (endret)
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi. 

Er det disse holdningene du drasser rundt med? 

Da skjønner jeg din innbitte kamp her på Dib... 

Slike holdninger er for øvrig både avleggs og kvinnefiendtlige. Jobb litt med deg selv.

Kvinnefiendtlig nei, ei heller noe holdninger. Det er ingen hemmelighet at MANGE som blir utsatt for utroskap sitter å føler seg dumme fordi alle andre visste om utroskap utenom en selv og føler at man har vært blind som ikke har sett det og at man burde ha visst det. 

Det er heller ikke en overrakelse at folk som sitter utenfor å vet om åpenlyst utroskap i et forhold og tror kvinnen vet dette mener at vedkommende er svak som ikke bare dumper mannen for å få det bedre. Jeg snakker ut av min egen erfaring fra tidligere. JEG har ikke sagt at JEG tenker slik, ei heller sier jeg at det er en fasit, men av min egen erfaring der to av mine ekser drev å pulte på to av mine bestevenninner følte jeg meg jævla dum når jeg fikk vite det etter lang tid og alle hadde visst om det i månedsvis, men de ville bare ikke blande seg opp i det. Det er et svik og kan angripe ens egen selvfølelse utrolig mye, spesielt om man er en sårbar person fra før. 

Så syns du kan ta å roe ned ti hakk før du dømmer meg og mine holdninger. Har forøvrig jobbet myye med meg selv etter alt pisset jeg har opplevd og er heldigvis ikke redd for å si ifra når jeg ser eller opplever noe som ikke er greit. Ei heller aksepterer jeg bullshit i livet mitt mer:)))

Endret av Prinsmamma
Skrevet
3 minutter siden, Prinsmamma skrev:

Kvinnefiendtlig nei, ei heller noe holdninger. Det er ingen hemmelighet at MANGE som blir utsatt for utroskap sitter å føler seg dumme fordi alle andre visste om utroskap utenom en selv og føler at man har vært blind som ikke har sett det og at man burde ha visst det. 

Det er heller ikke en overrakelse at folk som sitter utenfor å vet om åpenlyst utroskap i et forhold og tror kvinnen vet dette mener at vedkommende er svak som ikke bare dumper mannen for å få det bedre. Jeg snakker ut av min egen erfaring fra tidligere. JEG har ikke sagt at JEG tenker slik, ei heller sier jeg at det er en fasit, men av min egen erfaring der to av mine ekser drev å pulte på to av mine bestevenninner følte jeg meg jævla dum når jeg fikk vite det etter lang tid og alle hadde visst om det i månedsvis, men de ville bare ikke blande seg opp i det. Det er et svik og kan angripe ens egen selvfølelse utrolig mye, spesielt om man er en sårbar person fra før. 

Så syns du kan ta å roe ned ti hakk før du dømmer meg og mine holdninger. Har forøvrig jobbet myye med meg selv etter alt pisset jeg har opplevd og er heldigvis ikke redd for å si ifra når jeg ser eller opplever noe som ikke er greit. Ei heller aksepterer jeg bullshit i livet mitt mer:)))

At du omgås søppel er jo ikke fasiten for andre.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handlet om at hun var i en svært vanskelig situasjon der hun alt var langt nede så jeg valgte å skåne henne på det tidspunktet. Når hun begynte å komme seg så følte jeg at det hadde gått så lang tid. Selvsagt slet jeg med samvittigheten men valgte å la det ligge. Godt mulig jeg er «verdens verste venninne» men valget VAR utrolig vanskelig og jeg slet lenge. Valget jeg tok var basert på at jeg tror det hadde sendt henne rett i kjelleren.

Skjønner tankegangen, men det er utrolig dumt gjort. 

Eksen min som var utro med bestevenninna mi løy til min andre bestevenninne som kunne se at han drev å skjulte noe ved å si at han bare drev å skjulte det faktum at han elsker meg. Han turte bare ikke å si det til meg. Bullshit.

etterhvert hadde han tenkt å fortelle meg om utroskapet, men da hadde jeg havna i en depresjonsperiode og var langt nede. Da ville han heller vente til jeg følte meg bedre. Det eneste som kom ut av den planen var at når jeg endelig hadde fått hjelp til å komme meg over den verste perioden og begynt å komme meg på beina igjen var at jeg fikk tilbakefall. Når man først har det vondt er det bedre å få vite det da, enn at man skal ha det vondt, få det bra igjen og så få det vondt igjen. 

Anonymkode: 80785...f28

Skrevet
2 minutter siden, sug lut skrev:

At du omgås søppel er jo ikke fasiten for andre.

Har du kreft i hjernen din eller?😂 innlegget handler jo OM utroskap og folk som omgås med søppel. Jeg omgås ikke med søppel lenger :)) synd angrepilla moren din tok feilet ❤️

Skrevet

Så lenge det ikke er snakk om den nærmeste venninnen, så sier man selvsagt ingenting. 

Det verste jeg vet er folk som kamuflerer sensjasjonslyst med ‘omsorg’. 

Anonymkode: af39d...69d

Skrevet
5 minutter siden, Prinsmamma skrev:

Jeg snakker ut av min egen erfaring fra tidligere. JEG har ikke sagt at JEG tenker slik, ei heller sier jeg at det er en fasit, men av min egen erfaring der to av mine ekser drev å pulte på to av mine bestevenninner følte jeg meg jævla dum når jeg fikk vite det etter lang tid og alle hadde visst om det i månedsvis, men de ville bare ikke blande seg opp i det. Det er et svik og kan angripe ens egen selvfølelse utrolig mye, spesielt om man er en sårbar person fra før. 

Ja, og...?

Du trenger visst å desensitiviseres litt. Hugger til i alle tråder om utroskap, og snakker om hvor «svake» kvinner er hvis de ikke hiver ut mannen med det samme.

Jeg vet ikke om min mann var utro, det har jeg aldri prøvd å finne ut, og nå er han dessverre død. Og det kunne ikke brydd meg mindre hvem han lå med, og det sa jeg faktisk til ham i reine ord mens han levde. For mellom oss var der ikke noe usagt, der var kun idyll, og altoppslukende kjærlighet. Den ville ikke ha blitt endret uansett hvem som lå med hvem. Vi er større enn våre feil og større enn våre innfall, og jeg unnet ham all den lykke han også unnet meg, og ingen av oss stilte spørsmål. Hvorfor skulle vi det? Det ville ikke forandret noe. 

Jobb videre, du. For den utroskapen er fortsatt meget sterkt til stede i livet ditt, og definerer deg, som menneske, den dag i dag. Du er jo ikke over den i det hele tatt.

Skrevet
5 minutter siden, Prinsmamma skrev:

Har du kreft i hjernen din eller?😂 innlegget handler jo OM utroskap og folk som omgås med søppel. Jeg omgås ikke med søppel lenger :)) synd angrepilla moren din tok feilet ❤️

Jøss. Er dette standarden på din interaksjon med andre? 

I så fall er de DE som omgås med søppel. 

Skrevet
13 minutter siden, Prinsmamma skrev:

Seriøst? Dette er nivået du føler det er greit å legge seg på?

Sjokk at mennene dine var på leit etter noe bedre når de måtte slite med deg. 

Anonymkode: af39d...69d

Skrevet
2 timer siden, sug lut skrev:

Nettopp. Og det er tydelig i mange innlegg her inne at det er egen følelse av å være en viktig brikke i spillet som motiverer, ikke noen form for omsorg.

Forøvrig er jo det sidespranget på julebord helt uinteressant allerede dagen etter.

Nå er (heldigvis) ikke dine tanker og følelser fasiten for alle andre. 

Anonymkode: 548e9...bf7

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man skal alltid si det. Det er ikke alle som tåler det. Men det betyr ikke at det er feil å si det. Det er et lett etisk regnestykke å forstå at man sier i fra. 

Anonymkode: 0fa1f...81f

Hvis de ikke tåler det, og du ødelegger livet deres, så var jo den etikken bare teoretisk riktig. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er (heldigvis) ikke dine tanker og følelser fasiten for alle andre. 

Anonymkode: 548e9...bf7

Men så ligger heldigvis ikke fasiten heller hos dem som kun er knyttet sammen via sex, da. Som har et parforhold kun basert på dét.

Skrevet
2 timer siden, Classical skrev:

Skjønner at du skiftet brukernavn, gitt.

2 timer siden, Prinsmamma skrev:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...