Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #1 Skrevet 16. mars 2019 Jeg våknet opp med guffe på ene øyet, og det øyet er mer rødt enn det andre. Får jo ikke spurt på legekontoret, men er det noen som har noen tips til meg? Er alt slik reseptbelagt? Noen som vet om de har noen alternativer i Sverige? (bor ikke så langt fra grensa). På forhånd tusen takk for hjelp! Anonymkode: 2781a...ae5
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #2 Skrevet 16. mars 2019 Er det vondt? Hvis ikke er det bare en øyekatarr som mest sannsynlig skyldes virus og det eneste som hjelper er å skylle ofte med sterilt saltvann. Hvis det renner av øyet må du bruke papir til å tørke og vaske deg på hendene etterpå så du ikke smitter andre i familien. Anonymkode: b847a...ffd
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #3 Skrevet 16. mars 2019 Skyll øyet jevnlig med sterilt saltvann i første omgang. Fås kjøpt reseptfritt på apotek. Anonymkode: 5a442...519
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #4 Skrevet 16. mars 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Er det vondt? Hvis ikke er det bare en øyekatarr som mest sannsynlig skyldes virus og det eneste som hjelper er å skylle ofte med sterilt saltvann. Hvis det renner av øyet må du bruke papir til å tørke og vaske deg på hendene etterpå så du ikke smitter andre i familien. Anonymkode: b847a...ffd Det er ikke vondt. Jeg skal handle sterilt vann på apoteket etterpå. Takk for svar! hi Anonymkode: 2781a...ae5
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #5 Skrevet 16. mars 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Skyll øyet jevnlig med sterilt saltvann i første omgang. Fås kjøpt reseptfritt på apotek. Anonymkode: 5a442...519 Takk! Det skal jeg gjøre. hi Anonymkode: 2781a...ae5
Mia_73 Skrevet 16. mars 2019 #6 Skrevet 16. mars 2019 Hvis du pleier bruke kontaktlinser må du ikke sette de inn. Og vaske hender hyppig, øyekatarr er meget smittsom.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #7 Skrevet 16. mars 2019 2 minutter siden, Mia_73 skrev: Hvis du pleier bruke kontaktlinser må du ikke sette de inn. Og vaske hender hyppig, øyekatarr er meget smittsom. Tusen takk for viktig tips! Jeg bruker faktisk linser, så blir briller nå. hi Anonymkode: 2781a...ae5
Kaffekjerring Skrevet 16. mars 2019 #8 Skrevet 16. mars 2019 Som nevnt over skulle med saltvann så ofte du gidder og vaske hendene godt. Ikke gni eller klø deg i øynene. Reseptbelagte medisiner får voksne meget sjeldent, litt oftere hos barn. Jeg som voksen får på resept, men mine øyne er "syke" og bør behandles. Men det var vel kanskje mer enn du lurte på. Skyll og husk hygiene så går det fort over😁
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #9 Skrevet 16. mars 2019 14 minutter siden, Kaffekjerring skrev: Som nevnt over skulle med saltvann så ofte du gidder og vaske hendene godt. Ikke gni eller klø deg i øynene. Reseptbelagte medisiner får voksne meget sjeldent, litt oftere hos barn. Jeg som voksen får på resept, men mine øyne er "syke" og bør behandles. Men det var vel kanskje mer enn du lurte på. Skyll og husk hygiene så går det fort over😁 Takk for tips! Skal prøve å ikke gni. Dere er supre altså! Snille damer 🙂 hi Anonymkode: 2781a...ae5
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #10 Skrevet 16. mars 2019 https://nhi.no/sykdommer/barn/oye/oyekatarr-infeksios-konjunktivitt/ Saltvannspippeter er veldig greit å ha hjemme uansett, når ungene får noe i øyet er det fint å skylle med saltvann. Jeg kjøper de som er til linsebruk, for de er ikke så store. Ved øyekatarr er det nesten umulig å ikke smitte seg selv, uansett hvor renslig du er må du nesten regne med å få det på begge øynene. Drypp ofte med saltvann og blir det ikke bedre på 3 dager ringer du legen, for da kan det hende du må ha dråper med antibiotika. Disse er det jeg alltid har hjemme, de er ganske små og holder "evig" uåpnet. https://www.apotek1.no/produkter/miwana-drop-it-saltvann-oyedraaper-endosebeholder-20x2ml-901653p?gclid=EAIaIQobChMIvJnM05-G4QIVy6iaCh1V7Q2WEAYYASABEgLXEPD_BwE Anonymkode: 2a02d...8e3
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #11 Skrevet 16. mars 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: https://nhi.no/sykdommer/barn/oye/oyekatarr-infeksios-konjunktivitt/ Saltvannspippeter er veldig greit å ha hjemme uansett, når ungene får noe i øyet er det fint å skylle med saltvann. Jeg kjøper de som er til linsebruk, for de er ikke så store. Ved øyekatarr er det nesten umulig å ikke smitte seg selv, uansett hvor renslig du er må du nesten regne med å få det på begge øynene. Drypp ofte med saltvann og blir det ikke bedre på 3 dager ringer du legen, for da kan det hende du må ha dråper med antibiotika. Disse er det jeg alltid har hjemme, de er ganske små og holder "evig" uåpnet. https://www.apotek1.no/produkter/miwana-drop-it-saltvann-oyedraaper-endosebeholder-20x2ml-901653p?gclid=EAIaIQobChMIvJnM05-G4QIVy6iaCh1V7Q2WEAYYASABEgLXEPD_BwE Anonymkode: 2a02d...8e3 Tusen takk! Jeg kjøpte pipetter. Så praktisk! Har to spørsmål: Hvor ofte skal øynene skylles? Bør jeg kaste maskaraen jeg brukte i går? Har ikke sminket meg i dag. hi Anonymkode: 2781a...ae5
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #12 Skrevet 16. mars 2019 Det billigste er å lage sterilt saltvann selv, kok opp vann og salt. Avkjøl. Skyll så ofte du kan, hadde kastet macaraen. Anonymkode: acc34...563
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #13 Skrevet 16. mars 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det billigste er å lage sterilt saltvann selv, kok opp vann og salt. Avkjøl. Skyll så ofte du kan, hadde kastet macaraen. Anonymkode: acc34...563 Ja, jeg kaster nok maskaraen for det er vel smitte på den. Har skylt begge øynene 4 ganger til nå og 1 gang til før jeg legger meg, så 5 tilsammen i dag. Kjenner ikke noe ubehag og det har heller ikke kommet mer smuss. Håper det er et godt tegn. hi Anonymkode: 2781a...ae5
Optatium Skrevet 16. mars 2019 #14 Skrevet 16. mars 2019 Husk å tørke fra ytterst (ved tinningen) og inn mot øyekroken.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #15 Skrevet 16. mars 2019 9 minutter siden, Optatium skrev: Husk å tørke fra ytterst (ved tinningen) og inn mot øyekroken. Oi..det har ikke jeg gjort. Hvorfor skal man det? hi Anonymkode: 2781a...ae5
Optatium Skrevet 16. mars 2019 #16 Skrevet 16. mars 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oi..det har ikke jeg gjort. Hvorfor skal man det? hi Anonymkode: 2781a...ae5 For å dra bakteriene ut av tårekanalene, i stedet for å klemme de tilbake, om du skjønner.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #17 Skrevet 16. mars 2019 31 minutter siden, Optatium skrev: For å dra bakteriene ut av tårekanalene, i stedet for å klemme de tilbake, om du skjønner. Det er faktisk motsatt. Tårekanalene sitter innerst mot øyekroken. Hvis bakteriene dyttes mot tårekanalene forsvinner de ut av øynene. Dyttet man de utover, må de blunke tvers over øyet til tårekanalene før de kan forsvinne ut av øyet. Men prinsippet er det samme, det beste er å vakre fra ytterst til innerst! Anonymkode: b847a...ffd
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2019 #18 Skrevet 16. mars 2019 Dette med å vaske fra ytterst til innerst har jeg aldri hørt om før, så tusen takk for tips! hi Anonymkode: 2781a...ae5
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #19 Skrevet 17. mars 2019 Jeg skyller og tørker akkurat som jeg har fått gode tips om her inne 🙂 Hadde litt mindre puss i øynene da jeg våknet i dag i forhold til i går, og det er vel bra? hi Anonymkode: 2781a...ae5
Optatium Skrevet 17. mars 2019 #20 Skrevet 17. mars 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg skyller og tørker akkurat som jeg har fått gode tips om her inne 🙂 Hadde litt mindre puss i øynene da jeg våknet i dag i forhold til i går, og det er vel bra? hi Anonymkode: 2781a...ae5 Det er bra ☺️☺️
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2019 #21 Skrevet 17. mars 2019 På 16.3.2019 den 9.06, Kaffekjerring skrev: Som nevnt over skulle med saltvann så ofte du gidder og vaske hendene godt. Ikke gni eller klø deg i øynene. Reseptbelagte medisiner får voksne meget sjeldent, litt oftere hos barn. Jeg som voksen får på resept, men mine øyne er "syke" og bør behandles. Men det var vel kanskje mer enn du lurte på. Skyll og husk hygiene så går det fort over😁 Hvordan "syke" er øynene dine? Anonymkode: eb18b...257
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå