Gå til innhold

Retting av lekser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Retter lærerne til barna deres leksene? Hvordan, i så fall? En lærer som aldri retter, gjør den egentlig jobben sin, når den aldri vurderer arbeidet til elevene sine? Hva er poenget med leksene da, annet enn at de lærer seg gode arbeidsvaner og forhåpentligvis lærer et og annet i faget?

Anonymkode: 5a79c...0b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig stor forskjell på hvordan lærerne vil ha dette.

Har selv to barn i 4. og 6. klasse. Yngste sin lærer vil at vi foreldre skal gå gjennom leksene og rette, så han får innlevert bare rettede lekser. Men han går gjennom de da, så om det er noen feil må elevene rette de til neste uke.

Eldste sin lærer vil ikke at vi foreldre skal gå gjennom og rette leksene, for da vet han ikke hvordan de ligger an. Han vil se hvordan de har jobbet alene. Han retter også leksene så elevene må fikse feilene før neste lekse leveres.

Anonymkode: 02aba...9ea

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Veldig stor forskjell på hvordan lærerne vil ha dette.

Har selv to barn i 4. og 6. klasse. Yngste sin lærer vil at vi foreldre skal gå gjennom leksene og rette, så han får innlevert bare rettede lekser. Men han går gjennom de da, så om det er noen feil må elevene rette de til neste uke.

Eldste sin lærer vil ikke at vi foreldre skal gå gjennom og rette leksene, for da vet han ikke hvordan de ligger an. Han vil se hvordan de har jobbet alene. Han retter også leksene så elevene må fikse feilene før neste lekse leveres.

Anonymkode: 02aba...9ea

Det er tydelig at lærere gjennomfører dette på ulike måter og forventer litt forskjellig. I begge disse tilfellene dine, gjør hvertfall læreren noen form for vurdering og sjekk. Så det er jo bra. Jeg lurer på om lærere som ikke sjekker leksene gjennom hele året egentlig gjør jobben sin. De gir jo ingen vurdering, verken underveis eller etter.

Hi

Anonymkode: 5a79c...0b6

Gjest Antarctica
Skrevet

"Hva er da poenget med lekser" kan du gjerne spørre om. Rettet eller urettet, lekser har liten læringseffekt.

Skrevet
7 minutter siden, Pashla skrev:

"Hva er da poenget med lekser" kan du gjerne spørre om. Rettet eller urettet, lekser har liten læringseffekt.

Dette. 

Gir ikke mine elever lekser. 

Anonymkode: f4e95...03f

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette. 

Gir ikke mine elever lekser. 

Anonymkode: f4e95...03f

Ikke jeg heller. Bruker heller forberedelsestiden min til å lage kjekke undervisningsopplegg. Hi, lærere vurderer og gir tilbakemelding/fremovermelding på andre ting enn bare lekser. 

Anonymkode: 176e1...728

Skrevet

Her ble de rettet nesten hver uke, ofte med en kommentar og klistremerke. Men siden jul har det stoppet. Ingen kommentar eller noe på at leksen har blitt sett. Det er ikke sånn at de må ha ros for alt de gjør, men en liten "R" i boka hadde jo vært fint for motivasjonen for en 2 klassing som jobber seg gjennom en del lekser hver uke.

Anonymkode: 6b42d...af7

Skrevet

Jeg gir aldri lekser som jeg ikke har tid til å rette (med noen ærlige unntak, det kan glippe). Noen ganger anerkjenner jeg at jeg at har sett arbeidet med en kort kommentar, men helst gir jeg en fremovermeldig som hjelper eleven videre i læringsarbeidet. 

Det stemmer som noen sier over her: lekser har i utgangspunktet liten læringseffekt. Jeg har samtidig lyst å påpeke at det finnes noen unntak. Repetisjon/ mengdetrening og forberedelse kan være læringsfremmende. Lesetrening hjemme er viktig og nødvendig. Mengdetrening på gangetabellen osv er også lurt. Men det er klart læreren bør se over leksen! 

Anonymkode: 128f1...734

Skrevet

Er det ikke bedre at du bare spør den aktuelle læreren? Han/hun har sikkert en plan for eller mening med det han/hun gjør.

Anonymkode: f394b...dc3

Skrevet
12 timer siden, Pashla skrev:

Dette! 

Anonymkode: 71acc...77f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...