Gå til innhold

Være med hjem etter skolen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min går i 4 trinn og spørr ofte om å ha med kamerater hjem. Og det er greit noen ganger, men ikke ofte. Ofte blir dem til middag og det er ikke bestandig vi har nok middag. Men jeg vil ikke si nei heller. Flere som har det sånn? 

Anonymkode: 65854...a4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det åpent hus. Blir det for lite middag supplerer vi med brødskive, frokostblanding eller frukt. 

Anonymkode: 3abc4...b3f

Skrevet

Vi har hatt ett åpent hjem, så alle fire ungene har hatt med seg vennr støtt og stadig. Vi bestemt oss for å ha ett åpent hjem, men middag er det vi som familie spiser sammen. Så den av oss voksne som var først hjemme, kartla hvor manage som var hjemme og når det passet best at vi hadde middag. Noen ganger var det normal middagtid oftes var det middag som kveldsmat siden det var så mange ekstra hjemme. 

Ungene ordnet selv opp med mat til seg og sine gjester. Havregyn, cornflaks eller andre slike ting vi hadde. Vi valgte denne regelen for når det plutselig var fem elstra unger i hus og de gikk i brødskuffen kunne vi ende opp med å ikke ha skolemat om vi ikke fulgte med eller ungene sa ifra. Ungene og gjesetne syns dette var helt greit. Det var noen venner med allergi, til de hadde jeg bakte rundstykker i frysen som de kunne varme i microen så ingen problem. Jeg kutttet opp frukt og grønnsaker innimellom til de, men de viset det var om jeg hadde tid og lyst ikke noe fast. 

Anonymkode: c97ad...e6a

Skrevet

Vi har en stram økonomi, så det er ikke så lett å ha mat til flere enn familien 

Skrevet

Hos oss er det litt avstander, så når barna har med venner hjem, så må de nesten få middag. Og det er besøk ganske ofte. Det er ikke så mye ekstra de spiser, så det går helt fint. Men, om dere ikke har råd til dette, så er det jo bare å si nei når det ikke passer.

Anonymkode: 17b0e...26d

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men går ikke det oppi-opp hvis deres barn også er med andre hjem?

Anonymkode: 3abc4...b3f

Skrevet

Vi har aldri sagt nei til vennebesøk, har fire barn og alltid hatt et åpent hus.

4.klasse går de ikke på sfo lenger heller så da leker de gjerne fra skoleslutt til middagstid, altså blir barna hentet av en av foreldrene på vei hjem fra jobb og spiser middag hjemme.

Men det er ekstra unger rundt middagsbordet mange dager i uka, de spiser veldig lite så det går helt fint. Som regel trenger jeg ikke lage noe ekstra for det er som regel litt å gå på og jeg kan spise litt mindre og heller ta litt kveldsmat. 

Har dere ikke økonomi til vennebesøk må dere jo nesten bare si nei, men jeg skjønner at det føles veldig kjipt. Føler med deg.

Anonymkode: bd015...c28

Skrevet

Det går forresten an å si at ja, Oskar kan godt bli med hjem til deg etter skolen i morgen, men han må reise hjem klokken fem. Også lager dere middag til halv seks.

Skrevet

Vi har også stram økonomi, men vi har bare ett barn. Vi gjør det sånn at de gangene han er på besøk hos venner og får middag der, så dropper vi å lage middag hjemme. Så når besøk går begge veier, så sparer vi faktisk penger på det.

Anonymkode: d468b...6f7

Skrevet

Jeg har to barn, en i 4. og en i 5. klasse. De har med venner hjem til middag ca 1-2 ganger i uka. 

Vi har ikke stram økonomi, men ting skjer ofte på sparket og da må man kanskje ha noe annet til middag enn det man hadde tenkt for at det skal være nok til alle. Mine gutter spiser ikke så mye, men kompisene deres spiser mer enn mannen min 😛 Så det må til endel ekstra mat. 

Kan du ikke kjøpe inn noen billige suppeposer, så kan dere ha suppe de dagene det er med venn hjem?

Jeg mener det er viktig med et litt åpent hjem og rom for at venner kan delta på middager. Mine barn synes i hvert fall det er stas å ha venner på middagsbesøk, og de liker godt å spise hos andre (gjerne andre typer middager enn vi pleier å ha).

Anonymkode: 62e2c...e83

Skrevet

Sier sjeldent nei til vennebesøk her, middag ordner seg alltid på et vis. 

Anonymkode: aa7ce...407

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ha noen billige middager på lur, så de dagene det er med venner hjem bytter dere ut det dere egentlig skulle ha med en billigvariant. Som toro tomatsuppe o.l., det koster ikke stort og kan fint lages til en unge ekstra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...