Gå til innhold

hva tenker dere om saken her ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min sønn begynner på skolen til høsten og vi ønsket at spesielt ei han går sammens med skal i samme klasse fordi han er veldig sjernert og utrygg,men blir ikke hørt,men eneste som er bra, er at han i alle fall kommer med en han kjenner,men ikke sikkert det er med henne som han er mest trygt på det er greit nok .

Og en annen ting jeg reagerte på var at det første året var et prøve år,så de kan bytte litt om på klassene allerede i 2 klasse, synes dette er en dårlig ide, og de kan også bytte over noen hvis de ser ikke klassen fungere til høstferien.

hva tenker dere om dette og er det slik som det på deres skoler? for min sønn ser jeg dette blir en veldig utygghet

Anonymkode: b285d...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt vanlig at foreldre ikke får diktere klassesammensetninger, ja. Og jeg syns det høres flott ut med et «prøveår» og mulighet for å endre. Dette burde flere skoler gjøre. 

Anonymkode: ff97d...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre bør ikke blande seg inn i klassesammensetning, i hvertfall ikke før barna i det hele tatt har begynt på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med forrige taler, det høres fint ut at de åpner for å bytte om noe ikke fungerer. 

Du må ikke glemme at din sønn langt fra er den eneste som vil være sjenert og usikker i starten, de er mange i samme båt. Og hva denne ene jenta angår, hun skal få slippe å bære ansvaret for din sønns tilpasning på skolen. Jeg mener ikke at du konkret pålegger henne det, altså, men hun er tydeligvis skolestarter hun også og skal få passe på seg selv. De vil møtes uansett, de vil få venner sammen og hver for seg.

Jeg tipper dette blir verst for deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det så vidt jeg vet kun én som fikk ønsket sitt gjennom om å gå i klasse med bestevennen, og det var etter anbefaling fra barnevernet og barnehagen. Foreldre har som regel lite de skulle ha sagt.

Vi fikk også beskjed om at de kunne bytte om på klassene frem til høstferien, og kankje lenger også.

Anonymkode: 9bcd0...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta vår kjente ingen. Alle hadde sine klikker allerede før skolestart. Det var tøft, men på SFO var det lettere å bli kjent via lek. 

Alt løsnet etter høstferien. Nå er hun med i gjengen og har mange venner. Både i klassen og de som går på SFO. (1.-4. Klasse.)

Det som hjalp er at barna sitter 4 og 4 på hvert bord i klasserommet. Hver mnd bytter de plasser, så ikke bestevenninnene sitter sammen hele tiden. Det syns jeg er bra 😊

Anonymkode: 5359d...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skolene kan ikke åpne opp for at foreldre skal diktere klassesammensetningen, de har mange hensyn og ta, og ikke minst er det veldig mange foreldre som har en mening. Det hadde ikke fungert om alle skulle være med å bestemme dette. Skolen ser på det de må ta hensyn til, antall, fordeling jenter og gutter, spesielle behov, hvor de bor osv også lager de klasser utfra dette.

At de er åpne for innspill fra både foreldre, lærere og elever om ting ikke fungerer er jo helt supert.

Det å begynne på skolen går ofte mye bedre enn foreldre frykter, og du må ikke glemme at de på skolen er vant til å ta imot skolestartere. Det er mange som er generte, unge, umodne, veldig modne, sosiale, introverte osv osv, og dette er skolen vant til å håndtere.

Gi de mulighete til å håndtere det, gi de muligheten til å bli kjent med din sønn. Så kan du heller ta i et tak om det blir problemer, men ikke se problemer som kanskje kommer.

Jeg har fire barn selv, alle over skolestartalder nå. Skolestart har gått veldig greit alle gangene. Ene datteren min var mer usikker, kanskje som sønnen din, og for henne var skolestart ganske utmattende. Alle tankene, hvor skal jeg være, hvem skal jeg være med, hvor er læreren osv slet henne ut så hun var temmelig sur og sliten når hun kom hjem. Men skoledagene gikk greit, og når vi nærmet oss jul slapp alt dette tankekjøret taket og hun ble mye tryggere. Da var skolen, menneskene osv kjente og hun fant sin plass.

Det går gjerne bra, gi det en sjanse. Ikke se problemer, oppmuntre og tro det går bra, så får du heller jobbe litt om det viser seg at det blir et problem.

Anonymkode: 88960...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det her også - det var ei mor dom så gjerne ville at henne sønn skulle gå sammen med vårt barn. Hennes sønn var supersjenert, utrygg, hadde få venner. Vi var veldig glad skolen ikke hørte på hennes endeløse masing om dette - vårt barn hadde mer enn nok med sin egen skolestart om han ikke også skulle fungert som en støttekontakt for denne gutten.

det er bedre at skolen selv får sette sammen gruppene, eventuelt endre på gruppene der det ikke fungerer optimalt. Første året jobbes det ekstra mye med det sosiale, man jobber mye k grupper, bytter plasser ofte, de voksne er tett på osv. 

Anonymkode: 9683c...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at dette kommer til å gå seg til HI, skolestarten er en overgang med det går bra. Det er helt vanlig at barna og kanskje særlig foreldrene(😉) er litt utrygge og tenker på hvordan det skal bli, men de aller fleste barn er klare for å prøve seg på en ny arena.

Det at de åpner for å forandre på klassene er fordi det kan vise seg at sammensetningen ikke er helt optimal, kanskje kommer det noen sammen som ikke bør gå sammen, kanskje får den ene klassen 5 med ADHD og den andre ingen osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn utagerte mye i bhg pga han var utrygg så både barnehagen og jeg som mamma tok opp med rektoren at vi ønsket at han skulle komme i klasse med en han kjente fra før,for at sønnen min skulle føle seg tryggere. Sendte en lang mail på hvorfor jeg tenker at det blir så viktig å jeg ble hørt :) Han kom heldigvis i klasse med en han hadde gått i barnehage med.

Anonymkode: 8c2d2...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sånn var det her også - det var ei mor dom så gjerne ville at henne sønn skulle gå sammen med vårt barn. Hennes sønn var supersjenert, utrygg, hadde få venner. Vi var veldig glad skolen ikke hørte på hennes endeløse masing om dette - vårt barn hadde mer enn nok med sin egen skolestart om han ikke også skulle fungert som en støttekontakt for denne gutten.

det er bedre at skolen selv får sette sammen gruppene, eventuelt endre på gruppene der det ikke fungerer optimalt. Første året jobbes det ekstra mye med det sosiale, man jobber mye k grupper, bytter plasser ofte, de voksne er tett på osv. 

Anonymkode: 9683c...c71

Ikke rart ungene sliter når det finnes slike foreldre som deg. Støttekontakt? De to som kjente hverandre kunne da styrket og støttet hverandre? Blir kvalm, tenker gutten din har fått overført ditt syn og neppe er særlig inkluderende han heller. 

Anonymkode: 15060...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette går bra. Og de høres fleksible ut. 

Vi var også veldig utrygge før skolestart da klassene ikke ble bekjentgjort før da de ble ropt opp av rektor. Jeg syntes det var helt grusomt og likte overgangen svært dårlig. 

Men det gikk fint og jeg har et mer avslappet forhold til det til neste skal begynne. 

Anonymkode: cb631...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste tilfeller går det seg til uansett. Når de går i 1 og 2 klasse så spiller det ikke så stor rolle hvem de går i klasse sammen med fordi de ofte er sammen trinnvis på sfo, da vil jeg si at sfo er en viktigere arena for knytting av vennskap.

Jenta mi begynte i 1. klasse uten noen hun kjente eller som bodde i nærheten av oss, jeg klagde på det, og anket uten at jeg ble hørt. Hun fikk likevel mange venner både i og på tvers av klasser, og også på tvers av trinn, og ble ikke bestevenn med de som bodde nærmest oss, som jeg hadde forutsett at hun hadde mest til felles med. Her ble klassene splittet både i 2 klasse, og i 5. klasse, men i og med at hun hadde så mange venner på tvers av klassene, så har dette aldri vært et problem for henne. Nå er hun like mye med bestevenninna fra barnehagen som går i klassen under henne som venner hun knyttet i 1. klasse, venner hun har fått gjennom idrett, venner som har vært tilflyttere og kommet i 3-4-5. klasse og egentlig mange. Hun går nå i 8. klasse.

Anonymkode: 47b71...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å hjelpe gutten din til å få flere venner før skolestart? Inviter unger hjem, la han bli kjent på uteområdet til skolen. Delta i barneidretten med barn som skal på samme skole osv.

 

mange barn tar på seg nye roller i forbindelse med skolestart og nye folk. Kanskje gutten din vet at han ER den sjenerte og at dere behandler han som det? Begynner han i ny klasse så mulig han ikke trenger å være så sjenert, kanskje han finner trygghet i faste rutiner og plasser osv?

 

selv om han kjenner ei jente godt så er det jo ikke sikkert ho velger din sønn til å leke med i friminuttet, til å sette seg ved siden av osv. Ho kjenner kanskje andre og trenger kanskje ikke din gutt på den måten du mener han trenger henne?

 

øv på skoleveien, bli kjent med flere som skal starte på skolen. Mange starter på fotball nå på våren. Vær mye i skolegården, la han bli trygg der nå i helger. Kjenner han noen større som kan si hei når de ser han? Når de møtes for bli kjent før sommerferien så se om det er noen i klassen som han kan bli kjent med. Ta kontakt med foreldrene og spør om de skal bli kjent. Mulig det er noen i nærheten som kan ta følge med han på skoleveien?

 

når du er negativ blir gutten din enda mer utrygg.

Anonymkode: d6dd5...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke rart ungene sliter når det finnes slike foreldre som deg. Støttekontakt? De to som kjente hverandre kunne da styrket og støttet hverandre? Blir kvalm, tenker gutten din har fått overført ditt syn og neppe er særlig inkluderende han heller. 

Anonymkode: 15060...090

Nå drar du det fryktelig langt ut av kontekst. 

Anonymkode: bcdcc...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar.

Ja er kanskje jeg som er mest redd for hvordan ting skal gå , i bhg leker han med mange forskjellige,men har bestevenner,men de fleste av dem begynner på en annen skole, som kanskje er det beste også.

Ja barn tilpasser seg jo. Han er ikke en som er så intressert i idrett ennå, liker og se på fotball kamper,men håper kanskje med tiden han vil begynne på noe.

Ja vi skal besøke skolen masse i helgene fremover.

Jeg mente ikke at Jenta skulle være støttekontakt for han og er nok sant at alle har nok med seg selv,men det jeg mente var at det kanskje hadde vert en trygghet for de begge da de er vokst opp sammen og er naboer

Anonymkode: b285d...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...