Gå til innhold

Er det svin i Gilde Innherredsodd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi får noen som ikke spiser svin pga religion på middagsbesøk, og lurer på om vi kan servere dette? Det er boller/biter av fårekjøtt og storfekjøtt, men så står det at det er buljong med kjøttkraft også, og da vet jeg ikke om det er svin i?

Anonymkode: 1f8aa...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det så nøye da? Hvis kjøttet er sau og okse er det ikke noe mer å tenke på.

Anonymkode: 68f97...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det så nøye da? Hvis kjøttet er sau og okse er det ikke noe mer å tenke på.

Anonymkode: 68f97...6cc

?

Tror du de synes det er greit om kraften er av svin? Nah.. 

Hi: Jeg vil anta at det ikke er svin i den, da svinekjøtt er veldig mild på smak og ikke er like egnet for buljong som det storfekjøtt er. Men det er jo leit å gi gjestene noe de egentlig ikke skal spise. 

Du kan forklare situasjonen og spørre hva de synes? Alternativt ringe Gilde og spørre? Ellers bør du vel finne annen mat.. 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min familie er muslimer og vi spiser heller ikke svin. Eller ingredienser som er tilsatt svin. om du er usikker så ville jeg heller kjøpt halal kjøtt som ofte selges i utenlandske butikker/fruktmarked. nå vet jeg ikke hvor du bor men det er mange av de butikkene/fruktmarkedene i oslo. og det er viktig og spørre de som jobber i butikken om det er halal kjøtt. Får og være helt på den sikkere siden. Ellers så går det ann og lage mat uten kjøtt og med ingredienser som det ikke er svin i. Evt høre med gjestene hva de ønsker og spise eller hvilken type mat som er ok får dem.

Anonymkode: 5700a...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og min familie er muslimer og vi spiser heller ikke svin. Eller ingredienser som er tilsatt svin. om du er usikker så ville jeg heller kjøpt halal kjøtt som ofte selges i utenlandske butikker/fruktmarked. nå vet jeg ikke hvor du bor men det er mange av de butikkene/fruktmarkedene i oslo. og det er viktig og spørre de som jobber i butikken om det er halal kjøtt. Får og være helt på den sikkere siden. Ellers så går det ann og lage mat uten kjøtt og med ingredienser som det ikke er svin i. Evt høre med gjestene hva de ønsker og spise eller hvilken type mat som er ok får dem.

Anonymkode: 5700a...e5b

Hvis du vil være sikker på å spise kjøtt fra dyr som er slaktet ulovlig, under elendige hygieniske forhold og der dyret har vært gjennom stor lidelse? Ja, da kjøper du dette importerte kjøttet i "innvandrerbutikker".

Anonymkode: 90cb3...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og min familie er muslimer og vi spiser heller ikke svin. Eller ingredienser som er tilsatt svin. om du er usikker så ville jeg heller kjøpt halal kjøtt som ofte selges i utenlandske butikker/fruktmarked. nå vet jeg ikke hvor du bor men det er mange av de butikkene/fruktmarkedene i oslo. og det er viktig og spørre de som jobber i butikken om det er halal kjøtt. Får og være helt på den sikkere siden. Ellers så går det ann og lage mat uten kjøtt og med ingredienser som det ikke er svin i. Evt høre med gjestene hva de ønsker og spise eller hvilken type mat som er ok får dem.

Anonymkode: 5700a...e5b

Men jeg spiser ikke halal merket kjøtt... så heg synes det ikke er greit å bli oppfordret til å gå og kjøpe  det.  Jeg spiser ingenting som er halal merket.

 

 

Anonymkode: 7dcfa...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke svin i innheradsod i følge  etiketten. 

Men kan du ikke servere vegetar mat eller fisk? 

Anonymkode: 7dcfa...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg gitt fullstendig blaffen i. Vil de ikke spise maten jeg serverer så får de være sultne. Og det er jo bare å lese ingredienslista på boksen. 

Anonymkode: 4ef1a...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og min familie er muslimer og vi spiser heller ikke svin. Eller ingredienser som er tilsatt svin. om du er usikker så ville jeg heller kjøpt halal kjøtt som ofte selges i utenlandske butikker/fruktmarked. nå vet jeg ikke hvor du bor men det er mange av de butikkene/fruktmarkedene i oslo. og det er viktig og spørre de som jobber i butikken om det er halal kjøtt. Får og være helt på den sikkere siden. Ellers så går det ann og lage mat uten kjøtt og med ingredienser som det ikke er svin i. Evt høre med gjestene hva de ønsker og spise eller hvilken type mat som er ok får dem.

Anonymkode: 5700a...e5b

Dårligste rådet ever.

En ting er å unngå svin, den er grei. Men å anbefale nordmenn å støtte dyreplageri burde vært kvalifisering til tvangsinnleggelse.

Anonymkode: 28daf...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man ikke vet kan man ikke lastes for, det står til og med i koranen.

Så om det ikke står svin på innholdsfortegnelsen ville jeg servert det som sau og storfe og alle hadde vært fornøyd. Den erfaringen jeg har er at muslimene gjerne spør, og svarer jeg at det ikke er svin spiser de lykkelig og alle er fornøyd.

Halal er for spesielt interesserte altså, veldig få nordmenn vil kjøre halalkjøtt og det forstår ihvertfall de muslimene som er i omgangskretsen vår så det forlanger eller forventer de ikke. Jeg har fire barn så temmelig mange muslimer i klassemiljøene, og jeg har en venninne som er muslim, ingen krever halal når de er på besøk.

Anonymkode: 1a117...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde jeg gitt fullstendig blaffen i. Vil de ikke spise maten jeg serverer så får de være sultne. Og det er jo bare å lese ingredienslista på boksen. 

Anonymkode: 4ef1a...732

Jeg har jo lest den, spørsmålet var om buljongen med kjøttkraft (som ikke er nærmere omtalt) kan inneholde svin. Jeg respekterer at besøket mitt ikke spiser svin, og ønsker å servere noe de kan spise. Tenkte det feks var noen muslimer her inne som kunne gi et klart svar på om de spiser det eller ikke, derfor jeg spør. Tusen takk til alle som har svsrt 😊

Anonymkode: 1f8aa...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere muslimske venner i andre land som sier at de i likhet med andre spiser svin om det er det som blir servert. Du har også sjekket dette og ikke funnet ut at det inneholder svin og da er det svin i det så er det i så fall ikke gjort med vilje. Har selv latt barn i et muslimsk land få norsk godteri før jeg ble klar over at det kunne inneholde spor av svin og mødrene bare lo av meg. 

Anonymkode: 07788...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, Anonym bruker said:

Hvis du vil være sikker på å spise kjøtt fra dyr som er slaktet ulovlig, under elendige hygieniske forhold og der dyret har vært gjennom stor lidelse? Ja, da kjøper du dette importerte kjøttet i "innvandrerbutikker".

Anonymkode: 90cb3...508

Omg de betaler jo skatt de også og det er lovelige butikker som er godkjent. På samme måte som rema 1000 og andre butikker. Grunnen til at det er invandrerbutikker som du så fint kaller det er jo fordi de selger bland annet godkjent halal kjøtt og godkjente varer som kanskje ikke er og finne på rema 1000 og andre norske butikker. Som både norske og invandrere har stor glede av! 

Anonymkode: 5700a...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Anonym bruker said:

Dårligste rådet ever.

En ting er å unngå svin, den er grei. Men å anbefale nordmenn å støtte dyreplageri burde vært kvalifisering til tvangsinnleggelse.

Anonymkode: 28daf...f30

Men i all værdens rike hva er dette for noe tull dyreplageri hvor har du det i fra? Og tvangsinleggelse? Halal har da ingenting med dyreplageri og gjøre! Halal mat lages jo tilogmed på store norske sykehus så om halal hadde betydd dyreplageri så tror jeg neppe de hadde servert det på både internasjonale fly og sykehus.kanskje du bør finne ut av hva ordet halal betyr før du begynner og klikke helt herregud! Jeg kom bare med mitt råd til TS på akkurat samme måte som alle andre her inne. Halal mat er noe som muslimer og andre mennesker liker og spise og det er 100%rent kjøtt. Og i gjen om du ikke er enig i det så trenger du ikke akk og ødelegge tråden om dine idiotiske meninger om halal det er jo tydelig at du ikke vet så mye om det. TS trengte råd og jeg prøvde og gi ett thats it;-)

Anonymkode: 5700a...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men i all værdens rike hva er dette for noe tull dyreplageri hvor har du det i fra? Og tvangsinleggelse? Halal har da ingenting med dyreplageri og gjøre! Halal mat lages jo tilogmed på store norske sykehus så om halal hadde betydd dyreplageri så tror jeg neppe de hadde servert det på både internasjonale fly og sykehus.kanskje du bør finne ut av hva ordet halal betyr før du begynner og klikke helt herregud! Jeg kom bare med mitt råd til TS på akkurat samme måte som alle andre her inne. Halal mat er noe som muslimer og andre mennesker liker og spise og det er 100%rent kjøtt. Og i gjen om du ikke er enig i det så trenger du ikke akk og ødelegge tråden om dine idiotiske meninger om halal det er jo tydelig at du ikke vet så mye om det. TS trengte råd og jeg prøvde og gi ett thats it;-)

Anonymkode: 5700a...e5b

Tror det er heller du som bør lese litt om halal. Ja halal står for rent, det er slaktemetoden som forkastelig. I Norge er der påbudt med bedøvelse, så hadde det vært en smertefri og rask død hadde ikke det vært et nødvendig krav. Så de fleste dyr som blir offer for halal lider en smertefull død hvor de sakte kvels av sitt eget blod. Derfor er det sinnsykt å støtte denne skikken uansett hvilket land de er slaktet i.

Anonymkode: 28daf...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men i all værdens rike hva er dette for noe tull dyreplageri hvor har du det i fra? Og tvangsinleggelse? Halal har da ingenting med dyreplageri og gjøre! Halal mat lages jo tilogmed på store norske sykehus så om halal hadde betydd dyreplageri så tror jeg neppe de hadde servert det på både internasjonale fly og sykehus.kanskje du bør finne ut av hva ordet halal betyr før du begynner og klikke helt herregud! Jeg kom bare med mitt råd til TS på akkurat samme måte som alle andre her inne. Halal mat er noe som muslimer og andre mennesker liker og spise og det er 100%rent kjøtt. Og i gjen om du ikke er enig i det så trenger du ikke akk og ødelegge tråden om dine idiotiske meninger om halal det er jo tydelig at du ikke vet så mye om det. TS trengte råd og jeg prøvde og gi ett thats it;-)

Anonymkode: 5700a...e5b

Ja, du er et opplyst menneske, og sikkert en ressurs for landet Norge. 

Anonymkode: 90cb3...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg har jo lest den, spørsmålet var om buljongen med kjøttkraft (som ikke er nærmere omtalt) kan inneholde svin. Jeg respekterer at besøket mitt ikke spiser svin, og ønsker å servere noe de kan spise. Tenkte det feks var noen muslimer her inne som kunne gi et klart svar på om de spiser det eller ikke, derfor jeg spør. Tusen takk til alle som har svsrt 😊

Anonymkode: 1f8aa...49c

Hei TS jeg svarte deg men jeg fikk veldig masse pepper. Men da prøver jeg i gjen:-)

Jeg og min familie er muslimer og vi pleier og handle maten vår på godkjente fruktmarked der selger de alt fra frukt og grønt og tørrvarer og rent halal kjøtt. Nå vet jeg ikke hvor du bor men i oslo er det mange slike butikker. og ofte er det også utlendinger og muslimer og norskmuslimer som jobber der også.

Ofte på embalasjen står det halal også. Om du er usikker ved kjøttdisken så kan du også spørre unnskyld men er dette halal kjøtt? 

Samme med tørrvarene også mesteparten er halal og ofte så står det på embalasjen om du vil være sikker så kan du også spørre de som jobber der.

Eller så går det ann og fks lage en vegetarisk rett med masse ferske grønnsaker? Og med inngridienser som det ikke er tilsatt svin i. 

 

Anonymkode: 5700a...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og min familie er muslimer og vi spiser heller ikke svin. Eller ingredienser som er tilsatt svin. om du er usikker så ville jeg heller kjøpt halal kjøtt som ofte selges i utenlandske butikker/fruktmarked. nå vet jeg ikke hvor du bor men det er mange av de butikkene/fruktmarkedene i oslo. og det er viktig og spørre de som jobber i butikken om det er halal kjøtt. Får og være helt på den sikkere siden. Ellers så går det ann og lage mat uten kjøtt og med ingredienser som det ikke er svin i. Evt høre med gjestene hva de ønsker og spise eller hvilken type mat som er ok får dem.

Anonymkode: 5700a...e5b

At du og dine er avskum som kjøper kjøtt av dyr som er slaktet på barbarisk vis, så hold deg for god til å anbefale andre å gjøre det samme. 

Anonymkode: 68f97...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg har flere muslimske venner i andre land som sier at de i likhet med andre spiser svin om det er det som blir servert. Du har også sjekket dette og ikke funnet ut at det inneholder svin og da er det svin i det så er det i så fall ikke gjort med vilje. Har selv latt barn i et muslimsk land få norsk godteri før jeg ble klar over at det kunne inneholde spor av svin og mødrene bare lo av meg. 

Anonymkode: 07788...dd2

Ja men alle er jo veldig forskjellige der da. også er det jo en grunn til at TS spør om råd. Hadde gjestene ikke brydd seg så hadde hun sikkert ikke spurt etter råd heller. Jeg hadde ikke blitt veldig glad om barna mine spiste svin oss sine venner da hadde jeg heller sagt i fra til foreldrene på akkurat samme måte som foreldre med barn som er alergiske eller jøder og sendt med halal godis og mat for mine barn men det er meg da.

Anonymkode: 5700a...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

At du og dine er avskum som kjøper kjøtt av dyr som er slaktet på barbarisk vis, så hold deg for god til å anbefale andre å gjøre det samme. 

Anonymkode: 68f97...6cc

Men TS spør jo etter råd fra muslimer som DU kaller for avskum det er jo du som er både barbarisk og hissig her herlighet MAKAN

Anonymkode: 5700a...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men TS spør jo etter råd fra muslimer som DU kaller for avskum det er jo du som er både barbarisk og hissig her herlighet MAKAN

Anonymkode: 5700a...e5b

Dyremishandlere er avskum!

Anonymkode: 68f97...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei TS jeg svarte deg men jeg fikk veldig masse pepper. Men da prøver jeg i gjen:-)

Jeg og min familie er muslimer og vi pleier og handle maten vår på godkjente fruktmarked der selger de alt fra frukt og grønt og tørrvarer og rent halal kjøtt. Nå vet jeg ikke hvor du bor men i oslo er det mange slike butikker. og ofte er det også utlendinger og muslimer og norskmuslimer som jobber der også.

Ofte på embalasjen står det halal også. Om du er usikker ved kjøttdisken så kan du også spørre unnskyld men er dette halal kjøtt? 

Samme med tørrvarene også mesteparten er halal og ofte så står det på embalasjen om du vil være sikker så kan du også spørre de som jobber der.

Eller så går det ann og fks lage en vegetarisk rett med masse ferske grønnsaker? Og med inngridienser som det ikke er tilsatt svin i. 

 

Anonymkode: 5700a...e5b

Hei 😊 Joda jeg leste svaret ditt. Jeg spurte om det var noe de ikke spiste og fikk «spiser ikke svin» som svar. Ingenting om halal, så da regner jeg med at det går bra. Jeg kunne selvsagt ha laget hva som helst som uten tvil er svinefritt, men nå var det sånn at vi hadde tint opp akkurat den sodden så vi skulle ha den i dag - før vi visste om besøket. Derfor spurte jeg om noen visste om akkurat den sodden var uten svin.

Anonymkode: 1f8aa...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi får noen som ikke spiser svin pga religion på middagsbesøk, og lurer på om vi kan servere dette? Det er boller/biter av fårekjøtt og storfekjøtt, men så står det at det er buljong med kjøttkraft også, og da vet jeg ikke om det er svin i?

Anonymkode: 1f8aa...49c

Jeg har akkurat kjøpt grønnsaksbuljong og kjøttbuljong, når jeg googlet den så fant jeg ut at den var halal. Så det er ikke sikkert at all buljong er halal

Anonymkode: 94dea...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja men alle er jo veldig forskjellige der da. også er det jo en grunn til at TS spør om råd. Hadde gjestene ikke brydd seg så hadde hun sikkert ikke spurt etter råd heller. Jeg hadde ikke blitt veldig glad om barna mine spiste svin oss sine venner da hadde jeg heller sagt i fra til foreldrene på akkurat samme måte som foreldre med barn som er alergiske eller jøder og sendt med halal godis og mat for mine barn men det er meg da.

Anonymkode: 5700a...e5b

Du kan ikke sammenligne allergi med religion eller annen overbevisning. Man dør ikke om man får i seg små spor av svin via en utvannet buljong, derimot så kan de med nøtteallergi dø om de får i seg spor av nøtter.

Det handler vel litt om å tilpasse seg, når jeg er i muslimske land så krever jeg ikke bacon til frokost, ei heller at kjøttet kommer fra et dyr som er slaktet på den måten man slakter i Norge. Ble kjent med ei son er lærer i et muslimsk land og hun sa at de lærerne som ikke kunne spise det som de ble tilbudt ikke fikk lov til å dra på ulike faglige utvekslingsturer til utlandet. 

Jeg kan skjønne at man før måtte ungå svin i varmere land siden det er et kjøtt som ble lett fordervet. 

Anonymkode: 07788...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...