Gå til innhold

Stipendiatstilling


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vurderte søke- før jeg så at den lønnes i lønnstrinn 51. Er det virkelig så dårlig betalt? Hvem søker en så krevende stilling med så dårlig lønn? 

Anonymkode: 2ddd2...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som kommer rett fra master. Dessverre. 

I de fleste tilfeller burde man ha hatt noen pr med praksis før man går i gang med doktorgrad... 

Anonymkode: 7afbe...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig dårlig betalt, dessverre. Man får en super mulighet til å dykke ned i noe man interesserer seg for, men du må vurdere grundig om det er verdt det. Selv er jeg utdannet tannlege, og gapet mellom lønnen jeg fikk som kliniker og den jeg får nå (som stipendiat) er stort. Jeg angrer, men synes ikke jeg kan gi meg nå. Jeg tenker også på dårligere oppsparing av pensjon, og at det tar lengre tid å nedbetale gjeld. Jeg har fått to barn underveis, så det har tatt litt tid. Har du råd til det er det absolutt verdt det, men tenk deg godt om!

Anonymkode: e261d...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som kommer rett fra master. Dessverre. 

I de fleste tilfeller burde man ha hatt noen pr med praksis før man går i gang med doktorgrad... 

Anonymkode: 7afbe...361

Stemmer. Sjæl. Kommer litt an på hva du driver med, tror jeg. Jeg er nanokjemiker og tror det egentlig er bra at hjernen min ikke rakk å ha mange år "fri" fra akademia. Har vært tungt nok å komme tilbake etter noen måneder med barselspermisjon. 

Anonymkode: 14ec4...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akademia er ikke godt betalt, men de fleste åpner for «moonlighting» slik at en kan tjene penger utenom. Greia er vel at stillingene er ettertraktet og faktisk også er et studie. De trenger virkelig ikke betale mer en trenger også folk som motiveres av andre ting enn penger.

 

Med mindre du søker innenfor medisin, så bør du være motivert for å jobbe i praksisfeltet. På min arbeidsplass får ingen med phd jobb, de regnes som overkvalifiserte og som ustabil arbeidskraft.

Anonymkode: b2f82...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange land er det ubetalt. Det er som nevnt over et studie. Jeg er 35 år og søkte nylig på en stipendiatstilling. Det gjør ikke meg noe å gå ned ca 50 000 i lønn om jeg får jobbe med å forske på det jeg synes er mest interessant i hele verden. 

Anonymkode: 50d1b...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akademia er ikke godt betalt, men de fleste åpner for «moonlighting» slik at en kan tjene penger utenom. Greia er vel at stillingene er ettertraktet og faktisk også er et studie. De trenger virkelig ikke betale mer en trenger også folk som motiveres av andre ting enn penger.

 

Med mindre du søker innenfor medisin, så bør du være motivert for å jobbe i praksisfeltet. På min arbeidsplass får ingen med phd jobb, de regnes som overkvalifiserte og som ustabil arbeidskraft.

Anonymkode: b2f82...38d

Mente «motivert for å jobbe i «akademia», min arbeidsplass er i praksisfeltet og vi får stadig søkere med doktorgrad.

Anonymkode: b2f82...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å søke, er ikke villig til å gå ned så mye i lønn- dessverre.

Anonymkode: 2ddd2...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

450 000 i året mens du er under utdanning. Er det dårlig? 

Anonymkode: 18860...f6b

Utdanningsdelen består bare av 30 studiepoeng. Ut over dette er det en jobb hvor du forsker og eventuelt underviser ved universitetet. Du får ingen fordeler senere av å ta en doktorgrad (unntak for noen leger), med mindre du vil fortsette med forskning, et yrke med få stillinger, lite sikkerhet og mye frustrasjon. Jeg synes det er godt å tenke på at det jeg arbeider med under doktorgraden kommer til å være medvirkende til at svært mange mennesker vil få økt livskvalitet, og det er et privilegium å få drive med noe jeg synes er spennende og som også er viktig og på sikt vil (sammen med annen forskning på feltet) bidra til å spare samfunnet for enorme summer, og individet for en smertefull hverdag. Samtidig er det interessant hvordan det er allment akseptert at indre nysgjerrighet og et ønske om å gjøre en forskjell skal være drivkraften til forskere, mens det er helt ok når gründere og bedriftseiere klager over høye skatter. Dette er også grupper som skaper noe, men for disse er det visst økonomien, og ikke troen på produktet og ønsket om å skape gode arbeidsplasser, som skal være drivende. Alle som tar en doktorgrad har allerede minst en femårig utdannelse bak seg.

Jeg klager ikke. Det er fullt og helt mitt eget ansvar at jeg startet på dette, men jeg hadde ikke gjort det igjen.

Anonymkode: e261d...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig betalt. Med mindre man har et emne man er superintetessert i burde man la det være.

Anonymkode: b469a...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stipendiatstillinger er elendig betalt. Jeg jobber i høgskolen, som jobber mot å bli universitet. De trenger førstekompetanse så det hyler etter men har få å ta av. Så det er forventet at jeg søker etter stipendiat men jeg søker eksterne midler fra extrastilftelsen/regionalt forskningsråd eller lignende for å få dekket doktorgraden. Da skal jeg forhandle meg til at høgskolen skal betale mellomlegget i hva som blir dekket i stipendiatet og min lønn. Om ikke er det uaktuelt for meg! Jeg går nesten 150000 ned i lønn ved bare en stipendiatstilling.  Kan det være en vei for deg? 

 

Anonymkode: 039cf...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

De som kommer rett fra master. Dessverre. 

I de fleste tilfeller burde man ha hatt noen pr med praksis før man går i gang med doktorgrad... 

Anonymkode: 7afbe...361

Dette blir litt tullete. En stipendiatstilling er en rekrutteringsstilling til en forskerkarriere. Praksis er helt unødvendig, da mastere er en god opptakt til videre forskningsarbeid innenfor de fleste fagretninger. Jeg er for øvrig uenig i premisset at stillingen er dårlig betalt. Til sammenligning får PhD-studenter i andre land langt mindre i "lønn", da dette ses på som en del av et utdanningsløp.  

Anonymkode: 566c2...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Stipendiatstillinger er elendig betalt. Jeg jobber i høgskolen, som jobber mot å bli universitet. De trenger førstekompetanse så det hyler etter men har få å ta av. Så det er forventet at jeg søker etter stipendiat men jeg søker eksterne midler fra extrastilftelsen/regionalt forskningsråd eller lignende for å få dekket doktorgraden. Da skal jeg forhandle meg til at høgskolen skal betale mellomlegget i hva som blir dekket i stipendiatet og min lønn. Om ikke er det uaktuelt for meg! Jeg går nesten 150000 ned i lønn ved bare en stipendiatstilling.  Kan det være en vei for deg? 

 

Anonymkode: 039cf...34e

Dersom din høgskule ønsker å bli et universitet er det et krav at de som jobber i amanuensis-stillinger har PhD kompetanse, noe som helt alvorlig skulle bare mangle!. Om du ikke er villig til å tilegne deg kompetansen, gjennom kompetanseheving, som er et nødvendig krav for å besitte stillingen kan vel arbeidsgiver degradere stillingstittelen din til lektor og finne noen som faktisk har PhD-grad da :) 

Det jeg ser mange gjør innenfor medisin, er å ta PhD-graden over flere år (på 50%) i tillegg til jobb. Da blir ikke lønnstapet så stort prosentvis under utdanningsperioden.

Anonymkode: 566c2...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Utdanningsdelen består bare av 30 studiepoeng. Ut over dette er det en jobb hvor du forsker og eventuelt underviser ved universitetet. Du får ingen fordeler senere av å ta en doktorgrad (unntak for noen leger), med mindre du vil fortsette med forskning, et yrke med få stillinger, lite sikkerhet og mye frustrasjon. Jeg synes det er godt å tenke på at det jeg arbeider med under doktorgraden kommer til å være medvirkende til at svært mange mennesker vil få økt livskvalitet, og det er et privilegium å få drive med noe jeg synes er spennende og som også er viktig og på sikt vil (sammen med annen forskning på feltet) bidra til å spare samfunnet for enorme summer, og individet for en smertefull hverdag. Samtidig er det interessant hvordan det er allment akseptert at indre nysgjerrighet og et ønske om å gjøre en forskjell skal være drivkraften til forskere, mens det er helt ok når gründere og bedriftseiere klager over høye skatter. Dette er også grupper som skaper noe, men for disse er det visst økonomien, og ikke troen på produktet og ønsket om å skape gode arbeidsplasser, som skal være drivende. Alle som tar en doktorgrad har allerede minst en femårig utdannelse bak seg.

Jeg klager ikke. Det er fullt og helt mitt eget ansvar at jeg startet på dette, men jeg hadde ikke gjort det igjen.

Anonymkode: e261d...7d8

utdanningsdelen ligger ikke bare i studiepoengene du tar....man er under veiledning gjennom hele løpet!

Anonymkode: 566c2...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også i akdemia. Hos oss beholder lektorene lønna si mens de bruker 4 år på PhDen sin. 

Anonymkode: b2b3f...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har en doktorgrad fra utlandet(finansiert ved studielån) Han har idag en forskerjobb men sier likevel at han nok ikke hadde tatt denne doktorgraden om han visste det han vet i dag. Han ble på en måte veldig "god" i noe som han ikke får brukt.

Jeg synes likevel du skal vurdere Phd om du er interessert og tror at du får bruk for graden i videre karrière. det er jo en flott mulighet til å investere i seg selv og egen karrière. Vi trenger jo folk med spesialkompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom din høgskule ønsker å bli et universitet er det et krav at de som jobber i amanuensis-stillinger har PhD kompetanse, noe som helt alvorlig skulle bare mangle!. Om du ikke er villig til å tilegne deg kompetansen, gjennom kompetanseheving, som er et nødvendig krav for å besitte stillingen kan vel arbeidsgiver degradere stillingstittelen din til lektor og finne noen som faktisk har PhD-grad da :) 

Det jeg ser mange gjør innenfor medisin, er å ta PhD-graden over flere år (på 50%) i tillegg til jobb. Da blir ikke lønnstapet så stort prosentvis under utdanningsperioden.

Anonymkode: 566c2...e46

Jeg har stillingen som høgskolelektor, så den står jo fast uansett. Men de trenger førstekompetanse og det er veldig få som har den kompetansen i mitt felt. Når de utlyste sist, er det kun snakk om 5 søkere og tre er utenlandske. Når de må øke andel med førstekompetente fra 17 til 40 prosent på tre år sier det seg selv at jeg har et godt forhandlingskort 😉 

Anonymkode: 039cf...34e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...