Gå til innhold

Vondt lenge etter fall på isen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Umulig i finne svar på nett, så håper noen har erfaring.

For en uke siden skled jeg på isen og ramlet rett på siden (låret tok imot). Vondt der og da, men kun øm påfølgende dager. Nå, en uke etter har blåmerkene kommet og jeg har vondt i overgangen mellom hofta og låret. Kjenner diffuse smerter når jeg sitter helt i ro, men om jeg rører beinet er det vondere. Klarer å gå, men det er vondt. Ser ut som jeg har trent kraftig og går som om jeg er støl som fy. 

Hvorfor plager først en uke etter? Jeg kan vel slå meg til ro med at det verken er brudd eller brist siden jeg ikke hadde vondt de første 5-6 dagene?

Er uten bil så jeg orker ikke dra bomtur til lege 🙄

Anonymkode: 693cd...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være greit med en tur til lege uansett, og ev. røntgen, om legen mener det er nødvendig.

Hvor får du vondt når du går eller beveger beinet?

Når blåmerkene kommer såpass lenge etterpå har de vært ganske dype og store. Da kan det bli ganske stivt en stund. Det kan være dette bare er stiv muskulatur i området, men det kan også være andre ting. Du kan f.eks. fått en betennelse i en slimpose pga. slaget mot hoften, eller du kan til og med ha en brist eller et stabilt brudd i området.

Har du en muskelkrem? I så fall ville jeg forsøkt å massere litt med den i området som er forslått. Og så ville jeg forsøkt å tøye forsiktig i muskulaturen i området, dvs. setemuskulaturen, hoftebøyeren og lårmusklene. Tøyninger kan godt være litt vonde hvis du er blitt veldig stiv i området, men tøyningene skal ikke forverre smertene du har etter du er ferdigtøyd.

Hilsen hun som selv er helseutdannet, men trodde jeg bare var veldig forslått og dro først til legen etter fire uker... og fikk påvist brudd ;)

Anonymkode: 8b6d6...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Oi såpass ja, brudd etter 4 uker 😯 

Har ingen muskelkrem dessverre.

Vanskelig å forklare hvor jeg har vondt uten å vise, men prøver:

Smerter fra lysken og partiet mellom hofte og lår (på siden). 

Aner ikke hva det heter, men på en måte blir det langs trusekanten (under) fra lysk og til der rumpa starter. Hvis jeg tar beinet rett ut (vannrett) mot høyre så er det vondt i "knekken"/skillet mellom lår og hofte.

Anonymkode: 693cd...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ramla på isen for noen uker siden. Landet på den ene skulderen bla

Etter en uke sa det pang i skulderen og jeg kunne ikke få armen opp, ikke bak på ryggen, greide nesten ikke kle på meg selv. Var redd jeg hadde fått "frossen skulder" men det gikk visst over av seg selv etter en liten uke. 

Det er ikke så uvanlig at trykket kommer etter noen dager ved fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Oi såpass ja, brudd etter 4 uker 😯 

Har ingen muskelkrem dessverre.

Vanskelig å forklare hvor jeg har vondt uten å vise, men prøver:

Smerter fra lysken og partiet mellom hofte og lår (på siden). 

Aner ikke hva det heter, men på en måte blir det langs trusekanten (under) fra lysk og til der rumpa starter. Hvis jeg tar beinet rett ut (vannrett) mot høyre så er det vondt i "knekken"/skillet mellom lår og hofte.

Anonymkode: 693cd...1aa

Du kan massere litt likevel.

Det høres mest ut som om det er muskulært hos deg, men man vet ikke, så er du ikke bedre etter et par-tre dager med litt massasje og litt tøyninger så ta kontakt med lege.

Ikke vent like lenge som jeg gjorde ;)

Anonymkode: 8b6d6...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to :)

Avventer til over helgen, og masserer og tøyer litt i mellomtiden 😊

Anonymkode: 693cd...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Umulig i finne svar på nett, så håper noen har erfaring.

For en uke siden skled jeg på isen og ramlet rett på siden (låret tok imot). Vondt der og da, men kun øm påfølgende dager. Nå, en uke etter har blåmerkene kommet og jeg har vondt i overgangen mellom hofta og låret. Kjenner diffuse smerter når jeg sitter helt i ro, men om jeg rører beinet er det vondere. Klarer å gå, men det er vondt. Ser ut som jeg har trent kraftig og går som om jeg er støl som fy. 

Hvorfor plager først en uke etter? Jeg kan vel slå meg til ro med at det verken er brudd eller brist siden jeg ikke hadde vondt de første 5-6 dagene?

Er uten bil så jeg orker ikke dra bomtur til lege 🙄

Anonymkode: 693cd...1aa

Det er ikke store blåmerker? Og mer ømme enn normalt? I så fall kan det være hematom. Men de dukker vel gjerne opp på et tidligere stadium, kanskje? I

kke helseutdannet, men har hatt hematom selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en skade i foten en gang, kraftig sammenstøt, hadde vondt leeeeeenge. Henvist til MR og de sa jeg hadde fått løsnet beinhinne. Det tok litt tid å leges. 

Anonymkode: e2554...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, MarshOfDecay skrev:

Det er ikke store blåmerker? Og mer ømme enn normalt? I så fall kan det være hematom. Men de dukker vel gjerne opp på et tidligere stadium, kanskje? I

kke helseutdannet, men har hatt hematom selv. 

Er ikke hematom, men kunne jo vært det så takk for svar :)

fikk hematom etter en bilulykke før jul, så det har jeg kjennskap til.

Anonymkode: 693cd...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...