Gå til innhold

Når kontakte lege/jordmor...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en stund tenkt litt på en ting...

Når tar folk kontakt med lege/jordmor etter at dere har funnet ut at dere er gravide?

Prøver å bli gravid igjen etter en SA i februar, men er veldig nysgjerrig på når det er vanlig å kontakte lege/jordmor etter en positiv test? Og hvem tar man kontakt med først? Regner med at det kanskje er legen?

Er det vanlig å vente litt, eller tar man kontakt med en gang?

hilsen nysgjerrig🤭

Anonymkode: 6176d...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel vanligst å få første time rundt uke 10-12, med mindre du er veldig dårlig, og må sykemeldes før dette.

Jeg ble sykemeldt rundt uke 7/8 av lege, er bare lege som kan sykemelde. Bestilte første time til svangerskapskontroll rundt uke 12. I mitt hode tenkte jeg å bestille time hos lege, men skrev bare "første time til svangerskapskontroll" på nettbestillinga av time. Fikk da time hos jm, ringte da dem tilbake og sa at jeg kanskje burde få time hos lege istedet pga videreføring av sykemelding, men fikk beskjed at legen ikke hadde ledige ordinære timer på flere uker, men jeg fikk en 10 minutters sykemeldingstime, og fikk ta svangerskapskontrollen hos jm.

Når jeg var gravid med forige barn hadde jeg kun timer hos jm, og det mener jeg jeg hadde i første svangerskap også.

Anonymkode: 96caf...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mest vanlig å ta det hos lege først da man også tar blodprøver for å sjekke at nivåene av bl.a jern er fine og finne ut av blodtypen din(om du ikke allerede vet det). Men så er det frivillig resten, du kan velge bare lege eller bare jm. Jeg gikk mest til jm. Bestill time rundt uke 8, hvis alt er ok frem til da :)

Anonymkode: ef603...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok kontakt med lege når jeg var 7-8 uker, og sa hvor langt jeg trodde jeg var på vei og at jeg ønsket å bestille time til første svangerskapskontroll. Fikk da første time i uke 10-11 :) Jeg er nå 28 uker og har bare vært hos fastlege, ikke jordmor. Jeg har ikke følt behov for å gå til jordmor enda hvertfall :) Sånn som jeg har forstått det så sjekker de det samme, men jordmor er kanskje litt mer inne i "baby verdenen" enn en fastlege. Det får du jo bare føle på selv hva som passer deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok mest vanlig å ta det hos lege først da man også tar blodprøver for å sjekke at nivåene av bl.a jern er fine og finne ut av blodtypen din(om du ikke allerede vet det). Men så er det frivillig resten, du kan velge bare lege eller bare jm. Jeg gikk mest til jm. Bestill time rundt uke 8, hvis alt er ok frem til da :)

Anonymkode: ef603...80b

Spørs kanskje hvor du bor, men hos oss, bestiller lege eller jordmor blodprøvene når du er på første kontroll, så får du de kanskje 15 min før neste kontroll. Dette er ikke noe de gjør samtidig som du er på første kontroll.
Om du har for lite jern, så er ikke dette noe du trenger å begynne på tilskudd av før uke 18-20 fikk jeg beskjed om.
Jordmor har nok i de aller fleste tilfeller mer kunnskaper om gravide og fosterutvikling, hva hun skal se etter og hva som er normalt/unormalt enn en allmennlege har. Jordmor og lege kan begge bestille blodprøver, ultralyd og lignende. Jeg synes det virker tryggere å gå til jm. jm har også ofte bedre tid enn leger som ofte har fulle lister og tidspress på timene sine. Vet ikke om lege har apparat for å høre hjertelyd, eller om legen kan bruke et slikt apparat, men det kan jordmødre.

Det beste er kanskje å veksle mellom lege og jordmor.

Anonymkode: 96caf...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det at jeg går på blodtrykksmedisin ha noe å si i forhold til når lege bør kontaktes? (Medisinen kan brukes av gravide)

hodet mitt sier at jeg må ta kontakt med fastlegen når jeg får positiv test 🙈 er det bare jeg som tenker slik?

Anonymkode: 6176d...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil det at jeg går på blodtrykksmedisin ha noe å si i forhold til når lege bør kontaktes? (Medisinen kan brukes av gravide)

hodet mitt sier at jeg må ta kontakt med fastlegen når jeg får positiv test 🙈 er det bare jeg som tenker slik?

Anonymkode: 6176d...85a

Det vet jeg ikke, men det kan du ringe legekontoret ditt å spørre om når du blir gravid, så får du det riktige svaret.

Anonymkode: 96caf...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spørs kanskje hvor du bor, men hos oss, bestiller lege eller jordmor blodprøvene når du er på første kontroll, så får du de kanskje 15 min før neste kontroll. Dette er ikke noe de gjør samtidig som du er på første kontroll.
Om du har for lite jern, så er ikke dette noe du trenger å begynne på tilskudd av før uke 18-20 fikk jeg beskjed om.
Jordmor har nok i de aller fleste tilfeller mer kunnskaper om gravide og fosterutvikling, hva hun skal se etter og hva som er normalt/unormalt enn en allmennlege har. Jordmor og lege kan begge bestille blodprøver, ultralyd og lignende. Jeg synes det virker tryggere å gå til jm. jm har også ofte bedre tid enn leger som ofte har fulle lister og tidspress på timene sine. Vet ikke om lege har apparat for å høre hjertelyd, eller om legen kan bruke et slikt apparat, men det kan jordmødre.

Det beste er kanskje å veksle mellom lege og jordmor.

Anonymkode: 96caf...271

Jeg tok alle mine blodprøver hos fastlegen på min første svangerskapskontroll :) Og kunne komme innom å hente svarene på alle prøvene samt helsekort en ukes tid etter kontrollen. Og legen min har også apparat til å høre på hjertelyd :) men varierer kanskje fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...